Miksi työssäkäyvillä on ongelma jos joku on työtön?
Siis työttömistä varmaan harva on sellainen, ettei menisi töihin. Miksi siis työttömät leimataan laiskoiksi?
Työttömälle 1000 e palkka käteen kuussa olisi lottovoitto. Kuinka moni työssäkäyvä vaihtaisi tulonsa tonniin?
Itseäni vaivaa tuo nuorisotyöttömyys. Kun itse oli. Nuori oli töitä aina tarjolla. Nykyisin edes kesätöitä on vaikea saada.
Vuokratyöpaikkoja tosin on, mutta 0-40 h viikkosopimus on huono.
Nollatuntimäärän palkalla ei oikein Suomessa elä. Tuttavani on työtön ja hänen vuokra on 660 e/kk (yksiö). Et jossain on kyllä paha ongelma...
Kommentit (34)
Ne on kateellisia. Niin monessa ketjussa jo sanoneet että 500 euroa on liikaa, kyllä minäkin sillä eläisin. Työttömänä saisi tulla toimeen tuolla summalla ja saisi muuttaa periferiaan jossa ei työtä tarjottaisi. Mutta kun ei, pakko mennä töihin ja tilillekin tulee yli 2000 euroa joka kuukausi eikä tiedä mitä rahoilla tekisi.
Kokemukseni mukaa sellaisia haittaa jotka edelleen elää siinä kuplassa että kaikki kunnon ihmiset saa töitä ja vain luuserit ei saa.
Kateus. Oma työ vituttaa. Kuvittelevat että kaikille olisi töitä, vaikka ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Ne on kateellisia. Niin monessa ketjussa jo sanoneet että 500 euroa on liikaa, kyllä minäkin sillä eläisin. Työttömänä saisi tulla toimeen tuolla summalla ja saisi muuttaa periferiaan jossa ei työtä tarjottaisi. Mutta kun ei, pakko mennä töihin ja tilillekin tulee yli 2000 euroa joka kuukausi eikä tiedä mitä rahoilla tekisi.
Kukahan ne tuet maksaa, jos kaikki heittäytyvät periferiaan?
www.taloussanomat.fi/kansantalous/2016/08/26/menetetyn-vuosikymmenen-sa…
Vierailija kirjoitti:
Siis työttömistä varmaan harva on sellainen, ettei menisi töihin. Miksi siis työttömät leimataan laiskoiksi?
Työttömälle 1000 e palkka käteen kuussa olisi lottovoitto. Kuinka moni työssäkäyvä vaihtaisi tulonsa tonniin?
Itseäni vaivaa tuo nuorisotyöttömyys. Kun itse oli. Nuori oli töitä aina tarjolla. Nykyisin edes kesätöitä on vaikea saada.
Nollatuntimäärän palkalla ei oikein Suomessa elä. Tuttavani on työtön ja hänen vuokra on 660 e/kk (yksiö). Et jossain on kyllä paha ongelma...
Sehän meitä työllisiä juuri vituttaa, että pitää maksaa toisten tuollaiset luksuskämpät. Yritteliäs työtön edullisesti pukinmäessä ok, loinen punavuoressa ei todellakaan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan ne tuet maksaa, jos kaikki heittäytyvät periferiaan?
www.taloussanomat.fi/kansantalous/2016/08/26/menetetyn-vuosikymmenen-sa…
Vanhempi polvi luvanut itselleen kovat edut ja pienenevä väestömäärä joutuu ne työllään maksamaan.
Vanhusten hoivapalveluista onkin alettu pakon edessä nipistämään. Vanhus asuu kotona niin pitkään kuin voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän meitä työllisiä juuri vituttaa, että pitää maksaa toisten tuollaiset luksuskämpät. Yritteliäs työtön edullisesti pukinmäessä ok, loinen punavuoressa ei todellakaan ok.
Punavuoresta ei saa vuokrakämppää noin halvalla.
Jotkut työssäkäyvät kaipaavat Suomeen kunnon ghettoja, sitähän se tarkoittaa, jos kaikki työttömät pakotetaan asumaan samoille paikoille.
Tätä olen ihmetellyt ja tännekin aloituksen tehnyt. Suomessa on kymmeniätuhansia koulutettuja ja työkokemusta omaavia ihmisiä, jotka eivät saa töitä. Itsekin heihin lukeudun. Olen hakenut tänä vuonna noin pariakymmentä työpaikkaa tuloksetta. Välillä päättänyt, että nyt riitti. Sitten taas uutta hakemusta. Toki voidaan jokaiselle maksaa vain tuo 500, mutta sehän johtaa toimeentulotukien lisääntymiseen. Työssä käyvät maksavat siis edelleen. Sitä paitsi työttömyyskorvaukset ovat verollista tuloa. Ansiosidonnaisestani menee 25 % veroihin. Jos saisin saman palkkana, olisi verotus jotain 10-15 % luokkaa.
Jos on kateudesta kyse, on jokaisella mahdollisuus irtisanoutua ja ryhtyä työttömäksi. Ei vaan taida rahkeet riittää.
Työssäkäyvillä on aina liian vähän vapaa-aikaa.
He kuvittelet, että työttömän elämä on vähän kuin heidän, mutta työttömillä on vain 8 tuntia enemmän päivässä käyttää kaikkeen mukavaan.
Eli samaistumiskyvyn puute?
Nähdään toisen elämän edut ja oman elämän haitat ja yhdistetään ne - ja jätetään huomioimatta se toinen puoli molempien elämästä.
Minua ottaa päähän pienituloisena, että rahaa jää käteen vähemmän ,kuin jos olisin työttömänä. Sen lisäksi ottaa päähän työttömät, jotka valittavat vähistä rahoistaan. Silti olen töissä niin kauan kuin töitä riittää.
Mitä tulee koulutettuihin työttömiin, niin olen itsekin opiskellut ammatin, missä työllistymismahdollisuudet ovat heikot.Oma valinta sekin, vaikka moni asia voisi Suomessakin olla toisin.
Olen tosi pienipalkkaisessa osa-aikatyössä. Kituuttellen jo monta vuotta.
Itselläni ei ole ongelmaa siitä, että joku yksilö on työtön. Mutta ongelmaksi koen itsellenikin, että sadat tuhannet ovat työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt ja tännekin aloituksen tehnyt. Suomessa on kymmeniätuhansia koulutettuja ja työkokemusta omaavia ihmisiä, jotka eivät saa töitä. Itsekin heihin lukeudun. Olen hakenut tänä vuonna noin pariakymmentä työpaikkaa tuloksetta. Välillä päättänyt, että nyt riitti. Sitten taas uutta hakemusta. Toki voidaan jokaiselle maksaa vain tuo 500, mutta sehän johtaa toimeentulotukien lisääntymiseen. Työssä käyvät maksavat siis edelleen. Sitä paitsi työttömyyskorvaukset ovat verollista tuloa. Ansiosidonnaisestani menee 25 % veroihin. Jos saisin saman palkkana, olisi verotus jotain 10-15 % luokkaa.
Jos on kateudesta kyse, on jokaisella mahdollisuus irtisanoutua ja ryhtyä työttömäksi. Ei vaan taida rahkeet riittää.
Minusta tuo sosiaalietuuksien verottaminen on rahan siirtämistä taskusta toiseen. Ensin valtio laskee, että sulle kuuluu rahamäärä x, sitten katsoo, että sun veroprosentti on 25 ja maksaa sulle rahamäärän x-25%, jolloin valtio periaatteessa maksaa sun veron.
Ymmärrän hyvin, että työssä käyviä harmittaa työttömyys ja työttömien saamat tuet. Varsinkin kun tulee ilmi näitä tapauksia, joissa etuutta käytetään väärin, eli kieltäydytään töistä, koska kotiin maksetaan sama raha. Tai jostan muusta arveluttavasta syystä. Joskus tuntuu, että ihmiset muistavat vain oikeutensa, eivät velvollisuuksiaan. Valtiollahan ei ole pohjatonta kassaa, vaan raha tulee veronmaksajilta.
Tuskin ketään haittaa, jos vaan on työtön, enemmän haittaa ne sen aiheuttamat kustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvillä on aina liian vähän vapaa-aikaa.
He kuvittelet, että työttömän elämä on vähän kuin heidän, mutta työttömillä on vain 8 tuntia enemmän päivässä käyttää kaikkeen mukavaan.
Nähdään toisen elämän edut ja oman elämän haitat ja yhdistetään ne - ja jätetään huomioimatta se toinen puoli molempien elämästä.
Höpölöpö.
Olen ollut pitkäaikaistyötön (6 vuotta) ja töissä nyt monta vuotta. Kyllä monet työssä käyvät tietävät, miltä työttömästä tuntuu. Se ei ole useimmille lomaa, vaan ahdistavaa näköalatonta harmaata. Todellakin samaistumista ja empatiaa on. MUTTA. Nyt nyt työssä käyvänä kuin aiemmin työttömänäkin pelottaa, mistä kaikki rahat otetaan. Valtavia ihmismääriä vain huolletaan.
Ei toisten työttömyys minua sinänsä haittaa mutta minua kiusaa se, että ihmiset työttömänä olettavat rahan tulevan yhteiskunnalta.
Tiedättekö paljonko yhteiskunnalla on omaa rahaa?
Oikea vastaus on: Ei yhtään.
Kaikki yhteiskunnan raha on muiden veronmaksajien sinne keräämää ja eikä yhteiskunnalla ole myöskään säästöjä vaan se kerätty raha tuhlataan samantien.
Tästä maasta kerätty raha ei edes riitä kaikkiin menoihin vaan sitä joudutaan ottamaan ulkomailta lisää. Tässäkin joku luulee, ettei lainattu raha mitään haittaa kun se tulee ulkomailta. Ensinnäkin, jos vastaava rahamäärä lainattaisiin Suomen sisältä, ei tässä maassa myönnettäisi yhtään asuntolainaa. Niin kuiviin se imisi Suomen lainamarkkinat. Toinen juttu on, että vaikkei lainaa koskaan maksaisikaan pois, on siitä maksettava korkoa. Tänä vuonna kun korot ovat olleet alhaalla on niihin mennyt 1,5 miljardia. Sillä rahalla saisi vanhustenhuollon kuntoon ja paljon muutakin hyvää mutta nyt se menee kaikki ulkomaille eikä hyödytä suomalaisia yhtään.
Tämä minun veroraha = yhteiskunnan raha = ei kenenkään raha -ajattelutapa kiusaa minua niin paljon, että olen ajatellut muuttaa pois tästä maasta, ja olen itse asiassa sen jo muuttanutkin. Hyviä jatkoja.
Jotenkin näistä kommenteista paistaa taas työttömien syyllistäminen. Työtön on vailla töitä. Hän saa työttömyyskorvauksen, koska näin on laissa säädetty. Jos ei saisi, menisi toimeentuloluukulle. Otetaan sekin pois. Oletetaan että kaikki työpaikat nollasopimuksista puhelinmyyntiin saisivat työntekijän. Palkka on 0e - x summa. Köyhien suomalaisten kerjääjien määrä nousisi räjähdysmäisesti. Sitäkö haluatte töissä käyvät?
Voisi lopettaa työttömien syyllistäminen. Kyllä mä mieluummin otan sen korvauksen kuin lähden kadulle kerjäämään kun tunteja en saanutkaan riittävästi. Irtisanokaa itsenne ja kokeikaa!
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin näistä kommenteista paistaa taas työttömien syyllistäminen. Työtön on vailla töitä. Hän saa työttömyyskorvauksen, koska näin on laissa säädetty. Jos ei saisi, menisi toimeentuloluukulle. Otetaan sekin pois. Oletetaan että kaikki työpaikat nollasopimuksista puhelinmyyntiin saisivat työntekijän. Palkka on 0e - x summa. Köyhien suomalaisten kerjääjien määrä nousisi räjähdysmäisesti. Sitäkö haluatte töissä käyvät?
Voisi lopettaa työttömien syyllistäminen. Kyllä mä mieluummin otan sen korvauksen kuin lähden kadulle kerjäämään kun tunteja en saanutkaan riittävästi. Irtisanokaa itsenne ja kokeikaa!
Ne köyhät voisivat kouluttautua parempipalkkaiseen ammattiin tai opetella tulemaan toimeen vähillä rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Sekä tosiasioiden (mahdollisesti tahallinen) ymmärtämättömyys. Työssäkäyvällä on (ainakin suurimmalla osalla) parempi asunto, auto(ja), harrastuksia, lomamatkoja ulkomaille jne. mutta sitten kun he kuulevat, että työtön saa käteen X euroa, ja huomaavat, että heillekin jää oman kulutuksen jälkeen sama X euroa, niin jostain syystä kuvittelevat olevansa ihan yhtä köyhiä. Eivät siis näe sitä kaikkea, mitä he palkallaan saavat, vaan katsovat vain summaa joka jää jäljelle.
Aika monet työssäkäyvät ja suurituloiset vertaavat itseään niihin, jotka tienaavat vielä enemmän kuin he itse, ja kuvittelevat, että heidänkin pitäisi elää samanlaista luksuselämää.
Kun mikään ei riitä.
Ei kai ketään haittaa työtä etsivä työtön muuten kuin empatiasta harmittaa hänen puolestaan.