Voinko käyttää kermaviiliä jossa on päiväys 28.7?
Kommentit (21)
Joku sissi vois vaikka leipoa siitä jotain, mutta itse en ehkä käyttäisi.
En suosittele. Ehkä silloin, jos viili näyttää ja tuoksuu ok:lta, voit käyttää sen johonkin kunnolla kuumennettavaan ruokaan.
No ei voi. Melkein kuukauden vanhaa!
En söisi. Ehkä kuumennettuna, mutta kermaviili ei kestä tarpeeksi kuumaa. Pilaantunut ruoka ei aina haise tai pahalta.
Vierailija kirjoitti:
En söisi. Ehkä kuumennettuna, mutta kermaviili ei kestä tarpeeksi kuumaa. Pilaantunut ruoka ei aina haise tai pahalta.
Teen esim seitipaistosta joka on pitkään kuumassa uunissa.
Mustikkapiiras....
On noita ruokia johin kermaviiliä kypsennetään
Haloo, et käytä! Maitotuotteet säilyy muutaman päivän yli parasta ennen -päiväyksen, mutta kuukautta ei. Kaikki pilaantuminen ei haise tai maistu.
Maitotuotteet ovat turvallisia syötäviä, jos ne eivät haise eivätkä maistu pahalle. Jos viili ei ole homeessa (joka näkyisi selvästi), niin lähinnä ongelma voi olla se, että se maistuu jo liian happamelta. Eli maista pieni määrä. Jos se maistuu normaalilta, niin voit käyttää ko. kermaviiliä huoleti.
Maitotuotteet ovat siis tässä suhteessa ihan eri juttu kuin liha ja kala, jotka voivat olla vaarallisia syötäväksi, vaikka maistuisivatkin ihan normaalilta.
Hapattaminenhan on alunperin nimenomaan säilöntämenetelmä. Hapanmaitotuotteet säilyvät pitkään turvallisina parasta ennen -päivän jälkeenkin, mutta maku voi kärsiä (hapantuminen on edennyt liian pitkälle maun kannalta).
Ehdottomasti, nythän se vasta parhaimillaan on. Ei muuta ku naamarin nam!
Avaa, katso, haista ja maista. Jos pinnalla on hometta, älä käytä. Hapanmaitotuotteet säilyvät yllättävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Maitotuotteet ovat turvallisia syötäviä, jos ne eivät haise eivätkä maistu pahalle. Jos viili ei ole homeessa (joka näkyisi selvästi), niin lähinnä ongelma voi olla se, että se maistuu jo liian happamelta. Eli maista pieni määrä. Jos se maistuu normaalilta, niin voit käyttää ko. kermaviiliä huoleti.
Maitotuotteet ovat siis tässä suhteessa ihan eri juttu kuin liha ja kala, jotka voivat olla vaarallisia syötäväksi, vaikka maistuisivatkin ihan normaalilta.
Eivät kaikki ruokamyrkytystä aiheuttavat bakteerit maistu tai haise, myöskään maidossa (esim. listeria tai botuliinibakteerit)
https://www.yhteishyva.fi/ruoka/parasta-ennen-merkinnat-ja-elintarvikke…
"Maitotuotteet
Kananmunat säilyvät jääkaapissa hyvinä parasta ennen merkinnän jälkeenkin.
Maito ja kerma 4 päivää.
Piimä, jogurtti, rahka ja kermaviili noin viikko."
AP kysyy KUUKAUDEN yli parasta ennen päivämäärää olevaa kermaviiliä.
Pakko kompata jotakuta aiemmin vastannutta. Noin köyhä ei voi edes rutiköyhä olla, että vaarantaa ehdoin tahdoin terveytensä.
Muistan, että äitini käytti vanhaksi menneet ja hapantuneet kermat ruuanlaitossa. Antaa hyvää makua laatikkoruokiin.
No ainakin kuumennettuna, esim uunikalan kastikepohjana voi huoletta käyttää. Minä olen joskus käyttänyt syksyllä edellisestä pääsiäisestä jääneitä smetanoita, eikä kukaan huomannut tai sairastunut. Ja minä maistoin sitä ihan siltään, vähän tavalista happamampaa vaan. Hapatus on säilöntäkeino, ei mikään makujuttu.
Minä en käyttäisi, mutta mulle on kyllä aika samantekevää käytätkö sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki ruokamyrkytystä aiheuttavat bakteerit maistu tai haise, myöskään maidossa (esim. listeria tai botuliinibakteerit)
https://www.yhteishyva.fi/ruoka/parasta-ennen-merkinnat-ja-elintarvikke…
"Maitotuotteet
Kananmunat säilyvät jääkaapissa hyvinä parasta ennen merkinnän jälkeenkin.
Maito ja kerma 4 päivää.
Piimä, jogurtti, rahka ja kermaviili noin viikko."
AP kysyy KUUKAUDEN yli parasta ennen päivämäärää olevaa kermaviiliä.
Pakko kompata jotakuta aiemmin vastannutta. Noin köyhä ei voi edes rutiköyhä olla, että vaarantaa ehdoin tahdoin terveytensä.
Eikö tuo viittaa avattuihin tuotteisiin? Voin olla väärässä, mutta eihän maituotuotteissa ole botuliinia. Listeriastakaan en ole ihan varma. Itse olen syönyt 2 kk vanhaa kermaviiliä (kyllä, ihminen voi oikeasti olla niin köyhä, esimerkiksi minä olen) ja se oli oikein maukasta. Tietenkin moisen syöminen on riski.
Saattaahan toi olla vielä syötävää.