Miksi työssäkäyvillä on ongelma jos joku on työtön?
Siis työttömistä varmaan harva on sellainen, ettei menisi töihin. Miksi siis työttömät leimataan laiskoiksi?
Työttömälle 1000 e palkka käteen kuussa olisi lottovoitto. Kuinka moni työssäkäyvä vaihtaisi tulonsa tonniin?
Itseäni vaivaa tuo nuorisotyöttömyys. Kun itse oli. Nuori oli töitä aina tarjolla. Nykyisin edes kesätöitä on vaikea saada.
Vuokratyöpaikkoja tosin on, mutta 0-40 h viikkosopimus on huono.
Nollatuntimäärän palkalla ei oikein Suomessa elä. Tuttavani on työtön ja hänen vuokra on 660 e/kk (yksiö). Et jossain on kyllä paha ongelma...
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Ne köyhät voisivat kouluttautua parempipalkkaiseen ammattiin tai opetella tulemaan toimeen vähillä rahoilla.
Hahaa. Tätä minä juuri tarkoitin kommentissa 20.
Myös hyvätuloiset voisivat mennä parempipalkkaiseen työhön, kouluttautua lisää tai vain opetella tulemaan toimeen sillä, mitä nyt tienaavat.
Mutta ei. Kivempaa on kadehtia työttömien saamia korvauksia ja inistä, kun oma palkka ei riitä luksuslomaan viisi kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyisi kysyä osa-aikatyössä käyviltä, jotka kuitenkin saavat soviteltua päivärahaa, vihaako se työssäkäyvä sitä toista puolta itsestään, joka saa soviteltua?
Joo, tämä on ihan kauheaa ristiriitaa. Aamusta iltaan saa tapella itsensä kanssa eikä toinen puoli hyväksy millään toisen mielipidettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin näistä kommenteista paistaa taas työttömien syyllistäminen. Työtön on vailla töitä. Hän saa työttömyyskorvauksen, koska näin on laissa säädetty. Jos ei saisi, menisi toimeentuloluukulle. Otetaan sekin pois. Oletetaan että kaikki työpaikat nollasopimuksista puhelinmyyntiin saisivat työntekijän. Palkka on 0e - x summa. Köyhien suomalaisten kerjääjien määrä nousisi räjähdysmäisesti. Sitäkö haluatte töissä käyvät?
Voisi lopettaa työttömien syyllistäminen. Kyllä mä mieluummin otan sen korvauksen kuin lähden kadulle kerjäämään kun tunteja en saanutkaan riittävästi. Irtisanokaa itsenne ja kokeikaa!
Ne köyhät voisivat kouluttautua parempipalkkaiseen ammattiin tai opetella tulemaan toimeen vähillä rahoilla.
Sitä aina hämmentyy ja alkaa miettimään että minkähänlainen tyyppi tuollaista kirjoittaa... Olisi hauska nähdä oikeassa elämässä :)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut työssäkäyvät kaipaavat Suomeen kunnon ghettoja, sitähän se tarkoittaa, jos kaikki työttömät pakotetaan asumaan samoille paikoille.
Mielestäni Helsingistä on 200 km itään, 200 km länteen ja pohjoiseenkin jokunen kilometri mistä valita paikkansa. Perustulo vain pitäisi olla riittävä, että se muutto on mahdollinenkin. Tämä vapauttaisi asuntoja töissä käyville pääkaupunkiseudulla.
Sitten ei enää varmaankaan harmita kun jos onni potkaisee ja pääsee nauttimaan työttömän luksuselämästä.minulla 40 vuoden työ historia ja yt.tulivat työhöni palkattiin halvemmalla vuokratyöntekijä.olen joka pennin jota tukena maksetaan ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin näistä kommenteista paistaa taas työttömien syyllistäminen. Työtön on vailla töitä. Hän saa työttömyyskorvauksen, koska näin on laissa säädetty. Jos ei saisi, menisi toimeentuloluukulle. Otetaan sekin pois. Oletetaan että kaikki työpaikat nollasopimuksista puhelinmyyntiin saisivat työntekijän. Palkka on 0e - x summa. Köyhien suomalaisten kerjääjien määrä nousisi räjähdysmäisesti. Sitäkö haluatte töissä käyvät?
Voisi lopettaa työttömien syyllistäminen. Kyllä mä mieluummin otan sen korvauksen kuin lähden kadulle kerjäämään kun tunteja en saanutkaan riittävästi. Irtisanokaa itsenne ja kokeikaa!
Sen lisäksi, että tässä maassa on aidosti työttömiä, on täällä myös paljon niitä, jotka ei vaan viitsi, kun on lakisääteinen oikeus saada sossun luukulta, jos kelalta ei saa. Ja siis ihmisiä, jotka ajattelevat, että valtio on velkaa heille ilman, että sitä tarvitsee korvata mitenkään.
Toki jokaiselle pitää tarjota toimeentulo, eikä kolmannen polven ttt-asiakaalle niin vaan juurruteta asennemuutosta.. pahinta kai on se, että jotkut uskovat, että heillä on täysi oikeus vaatia sama toimeentulo ja varallisuustaso, kuin työssä käyvällä ihmisellä: pitääkö mun oikeasti käyttää säästöt ennen ku saan toimeentulotukea?
Miksi työssä käyvän pitää tehdä kaikki välttämättömyyshankinnat kuten esim pesukone ihan omilla säästöillä ja joku toinen saa rahan siihen sossusta?
Ok. Kyllä mä tajuan, että hyvinvointivaltiossa pidetään huoli kaikista, mutta joskus vaan tuntuu, että kohtuullisuus on ihan vieras käsite.
Meidänkin perhe voisi heittäytyä sosiaalitukien varaan ja saatais varmaan suurperheenä ihan kohtuulliset tuet, voitais kikkailla niin, että toinen meistä muuttaa nimellisesti eri osoitteeseen ja saatais vielä lisää tukia. Mutta kun tiedetään, että joku senkin lystin maksaa, ni käydään töissä ja maksetaan veroja. Joskus tuntuu, että ajatus siitä, että raha ei ilmaannu sinne valtion kassaan pelkästä tyhjästä, on ihan vieras liian monelle...
Siinä mielessä perustulo olis hyvä, vois sen päälle käydä töissä ja kannattais ottaa pienikin homma vastaan. Ei tarvis kuitenkaan pelätä tukien puolesta.. kun en kannata myöskään yhteiskuntaa, jossa jokainen saa pärjätä omillaan niin ku tykkää.. ehkä se kohtuullisuus olis hyvä ihan kaikkien muista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli samaistumiskyvyn puute?
Sekä tosiasioiden (mahdollisesti tahallinen) ymmärtämättömyys. Työssäkäyvällä on (ainakin suurimmalla osalla) parempi asunto, auto(ja), harrastuksia, lomamatkoja ulkomaille jne. mutta sitten kun he kuulevat, että työtön saa käteen X euroa, ja huomaavat, että heillekin jää oman kulutuksen jälkeen sama X euroa, niin jostain syystä kuvittelevat olevansa ihan yhtä köyhiä. Eivät siis näe sitä kaikkea, mitä he palkallaan saavat, vaan katsovat vain summaa joka jää jäljelle.
Aika monet työssäkäyvät ja suurituloiset vertaavat itseään niihin, jotka tienaavat vielä enemmän kuin he itse, ja kuvittelevat, että heidänkin pitäisi elää samanlaista luksuselämää.
Kun mikään ei riitä.
Mun mielestä esim. se minkä mies voi saavuttaa vuoden työllä ei ole paljoa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi, että tässä maassa on aidosti työttömiä, on täällä myös paljon niitä, jotka ei vaan viitsi, kun on lakisääteinen oikeus saada sossun luukulta, jos kelalta ei saa. Ja siis ihmisiä, jotka ajattelevat, että valtio on velkaa heille ilman, että sitä tarvitsee korvata mitenkään.
Toki jokaiselle pitää tarjota toimeentulo, eikä kolmannen polven ttt-asiakaalle niin vaan juurruteta asennemuutosta.. pahinta kai on se, että jotkut uskovat, että heillä on täysi oikeus vaatia sama toimeentulo ja varallisuustaso, kuin työssä käyvällä ihmisellä: pitääkö mun oikeasti käyttää säästöt ennen ku saan toimeentulotukea?
Miksi työssä käyvän pitää tehdä kaikki välttämättömyyshankinnat kuten esim pesukone ihan omilla säästöillä ja joku toinen saa rahan siihen sossusta?
Ok. Kyllä mä tajuan, että hyvinvointivaltiossa pidetään huoli kaikista, mutta joskus vaan tuntuu, että kohtuullisuus on ihan vieras käsite.
Meidänkin perhe voisi heittäytyä sosiaalitukien varaan ja saatais varmaan suurperheenä ihan kohtuulliset tuet, voitais kikkailla niin, että toinen meistä muuttaa nimellisesti eri osoitteeseen ja saatais vielä lisää tukia. Mutta kun tiedetään, että joku senkin lystin maksaa, ni käydään töissä ja maksetaan veroja. Joskus tuntuu, että ajatus siitä, että raha ei ilmaannu sinne valtion kassaan pelkästä tyhjästä, on ihan vieras liian monelle...
Siinä mielessä perustulo olis hyvä, vois sen päälle käydä töissä ja kannattais ottaa pienikin homma vastaan. Ei tarvis kuitenkaan pelätä tukien puolesta.. kun en kannata myöskään yhteiskuntaa, jossa jokainen saa pärjätä omillaan niin ku tykkää.. ehkä se kohtuullisuus olis hyvä ihan kaikkien muista..
Mitä te poraatte? Näytä ne 500 000 vapaata työpaikkaa ensin. Keskustelluun sitten lusmuista, jos niitä ei saada täytettyä.
Töitä vaan ei ole kaikille. Jos ei sitä tajua, en ymmärrä miten voi olla töissä yhtään missään.
"Toki jokaiselle pitää tarjota toimeentulo, eikä kolmannen polven ttt-asiakaalle niin vaan juurruteta asennemuutosta.. pahinta kai on se, että jotkut uskovat, että heillä on täysi oikeus vaatia sama toimeentulo ja varallisuustaso, kuin työssä käyvällä ihmisellä: pitääkö mun oikeasti käyttää säästöt ennen ku saan toimeentulotukea?"
Et ymmärrä mistä puhut. Tämähän juuri ei kannusta huolehtimaan asioistaan töissä käydessä. Hätävaraa ei kannata tilillä ainakaan pitää, koska sinä käytät säästösi ja humpsuttelija työttömäksi jäädessään saa kaiken tukina. Tämä siis kannustaa humpsuttelemaan ja paskat nakkaamaan siitä, että huolehtisi asioistaan. Uutta pesukonettakaan ei kannata hankkia, kun sen saa sitten sossusta ja auta armias jos töistä on jäänyt säästöjä, niin ne vähennetään tuista. Humpsuttele siis iloisesti ja jos varallisuutta keräät, niin mustalaisittain sijoita kultaan! Niitä ei sossun täti vie.
Eräs nimeltä mainitsematon valtion suojatyöpaikkalainen tuhahti työttömien määrään: tuskin edes hakevatkaan mitään töitä
Tämänkin palstan jokainen, siis aivan jokainen työtön saisi töitä jos viitsisi opetella venäjää tai kiinaa.
Niinmutkuniinmutku.
Vedä vittu päähän ja ole hiljaa!
Vierailija kirjoitti:
"Toki jokaiselle pitää tarjota toimeentulo, eikä kolmannen polven ttt-asiakaalle niin vaan juurruteta asennemuutosta.. pahinta kai on se, että jotkut uskovat, että heillä on täysi oikeus vaatia sama toimeentulo ja varallisuustaso, kuin työssä käyvällä ihmisellä: pitääkö mun oikeasti käyttää säästöt ennen ku saan toimeentulotukea?"
Et ymmärrä mistä puhut. Tämähän juuri ei kannusta huolehtimaan asioistaan töissä käydessä. Hätävaraa ei kannata tilillä ainakaan pitää, koska sinä käytät säästösi ja humpsuttelija työttömäksi jäädessään saa kaiken tukina. Tämä siis kannustaa humpsuttelemaan ja paskat nakkaamaan siitä, että huolehtisi asioistaan. Uutta pesukonettakaan ei kannata hankkia, kun sen saa sitten sossusta ja auta armias jos töistä on jäänyt säästöjä, niin ne vähennetään tuista. Humpsuttele siis iloisesti ja jos varallisuutta keräät, niin mustalaisittain sijoita kultaan! Niitä ei sossun täti vie.
Niin. Toimeentulotuen on tarkoitus olla viimeinen ja väliaikainen apu. Se, mikä on ongelma, on se, että se on joillekin pääelinkeino ja sillä pitäis ehdottomasti saada kaikki samalla lailla kuin töissä käyvä ja siis rahansa tienaava saa. Eli käytännössä vois tulkita niin, että asiansa hoitava maksaa myös niiden elämän, joita ei huvita edes yrittää itse. Sitä sit voidaan pohtia, onko se moraalisesti ja eettisesti ok vai ei.. mutta siitä näkökulmasta mä kyllä ymmärrän hyvin niitä, jotka on katkeria työttömille, jotka saa ilmaiseksi saman, mihin jonkun "paskaduunin" tekijä tekee tosissaan hommia..
Nämä on niin monitahoisia juttuja, että näissä ei voine valita parasta vaan yrittää välttyä valitsemasta se huonoin vaihtoehto... kun kuitenkin jokaiselle pitää turvata jonkinlainen toimeentulo.
Nyt täytyisi kysyä osa-aikatyössä käyviltä, jotka kuitenkin saavat soviteltua päivärahaa, vihaako se työssäkäyvä sitä toista puolta itsestään, joka saa soviteltua?