Ärtyvä suoli tekee kyläilystä lähes mahdotonta
Kärsin ärtyvästä suolesta, johon ei mikään apukeino tuo helpotusta. Vatsa voi mennä sekaisin ihan mistä tahansa, ja mielialallani on suuri vaikutus asiaan. Jos jännitän ja stressaan, reagoi vatsa siihen hyvinkin voimakkaasti.
Vatsa on yleensä aamuisin rauhallinen, ja vessakäyntien jälkeen. Mutta syömisen jälkeen alkaa kunnon show. Välttelen viimeiseen saakka esim. tapaamisten ja palaverien järjestämistä töissä lounasajan jälkeen, sillä huonolla tuurilla joudun ryntäämään vähän väliä vessaan, ja parhaallakin tuurilla mahasta kuuluu sellainen kurinakonsertti että hirvittää. Ei oikein sovi nuoren naisen huoliteltuun ulkomuotoon että vatsa kurisee niin kovaa ettei ihmisten puhekaan sitä peitä.
Oikein "ihanaa" on myös esim. miehen perheen luona sukuloidessa. He asuvat kaukana, joten vierailut tarkoittavat aina reissaamista eri paikkoihin saman kylän sisällä. Ensin vanhempien luo syömään, sitten kahville useamman eri sukulaisen luo. Ja minulla menee vatsa sekaisin jo siitä ensimmäisestä syömisestä.
Nämä tilanteet tuottavat minulle niin hurjasti stressiä, että en saa nukutuksi ennen näitä reissuja. Tästä on tullut kierre, jossa stressaaminen vain pahentaa itse ongelmaa. Mieheni tietää että olen herkkävatsainen, mutta ei oikeasti sisäistä sen merkitystä elämälleni.
Muita samassa tilanteessa? Toivoisin, että tähän löytyisi jokin apu, mutta eipä ole löytynyt. Ei ruokavalioista eikä lääkkeistä. Allergiat ja vastaavat on luonnollisesti suljettu aikoja sitten pois laskuista.
Kommentit (43)
Tartuin ehkä turhaan tuohon sanaan kahvi, mutta et kai juo kahvia, kun suolistosi on noin sekaisin?
Näin juuri. Pahinta n kun ihmiset eivät yhtään ymmärrä, loukkaantuvat kun en syö, haukkuvat selän takana jne.
Mulla helpotti kun ärtyneen suolen syy löytyi eli parasiitti. Söin kuurin ja nyt vatsa ok
Mikä parasiitti sinulla oli, 3? Jopa noin karmiva selitys kelpaisi minulle, kunhan vaan olisi jotain mikä selittäisi tämän ja johon olisi lääkitys!
En juo kahvia, vatsani ei missään nimessä kestäisi sitä.
Ap
Kyllä se ruokavalio auttaa varmasti jos jaksaisit yrittää...:) tiukempi kuuri vain. nyt ne pullamössöt pois
En myös osaa auttaa, mutta kyläilyt ja mahaongelmat ovat tuttuja. En voi syödä oikein mitään, koska on vaikea refluksi. Kyläillessä on otettava omat eväät mukaan tai olla syömättä, koska rasvaisten ruokien lisäksi ei käy mausteiset, happamat ruuat eikä kotimaiset viljat.
Mahaongelmat ovat siis täälläkin hyvin tuttuja, ongelma vaan on toisessa päässä. Eikä kyse ole vain kovista närästys kivuista vaan myös siitä, että alasulkija falskaa koko matkaltaan ja yläsulkijakin on löysä joten mahansisältö nousee suuhun asti aina kun syö jotain mikä ei sovi.
Mutta ehkä sinun kannattaisi ensin kertoa miehellesi kuinka vaikea mahaongelmasi on, jos stressi edes vähän vähenisi siitä.
Keskity stressin hoitamiseen. Kuulostaa siltä, että jännittämisellä on iso rooli tuossa.
Syötkö gluteenia?
Minulta menee maha sekaisin gluteenista ja joudun ravaamaan vessassa. Joskus harvoin voin syödä, kuten kylässä, muuten vältän.
Oletko käynyt funktionaalisen lääketieteen lääkärillä?
Oletko tutustunut Paula Heinosen Vihdoinkin hyvä olo -kirjaan?
Tuo on tosi kiusallinen vaiva. Se oli saatava sammumaan, koska oireet voivat entisestään pahentua. Allergioitakin voi tulla lisää, jos suolisto ei ole kunnossa.
Tsemppiä ja toivottavasti saat suoliston rauhoittumaan :)
Minulla syy oli kaura. Tosin lääkäri oli sitä mieltä, että jos aikuinen ei ole keliaakikko, hänelle sopii kaura, koska se sopii kaikille, ja se siitä. Elämäni kuitenkin muuttui laakista, kun jätin kauran pois.
Mua jotenkin vituttaa nää ärtyvästä suolestaan vinkujat. Ruokavalio niin suppeaksi ettei suoli ärry tai pää kiinni. Ihan ekana kantsii jättää vehnä ja maitotuotteet. Mulla on crohnin tauti ja suurin helpotus tuli kun jätin lihan pois kokonaan.
Ja ennen tärkeitä tapaamisia yms et vaan syö vaikka kuinka ois lounasaika.
Sori ap mut kuulostat tosi rasittavalta tyypiltä.
Ruokavalio kuntoon. Kotimaiset viljat vähäksi aikaa pois. Teet ennemmin gluteenitonta siemenleipää. Annoskoot pienemmiksi ja syömisen pitää olla säännöllistä. Cuplaton ja entsyymit mahan kurinaan ja Libraxia lääkäriltä. Ja se on vain hyväksyttävä, että kylässä ei voi välttämättä syödä. Itsekään en syö äitini tekemää sapuskaa, koska hän käyttää kuivattua sipulia, joka aiheuttaa minulle järkyttävät vatsakivut.
Itselläni stressi pahentaa vaivaa eli ei itse ruoka niinkään. Osaan olla syömättä niitä pahimpia aineksia. Mulla on matkoista niin paljon huonoja kokemuksia, että vatsa lyö ihan lukkoon. Suolisto on täynnä hermosoluja että sen voi sanoa olevan ihmisen toiset aivot. Ja ennakkoon kun olettaa, että maha tulee kipeeks ja ummetus iskee, niin niinhän siinä käy. Eli vaiva on enemmänkin psykologinen, ei siinä syömiset auta.
Oon tehnyt miehelle selväksi, että en voi olla kuin yhden yön poissa kotoa. Mulla tulee muuten niin tukala olo, kun koko vatsa kramppaa ja suoli jumittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin vituttaa nää ärtyvästä suolestaan vinkujat. Ruokavalio niin suppeaksi ettei suoli ärry tai pää kiinni. Ihan ekana kantsii jättää vehnä ja maitotuotteet. Mulla on crohnin tauti ja suurin helpotus tuli kun jätin lihan pois kokonaan.
No kiitos vaan kommentistasi. Kerropa sitten että mitä jättäisin pois, kun vatsa menee sekaisin _kaikesta_ jos jännitän ja stressaan jotain? Ja jos on tiedossa vaikka kyläilypäivä joka kestää iltayhdeksään, niin miten mahtaisin selvitä syömättä yhtään mitään? Maitotuotteet olen jättänyt pois aikoja sitten, sillä ne tuntuivat entisestään pahentavan oloani. Viljatuotteita en ole jättänyt pois, sillä ne eivät aiheuta pahempia oireita kuin mikään muukaan, ja olen niidenkin pois jättämistä aikoinaan testannut.
Uskoisiko tuota että sinulla on crohnin tauti. En nimittäin voisi kuvitella, että kukaan suolistosairaudesta kärsivä kutsuisi toista kärsivää rasittavaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös näitä vinkujia. Täälläkin on ties monesti puhuttu ruokavalion muutoksesta, mutta kun ei ehdotukset kelpaa. Vilja on pahin suoliston sairastuttaja, toinen maito.
On tosi, että ruokavaliokokeilut on hankalia ja aikaavieviä, mutta kai sitä nyt terveytensä puolesta tekee kaikkensa.
Minulla oli tuo sama vaiva joskus, ihan kauheaa on. Jätin viljat kokonaan hetkeksi, sokerit, samoin kaikki mitkä saattavat ärsyttää, sipulit, pavut, jopa vihreät vihannekset, kuten kurkku. Yhden viikon söin lähinnä kaurapuuroa, puolukoita ja rahkaa. Tilanne rauhoittui vähän. Satuin myös kokeilemaan Dida-merkkistä luontaistuotetta ja se auttoi minua niin, että sain tilanteen tasapainoon. Lääkäriltä saamat lääkkeet eivät minua auttaneet. Käytän tuota Didaa edelleenkin, jos oireita ilmaantuu, minulla se auttaa aika nopeasti. Onneksi ei ole ollut enää pitkään aikaan tarvetta. Käytän myös Cuplatonta joskus ilmavaivoihin ja Movicolia/Visibliniä mahdolliseen ummetukseen. Syön nykyään kasvispainotteisesti ja viljoista minulle käy vain kaura, ruisleipää en uskalla enää syödä. Stressi on minulla se tekijä, joka aiheuttaa aina jotain ongelmia, ylivoimaisen pahaa tilannetta ei ole onneksi enää ollut, pahimmasta jaksosta on aikaa minulla ehkä 7-8 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kiitos vaan kommentistasi. Kerropa sitten että mitä jättäisin pois, kun vatsa menee sekaisin _kaikesta_ jos jännitän ja stressaan jotain? Ja jos on tiedossa vaikka kyläilypäivä joka kestää iltayhdeksään, niin miten mahtaisin selvitä syömättä yhtään mitään? Maitotuotteet olen jättänyt pois aikoja sitten, sillä ne tuntuivat entisestään pahentavan oloani. Viljatuotteita en ole jättänyt pois, sillä ne eivät aiheuta pahempia oireita kuin mikään muukaan, ja olen niidenkin pois jättämistä aikoinaan testannut.
Uskoisiko tuota että sinulla on crohnin tauti. En nimittäin voisi kuvitella, että kukaan suolistosairaudesta kärsivä kutsuisi toista kärsivää rasittavaksi.
Ap
Seliseli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et kestä päivää olla syömättä? Mieluummin ripuloit kyläpaikoissa kun oot vähän nälkäinen?
Sit pitää jäädä kotiin?
Tuleeko sulle suolisto-oireeet juotavastakin? Joku smoothie tms?
Ja joo kyllä mulla on crohn, ja pienin ongelma tässä se vatsan kipu, kurina ja vessassa juokseminen on. Väsymys, anemia, kaikki leikkaukset, tähystykset yms ja niveloireet paljon pahempia. Just toi vituttaa kun "me" ei muka ymmärretä niitä joilla on ÄRTYVÄ suoli. Joo ei kenenkään kipuja ja sairauksia pidä verrata omiinsa mutta jos sä pystyt kyläilemään ok kun jätät syömättä niin älä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Seliseli
Etkö keksinyt muuta sanottavaa? Kyllä minuakin kiinnostaa, miten voisin olla "vähemmän rasittava" ja saada vatsani toimimaan normaalisti. Olen täysin normaalipainoinen enkä syö "pullamössöjä", ja ruokavalion muokkaaminen lääkäreiden opastuksella on ollut yli vuosikymmenen kestävä projekti. Stressivatsaan ei vaan ole lääkettä keksitty.
Mitä lääkkeisiin tulee, niin Libraxista ei ollut minulle mitään apua. Ilmavaivalääkkeistä on jonkin verran. Imodium plus auttaa ripuliin, mutta aiheuttaa ilmavaivoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos jättäisit ne viljat pois, vaikka ne eivät tunnu oireita tuovankaan. Kuitenkin niiden syömisen lopettaminen vaikuttaa niin, että ei tule oireita muistakaan syömisistä. Et tätä tietenkään usko, kunhan kerroin.
En osaa auttaa, mutta samaa ongelmaa täälläkin...