Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kaappijuopolle miehelle?

Vierailija
28.08.2016 |

Olen seuraillut mieheni salaista alkoholinkulutusta ahdistuneena. Kätketyistä pulloista näyttää kuluvan n litra väkeviä viikossa. Minun nähteni hän juo vain 3-5 annosta viikonloppuna kun lapset ovat jo nukkumassa. Olin aavistullut että joku kätkö jossain on, mutta kaapista katoava määrä yllätti odotukset ja pähkäilen nyt mitä tulisi tehdä. Eniten pullojen pinta laskee iltaisin ja viikonlopppuisin, mutta ikävä kyllä myös päivisin, vähemmän kuitenkin.

Meillä on pienet lapset, jotka ovat miehelle hyvin tärkeitä. Miehen juominen on ollut aina melko runsasta ja olen siitä, erityisesti salailusta, vuosie mittaan huomautellut. Jonkin aikaa jo luulin tilanteen parantuneen kun näkybät määrät vähenivät, mutta totuus näyttääkin nyt olevan kaikkea muuta. En siis ole vielä kertonut että olen kätkön löytänyt - ajattelin ainakin jonkin aikaa tarkkailla pullojen tyhjennysvauhtia. Suurkulutukselta vaikuttaa ja varsin säännölliseltä, joka päivä pullon pinta kun hieman laskee. Jos kerron löydöistäni, pelkään että siirtää salavaraston vaan uuteen piiloon.

Mies on ollut nyt reilun puoli vuotta työttömänä, joten tilaisuus nappailla pullosta päivisin on olemassa, itse käyn töissä ja elätän perhettä. Huolestuttavaa on, että mies myös kuskailee lapsia autolla harrastuksiin, mutta mikähän mahtaa olla ajokunto? Tn rattijuopon promilleraja ei vielä ylity, mutta milloin tulee se päivä että ylittyy?

Juomista ei päällepäin huomaa ja mies kykenee tekemään myös normaaleja arkipuuhia. Muuten on varsinainen mörökölli, ei puhu eikä pukahda asioistaan ja ei pidä alkoholinjuontia itse ongelmana. Sukutaustaa viinan läträyksen kanssa myös on.

Mietin jo eroakin äärimmäisenä vaihtoehtona itseni ja lasten parasta ajatellen, mutta kun juominen ei vielä ole tuon tuon pahempaa - ei ole onnettomuuksia tms sattunut niin yksinhuoltajuutta en taatusti saisi ja joutuisin antamaan lapset valvomatta kaappijuopon hoitoon.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuskaa sille telkkari sinne kaappiin, niin on kivempi ottaa kuppia.

Vierailija
2/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vähän samanlainen tilanne. Lisäksi mies (muutaman otettuaan) riitatilanteessa loukkaa, lyttää ja halveeraa. Ei korota ääntään tai käyttäydy uhkaavasti, mutta olen todella väsynyt ja kyllästynyt siihen, että mies kertoo "tosiasioita", joita myöhemmin ei tarkoita vaikka ainut syy avata suu on satuttaa toista. Tätä ei tapahdu kun mies ei ole juonut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että muilla on samanlaista tuskaa. Oletko yrittänyt saada miestä lopettamaan juomista?

Vierailija
4/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa ovi ja anna palaa. Omapahan on asiansa.

Vierailija
5/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun löydät kaapista tyhjän pullon laita täysi tilalle.

Vierailija
6/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla, että muilla on samanlaista tuskaa. Oletko yrittänyt saada miestä lopettamaan juomista?

Mies lopettaa kun itse tajuaa ongelmansa vakavuuden. Voit auttaa miestä tuossa tajuamisessa, esim. kertomalla kuinka et tilannetta jaksa ja kuinka kärsit. Mutta jos ei halua lopettaa ei lopeta. Silloin voi muuttaa vain omaa elämäänsä siirtymällä takavasemmalle parisuhteesta. Pullojen piilottelu on jo vakava merkki, ja todennäköisesti juomia on enemmän kuin löydät. Ja hyvin todennäköisesti miehesi kuskaa rattijuoppona lapsia. Käytökseen promille ei vaikuta jos juo jatkuvasti ja toleranssi nousee. Voimia hankalaan tilanteeseen, siitä pääsee holisti ylös jos haluaa, läheisen ei kannata elämäänsä pilata jos holisti ei halua muutosta. t raitistunut alkoholisti.

Vierailija
7/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova uhka erosta päälle heti. Haluatko lapsistasi samanlaisen?

Vierailija
8/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies lopettaa kun itse tajuaa ongelmansa vakavuuden. Voit auttaa miestä tuossa tajuamisessa, esim. kertomalla kuinka et tilannetta jaksa ja kuinka kärsit. Mutta jos ei halua lopettaa ei lopeta. Silloin voi muuttaa vain omaa elämäänsä siirtymällä takavasemmalle parisuhteesta. Pullojen piilottelu on jo vakava merkki, ja todennäköisesti juomia on enemmän kuin löydät. Ja hyvin todennäköisesti miehesi kuskaa rattijuoppona lapsia. Käytökseen promille ei vaikuta jos juo jatkuvasti ja toleranssi nousee. Voimia hankalaan tilanteeseen, siitä pääsee holisti ylös jos haluaa, läheisen ei kannata elämäänsä pilata jos holisti ei halua muutosta. t raitistunut alkoholisti.

Alkoholisti ei lopeta vaikka polvillaan anelisi lopettamaan juomisen. Alkoholisti valitsee pullon. Joko suhteessa elää tai laittaa sille pisteen.

Vierailija
9/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10/10 alkoholistista tosiaankin lopettaa juomisen, kun vain sanoo, että lopeta....

Vierailija
10/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä mies heti. Pelasta itsesi ja lapset.

Minä katselin liian pitkään tuollaista miestä. Nyt kolme vuotta takana yksin lasten kanssa ja elämä on ihanaa <3

Vierailija
11/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt hetki, että puututko asiaan nyt, vai odotatko että jotain vakavaa tapahtuu? Et voi nimittäin tietää, tapahtuuko se vakava miehelle itselleen, lapsillenne vai jollekin sivulliselle. Sanot miehelle, että tiedät piilopulloista, haluat hänen hakevan apua juomisen lopettamiseen jos se ei onnistu omin päin, olet valmiina tukemaan jne.

Vierailija
12/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt hetki, että puututko asiaan nyt, vai odotatko että jotain vakavaa tapahtuu? Et voi nimittäin tietää, tapahtuuko se vakava miehelle itselleen, lapsillenne vai jollekin sivulliselle. Sanot miehelle, että tiedät piilopulloista, haluat hänen hakevan apua juomisen lopettamiseen jos se ei onnistu omin päin, olet valmiina tukemaan jne.

Muuten hyvä, mutta viimeinen kohta pois.

...jos se ei onnisyu, lähden ja otan lapset mukaani.

Apu, tuki, päähän paijaaminen jne ei auta. Uhkailu auttaa. Äärimmäinen ultimatum, lapset ja perhe tai pullo.

Vierailija
13/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apu, tuki, päähän paijaaminen jne ei auta. Uhkailu auttaa. Äärimmäinen ultimatum, lapset ja perhe tai pullo.

No joo, mutta jos toinen on valmis yrittämään ja haluaa raitistua, niin kyllä siinä puolison tuki on aika tärkeää. Uhkailu ja joko tai -tilanne voi olla hyvä keino saada alkoholisti näkemään ongelma, mutta ei se pelkästään riitä.

Vierailija
14/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos kyseessä on alkoholisti, valitsee pullon. Siinä vaiheessa kannattaisi jo kuunnella sitä pientä hälytyskellon kilinää ja vetää johtopäätökset. Pelastaa sen mitä pelastettavissa on. Zemiä!

Vierailija
15/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan. Mies on itse ainoa, joka voi juomisensa lopettaa  kun pohja tulee vastaan. Joillakin pohja tulee vasta haudassa. Ap voi auttaa vain itseään (ja lapsiaan), esimerkiksi Al-Anon tai Päihdelinkin Kotikanava

Vierailija
16/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että miehesi olisi romantikko, vaikka on juoppoja siksi olet jaksanut katsella, mutta on lisäksi mörökölli... Oliko juoppo jo tavatessanne? Koskaan ei pitäisi tehdä lapsia miehelle, jolle alko on ykkönen.

Vierailija
17/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että miehesi olisi romantikko, vaikka on juoppoja siksi olet jaksanut katsella, mutta on lisäksi mörökölli... Oliko juoppo jo tavatessanne? Koskaan ei pitäisi tehdä lapsia miehelle, jolle alko on ykkönen.

Oletko kuullut, että alkoholismi on etenevä sairaus ja useimmat piilottelevat juomistaan jo suhteen alkuaikoina? Tosiasia on, että jos minä olisin tajunnut paljonko mies joi jo suhteen alussa, niin emme olisi tehneet yhdessä lapsia.

-2

Vierailija
18/23 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/23 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
20/23 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljetaan kaapin ovi ja viedään kaappi kaatopaikalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan