Mieskaveri lapselle. Kokemuksia?
Olen harkinnut, pitäisikö hakea lapselle mieskaveria (googlettakaa, jos ei sano mitään). Lapsi näkee isäänsä harvoin eikä suhdetta oikein ole, eikä elämässä ole muitakaan läheisiä miehiä. Olisi hyvä saada luotua suhde johonkin luotettavaan mieheen.
Mutta. Miten ikinä voi luottaa käytännössä tuntemattomaan ihmiseen? Toki tutustutaan pari kertaa, mutta mitäs sitten? Ikävä kyllä tuollainen toiminta kuulostaa pedofiilin unelmalta. :( Okei, tiedostan tässä myös omat ennakkoluuloni, koska vastaavia ajatuksia ei varmasti olisi jos kyseessä olisi naiskaveri.
Onko kenelläkään kokemuksia mieskaveritoiminnasta?
Kommentit (77)
Tässä oli han mielenkiintoisia kommentteja suuuntaan tai toiseen ja ihan kauheasti ei tästä idesta peukutuksia nyt tullut. Ei ole myöskään mukavaa olla sellaisessa toiminnassa mukana, jossa tätä setää katsotaan joidenkin naisten näkökulmasta aina aika ajoin "sillä silmällä" ja mikäli jotain ihan harmittomia konflikteja tulisi niin tässä on ihan oikea riski, että joku voi vain ihan kiusaksi heittää tälläisiä epäilyjä ilmaan. Tähän ilmeisesti tuossa eräässä kommentissa viitattiin.
Eniten harmittaa tietenkin tuon lapsen osa. Jos sinulla on jotain yksityiskohtaisempia kommenetteja tai muita järkeviä mahdollisuuksia auttaa nuoria jne. niin voit laittaa rohkeasti sähköpostia osoitteeseen ei_audimies(ät)hotmail.com :-)
Jatketaan pohdintaa ...
Niistä on pulaa eikä ihme,erittäin harvat miehet ovat kiinnostuneet tuollaisesta.
Mun poikani mieskaveri paljastui pedofiiliksi ja käytti lastani seksuaalisesti hyväksi. Suurin osa mieskavereista on hyviä tyyppejä, mutta parempi olla liian epäluuloinen kuin liian hyväuskoinen
Milloin tämä on tapahtunut? Onko tätä käsitelty julkisuudessa ja liittyykö tiedotteeseen, joka tullut eilen 18.6. Pienperheyhdistyksestä? Aivan järkyttävä asia, olen hyvin pahoillani sekä lapsesi että sinun puolestasi. Saanko kysyä millainen henkilö oli kyseessä ja miten selvisi? Miten lapsi on toipunut?
Riski on yksinkertaisesti liian suuri, en ainakaan uskaltaisi ryhtyä moiseen. Liian paljon on tuollaisia tapauksia eikä koske pelkästään mieskavereita. Lisäksi minulle ei oikein ole vielä selvinnyt että miksi sen pitäisi olla juuri nimenomaan MIESkaveri? Eikö riittäisi että kyseessä on joku luotettava aikuinen joka toimii lapsen ystävänä ja kaverina? Miksi sen juuri nimenomaan mies pitäisi olla?
Eli kun kyseessä poikalapi - niin luulisi, että tytöillä kuitenkin isompi riski, vaikka homopedot ovat kaiketi muutoin vaikkapa joissain katolisissa tms. piireissä yleisempiä...
Mutta ainakin jos tuo kaverimies on tahollaan suhteessa naiseen, niin ei välttämättä ole homopedo...
Kannattaa varmaan kysellä, että millaiset ja millaisilla taustoilla olevat miehet näihin vapaaehtoistoimintoihin hakeutuvat, esim. ovatko itse perheellisiä, lapsettomia vai esim. jotain opiskelijoitakin, jotka haluavat kokemusta tai jopa pisteitä vaikkapa opintojaan varten...
Ja lapselta kannattaa kysellä tarkkaan, mitä tekevät yhdessä! Ja muistuttaa kaikista varoituksista sekä korostaa sitä, että voi myös kietäytyä tapaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Riski on yksinkertaisesti liian suuri, en ainakaan uskaltaisi ryhtyä moiseen. Liian paljon on tuollaisia tapauksia eikä koske pelkästään mieskavereita. Lisäksi minulle ei oikein ole vielä selvinnyt että miksi sen pitäisi olla juuri nimenomaan MIESkaveri? Eikö riittäisi että kyseessä on joku luotettava aikuinen joka toimii lapsen ystävänä ja kaverina? Miksi sen juuri nimenomaan mies pitäisi olla?
Kai siinä on tuo miehen malli tavoitteena - mutta luulisi, että esim. urheiluharrastus ajaisi saman asian.
Tai joku muu harrastus, missä on toisia poikia ja miehiä ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä on tuo miehen malli tavoitteena - mutta luulisi, että esim. urheiluharrastus ajaisi saman asian.
Mutta MIKSI? Kaveri kun kaveri? Eiko nainen tai tyttö voi olla kaveri? Miksi väen väkisin pitää vanhoja sukupuolirooleja ja asenteita ylläpitää`? Vältyttäisiin monilta lieveilmiöiltä ja ap:n esittämää huolta ei olisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta MIKSI? Kaveri kun kaveri? Eiko nainen tai tyttö voi olla kaveri? Miksi väen väkisin pitää vanhoja sukupuolirooleja ja asenteita ylläpitää`? Vältyttäisiin monilta lieveilmiöiltä ja ap:n esittämää huolta ei olisi
Koska nykyajan miehet on näitä niin kutsuttuja soijapoikia.. ja sit kai tää juttu joka liittyy tietenkin tohon soijapoikuuteen.
Hard times create strong men,
Strong men create good times,
Good times create weak men,
Weak men create hard times
Pyydä alkuun tapaamaan kotona. Valehtele vaikka, että tapaamiset on aina teidän kotona ja valvovien kameroiden läsnäollessa. Jos menee vaikeaksi, saattaa olla parempi etsiä toinen tyyppi.
Ei näillä sekoilla varmaankaan ole kärsivällisyyttä nähdä "kameroiden" valvovan silmän alla. Tai mistä sitä tietää onko...
Jokainen on jotenkin sekaisin. Joku saa raivareita, joku sairastaa masennusta jne. Pahimpia ovat ne joista hulluus ei näy päällepäin. Eilen oli taas ohjelma, jossa tavallinen perheenäiti oli myrkyttänyt useita lähipiiristään eikä kukaan aavistanut mitään. Lopulta jäi kiinni ja sai kuolemantuomion. Lopussa kerrottiin kuinka oli menestyvä ja pidetty ihminen.
Työkaverimies teki meille kahvit. Ihmettelin hieman. Hän oikein intensiivisesti katsoi kun join sitä. Kahvin jälkeen minun oli jossakin vaiheessa kiire vessaan. Vatsa oli ihan sekaisin. Sitten tämä mies tulee pää kenossa kysymään vessasta tullessani, että mikäs nyt on olo. Jäi kummallinen olo hänestä enkä enää ottanut häneltä vastaan mitään.
Olisiko turvallisinta, että perheelliset poikien isät ottaisivat mukaan näitä miehenmallia elämäänsä kaipaavia. Toisesta lapsesta olisi turvaa.
Mieskaveria ei edes saa pelkällä hakemisella,toimintaan ei saada miehiä läheskään tarpeeksi.Harvaa se kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Järjestö vakuutti hy-väksikäytetyn pojan äidille, ettei toimintaan pääse mukaan ihmisiä, joilla on kyseenalaisia ajatuksia. Toisin kuitenkin kävi.
https://www.vauva.fi/artikkeli/perhe/arki/mieskaveri-eero-arvonen-vieta…
Tuossa jutussa sanotaan, että myös tytöille saa mieskavereita ja joillain on jo.
Ei kannata ainakaan tuudittautua siihen että psykologi tunnistaisi pedofiilin. Se ei ole mahdollista, ei psykologilla ole mitään sen kummempaa kristallipalloa tätä näkemään kuin muillakaan ihmisillä. Psykologian opiskelu ei tee ihmisestä mitenkään erityistä tässä tunnistamisessa.
Silti varmaan aika harvinaista, että mieskaveri olisi pedofiili.
Itse harkitsen tuota mieskaveriksi alkamista. Motiivit ovat osin itsekkäät, minulla ei ole omia lapsia mutta pidän kuitenkin lapsista ja lasten kanssa puuhailusta. Toisaalta mukana on tietysti myös se hyväntekeväisyysaspekti, olen aika tavallinen peruskunnollinen mies ja jos tällaisesta kaverista olisi jollekin mahdollisesti rikkinäisistä oloista tulevalle lapselle tai nuorelle apua niin olisihan se hienoa. Yksin asuvalla ja lapsettomalla miehellä muutenkin resursseja ja aikaa riittäisi ja teenkin jo vapaaehtoishommia mm. vanhusten ja ympäristön eteen.