Leirikoulu - mistä nämä köyhät ilmaantuu?
Ikuisuusaihe. Lapsen luokan leirikoulu maksaa 200 euroa per mukula. Tämä on tiedetty nyt viisi vuotta. Nyt yhtäkkiä ilmestyy vanhempia jotka väittää ettei heillä ole tätä 200 euroa.
Viidessä vuodessa sen säästäminen olisi vaatinut 40 euroa vuosi. Siis kolme euroa kuussa.
Miten voi olla ettei tätä rahaa nyt löydy?
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuisuusaihe. Lapsen luokan leirikoulu maksaa 200 euroa per mukula. Tämä on tiedetty nyt viisi vuotta. Nyt yhtäkkiä ilmestyy vanhempia jotka väittää ettei heillä ole tätä 200 euroa.
Viidessä vuodessa sen säästäminen olisi vaatinut 40 euroa vuosi. Siis kolme euroa kuussa.
Kaikilla ei ole tänä päivänä rahaa. Hyvätuloisen voi olla tätä ehkä vaikea ymmärtää.
Ai kolme euroa kuussa on kynnyskysymys?
Voi se jollekin ollakin kynnyskysymys.
Mutta sitä en ymmärrä, ettei IKINÄ halua/pääse/ehdi osallistumaan mihinkään talkoisiin mitä tehdään rahan keräämiseksi leirikouluun! Sitä suuremmalla syyllä voisi hoitaa työllään osuutensa. Ei tarvitsisi sitä kolmea euroa kuussa säästää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka ei maksa tai muuten osallistu, jäävät ulos. That's it. Ihan sama, mitä joku oikeusasiamies on sanonut takavuosina. Olen ollut useammalla koululla töissä ja monissa vaan kylmästi jätetään ulos, jos rahaa ei tuo. Olen kysynyt, että onko lain mukaista. Vastaus on ollut, että asiasta on tiedotettu, sovittu yhdessä vanhempainillassa ja tehköön kantelun, jos ei miellytä.
Minä en ole ollut yhdelläkään koululla töissä, mutta tiedän, että vanhempainillan sopimuksilla ei ole mitään merkitystä. Vanhempainilta ei ole millään tavalla juridinen toimielin, jolla olisi jotain päätösvaltaa. Opettajat tietävät, että ketään ei saa jättää perusopetuksen ulkopuolelle vedoten leirikoulun maksullisuuteen, joten kenellekään ei mennä sanomaan, että et pääse, jos et tuo rahaa. Näin jo siksikin, että koulu ei saa sitä rahaa kerätä, koska opetus on maksutonta ja vanhempaitoimikunta ei voi päättää, kuka pääsee mukaan ja kuka ei.
Olen töissä hallinnossa ja tiedän, että opettajat kyselevät, miten toimia ja annan aina saman vastauksen eli vanhempainilta ei päätä, ketkä pääsevät mukaan, koska jokaisella on oikeus osallistua luokan yhteiseen opetukseen.
Joku opetusviraston luuseri. Pelle.
Voihan ne rannalle jätetyt valittaa mutta tuskin äly tai rahat riittää oikeesti käräjöimään.
Mihin käräjöimiseen? Ei tuosta mihinkään käräjille mennä. Riittää soitto rehtorille tai AVIin. Huomaa, että sinulla ei ole mitään käsitystä hallinnon toiminnasta. Opettajat ovat jo niin valveutuneita, että osaavat ko. tilanteissa kysyä talouspuolelta rahoitusta, siellä on muutama satanen varattuna. Kukaan ei jää pois, vaikka joku kaltaisesi käyttää kuviteltua valtaa.
Huomaa ettei sinulla ole mitään käsitystä mistään. Mitä ne luuserit ja sinä pelle voitte jos heidät vain jätetään matkasta? Ei mitään. Kannella Aviin? Jee. Reissu meni jo.
Ja sinä tosissasi uskot, että siellä seisoo vanhempaintoimikunta aamulla tilausbussin luona kertomassa, kuka saa tulla mukaan ja kuka ei?
Ota ne iltalääkkeet, alat käydä jo hilpeillä kierroksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka ei maksa tai muuten osallistu, jäävät ulos. That's it. Ihan sama, mitä joku oikeusasiamies on sanonut takavuosina. Olen ollut useammalla koululla töissä ja monissa vaan kylmästi jätetään ulos, jos rahaa ei tuo. Olen kysynyt, että onko lain mukaista. Vastaus on ollut, että asiasta on tiedotettu, sovittu yhdessä vanhempainillassa ja tehköön kantelun, jos ei miellytä.
Minä en ole ollut yhdelläkään koululla töissä, mutta tiedän, että vanhempainillan sopimuksilla ei ole mitään merkitystä. Vanhempainilta ei ole millään tavalla juridinen toimielin, jolla olisi jotain päätösvaltaa. Opettajat tietävät, että ketään ei saa jättää perusopetuksen ulkopuolelle vedoten leirikoulun maksullisuuteen, joten kenellekään ei mennä sanomaan, että et pääse, jos et tuo rahaa. Näin jo siksikin, että koulu ei saa sitä rahaa kerätä, koska opetus on maksutonta ja vanhempaitoimikunta ei voi päättää, kuka pääsee mukaan ja kuka ei.
Olen töissä hallinnossa ja tiedän, että opettajat kyselevät, miten toimia ja annan aina saman vastauksen eli vanhempainilta ei päätä, ketkä pääsevät mukaan, koska jokaisella on oikeus osallistua luokan yhteiseen opetukseen.
Joku opetusviraston luuseri. Pelle.
Voihan ne rannalle jätetyt valittaa mutta tuskin äly tai rahat riittää oikeesti käräjöimään.
Mihin käräjöimiseen? Ei tuosta mihinkään käräjille mennä. Riittää soitto rehtorille tai AVIin. Huomaa, että sinulla ei ole mitään käsitystä hallinnon toiminnasta. Opettajat ovat jo niin valveutuneita, että osaavat ko. tilanteissa kysyä talouspuolelta rahoitusta, siellä on muutama satanen varattuna. Kukaan ei jää pois, vaikka joku kaltaisesi käyttää kuviteltua valtaa.
Huomaa ettei sinulla ole mitään käsitystä mistään. Mitä ne luuserit ja sinä pelle voitte jos heidät vain jätetään matkasta? Ei mitään. Kannella Aviin? Jee. Reissu meni jo.
Ja sinä tosissasi uskot, että siellä seisoo vanhempaintoimikunta aamulla tilausbussin luona kertomassa, kuka saa tulla mukaan ja kuka ei?
Ota ne iltalääkkeet, alat käydä jo hilpeillä kierroksilla.
Kyllä. Ei välttis edes kerrota mistä bussi lähtee. Ja to-del-la mukavaahan sille lapselle on tunkea kun kaikki näkee että koko perhe on kusipäitä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeta ap ymmärtää, että on erilaisia elämäntilanteita, joista sinulla ei voiolla harmainta aavistustakaan. Se, että joku ei voi maksaa, ei ole sinun asiasi.
Meillä on kerätty lapsen luokan leirikouluun rahaa jo vuosia kaikenlaisilla tempauksilla. Ne ovat olleet mukana, jotka ovat pystyneet. Kukin tavallaan. Lisäksi maksettiin jonkin aikaa luokan tilille tiettyä summaa. Rahat saatiin kasaan ja myös ylimääräistä siltä varalta, että luokalle tulee uusia oppilaita.
Meidän perhe on osallistunut mihin ollaan ehditty ja ollaan maksettu luokan tilille se, mitä sovittiin.
En ole kiinnostunut siitä kuka on maksanut ja kuka ei. Onneksi en sitä tiedä edes. Tämä leirikoulu on lapsia varten! Jos minä olen tehnyt työtä myös jonkun toisen lapsen leirikoulun hyväksi ja maksanut vähän enemmän, se ei minua haittaa.
Leirikoulu on pian ja lapset odottavat sitä kovasti. Upeaa, että se toteutuu. Meillä vanhemmilla on ollut hauskaa kaikenmaailman myyjäisissä jne. Olemme tutustuneet toisiimme paremmin.
On se, jos minut pannaan maksamaan tuon laiskimuksen osuus. Sitten jää lapsi pois. Se sopii kyllä minulle.
Ei minua kiinnosta tutustua niihin vanhempiin. Lapsi ei ole menossa kuitenkaan samaan yläkouluun.
Eli olet kusipää. No selvisi sekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä maata aloitus koskee? Meillä täällä Suomessa opetus on ilmaista.
Aivan. Sitä opetusta on tarjolla koululla ilmaiseksi sillä aikaa niille köyhille. Leirikouluun lähtee sitten ne jotka on sen maksaneet.
Huh, noita joitain kommentteja! Ihan oikeasti, vanhempien tilanne ei millään lailla ole lapsen syy tai lapsen vastuulla! Vaikka kuinka inhoaisitte "köyhiä laiskoja vastuuttomia" vanhempia, niin älkää siirtäkö inhoanne lapsiin! Tääkin lainaamani kommentin kirjoittaja ei oikein osaa erottaa lapsia vanhemmistaan vaan paasaa siitä miten leirikouluun lähtee ne jotka sen ovat maksaneet. Hetkinen, eihän se rikas-riikka 11v itse ole maksanut sen enempää kuin luokkakaverinsa köyhä-kaija.
Opetushallituksen sivuilta: "Varojen keruun tulee olla oppilaille ja huoltajille vapaaehtoista. Jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun opetussuunnitelman ja siihen perustuvan vuotuisen suunnitelman mukaiseen toimintaan huolimatta siitä, onko hän tai hänen huoltajansa osallistunut varojen keräykseen." ja "Huoltajien suorittama varojenkeruu voi tapahtua itsenäisesti siten, että koulu ei ole keruussa mukana lainkaan....Huoltajien varojenkeruu voi tapahtua myös yhteistyössä koulun kanssa, jolloin huoltajat ja koulu yhdessä päättävät varojen keruun ja käytön periaatteista. Molemmissa tapauksissa koulu kuitenkin viime kädessä vastaa siitä, että kaikilla oppilailla on yhdenvertainen mahdollisuus osallistua toimintaan."
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamisee…
Mun on kyllä vaikea uskoa että on olemassa koulu joka todella lähettää jonkun 200 euron laskun jokaisen oppilaan vanhemmille leirikoulusta. Saanko kysyä missä päin Suomea? Vai onko edes Suomessa?
Vielä vaikeampi on toisaalta uskoa osaa näistä kommenteista. Nyt on tosiaan kyse lapsista ja tasa-arvoisuus tarkoittaa heidän kohdallaan juuri sitä ettei toimintaan osallistuminen ole kiinni jostain sellaisesta mihin he eivät voi itse vaikuttaa kuten juuri vanhempien taloustilanteesta.
Minun lapseni on tehneet aina paljon itse sen leirikoulunsa eteen. Miksi minun lasteni pitäisi tehdä noiden loistenkin puolesta?
Jos leirikoulu kuuluu opetussuunnitelmaan niin se on kaikille maksuton, sehän juuri oli pointtini noissa opetushallituksen sivuilta lainaamissani teksteissä. Vanhempien ja lasten osallistuminen on vapaaehtoista. Ja mieti vähän, ketä nimittelet loiseksi ja kusipääksi. Ällöttää tuollainen lasten osoittelu, he eivät itse ole taustaansa valinneet.
Se, että koulu ei eriarvoista lapsia taustan perusteella ja esim. se moniongelmaisen perheen laiminlyöty lapsi pääsee myös mukaan opetussuunitelman mukaiseen leirikouluun on taattu siis laissa. Jos se sua harmittaa niin voit vaikka kerätä oman poppoon kasaan jonka kanssa käytte joillain omilla retkillä.
Minua ällöttää tuon laiskan luuseriloisporukan tapa periyttää jälkeläisilleen sama laiska loisiminen ja jatkuva valitus ja kitinä ja marina.
Ihmettelen tuota sun tarvetta osoitella ja lokeroida ihmisiä, varsinkin kun on jo moneen otteeseen käynyt ilmi että opetussuunnitelman mukainen leirikoulu on kaikille maksuton ja vieläpä kun kyse on lapsista. Olet kyllä melkoinen inhotessasi huonompiosaisia lapsia vanhempiensa perusteella ja perustellessasi sen sillä että kyllä niistäkin kuitenkin kasvaa kusipäitä joten kyllä heitä ihan hyvin voi jo nyt haukkua loisiksi ja kusipäiksi.
Olen itse kasvanut moniongelmaisessa ja varattomassa perheessä ja olen todella onnekas siinä mielessä että Suomessa lähtökohtaisesti pyritään antamaan maksuton ja tasa-arvoinen peruskoulutus. Usko tai älä, olen siitä huolimatta ihan tavan tunnollinen veronmaksaja. Tai itse sanoisin, että juuri sen ansiosta.
Ja kun mietitään sitä "laiskuutta" ja "ahkeruutta" ja sitä kuka ansaitsee mitäkin, niin kannattaa myös miettiä, kenestä loppujen lopuksi puhutaan ja millä perusteella. Köyhä-Kaija saattaa olla esimerkiksi koulussa ihan yhtä ahkera kuin vaikkapa Rikas-Riikka. Jos Riikan vanhemmat pistävät rahaa luokkaretkeen, niin eihän Riikka itse silloin laita rahaa joten ihan turhaa siinä sitten on huudella että jätetään Kaija pois retkeltä. Lapsen osallistuminen opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan ei saa olla vanhempien kukkarosta kiinni, eikä se onneksi olekaan vaikka kuinka täällä joistakin kommentoijista paistaa läpi merkillinen halu osoittaa "alempiarvoisille" paikkansa jo ihan lapsesta asti.
Se Köyhä-Kaija voi itse kerätä ne rahansa. Eikä se köyhyys voi estää niitä vanhempiakaan esim roudaamasta pöytiä. Ai niin, nrhän oli niitä yksikätisiä...
Mä olen sitä mieltä (ja onneksi vallalla oleva lainsäädäntökin on) ettei lapsen tehtävä ole itse tienata rahaa saadakseen osallistua opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen. Lapsen tehtävä on ahkeroida siellä koulussa, ei sen koulutuksen maksamisessa. Sehän se on maksuttoman opetuksen pointti. Eletään demokratiassa joten aina voi äänestää sellaista tahoa joka ei kannata maksutonta perusopetusta tai voit alkaa kerätä kansalaisaddressia asioiden muuttamiseksi ym. jos asia todella korpeaa sua paljon. Ei asiat täältä vauvalta käsin muutu.
Mainitsin tuon moniongelmaisuuden siksi, ettei useinkaan kyse ole pelkästään siitä etteikö rahaa juurikaan ole vaan perheellä saattaa olla muitakin ongelmia, kuten vaikkapa päihdeongelmia, mielenterveysongelmia ym. Ja eivät kaikki köyhemmät ole automaattisesti laiskoja. Vanhempi voi olla vaikka opiskelija. Yhtä kaikki, mitä tahansa ne perheen ongelmat ovatkaan, niin ne eivät ole lapsen omaa syytä eivätkä saa olla syy evätä lapselta opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan osallistumista. Ns. huonommissa oloissa elävällä lapsella saattaa muutenkin elämä olla melko rankkaa ilman että siihen vielä aletaan osoittelemaan, haukkumaan ja vaatimaan leirikoulusta pois jättämistä kaiken muun lisäksi.
Sinänsä vanhempien ja lasten tekemä vapaaehtoinen työ leirikoulun hyväksi toki on hieno ja arvostettava juttu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä voi olla niin, että vähävaraiset ovat kuitenkin katsoneet lastensa asumisen, ruokkimisen ja vaatettamisen olleen leirikoulua tärkeämpää. Ja jos rahat eivät riitä muuhun, niin ne eivät vaan riitä. Vaikka en itse ole vähävarainen, niin ymmärrän silti oikein hyvin, että joku voi joutua tuollaista priorisointia tekemään.
Jep. Mutta tässä on ollut jo kolme tilaisuutta joihin olisi voinut tulla esim kantamaan pöytiä ja lakaisemaan. Ei ole näkynyt.
Ei voi olla aikuinen ihminen noin tyhmä! Jos kerta ottaa noin sieluun se että sinä ahkeroit ja muut ei, niin kysyn vaan miksi teet? Ai sen vuoksi että se joka ei osallistu vaatii että hänen pentunsa tarvitsee elämyksiä leirikoulussa? Eikö kukaan ymmärrä että sitten ei tule leirikoulua, kenellekään? Mitä hittoa se on sinulta uhrautujana pois jos koko leirikoulu jää välistä? Onhan sulla varaa viedä se pentusi yksinäänkin vaikka korpivaellukselle! Tehköön se köyhä ja laiska pentunsa kanssa mitä huvittaa! En ymmärrä miksi aikuinen ihminen suostuu tuommoiseen ja sitten vielä marttyyrinä vinkuu täällä!
Suostuu siksi, että kun asiasta sovitaan, ovat kaikki innokkaina lähdössä leirikouluun. Luulisi, että jokainen vanhempi ymmärtää myös että tämä vaatii ponnisteluja/rahaa. Opekin tämän silloin vanhempainillassa kertoi. Kuitenkin vain puolet tilittää kuukausimaksua (vaikka voisi tosiaan laittaa vaikka sen 3e /kk luokan tilille). Eli puolet noin 25 oppilaan vanhemminsta on niin köyhiä, ettei tuota summaa ole? En usko.
Mutta leirikoulupaikat pitää varata vuosia etukäteen, ja niin sitä vain rahaa kerätään ja säästetään, vaikka suurinta osaa ei kiinnosta selvästi yhtään. Kaikkien on mukaan kuitenkin päästävä.
No tässä on juuri se ongelma! Annetaan ymmärtää - ihan opettajan taholtakin - että kaikkien on tavalla tai toisella osallistuttava leirikoulun järjestämiseen. Puolet vanhemmista kuitenkin tietää, että opettaja ja osa innokkaista vanhemmista puhuu ihan höpöjä ja että opetussuunnitelmaan kuuluva leirikoulu on kaikille oppilaille maksuton. Sitten ne, jotka antavat rahaa ja huhkivat leirikoulun eteen hämmästyvät ja suuttuvat, kun rahan antaminen ja huhkiminen leirikoulun eteen ei ollutkaan kenellekään pakollista. Jos asiasta päätettäessä tehtäisiin myös heille selväksi, että näiden juttujen takana on laki, jota ei voi opettaja omatoimisesti muuttaa muuksi, ja lain mukaan jokaisen oppilaan on halutessaan päästävä mukaan, niin ei tulisi näitä tilanteita, joissa hämmästytään ja suututaan.
Kaikkihan sen varmasti nykyään tietävät, että pakollista tuo osallistuminen ei ole. Hämmästyttää, että kehdataan esittää innostunutta suunnittelussa, tietäen varmasti jo silloin että keruuseen ei aiota osallistua. Olisi reilumpaa tuossa vaiheessa sanoa, että meitä ei niin kauheasti nappaa. Ei muitakaan NIIN kauheasti napaa, että puolet kerää koko luokan potin kasaan. Silloin jäisi leirikoulu tekemättä, no big deal. Minusta on ihan ymmärrettävää, että näitä varattomia/osallistumattomia on muutama/luokka, ja heidät tietysti maksettaisiin.
Parempi kun ei järjestetä mitään leirikouluja, tai sitten ne voitaisiin ottaa kaikkien veronmaksajien rahoista. Eli tällöin ne tuet työttömille vanhemmille ehkä pienenisivät, eli he maksaisivat myös.
Ne varakkaammat voivat sitten sopia toisten vanhempien kanssa lasten käyttämisessä ulkomailla oppimassa kieltä tms muusta kivasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä älyttömiä summia maksava "leirikoulu" nykyään on?? Tällaisia ennenkään ole kouluissa ollut ja niihin mätetty jumalauta satoja euroja per kakara! Jos herrojen kakarat haluaa lomailla isolla rahalla, tehköön sen omalla ajallaan!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet köyhä ja sulla on lapsia. Talostasi löytyy 200e, mutta ei ruokaa. Mitäs teet? Ja nyt puhutaan köyhistä eikä suomenruotsalaisäipistä jotka ei 'kehtaa' katsoa ikinä itseään peilistä kun käytti vilmalotan leirikoulurahat ostaakseen ripsienpidennykset koska oli pakko. Muutoin olisi pitänyt laittaa maskaraa.
Jos olet köyhä, miksi sinulla on monta lasta, joista et kykene huolehtimaan? Ja nyt on kyse kolmesta eurosta kuussa.
Köyhillä ei valitettavasti ole muuta kuin lisääntyä, näin menee Intiassa ja Suomessa. Saadaan voittaja geenit kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä älyttömiä summia maksava "leirikoulu" nykyään on?? Tällaisia ennenkään ole kouluissa ollut ja niihin mätetty jumalauta satoja euroja per kakara! Jos herrojen kakarat haluaa lomailla isolla rahalla, tehköön sen omalla ajallaan!!
En tiedä. Kaikkein innokkaimpia idean kannattajia oli alunperin muuten nämä köyhät "duunarit". Nyt kun pitäiis itse maksaa, ei maksua näykään.
Ei minulla ole mitään hinkua leirikouluun.
Ihan tuttu tilanne. Olen maksanut maksuja lapsen kaverin (2*työtön, elämänhallinta muuten kunnossa) puolesta.
Tosin olen teettänyt heillä työtä jolla he korvaavat maksun (leipominen ja siivoaminen). Omilta lapsien kautta tiedän, että jopa se ap:n 3e kk säästäminen on heidän tapauksessa vaikeaa.
Mikä tämä leirikoulu oikein on? Ei mun aikaan 95-04 ollut tommosia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeta ap ymmärtää, että on erilaisia elämäntilanteita, joista sinulla ei voiolla harmainta aavistustakaan. Se, että joku ei voi maksaa, ei ole sinun asiasi.
Meillä on kerätty lapsen luokan leirikouluun rahaa jo vuosia kaikenlaisilla tempauksilla. Ne ovat olleet mukana, jotka ovat pystyneet. Kukin tavallaan. Lisäksi maksettiin jonkin aikaa luokan tilille tiettyä summaa. Rahat saatiin kasaan ja myös ylimääräistä siltä varalta, että luokalle tulee uusia oppilaita.
Meidän perhe on osallistunut mihin ollaan ehditty ja ollaan maksettu luokan tilille se, mitä sovittiin.
En ole kiinnostunut siitä kuka on maksanut ja kuka ei. Onneksi en sitä tiedä edes. Tämä leirikoulu on lapsia varten! Jos minä olen tehnyt työtä myös jonkun toisen lapsen leirikoulun hyväksi ja maksanut vähän enemmän, se ei minua haittaa.
Leirikoulu on pian ja lapset odottavat sitä kovasti. Upeaa, että se toteutuu. Meillä vanhemmilla on ollut hauskaa kaikenmaailman myyjäisissä jne. Olemme tutustuneet toisiimme paremmin.
On se, jos minut pannaan maksamaan tuon laiskimuksen osuus. Sitten jää lapsi pois. Se sopii kyllä minulle.
Ei minua kiinnosta tutustua niihin vanhempiin. Lapsi ei ole menossa kuitenkaan samaan yläkouluun.
Olet loistava vanhempi! Näytät lapsellesi tomerasti miten verkostoidutaan ja hankitaan kokemuksia koko yhteiskunnasta. Silloin ei ole pelkoa, että lapsesi oppisi elämään minkäänlaisessa kuplassa, vaan hänellä on valmiuksia ymmärtää yhteiskuntaa kokonaisuutena. Kasvatat laajakatseista ja pelotonta pärjääjää, jolla ei mene sormi suuhun, eikä pyllyyn, erilaisten ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet loistava vanhempi! Näytät lapsellesi tomerasti miten verkostoidutaan ja hankitaan kokemuksia koko yhteiskunnasta. Silloin ei ole pelkoa, että lapsesi oppisi elämään minkäänlaisessa kuplassa, vaan hänellä on valmiuksia ymmärtää yhteiskuntaa kokonaisuutena. Kasvatat laajakatseista ja pelotonta pärjääjää, jolla ei mene sormi suuhun, eikä pyllyyn, erilaisten ihmisten kanssa.
Niin, minä opetan lapselle että pitää tehdä töitä. Että lorvimalla ei pärjää.
Emme asu alueella, lapsi ei jatka tuossa koulussa, joten miksi ihmeessä meidän pitäisi rahalla mielistellä siellä ihmisiä. Ei se ole verkostoitumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet köyhä ja sulla on lapsia. Talostasi löytyy 200e, mutta ei ruokaa. Mitäs teet? Ja nyt puhutaan köyhistä eikä suomenruotsalaisäipistä jotka ei 'kehtaa' katsoa ikinä itseään peilistä kun käytti vilmalotan leirikoulurahat ostaakseen ripsienpidennykset koska oli pakko. Muutoin olisi pitänyt laittaa maskaraa.
Jos olet köyhä, miksi sinulla on monta lasta, joista et kykene huolehtimaan? Ja nyt on kyse kolmesta eurosta kuussa.
Köyhillä ei valitettavasti ole muuta kuin lisääntyä, näin menee Intiassa ja Suomessa. Saadaan voittaja geenit kiertoon.
Jep. Minä olin meidän maalaiskylässä se köyhä. Ja meitä oli 8, oli siinä kyläläisillä kestämistä. Yksi meistä on jo kuollut, loput ovat korkeakoulutettuja ja hyvissä duuneissa, osa yrittäjinä. Meistä kukaan ei jäänyt kotipitäjään, kaikilla oli niin huonoja muistoja. Parhaiten ollaan siitä porukasta pärjätty ja viety osaaminen ja rahat muualle. Kai ne on niitä 'voittaja'geenejä, en tosin tiennyt et kyse on jostain kilpailusta. Ehkä se hyväosaisille kermaperseille sitä on, meille köyhemmille voittajille se on vain ongelmanratkaisua, selviämistä ja sinnittelyä.
Mun lasten koulussa kutosluokalla tehtiin kahden yön leirikoulu. Rahaa ei koskaan kerätty, mutta pidettiin myyjäisiä ja arpajaisia koko alakoulu ajan, myytiin myös vessapaperia ja joulukortteja. Sitten katsottiin, mihin rahat riittää. Ja joka luokalla tehtiin joku yhden päivän reissu, esim. huvipuistoon, teatteriin tms, ja sit kuutosella toi parin yön reissu. Muutoin oppilailla oli erilaisia muita retkiä, lintutornille, makkaranpaistoon jne. Koskaan ei kenenkään tarvinnut viedä suoranaista rahaa mihinkään. Tietty siinäkin oli sitten se, että jotkut vanhemmat ei koskaan osallistuneet näihin yhteisiin myyjäisiin tms.
Kyllä tää nykyinen leirikoulu vouhotus on ihan sitä samaa vouhotusta kuin ne synttäreiden järjestäminen jossain huvipuistossa tai Hoplopissa! Ja suurin osa näistä vouhkaajista on kehä kolmosen sisäpuolella, siellä ei maalaisjärjellä ole paljon sijaa. Mitä hittoa alakoululaiset pitää viedä monen tonnin leirikouluun, viekää ne johonkin puistoon paistamaan makkaraa ja opettelemaan nuotion sytyttämistä. Mun poika kertoi, että armeijassa oli kyllä suuresti huvittanut nää kaupungista tulleet vässykät, jotka ei ollu koskaan sytyttäny nuotioo ja joille oli ihan kauhistus kävellä metsässä! Ja yhen äiti oli jopa soittanu kapteenille, ja valittanu kun hänen poikansa takki oli metsäleirillä kastunu!! Viekää ne mukulat ulos kävelemään, puistoon ja meren/järven rantaan katsomaan lintuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää nykyinen leirikoulu vouhotus on ihan sitä samaa vouhotusta kuin ne synttäreiden järjestäminen jossain huvipuistossa tai Hoplopissa! Ja suurin osa näistä vouhkaajista on kehä kolmosen sisäpuolella, siellä ei maalaisjärjellä ole paljon sijaa. Mitä hittoa alakoululaiset pitää viedä monen tonnin leirikouluun, viekää ne johonkin puistoon paistamaan makkaraa ja opettelemaan nuotion sytyttämistä. Mun poika kertoi, että armeijassa oli kyllä suuresti huvittanut nää kaupungista tulleet vässykät, jotka ei ollu koskaan sytyttäny nuotioo ja joille oli ihan kauhistus kävellä metsässä! Ja yhen äiti oli jopa soittanu kapteenille, ja valittanu kun hänen poikansa takki oli metsäleirillä kastunu!! Viekää ne mukulat ulos kävelemään, puistoon ja meren/järven rantaan katsomaan lintuja jne.
No kun me ei sinne leirille edes haluta! Meillä on mökki, jolla ollaan kaikki viikonloput ja lomat. Lapset kiertää koko ajan luontokerhoissa,mpartiossa, liikuntaleireillä. Meillä on vene Helsingissä jolla päästään saaristoon. Ei minua kiinnosta pätkääkään maksaa 140 euroa yö jossain takahikiän ylihintaisessa ns leirikeskuksessa siitä että lapsi saa paistaa makkaraa. Meillä on kotonakin kaksi takkaa ja ulkokamina isolla pihalla ja mökillä kaksi grilliä, kaks nuotiopaikkaa, kaksi takkkaa ja oma niemi sitä varten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun me ei sinne leirille edes haluta! Meillä on mökki, jolla ollaan kaikki viikonloput ja lomat. Lapset kiertää koko ajan luontokerhoissa,mpartiossa, liikuntaleireillä. Meillä on vene Helsingissä jolla päästään saaristoon. Ei minua kiinnosta pätkääkään maksaa 140 euroa yö jossain takahikiän ylihintaisessa ns leirikeskuksessa siitä että lapsi saa paistaa makkaraa. Meillä on kotonakin kaksi takkaa ja ulkokamina isolla pihalla ja mökillä kaksi grilliä, kaks nuotiopaikkaa, kaksi takkkaa ja oma niemi sitä varten.
Ap
Ja talli jossa on tilaa ponille :D Sori, tuli mieleen Pokka pitää Hyasintti :) Jos te ette edes halua lapsianne sinne leirille, miksi maksatte tai järkkäätte mitään? Eikö vanhempainilloissa kysytä, kuinka moni haluaa että leirikoulu järjestetään, ja kuinka moni aikoo lapsensa sinne päästää? Sen perusteella sitten päätettäisiin, mitä tehdään. Jos et edes halunnut lapsiasi sinne, olisit itse aukaissut suusi ajoissa ja sanonut, että teillä on aktiviteettia jo muutenkin joten leirikoulu ei kiinnosta. Silloin ei myöskään tarvitsis miettiä kenenkään muun maksamisia.
Eli olet tekaissut kolme lasta ja möhlinyt olan takaa ja nyt se oli sitten elämä joka yllätti? Lapsi maksaa vanhan mummon miljoonan yhä edelleen. Ei se saa olla yllätys.