Mieskaveri lapselle. Kokemuksia?
Olen harkinnut, pitäisikö hakea lapselle mieskaveria (googlettakaa, jos ei sano mitään). Lapsi näkee isäänsä harvoin eikä suhdetta oikein ole, eikä elämässä ole muitakaan läheisiä miehiä. Olisi hyvä saada luotua suhde johonkin luotettavaan mieheen.
Mutta. Miten ikinä voi luottaa käytännössä tuntemattomaan ihmiseen? Toki tutustutaan pari kertaa, mutta mitäs sitten? Ikävä kyllä tuollainen toiminta kuulostaa pedofiilin unelmalta. :( Okei, tiedostan tässä myös omat ennakkoluuloni, koska vastaavia ajatuksia ei varmasti olisi jos kyseessä olisi naiskaveri.
Onko kenelläkään kokemuksia mieskaveritoiminnasta?
Kommentit (77)
En nykypäivänä uskaltaisi altistaa lasta tuollaiselle. Voi olla että "kaveri" olisi ihan luotettava ja kunnollinen, mutta aina siinä on riski että siellä onkin joku mätä omena joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavan pojalla on mieskaveri, vaikka vanhemmat asuu yhdessä. Isällä vaan se isyys jitenkin hakusessa eikä suhdetta poikaansa - ei se isä-lapsisuhde synny automaattisesti, vaikka näkisi toisen joka pöivä ja saman katon alla asuneet aina.
Mieskaveritoiminnan miehet käy tiukan seulan läpi, ei siihen mukaan vaan ilmoittamalla pääse. Käyvät pojan toiveiden mukaan potkimassa palloa, uimassa, elokuvissa, milloin mitäkin. Poika kasvanut tuon toiminnan myötä paljon, jotenkin miehistynyt, jos pikkupojasta noin voi sanoa. Jotenkin en edes osannut ajatella tuollaisessa jitain pedofiliauhkaa. Ymmärtääkseni psykologi tutkii sekä miehen että lapsen ennen toiminnan alkua - tai miehen ainakin?
Kuulostaa ihan hemmetin oudolta.
Mikä lapsen näkemys on aiheesta? Ei pidä olettaa, että lapsi tarvitsee sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavan pojalla on mieskaveri, vaikka vanhemmat asuu yhdessä. Isällä vaan se isyys jitenkin hakusessa eikä suhdetta poikaansa - ei se isä-lapsisuhde synny automaattisesti, vaikka näkisi toisen joka pöivä ja saman katon alla asuneet aina.
Mieskaveritoiminnan miehet käy tiukan seulan läpi, ei siihen mukaan vaan ilmoittamalla pääse. Käyvät pojan toiveiden mukaan potkimassa palloa, uimassa, elokuvissa, milloin mitäkin. Poika kasvanut tuon toiminnan myötä paljon, jotenkin miehistynyt, jos pikkupojasta noin voi sanoa. Jotenkin en edes osannut ajatella tuollaisessa jitain pedofiliauhkaa. Ymmärtääkseni psykologi tutkii sekä miehen että lapsen ennen toiminnan alkua - tai miehen ainakin?
Jos isä on asperger, niin ehkä järkeenkäypää. Muussa tapauksessa perheterapia olisi voinut olla parempi ratkaisu eikä isän korvike.
Vierailija kirjoitti:
En nykypäivänä uskaltaisi altistaa lasta tuollaiselle. Voi olla että "kaveri" olisi ihan luotettava ja kunnollinen, mutta aina siinä on riski että siellä onkin joku mätä omena joukossa.
"Nykypäivänä"?? Luuletteko te tyhmät oikeasti että maailma olisi vaarallisempi nyt kuin ennen vanhaan? Voi jumalauta.
Minusta on aika helvetin surullista että ihmiselle tulee pedofiili ensimmäisenä mieleen miehestä joka haluaisi viettää aikaa lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Isän ja pojan väleissä on jotain kummallista jos asuvat yhdessä, mutteivat pysty edes käymään leffassa tai potkimassa palloa. Tähän olisi tärkeää puuttua.
Vaikka pikkupoika olisi kuinka paljon tahansa "miehistynyt" aikuisen kaverin kanssa, tuo mieskaverihomma ei ole mikään isän korvike.
Luulisi että lapseenkin jotenkin vaikuttaa se, että saman katon alla asuva isä ei tee mitään lapsen kanssa ja joku ulkopuolinen mies tulee hoitamaan hommat sovitusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän ja pojan väleissä on jotain kummallista jos asuvat yhdessä, mutteivat pysty edes käymään leffassa tai potkimassa palloa. Tähän olisi tärkeää puuttua.
Vaikka pikkupoika olisi kuinka paljon tahansa "miehistynyt" aikuisen kaverin kanssa, tuo mieskaverihomma ei ole mikään isän korvike.
Luulisi että lapseenkin jotenkin vaikuttaa se, että saman katon alla asuva isä ei tee mitään lapsen kanssa ja joku ulkopuolinen mies tulee hoitamaan hommat sovitusti.
Ai. Mä kuulin, että tällainen on ihan normi juttu, jos isä-lapsisuhde ei pelaa. En nyt ala avaamaan tarkemmin tätä yhtä tapausta, mutta asiantuntija olisi varmaan suositellut perheterapiaa eikä mieskaveria, jos olisi nähnyt asian tarpeelliseksi? Ehkä ajatuksena se, että lapsella hyvä olla perheen ulkopuolisiakin hyviä aikuistuttavia. Ja isästä nyt ei vaan ole siihen suhteen luomiseen.
Mieskaveri homma on oikein hyvä juttu. Hyöty on molemminpuolinen. Lapsi saa kokemusta isähahmosta.
Toisaalta myös esim. lapseton mies voi saada rikkaita kokemuksia lapsista, joista hän on jäänyt paitsi. Minulla on yksi tuttu ja hän vie lasta elokuviin ja peleihin ym. Heillä on oikein hauskaa yhdessä.
Saako tuollaista tytölle vai onko mieskaveritoiminta varattu vain pojille?
Ylilaudalla käy muutamia pedofiileja. Olen myös nähnyt siellä parikin pitkää keskustelua tästä mieskaverihommasta, että kyllähän pedofiili tuonne helposti pääsisi. Olkoon mikä psykologin haastattelu tahansa, ainahan pedofiili voi niissä käyttäytyä asiallisesti ja vähän valehdella, jos on mahdollisuus päästä kosketuksiin lasten kanssa. Kyseessä tuskin on mikään pitkäkestoinen syväluotaava terapiasuhde, eivätkä kaikki pedofiilit ole mitään kellarissa asuvia ällöjä tyyppejä.
Joo, varmasti suurin osa noista miehistä on kunnollisia ja fiksuja tyyppejä, moni terve mies voi haluta välillä lapsen seuraa ilman että tekee itse lapsia. Kuitenkin oman lapsen tuohon laittaminen jännittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nykypäivänä"?? Luuletteko te tyhmät oikeasti että maailma olisi vaarallisempi nyt kuin ennen vanhaan? Voi jumalauta.
Minusta on aika helvetin surullista että ihmiselle tulee pedofiili ensimmäisenä mieleen miehestä joka haluaisi viettää aikaa lapsen kanssa.
Lähtökohtaisesti jokaista biologista isää/miestä tulisi epäillä insestistä, lähisuhdevakivallasta (kaikki sen muodot), uskottomuudesta ja piilohomoudesta. Yhdessä tai erikseen. Ja vain koska on ollut tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Mä kuulin, että tällainen on ihan normi juttu, jos isä-lapsisuhde ei pelaa. En nyt ala avaamaan tarkemmin tätä yhtä tapausta, mutta asiantuntija olisi varmaan suositellut perheterapiaa eikä mieskaveria, jos olisi nähnyt asian tarpeelliseksi? Ehkä ajatuksena se, että lapsella hyvä olla perheen ulkopuolisiakin hyviä aikuistuttavia. Ja isästä nyt ei vaan ole siihen suhteen luomiseen.
Sinun mielestäsi on normaali juttu, ettei isä pysty edes istumaan elokuvateatterissa lapsensa vieressä? Lapsella on varmaan tosi hyvä mieli, kun isää ei kiinnosta tippaakaan. "Sori iskä ei pysty luomaan suhun mitään suhdetta eikä pysty leikkimään sun kanssa."
Epäilyttää tuo "asiantuntija", olen työni puolesta päivittäin tekemisissä erilaisten terveyden alan ammattilaisten kanssa ja jokainen pätevä asiantuntija suosittelisi ensiksi korjaamaan perheen välit. Eikä todellakaan sanoisi että "voivoi tuota iskää, hankkikaa joku muu kaveri lapselle".
Ap täällä. Mieskaverit käyvät 16h koulutuksen ja heidät haastatellaan. Ja rikosrekisteri tarkistetaan. Tämän verran sain irti paikalliselta järjestäjältä.
Käytännössähän 16h on aivan olematon määrä, kahden päivän intensiivikurssi. Haastatteluissa voi loruilla mitä tahansa.
Toki suurin osa miehistä on ihan tavallisia ja varmaan ihan vilpittömin mielin tuolla. Mietin vain, että mikä on miehen motiivi lähteä tuollaiseen mukaan? Perheelliset tuskin, koska heillä on lapsia omastakin takaa.
En tiedä. Taitaa jäädä väliin ainakin toistaiseksi, koska lapseni on sen verran pieni ettei varmaan osaisi kertoa jos jotain väärää tapahtuu. :( olisi vain kiva saada lapselle terve ihmissuhde edes johonkin miespuoliseen henkilöön.
Etsin tietoja Mieskaveritoiminnasta, koska omat lapset ovat jo aikuisia ja arki-iltoina aikaa aivan liikaa, kun ei ole enää tuettavia nuoria ympärillä.
Itse olisin kiinnostunut juuri tälläisestä toiminnasta, jossa voisi tukea nuoria ja antaa heille samanlaisia mahdollisuuksia itsensä toteuttamiseen kuin omilla lapsillani oli aikoinaan. Minä olen saanut elämässäni jo kaikkea kivaa ja nyt näin 50-kymppisenä tietää, että omat panostukset ja uhraukset kantavat ainakin omilla lapsillani vielä vuosikymmeniä eteenpäin. Näin ei ollut minun lapsuudessa ...
Tältä pohjalta tuntuu oudolta jotkin kommentit ja kertoo enemmänkin pelosta elää ja ottaa riskejä, joita sitten saattaa katua vanhempana - toki varovainen ja järki päässä oltava 😊
Tässä siis minun syyt miksi kyseinen toiminta kiinnostaa minua.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Mieskaverit käyvät 16h koulutuksen ja heidät haastatellaan. Ja rikosrekisteri tarkistetaan. Tämän verran sain irti paikalliselta järjestäjältä.
Käytännössähän 16h on aivan olematon määrä, kahden päivän intensiivikurssi. Haastatteluissa voi loruilla mitä tahansa.
Toki suurin osa miehistä on ihan tavallisia ja varmaan ihan vilpittömin mielin tuolla. Mietin vain, että mikä on miehen motiivi lähteä tuollaiseen mukaan? Perheelliset tuskin, koska heillä on lapsia omastakin takaa.
En tiedä. Taitaa jäädä väliin ainakin toistaiseksi, koska lapseni on sen verran pieni ettei varmaan osaisi kertoa jos jotain väärää tapahtuu. :( olisi vain kiva saada lapselle terve ihmissuhde edes johonkin miespuoliseen henkilöön.
Voithan pyytää sellaisen niin että sinä olet mukana tapaamisissa. Kotona ensin touhuamista, ei lapsi muutenkaan halua heti ventovieraan mukaan lähteä. Muuallekin voit lähteä aluksi mukaan. Varmasti se mies ymmärtää äidin huolen. Sitten jos luottamus syntyy niin voivat kahdestaan käydä vaikka leffassa.