Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vihreä olet?

Lihaani joka heräsi
28.08.2016 |

Kierrätätkö, syötkö lihaa, tehotuotettua vai metsästettyä (luomu on vielä pahempi maapallolle kuin tehotuotettu), käytätkö autoa vai polkupyörää?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän. En siksi että se muka olisi ekologisempaa vaan pienempien jätemaksujen vuoksi. Syön kaikenlaista lihaa - terveydellisten syiden vuoksi vähemmän punaista. Taloudessa on kaksi autoa, joilla kuljetaan työmatkat. Polkupyörää en omista, kun vanha varastettiin. Vihreitä äänestän ainoastaan ase ohimolla tai veitsi kurkulla.

Vierailija
2/4 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentomatkustan eksoottisiin lomakohteisiin monta kertaa vuodessa, joten olen vihreä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyviä" valintojani:

-En omista autoa. Liikun kävellen, pyörällä ja julkisilla. Satunnaisesti lomamatkoilla ja esim. muuttaessa vuokraan autoa.

-Kierrätän kaiken minkä voin. En osta mitään ilman harkintaa. Ostan myös paljon käytettyä ja uutena ostetut tavarat pyrin hankkimaan eettisesti siedettävistä oloista. Mun uutena ostamat vaatteet ei siis ole Made in China/India/Bangladesh jne. vaan ne on Suomessa/EU:ssa mahdollisimman eettisesti tuotettuja.

-En hanki lapsia. Asun pienehkössä asunnossa eli neliöitä ei ole turhaan lämmitettynä vuokseni.

-En ole täysin kasvissyöjä, mutta syön hyvin kasvisruokapainotteisesti. Lihaa, maitotuotteita ja munia syödessäni suosin luomua (eläinten olojen vuoksi) ja lihoissa myös riistaa. Suosin ruokavaliossani myös lähiruokaa ja kauden vihanneksia.

Huonoja valintojani:

-Käyn lentäen lomamatkalla 1-2 kertaa vuodessa.

-Pidän kahta lemmikkikissaa. Molemmat on peräisin löytöeläinkodilta, mikä vähän lievittää omantunnontuskiani asian suhteen. Silti erittäin epäeettistä, sillä kissa on kuitenkin lihansyöjä ja näiden ruokavaliosta varmaan noin 95% on lihaa.

-Käytän ihan liian paljon kosmetiikkaa enkä edes luonnonkosmetiikkaa. Hirvittää välillä ajatellakin mitä kaikkea mikromuovia ja muuta mun peseytymisten yhteydessä valuu vesistöön.

Koen silti olevani suhteellisen vihreä, vaikka tiedostankin, että parannettavaa olisi.

Vierailija
4/4 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät tapani:

- liikun polkupyörällä ja bussilla, olen 36 enkä ole ikinä omistanut autoa. Harrastan liikuntaa juoksemalla, pyöräilemällä, uimalla järvessä, tekemällä lihasliikkeitä kotona, harjoittelemalla youtube tanssi -videoiden tahtiin yms.

- olen sopinut lähipiirini kanssa, että annamme kierrätyslahjoja. Jokaisen kaapeista löytyy kyllä jotain mistä haluaa luopua, oli se sitten kirja, elokuva, vihko, maljakko... Toinen suosimani lahja on kuluvat lahjat, esim. viinipullo, makeiset, saippua. Rohkaisen ihmisiä aina kierrättämään epämieluisat lahjat eteenpäin.

- olen vaihtanut käsisaippuani palasaippuaan

- olen kiinnostunut zero waste -elämäntavasta, ja vaihdoin hedemäpussit, nenäliinat, käsipaperit ja phs:t kestoihin. (Kyllä, ne tulevat aivan puhtaiksi koneessa. Muuten en käyttäisi)

- kierrätän tietysti jätteeni.

- virheostos-vaatteet annan kavereille, myyn kirpparilla tai vien UFF:n laatikkoon. Mukavat vaatteet käytän siihen saakka että ne hajoavat, ja sitten leikkelen ne siivousräteiksi. Nykyään sovitan jokaikisen vaatekappaleen jonka ostan. Jos löydän yhdenkin vian vaatteesta, se jää kauppaan.

- en ota muovikassia ostoksilleni. Minulla on muovikasseja niin paljon, että pärjään niillä varmasti parikin vuotta. Käytän myös ruokien muovipakkaukset, esim. pakkaan niihin työlounaani, idätän siemeniä, roskapussina...

Huonot tapani:

- ostelen vanukkaita muovipurkeissa. En kiinnitä läheskään tarpeeksi huomiota miten tuote on pakattu.

- olen sekasyöjä

- käyn ulkomailla lentokoneella, n. kerran kahdessa vuodessa

- ostan vaatteet pääosin uutena. En katso alkuperämaata. (Harvoin löydän kirppareilta etsimääni, enkä enää ostele vaatteita muuten kuin tarpeeseen.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän