Vain 10% suomalaisista syö 400-500g kasviksia päivässä.
http://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/poperoproffa_patrik_borg_tama_o…
Okei, muutaman kuukauden vanha juttu, mutta siihen ei kannata puuttua.
Ihmetyttää vain tuo väite, eikä artikkeli kerro, mistä tieto on perisin. Veikkaisin, että kyseessä on Patrik Borgin mututuntuma.
Kuinka paljon av-mammat syö kasviksia päivisin?
Itse syön vähintään 600g, aamulla marjoja, lounaalla salaattia, välipalana hedelmää, päivällisellä juureksia / vihanneksia kypsytettynä, iltapalalla jälleen marjoja.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en syö kasviksia edes päivittäin yhtään mutta en silti ole ylipainoinen. Kasvikset on niin työläs valmistaa, että en mä jaksa.
Osta pussi pakastekasviksia ja törkkää uuniin.
Mä en periaatteellisista syistä käytä lainkaan pakasteita.
Minkä periaatteen? Ne pakastevihannekset on kuitenkin paljon parempi juttu, kuin ei kasviksia ollenkaan.
Ne on epäekologisia ja niiden valmistaminen ja säilyttäminen kuluttaa uusiutumattomia luonnonvaroja.
Kuinkas paljon sä sitten syöt ah niin ekologista lihaa?
Iloitse ystäväni, syön lihaa todella harvoin. Yritän muistella mutta en muistaakseni ole nyt elokuussa syönyt kuin muutaman palan makkaraa. Lihaa en ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en syö kasviksia edes päivittäin yhtään mutta en silti ole ylipainoinen. Kasvikset on niin työläs valmistaa, että en mä jaksa.
Minkä periaatteen? Ne pakastevihannekset on kuitenkin paljon parempi juttu, kuin ei kasviksia ollenkaan.
Ne on epäekologisia ja niiden valmistaminen ja säilyttäminen kuluttaa uusiutumattomia luonnonvaroja.
Iloitse ystäväni, syön lihaa todella harvoin. Yritän muistella mutta en muistaakseni ole nyt elokuussa syönyt kuin muutaman palan makkaraa. Lihaa en ollenkaan.
Mitä sä syöt? Soijapavut ovat muuten huomattavasti epäekologisempia kuin pakastekasvikset, kannattaa ottaa tämä huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sä sitten syöt, kun et syö kasviksia tai lihaa? Vähän makkaraa (lihaa!) ja muuten elät pyhällä hengellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä syöt? Soijapavut ovat muuten huomattavasti epäekologisempia kuin pakastekasvikset, kannattaa ottaa tämä huomioon.
En syö mitään papuja. Soijaakin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa melko karulta ruokavaliolta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa melko karulta ruokavaliolta!
Olen aina ollut pienoiseen asketismiin taipuvainen.
Mä syön kyllä paljon enemmän. Koska en syö viljaa, täytän senkin osan kasviksilla ja perunaakin syön vain vähän, joten sekin korvautuu terveellisemmillä kasviksilla. Tänä aamuna munakkaan kanssa meni jo pari desiä porkkanaraastetta, kokonainen tomaatti, desi hapankaalta. Smoothiessa meni ehkä desi mustikoita ja puolikas bansku. Kahvitauolla omppu. En kyllä osaa arvioida paljonko nuo on grammoissa..ehkä 300 - 400 g?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä yleensä syöt?
Syön kasvisruokaa 5-6 päivää viikossa, joten toivon että tulee tarpeeksi. En ole kyllä laskenut ja välillä on päiviä kun kasviksia menee vähän.
En varmasti syö joka päivä puolta kiloa. Syön 3-4 ateriaa päivässä, eli joka aterialla pitäisi siis olla 125-166g rehuja. Aika lähelle kyllä pääsen, mutta en varmasti joka päivä yllä tuohon lukemaan. On kausia, jolloin mikään kasvis ei houkuttele, ajatuskin salaatista tai jostain lämpimästä lisukkeesta etoo. Sitten menee joku päivä taas helposti alas. Mitä enemmän syö pastaa, riisiä, perunaa, leipää, sitä vähemmän mahtuu niitä kasviksia. Jos jättää perunan pois ja korvaa sen lämpimällä kasvislisukkeella ja ottaa salaattia myös, tulee yhdelle aterialle helposti 250g kasvista. Se on ihan miten aterian koostaan. Pataruokiin, uuniruokiin, keittoihin ja kastikkeisiin yritän tunkea kasviksia niin sitäkin kautta niitä tulee syötyä.
Olen kirjoittanut tämän aikaisemmin, mutta puoli kiloa kasviksia on esimerkiksi kaksi reilunkokoista porkkanaa ja yksi iso tomaatti. Kuka tahansa saa syötyä sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön kyllä paljon enemmän. Koska en syö viljaa, täytän senkin osan kasviksilla ja perunaakin syön vain vähän, joten sekin korvautuu terveellisemmillä kasviksilla. Tänä aamuna munakkaan kanssa meni jo pari desiä porkkanaraastetta, kokonainen tomaatti, desi hapankaalta. Smoothiessa meni ehkä desi mustikoita ja puolikas bansku. Kahvitauolla omppu. En kyllä osaa arvioida paljonko nuo on grammoissa..ehkä 300 - 400 g?
Olet syönyt aivan varmasti yli 500g. Tästä ehkä johtuukin suomalaisten vaikeus syödä puoli kiloa kasviksia päivässä. Sitä pidetään suurempana määränä kun se onkaan ja kyselyihin vastataan ettei määrä tule täyteen.
Suurimpana osana päivistä kyllä, koska elän kasvisruokavaliolla enkä syö eläintuotteita lainkaan. Kasvikset ja hedelmät ovat mulle melkein joka aterian pääaines. Joinakin päivinä silti on kiire eikä ehdi kauppaan niin pitää kokata jotain papu-sipuli-tomaattikastike -pastaa (tomaattimurskasta) ilman mitään tuoreita kasviksia. Myös tummanvihreitä salaatteja syön liian vähän. Mun salaatin pääaines kun usein on porkkanaraaste tai kaali.
Joka aamu tulee jo vedettyä usein pari banaania ja muutama porkkana kaurahiutaleiden kera, eli useimmiten mä taidan vetää kyllä yli tuon puolen kilon. Varsinkin niinä päivinä kun teen salaatista pääruoan, koska silloin pelkästään yhdellä aterialla tulee syötyä melkein yli tuon määrän. Tosin on siellä perunaa, linssejä ja papuja joukossa.
Mutta uskon kyllä että on vaikeaa saada tuo säännöllisesti täyteen jos ateriat ei pyöri niiden kasvisten ympärillä, ja salaatti on vaan pieni lisä ateriaa.
Ja tässä pitää muistaa että kaikki tuokin pitäisi ottaa juureksista. Tomaatit, banaanit, marjat ym sokeria sisältävät on pahasta. Ja peruna ei edes ole kasvis näiden taulukoiden mukaan.
Eli birusti vaan lanttua ja porkkanaa naamaan, ja siitä viis että suoli huutaa hoosiannaa. Kunhan paperilla oleva sääntömääräys täyttyy niin se on se tärkein juttu ja se on se terveyden kriteeri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet syönyt aivan varmasti yli 500g. Tästä ehkä johtuukin suomalaisten vaikeus syödä puoli kiloa kasviksia päivässä. Sitä pidetään suurempana määränä kun se onkaan ja kyselyihin vastataan ettei määrä tule täyteen.
Noista ainakin desi mustikoita painaa n. 100g, puolikas bansku toiset voi painaa jopa sen 100g, tomaatti koosta riippuen 60-100g. Oikeasti ei ne kasvikset lehtisalaattia lukuun ottamatta ole niin kevyitä painoltaan.
Vierailija kirjoitti:
http://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/poperoproffa_patrik_borg_tama_o…
Okei, muutaman kuukauden vanha juttu, mutta siihen ei kannata puuttua.
Ihmetyttää vain tuo väite, eikä artikkeli kerro, mistä tieto on perisin. Veikkaisin, että kyseessä on Patrik Borgin mututuntuma.
Kuinka paljon av-mammat syö kasviksia päivisin?
Itse syön vähintään 600g, aamulla marjoja, lounaalla salaattia, välipalana hedelmää, päivällisellä juureksia / vihanneksia kypsytettynä, iltapalalla jälleen marjoja.
Minä syön, teen joka aamu lounassalaatin mukaani, siinä on kasviksia, kanaa tai kalaa, siemeniä, pähkinöitä, juustoa. Juuri nyt odotan vesi kielellä, että kello tulee 11.00.
Illalla myös ruoalla aina kasviksia. Enpä silti ole huomannut olevani muita parempi ihminen. : D
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä pitää muistaa että kaikki tuokin pitäisi ottaa juureksista. Tomaatit, banaanit, marjat ym sokeria sisältävät on pahasta. Ja peruna ei edes ole kasvis näiden taulukoiden mukaan.
Eli birusti vaan lanttua ja porkkanaa naamaan, ja siitä viis että suoli huutaa hoosiannaa. Kunhan paperilla oleva sääntömääräys täyttyy niin se on se tärkein juttu ja se on se terveyden kriteeri!
Höpöhöpö! Ei ole tomaatit, banskut ja marjat pahasta. Marjoista saa tosi paljon kuituja, eikä niissä edes ole paljon hiilihydraatteja. Banaaneissa on tietysti paljon sokeria, yksi päivässä ei kuitenkaan ole paha määrä. Ja sen lisäksi voi syödä vielä muutakin hedelmää. Enempi jos banskua syö, niin voi vatsakin mennä kovaksi. Ja perunaa ei tosiaan lasketa kasvikseksi. Niitä kasviksia on pilvin pimein, muitakin kuin lanttu ja porkkana :D esim: kukka- ja parsakaali, kaalit ylipäänsä, punajuuri, kesäkurpitsa, myskikurpitsa, bataatti, pavut, herneet, munakoiso, palsternakka, paprika. Siinä nyt vaan muutama vaihtoehto ja näitä nyt saa ihan mistä vaan kaupasta sesongista riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa joskus punnita, niin sitten oppii arvioimaan mitä tulee grammoissa, arviosi on varmaan aika lähellä, veikkaisin että noin 300g, riippuu paljon omenan koosta, jos on iso omena, niin sitten voi olla 400g.
Piti oikein tehdä pieni tutkimus. Neljä suurta porkkanaa ja kaksi tomaattia 548g. Lisäksi kaikki muut vihannekset joita päivän aikana tulen syömään.
Mistä päättelet sen olevan oikea tutkimus?