Mielestäsi pahiten ALIarvostettu ammatti?
Liputan itse siivoojien puolesta, koska palkka on pieni, ilta- ja muut korvaukset surkeita, ja ellei kyse ole sivu- tai kesätöitä tekevästä opiskelijasta, siivoojia pidetään helposti vähän jälkeenjääneinä. Siivoojan työ on raskasta ja usein myös ällöttävää (eritteiden siivous ym.) ja vähänkin puutteellisesta lopputuloksesta saa haukut niskaansa, vaikka työtä tehdään yleensä mahdottomalla kiireellä. Lisäksi siivoojat tekee tärkeää työtä, joten ne todella ansaitsisi enemmän arvostusta osakseen.
Muita mielipiteitä?
Kommentit (68)
posteljooni kirjoitti:
Mainospostin&paikallislehden kantaja. Palkkaa on n. 127-135e/kk,lomaa ei koskaan tiedossa ja koska on vapaaehtoisesti otettu osa-aikainen lisäduuni työmarkkinatuen jatkoksi,niin menetät työmarkkinatukesi,jos otat itse siitä lopputilin.Polkupyöränkorjaukset kustannat itse ja ei kelpaa syyksi se ,että pyörä on rikki. Pomo ei ole mistään kommenteistasi ja mielipiteistäsi kovin kiinnostunut. Hänellä on aikaa max.20 sek. sinua huoliasi varten ja puhelun maksat mieluiten itse.
Ja se työ olisi tehtävä aina säntillisesti ja tarkasti.Kyse ei siis ole mistään, pelkästä 'arvostuksen' puutteesta,vaan pahemmasta:tarkkaan valvotusta työttömälle työttömyydestään langetetusta,yhdyskuntapalvelun tapaan suoritettavasta vapausrangaistuksesta .
On muuten harhaanjohtavaa sanoa, ettei mainostenjakajilla ole lomaa. Vaikkei noin pienestä osa-aikatyöstä saa oikeutta vuosilomaan, oikeus vapaaseen ja lomakorvaukseen on silti olemassa.
Lopettakaa jo se sosiaalityöntekijän ihastelu. Vaikka pitäisi käydä ihan yliopistossa niin en arvosta yhtään. Arvostatko itse jotain joka on pähkäillyt että alkaiskohan aivokirurgiksi vai sosiaalityöntekijäksi?
Varmaan varusmiehen homma siitä ei makseta edes palkkaa tai tarjota mitään etua, koska kaikki pitävät turvallisuutta itsestään selvyytenä.
Mainostenjako!
Olen opiskelija, joten päätin kokeilla josko saisin mainoksia jakamalla vähän lisätienestiä... Sainkin heti jakoalueen, onneksi vain määräaikaisen paikan 2kk ja jaan vain lauantaisin.
Minulle kerrottiin, että alueellani on 225 taloutta. Lähdin ensimmäisen kerran jakamaan ja mainokset loppuivat kesken. Ilmotin, että jakoalueellani on huomattavasti enemmän talouksia, kuin mitä olin ilmoitettu. Joten... minulle ilmoitettiin, että joudun seuraavalla jaolla laskemaan talouksien määrän ja ilmoittamaan montaka omakotitaloa, rivitaloa, kerrostaloa ja "ei mainoksia-taloutta" alueellani on. Tietysti ilman mitään lisäkorvausta!
Ja mainittakoon vielä, että ensimmäiselle jaolle lähtiessäni jaettavien mainosten pino oli lähes 3 metriä korkea! Lehtien lajitteluun meni 3 tuntia ja jakamiseen samiset 3 tuntia! 6 tuntia työtä ja palkkaa pamahti huimat 13,60€ lomakorvaus 9,5%, mutta -verot (10,5%), -työeläke(4,3%), -vakuutusmaksut(0,58%).
Joten tätä hommaa en suosittele kenellekään.
Lääkäri. 7 vuoden yliopistokoulutus, erikoistumisopinnot ja vuosikausien kokemus käytännön työstä ei paina vaakakupissa paskan vertaa, kun vastaanotolle tuleva potilas on 5 minuutin googlailun perusteella todennut että sen oireet sopii aivokasvaimeen.
Puhelinmyyjä. Saa todella paljon vihaa niskaansa tympääntyneiltä asiakkailta ja palkka joku parisataa euroa kuussa.
Paimen. Raskas ulkoilmatyö ja suuresti aliarvostettu.
Vierailija kirjoitti:
Mainostenjako!
Olen opiskelija, joten päätin kokeilla josko saisin mainoksia jakamalla vähän lisätienestiä... Sainkin heti jakoalueen, onneksi vain määräaikaisen paikan 2kk ja jaan vain lauantaisin.
Minulle kerrottiin, että alueellani on 225 taloutta. Lähdin ensimmäisen kerran jakamaan ja mainokset loppuivat kesken. Ilmotin, että jakoalueellani on huomattavasti enemmän talouksia, kuin mitä olin ilmoitettu. Joten... minulle ilmoitettiin, että joudun seuraavalla jaolla laskemaan talouksien määrän ja ilmoittamaan montaka omakotitaloa, rivitaloa, kerrostaloa ja "ei mainoksia-taloutta" alueellani on. Tietysti ilman mitään lisäkorvausta!
Ja mainittakoon vielä, että ensimmäiselle jaolle lähtiessäni jaettavien mainosten pino oli lähes 3 metriä korkea! Lehtien lajitteluun meni 3 tuntia ja jakamiseen samiset 3 tuntia! 6 tuntia työtä ja palkkaa pamahti huimat 13,60€ lomakorvaus 9,5%, mutta -verot (10,5%), -työeläke(4,3%), -vakuutusmaksut(0,58%).
Tuo "työ" on todellakin aivan käsittämätöntä kuraa, ei sovi kenellekään, ei missään nimessä edes taskurahaa haluaville koululaisille. Itsekin kokeilin tuota n. 20 vuotta sitten, ja mikään ei ole näköjään muuttunut niistä ajoista.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. 7 vuoden yliopistokoulutus, erikoistumisopinnot ja vuosikausien kokemus käytännön työstä ei paina vaakakupissa paskan vertaa, kun vastaanotolle tuleva potilas on 5 minuutin googlailun perusteella todennut että sen oireet sopii aivokasvaimeen.
Joo. Teini-ikäinen lapseni joutui kertomaan lääkärille mikä häntä vaivaa. Lääkäri ei tiennyt edes sairauden nimeä ja lapseni piti kertoa mikä toinen nimi sairaudesta on. Suostui pienen vänkäämisen jälkeen ohjaamaan tutkimuksiin ja juuri se sairaus oli. Lääkäri arveli ihan muuta ja olisi määrännyt väärän lääkkeen.
Kotihoito, siivoajat, lähihoitajat/hoitoala ylipäänsä poislukien lääkärit..
Mestaaja. Toimii ekologisesti luonnon kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Teini-ikäinen lapseni joutui kertomaan lääkärille mikä häntä vaivaa. Lääkäri ei tiennyt edes sairauden nimeä ja lapseni piti kertoa mikä toinen nimi sairaudesta on. Suostui pienen vänkäämisen jälkeen ohjaamaan tutkimuksiin ja juuri se sairaus oli. Lääkäri arveli ihan muuta ja olisi määrännyt väärän lääkkeen.
Tässä ketjussa ei kysytty siitä, mitä vastoinkäymisiä teinilläsi on ollut, vaan mikä on ollut mielestäsi aliarvostetuin ammatti.
Lähihoitaja. En arvostanut, ennen kuin lapseni meni päiväkotiin. Tekevät arvokasta työtä, huolehtivat lapsestani hyvin <3
Vierailija kirjoitti:
hoitoala ylipäänsä poislukien lääkärit..
Lääkärit eivät työskentele hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainostenjako!
Jos olisit Itellalle töissä, sinun tulisi lajitella ja jakaa 1000:n talouden postit ja mainokset n. 7,5h:ssa. Toki palkka on eri, mutta niin myös työtahti.
Yliarvostettuja leimasimenkäyttäjiä kirjoitti:
Lopettakaa jo se sosiaalityöntekijän ihastelu. Vaikka pitäisi käydä ihan yliopistossa niin en arvosta yhtään. Arvostatko itse jotain joka on pähkäillyt että alkaiskohan aivokirurgiksi vai sosiaalityöntekijäksi?
Mitä sää selität?! Mitä ihmettä mä just luin :'D miten aivokirurgi ja sostt liittyy toisiinsa?
Toivottavasti sun elämässä on kaikki täydellisesti etkä tule koskaan tarvitsemaan mitään sosiaalipalveluita tai joudu kriisitilanteeseen elämässäsi, mm.sairastu vakavasti, joudu leskeksi yksin lapsen kanssa, vanhene ja tarvitse geriatrisia palveluita, koukutu päihteisiin, saa nepsy-ongelmista kärsivää lasta, jää työttömäksi.... .Saattaisit joutua tekemisiin sossun kanssa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä. Harva tietää, että on maisteritasoinen yliopistokoulutus, joka antaa monenlaisia valmiuksia ihan älyttömän laajalle työkentälle.
Nää sanoo olevansakin kaikkien alojen akateemisinta väkeä. Kun tuuraavat luokanopettajaa, lapset kirjoittavat adressin että oikea ope ei tulisi takaisin. Sos peda opiskelija pätevöityy kaikkien maailman alojen asiantuntijaksi!
Mitä säkin horiset?? Miten joku luokanope liittyy asiaan? Ei sosiaalipedagogi ole sama asia kuin sosiaalityöntekijä. Sosiaalityöntekijänä voi toimia vain sos.työn pääaineopinnot suorittanut ytk maisteri. Ei kukaa sossu tee mitään luokanopen sijaisuuksia:'D en tie missä perähikiällä asut, ehkä siellä kyläkoulussa käy tuurailemassa kaikkia epämääräisiä ihmisiä opettajaa.ö..
Lääkärin työ. Viha lääkäreitä kohtaan on suurta kansan keskuudessa niin että kumma että heitä ei ole jo kaikkia tapettu.