Kertokaa naisena auton osto tarinoita
Myönnän, olen keskivertoa huonompi kuski ja hankin kortin vasta keski-iässä. Minulla on nyt AUTOKUUME jo sitä tasoa että rupuisimmatkin pikku puntot herättää kateutta.
Mutta. Hirvittää se käytetyn osto ja uuteen ei oikein varaa. Naiset tiedätte mitä tarkoitan, ne autonmyyjät aargghhh.
10 vuotta sitten juuri kortin saaneena ajoin koeajolla suuren osan aikaa käsijarru päällä. Auto vähän haisi sen jälkeen. Hävetti niin että ostin sen auton ja opin sen käsijarrunkin. Tuli vähän koeajotraumaa. Ja opin miten kallista omistaa auto. Nyt ei enää kukaan kyydissä pelkää. Vuokrailen autoja silloin tällöin. Ajan varovasti tietäen rajani. Automaattia harkitsen. Mites sä?
Ja niin asun kehäkolmosen ulkopuolella. Sisäpuolella en autoa tarvitsisi.
Kommentit (21)
Katson nettiautosta sopivat ehdokkaat (merkki, malli, ajomäärä, huollot, renkaat, lisävarusteet, hinta) ja kartoitan oman vaihdokin hintatason. Valitsen muutaman parhaan ja käyn koeajamassa. Teen kaupat sopivimmasta ja ajan uudella autolla kotiin. Miksi tämän pitäisi olla joku merkillinen maaginen prosessi, johon nainen ei pysty???? Valitsen, koeajan ja ostan auton itse, niin kuin jokainen autonostaja tekee. Ei siinä jalkoväliin kurkista missään kaupanteon vaiheessa. Asiallista kohtelua saa myös myyjältä, kun itsekin tietää autoista jotain eikä keskity haluamaan mahdollisimman pientä ja helposti peruutettavaa ja kivan väristä.
Onpa omituinen aloitus. Naisena hävettää lukea. Mutta ehkä oot vielä aika nuori?
Mun auto ei ole vielä ostanut mitään, joten ei ole tarinaa :(
Minä olen käyttänyt autoasioissa veljeäni apuna. Hän katseli netistä lähialueen hyväkuntoiselta vaikuttavat autot ja suositteli jotakin niistä. Minä kävin sitten "tarkastamassa kunnon" ja tein ostopäätöksen. Koeajolla oli siskoni mies (entinen autokauppias) mukana, ja hän antoi minunkin vähän ajaa (pyysin häntä kuuntelemaan, että kuuluuko ylimääräisiä kolinoita). Todella asiallista palvelua sain liikkeestä, mutta olin vähän epävarmoilla näissä auto-ostoissa, joten pyysin apua. Tämä oli toinen autokauppani. Ensimmäisessä isäni kurkkasi auton konepellin alle ja "tarkasti kunnon".
Tuolta sain auton halvalla ja erittäin hyvää palvelua. Varmaan Suomen paras!
http://www.nettiauto.com/yritys/ostetaanautoja
Täytyy myöntää että ensimmäisen auton eron jälkeen ostin ystävälliseltä autonmyyjältä, tosin vain yhdeltä sain vähättelevää käytöstä ja aika monet Turun alueen autoliikkkeet kiersin.
Toisen ostin tyyliin tuon otan, vähemmällä harkinnalla kuin kenkäparin tai naudanpaistin ostossa. Kummatkin ovat olleet hyviä kauppoja, vuoden vanhoja esittelyautoja kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla, tosin sen olen tajunnut vasta myöhemmin. Kertaakaan ei ole tarvinnut käydä korjaamolla 12v auton omistajuuteni aikana. Tosin oli kun ex valitsi miehen asiantuntemuksella näitä kahta edeltävän auton.
Naisen ääntä matkien: "Olipa kerran Opel, joka osti banaaneja. Sen pituinen se."
Onnistuinko tehtävänasetteluun nähden?
mies
Autosta pitää katsoa jakohihnan vaihtoväli ja yleisimmin hajoavat osat/tyyppiviat ennen ostoa sekä myös ruosteherkkyys. Tsekkaa netistä tiedot ja mene sitten paikan päälle katsomaan miellyttääkö auto sinua. Myös päästöt on hyvä katsoa koska niiden määrä vaikuttaa ajoneuvoveroon. Varaosien hinta, huoltoväli jne.. kannattaa katsoa autosta. Koeajolla kuuntelet kolinat yms.
Netistä löytyy hyviä neuvoja. Kysy hyviltä autoliikkeiltä vaihtoautoja ja niihin liityviä ostotakuita. Yritä saada selville myös, millainen henkilö omisti aiemmin autoan, onko huollot tehty ajallaan ja muut rempat. Itse ostin pari vuotta sitten suoraan auton erään tunnetun it-firman päälliköltä. Insinööri oli hoitanut autonsa erittäin hyvin. Toki tarkistin hänenkin taustatietonsa. Se oli kauppa parhaimmasta päästä. Netistä tarkistin ennen kauppaa muita vastaavia autoja hakemalla, että hinta oli kohtuullinen. Mukana oli myös tuttavani, joka kuunteli keskustelumme. Ota sinäkin joku tuttavasi mukaan kaupoille. Tee kysymyslista etukäteen.
Jotkut automyyjät ovat edelleen mitä ovat. Mutta aloita vaikka nettiautosta. Määrittele hintaluokka. Jos ostat ns. suoralla kaupalla ilman vaihtoautoa, saat tingittyä pyyntihinnasta 5-7 %. Auton pitää olla hiljakkoin katsastettu. Tee kunnon koeajo, yli 5 km! Testaa toimivatko kaikki vaihteet asiallisesti tai kuuluuko outoja ääniä. Kokeile kaikki ovet ja ikkunannostimet. Älä osta liikaa ajettua, vinkkinä on että mieluiten alle 100.000 km ajettu. Älä usko väitettä, että "dieselauto kestää yli 250.000 km". Jos pärjäät 2-ovisella 4-ovisen sijasta, ovat hinnat hiukan alempia. Älä usko eri automerkeistä käytävää keskustelua, mielipiteet ovat jokaisen omia. Vaadi paperille todistus, että kaikki osat toimivat ja auto ei ole kolaroitu. Mielestäni jos et saa ketään asiantuntijaksi mukaan, hanki eka auto isommasta liikkeestä, ei yksityiseltä tai muutaman auton pikkufirmasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käyttänyt autoasioissa veljeäni apuna. Hän katseli netistä lähialueen hyväkuntoiselta vaikuttavat autot ja suositteli jotakin niistä. Minä kävin sitten "tarkastamassa kunnon" ja tein ostopäätöksen. Koeajolla oli siskoni mies (entinen autokauppias) mukana, ja hän antoi minunkin vähän ajaa (pyysin häntä kuuntelemaan, että kuuluuko ylimääräisiä kolinoita). Todella asiallista palvelua sain liikkeestä, mutta olin vähän epävarmoilla näissä auto-ostoissa, joten pyysin apua. Tämä oli toinen autokauppani. Ensimmäisessä isäni kurkkasi auton konepellin alle ja "tarkasti kunnon".
:O Olit ostamassa itsellesi autoa, ja sait peräti ajaa vähän koeajolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, vitsailen siitä vieläkin siskon miehelle. Ajattelin siis, että hän kuuntelisi ne kolinat takapenkillä ja minä ajaisin. Hän sitten innostui autosta niin, että hyppäsi rattiin itse. : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, vitsailen siitä vieläkin siskon miehelle. Ajattelin siis, että hän kuuntelisi ne kolinat takapenkillä ja minä ajaisin. Hän sitten innostui autosta niin, että hyppäsi rattiin itse. : )
Joo no on mullakin isä (ammattimies) koeajanut jokaisen ostamani auton, mutta vain osan matkaa.
Ex:än kanssa oltiin autokaupoilla, ja kateltiin sellasta 15 000e koslaa. Myyjä puhui vain ja ainoastaan ex ukolle. Kun minä kysyin jotain, myyjä ei korvaansa lotkauttanut, eli ei vastannut eikä edes katsonut minuun. Useaan kertaan koitin kysellä ja ottaa kontaktia.
Siinä sitten vierestä seurasin myyntitapahtumaa, ja välillä koitin edelleenkin jotain kommentoida ja kysellä. No, myyjä sai aikalailla vakuuteltua miehen siitä että auto on hyvä. Ja kävi siinä sitten puhelemaan että lähdetään sitten laittelemaan papereita kuntoon että heps vaan... mies vähän jo näyttikin että lähtee toimistokoppiin päin astelemaan.
Siinä vaiheessa minä todellakin siitä sivusta ÄRJÄISIN, että haloo, MINÄKIN satun olemaan täällä, vaikket sitä ole suostunut huomaamaan, MAKSAN puolet ostettavasta autosta, ja minulta ei ole kysytty mitään, eikä kysymyksiin edes vaivauduttu vastaamaan, MINULLA todellakin on myös sanani sanottavana tähän auto ostoasiaan, kun puolet siitä tulen omistamaan. Ja kun tää on mennyt miten on mennyt, niin minä sanon että EI!! Joten se on kiitos ja moro. Jotain se autokauppias koitti perään huudella, mutten jäänyt kuuntelemaan.
Auto jäi kauppaan, ja menimme toiseen liikkeeseen, josta ostimme auton. Ikävä kyllä, jos ei viitsi ton hintasta autoa myydessä kiinnittää huomiota myös toiseen ostajaan, niin antaa mun puolesta olla. Autoja on tää maa täynnä eri merkkisinä ja värisinä ja kokoisina.
Ärsyttää vieläkin!
Kyllä olen saanut ihan asiallista palvelua, vaikka oli mieskin mukana, kahdesta liikkeestä. Myyjät ymmärsivät, että auto tulee mulle, eikä miehelle ja sivuuttivat miehen täysin ja tekivät tarjoukse minulle ja kuuntelivat minun toiveitani. Kun taas jos minä olen ollut mukana, kun mies ostaa autoa, minua ei olekaan sivuutettu. Eli näin päin on osa liikkeistä kääntymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no on mullakin isä (ammattimies) koeajanut jokaisen ostamani auton, mutta vain osan matkaa.
Osan matkaa siskoni mieskin ajoi. Olen omasta mielestäni varsin osaava ja itsenäinen nainen, mutta autoista en ymmärrä kovinkaan paljon. Tiedän toki mikä on jakopäähihna, kuika usein öljyt vaihdetaan jne. En kuitenkaan epäröi pyytää apua niiltä, jotka autot paremmin tuntevat. Veljeni on autoasentaja ja isäni on iän kaiken korjannut kaikki autonsa itse. Nytkin kasikymppisenä. Käytettyä autoa ei kannata ostaa summan mutikassa, siihen meistä harvoilla on varaa.
Olin ostamassa käytettyä autoa. Ensimmäinen kysymys myyjältä: " Minkä värinen sen pitäisi olla?". Oman edellisen ajokkini olisin laittanut vaihtoon.
Kävin sitten koeajolla. Myyjä siinä puhui naisten hyvinpitämistä autoista. Minä olin hiljaa ja käsi vaihdekepillä totesin, että sama vika on tässäkin autossa kuin omassani , aivan samalla tavalla tärisee ... ja maltoin pysyä edelleen hiljaa.
Kaupat tehtiin, kun olivat katsastaneet ja kauppias mainitsi senkin vian korjatuksi. Hyvän auton sain ja itsekseni ajattelin, että jos minä olisin ollut mies ja se autokauppias nainen, olisiko kyse ollut huijauksesta. Enhän minä tietenkään naisena voinut autoni vioista mitään tietää ja siihen aikaan rekisteriotteessa oli omistajan ammatti, joka olisi paljastanut, että sillä autolla oli todennäköisesti rymytty huonommillakin teillä.
Käytettyä autoa yksityiseltä ostavalle antaisin pari neuvoa:
- tarkista trafin sivulta auton omistushistoria ja tarkista, että teet kauppoja oikean omistajan kanssa. Se 4 euroa kannattaa maksaa, jotta välttyy noin 35 omistajalla kiertäneeltä autolta.
- tarkista auto huolellisesti valoisalla paikalla, jossa näet alle tippuvat aineet.
- käy koeajolla, kääntele joka suuntaan ja kokeile kaikki vaihteet. Jätä ostamatta, jos mitään epäilyttävää kuuluu tai tuntuu. Paitsi jos miehesi/ isäsi/ poikasi / veljesi / sinä itse tai hyvä ystäväsi on autonasentaja, joka heti tietää kuinka pieni ja helpostikorjattava vika siinä on.
Minä ostin juuri keväällä käytetyn auton autoliikkeestä, ja sain oikein hyvää palvelua. Autoja paremmin tunteva isäni oli kyllä mukana koeajolla, mutta ei osallistunut millään tavoin itse kaupantekoon. Jos olisin saanut huonoa palvelua, olisin siirtynyt toiseen liikkeeseen.