Millaiset tulot teillä on jos on 200 000 euroa asuntolainaa?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Aviopari jolla bruttovuositulo noin 90.000 euroa. Meillä myös lapsia.
Kuinka paljon on kuukausilyhennys? Monenko vuoden asuntolaina on kyseessä?
190 000 € alkup. velkasumma. Nettotulot 3200€/kk. Saadaan kyllä isovanhemmilta rahallista tukea, vaikka ei tarvittaisi (eivät halua jättää perintöä verojen vuoksi, vaan antavat sitten näin "etukäteen" pieniä summia). Lapsia 2 kpl.
Meillä tulot itselläni n 3000€/kk ja miehellä 2800€/kk. Kuukaudessa lyhennetään n 1000€ lainaa tällä hetkellä. Myös kaksi lasta löytyy. Asumiskustannukset on jotain 400€/kk lainan päälle kun kerrostalossa asutaan.
Minä kävin kysymässä panissa, ja olisin saanut lainaa noin 100 000. Bruttoni on 4000 e, netto 2700.
Me saatiin ton verran lainaa kun oma palkkani oli 2500 ja miehen 4000 kuussa. Otettiin 25 vuoden laina-aika kun oltiin niin nuoria ja höpsöjä.
Nykyään noin 50% paremmat palkat molemmilla. Kuukausierä on vain noin 700€ mutta ollaan tehty säännöllisesti ylimääräisiä lyhennyksiä.
30-kymppinen aviopari, 2 alle kouluikäistä lasta, vuositulot n 160000 e. Lainaa alunperin 265000, nyt 6 v myöhemmin jäljellä vähän alle 200000. Kk-erä noin 1300 e.
Meillä nettotulot on 4500 euroa kk ja lapsilisä nettona 200 päälle. Alkup laina 158 000 euroa, enää jäljellä 80 000 e. Ihan hyvin pärjätään, lyhennys 900 e kk. Itse olen ihan superpihi luonne ja pärjäisin itseasiassa tosi pienilläkin nettotuloilla mutta mies on mun vastakohta, kaikki raha menee mitä tulee.
Joillain ihmisillä ei ole vaan minkäänlaista riskinhallintakykyä. Pitää vaan saada se iso kivitalo vaikka nielurisat näkyy persiistä.
Meillä tulot n. 4000 kk yhteensä, yksi lapsi ja lainaa reilusti yli 200 000. Omaisuutta toki on maksaa laina vaikka heti pois, mutta lainan korot ovat niin halvat, että kannattaa pitää omaisuus paremmassa tuotossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin kysymässä panissa, ja olisin saanut lainaa noin 100 000. Bruttoni on 4000 e, netto 2700.
Mulla on noilla tuloilla yksinhuoltajana ollut lainamäärä 190000e.
Meillä miehen palkka taisi olla 5500€/kk ja minä sain työmarkkinatukea 800€/kk kun saatiin 225000€ lainaa 400000€ maksavaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin ton verran lainaa kun oma palkkani oli 2500 ja miehen 4000 kuussa. Otettiin 25 vuoden laina-aika kun oltiin niin nuoria ja höpsöjä.
Nykyään noin 50% paremmat palkat molemmilla. Kuukausierä on vain noin 700€ mutta ollaan tehty säännöllisesti ylimääräisiä lyhennyksiä.
Mitä "höpsöä" on 25 vuoden laina-ajassa? Rahaa jää enemmän säästöön kuin lainaan ja jos tulee vaikea tilanne elämässä, kuten vaikka työttömyyttä, niin ei aja itseään ahtaalle kun lainanhoitoon menee vähemmän, samalla pienempi riski että tarvitsee anoa pankilta lyhennysvapaita. Ylimääräisiä lyhennyksiä saa tehdä pidemmälläkin laina-ajalla jos ylimääräistä kertyy. Päinvastoin minusta 25 vuoden laina-aika on järkevämpi.
Vierailija kirjoitti:
Joillain ihmisillä ei ole vaan minkäänlaista riskinhallintakykyä. Pitää vaan saada se iso kivitalo vaikka nielurisat näkyy persiistä.
Ja mistä muka saa ison kivitalon tähän hintaan? Landelta? Jos tekee kaiken itse, ehkäpä?
Kyllä toi meillä riitti nippanappa sataneliöiseen ok-taloon (puuverhoilu) täällä Etelässä. Ja 50 000€ oli vielä omaa rahaa päälle. Okei, hinnassa oli mukana joitain juttuja joilla ajateltu parannettavan talon arvoa, vähän halvemmalla olis päässyt jos olisi nuukaillut niissä.
Lainanottoon liittyy aina riskejä.
Kaksi lasta, avopari. Lainaa otettii 220k€, takauksia ei tarvittu koska asunnon arvo on jotain 350k€
Tulot jotain 100k€ molemmin puolin, riippuen vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda pankkia!
Asuntolainaa tällä hetkellä n 190 000. Tulot 4000 kk, kahden lapsen yh.
Aviopari jolla bruttovuositulo noin 90.000 euroa. Meillä myös lapsia.