Millaiset tulot teillä on jos on 200 000 euroa asuntolainaa?
Kommentit (62)
Minä yh sain noin 6000 tuloilla 250t lainaa. Siihen kyllä vaikutti se, että asunnon arvo selvästi enemmän. Nykyään tulot nousseet tuosta, mutten viitsi kiristää taloutta äärimmilleen joten lyhennän noin 1 000 e/kk. Korot päälle, ne toki onneksi matalat nyt.
Vierailija kirjoitti:
30-kymppinen aviopari, 2 alle kouluikäistä lasta, vuositulot n 160000 e. Lainaa alunperin 265000, nyt 6 v myöhemmin jäljellä vähän alle 200000. Kk-erä noin 1300 e.
Aika vanhoja olette! No kyllä kolmensadan vuoden ikään mennessä on varmaan säästöjäkin kertynyt. ;)
Minä saisin noin 40k€ vuosituloilla hieman päälle 100k€. Jos puolisolla olisi vähintään vastaavat tulot, varmaankin tuo otsikon lainamäärä olisi realistinen.
Meillä bruttotulot yhteensä 5200 nettona 4300 ja lainaa 250000
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin kysymässä panissa, ja olisin saanut lainaa noin 100 000. Bruttoni on 4000 e, netto 2700.
Mulla on noilla tuloilla yksinhuoltajana ollut lainamäärä 190000e.
Ihan järjettömiä lainoja tuloihin nähden tässäkin ketjussa. Vielä tulee itku monet kerrat. Jos pariskunnan bruttotulot on 5200 ja lainaa 250000. Haloo. Ei paljon järki päätä pakota
Meillä bruttotulot 5500€/kk lainaa saatiin 110000 ja yhtään enempää en olis tohtimut ottaa
Meillä bruttotulot 5500 € /kk, lainaa otettiin noin 180.000;- . Kuukausilyhennys n. 1000€, laina-aika 15 v., kolme vuotta vielä maksamista jäljellä. Hyvin on riittänyt rahat elämiseen ja huvituksiinkin :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulot itselläni n 3000€/kk ja miehellä 2800€/kk. Kuukaudessa lyhennetään n 1000€ lainaa tällä hetkellä. Myös kaksi lasta löytyy. Asumiskustannukset on jotain 400€/kk lainan päälle kun kerrostalossa asutaan.
Eli velka on maksettu 200 kuukauden päästä... mutta kun on pakko leikkiä rikasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin kysymässä panissa, ja olisin saanut lainaa noin 100 000. Bruttoni on 4000 e, netto 2700.
Mulla on noilla tuloilla yksinhuoltajana ollut lainamäärä 190000e.
Mulla samoin yksinhuoltajana noilla tuloilla 225000. Oli reilut 10 prossaa omaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Joillain ihmisillä ei ole vaan minkäänlaista riskinhallintakykyä. Pitää vaan saada se iso kivitalo vaikka nielurisat näkyy persiistä.
Hah, mistä landelta 200000:lla saa kivitalon! Helsingissä kaksiot maksavat tuon verran. Eikä siinä riskinhallintakyvyt auta, kun vuokraaminen on vielä kalliimpaa. Herätys todellisuuteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulot itselläni n 3000€/kk ja miehellä 2800€/kk. Kuukaudessa lyhennetään n 1000€ lainaa tällä hetkellä. Myös kaksi lasta löytyy. Asumiskustannukset on jotain 400€/kk lainan päälle kun kerrostalossa asutaan.
Eli velka on maksettu 200 kuukauden päästä... mutta kun on pakko leikkiä rikasta :)
Ööö se 200 kuukautta on vajaa 17 vuotta. Mitäköhän ihmeellistä on 16,7 vuoden laina-ajassa?? Normaali asuntolaina on sen 20v tai 25v.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjettömiä lainoja tuloihin nähden tässäkin ketjussa. Vielä tulee itku monet kerrat. Jos pariskunnan bruttotulot on 5200 ja lainaa 250000. Haloo. Ei paljon järki päätä pakota
Mä maksan yksin 225000 lainaa, eikä itku ole tullut vielä kertaakaan. Järki on kädessä koko ajan ja talous tiukasti hallinnassa.
200 000 euron laina 2,25% korolla ja 25 vuoden laina-ajalla kustantaa tällä hetkellä 872€/kk.
Siis hui.
Jos, siis JOS, korot pompsahtaa 6,25 prosenttiin niin kuukausierä pompsahtaa 1319 euroon kuukaudessa. Se on jo jotain, mutta kuitenkin vielä hoidettavissa esim. neljän tonnin nettotuloilla, jos on muuten talous kunnossa (lue; ei muuta velkaa).
Jokainen ymmärtää millä tasolla vuokrat on nykyään, niin kyllä se riskinotto melkeinpä kannattaa, vaikka ei kovapalkkainen olisikaan. Korkojen kasvusta on peloteltu jo vuosia, moni on kyllä nyt näillä vuosien pienillä koroilla ehtinyt lyhentää lainaansa jo hyvän summan, jos on ollut fiksu. Eikä korot ilmeisesti ole kovasti nousussa lähivuosinakaan...
Tärkeää asunnon ostossa on tietty sijainti, jotta hädän tullessa saat sen realisoitua mahdollisimman helposti.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se pankki ole ne stressitestit tehnyt ja laskelmoinut riskit paremmin kuin random av-mamma. :D Ajattelepa, meillä mies alle keskipalkkaisessa duunissa, minä lapsen kanssa kotona minimiäitiyspäivärahalla eikä edes töitä mihin palata ja lainaa yli 110 000 e! Ja pärjätään paremmin kuin hyvin, asumiskustannukset pysyivät likimain samana kuin mitä maksettiin vuokraa, ainoa vain että neliöitä tuli lisää. Säästöönkin jää rahaa hyvin joka kuukausi.
Meillä oli aikoinaan 200 000 lainaa, palkat bruttona yhteensä 12000 e/kk, maksettiin 1500 e/kk. Myytiin hyvällä voitolla kun muutettiin pk seudulta. Nyt velaton asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain ihmisillä ei ole vaan minkäänlaista riskinhallintakykyä. Pitää vaan saada se iso kivitalo vaikka nielurisat näkyy persiistä.
Hah, mistä landelta 200000:lla saa kivitalon! Helsingissä kaksiot maksavat tuon verran. Eikä siinä riskinhallintakyvyt auta, kun vuokraaminen on vielä kalliimpaa. Herätys todellisuuteen!
Ei kai kukaan täysjärkinen pelkällä lainalla taloa osta. Onhan sitten tuon lainan päälle se oma osuus, vaikkapa sen kaksion myynnistä saadut rahat ja säästöt!
Meillä nettotulot n. 4700e/kk ja lainaa on 210.000. Ja hui kamalaa, otettiin 100% laina muutama vuosi sitten 240.000. Hengissä ollaan edelleen ja saman verran maksettais vuokraa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan täysjärkinen pelkällä lainalla taloa osta. Onhan sitten tuon lainan päälle se oma osuus, vaikkapa sen kaksion myynnistä saadut rahat ja säästöt!
No sitten ei varmaan ne "nielurisat näy persiistä", jos on paljon omaa rahaa kuvioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ajattelit asua, jos myyt sen kaksion johon olet ottanut sen lainan?Ja omia säästöjä pitää tietenkin olla, sehän nyt on selviö.
Mä sain 100 000 lainaa, bruttotulot noin 3800 ja lyhennys 500 + korko. Mies sai saman verran lainaa jonkun verran paremmilla tuloilla, en muista hänen lyhennyksen määrää. Lapsia kaksi.