Mitä tehdä kaappijuopolle miehelle?
Olen seuraillut mieheni salaista alkoholinkulutusta ahdistuneena. Kätketyistä pulloista näyttää kuluvan n litra väkeviä viikossa. Minun nähteni hän juo vain 3-5 annosta viikonloppuna kun lapset ovat jo nukkumassa. Olin aavistullut että joku kätkö jossain on, mutta kaapista katoava määrä yllätti odotukset ja pähkäilen nyt mitä tulisi tehdä. Eniten pullojen pinta laskee iltaisin ja viikonlopppuisin, mutta ikävä kyllä myös päivisin, vähemmän kuitenkin.
Meillä on pienet lapset, jotka ovat miehelle hyvin tärkeitä. Miehen juominen on ollut aina melko runsasta ja olen siitä, erityisesti salailusta, vuosie mittaan huomautellut. Jonkin aikaa jo luulin tilanteen parantuneen kun näkybät määrät vähenivät, mutta totuus näyttääkin nyt olevan kaikkea muuta. En siis ole vielä kertonut että olen kätkön löytänyt - ajattelin ainakin jonkin aikaa tarkkailla pullojen tyhjennysvauhtia. Suurkulutukselta vaikuttaa ja varsin säännölliseltä, joka päivä pullon pinta kun hieman laskee. Jos kerron löydöistäni, pelkään että siirtää salavaraston vaan uuteen piiloon.
Mies on ollut nyt reilun puoli vuotta työttömänä, joten tilaisuus nappailla pullosta päivisin on olemassa, itse käyn töissä ja elätän perhettä. Huolestuttavaa on, että mies myös kuskailee lapsia autolla harrastuksiin, mutta mikähän mahtaa olla ajokunto? Tn rattijuopon promilleraja ei vielä ylity, mutta milloin tulee se päivä että ylittyy?
Juomista ei päällepäin huomaa ja mies kykenee tekemään myös normaaleja arkipuuhia. Muuten on varsinainen mörökölli, ei puhu eikä pukahda asioistaan ja ei pidä alkoholinjuontia itse ongelmana. Sukutaustaa viinan läträyksen kanssa myös on.
Mietin jo eroakin äärimmäisenä vaihtoehtona itseni ja lasten parasta ajatellen, mutta kun juominen ei vielä ole tuon tuon pahempaa - ei ole onnettomuuksia tms sattunut niin yksinhuoltajuutta en taatusti saisi ja joutuisin antamaan lapset valvomatta kaappijuopon hoitoon.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Kuskaa sille telkkari sinne kaappiin, niin on kivempi ottaa kuppia.
Ja tekopillu.
Mulla ainakin loppu juominen kun lapsia sai tavata vain selvinpäin. Helppo valinta, mutta silti oli vaikee lopettaa. Ei pieniä lapsia ole humalaiselle pakoo antaa, vaikka olis lastenvalvojalla vahvistetut tapaamisoikeudet. Eikä kyllä isompiakaan lapsia...
🤣