Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavat suola- tai maustemäärät resepteissä!

Vierailija
26.08.2016 |

Oletteko huomanneet miten järjettömiä mittoja suolalle ja mausteille resepteissä annetaan? Kuten 1/2 tl tai 3/4 suolaa tai mustapippuria. Noudattaako joku oikeasti tällaisia mittoja :D?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun muutin omilleni ja aloin itse tekemään ruokani, piti opetella sitä noiden ohjeiden avulla. Ja siis mä ihmettelin pitkään miten onnistun aina pilaamaan ne ruuat, kun eihän ne maistu miltään. Jossain vaiheessa aloin testaan että vähintään tuplaan tai triplaan kaikki maustemäärät, nykyään sitten heittelen jo käsituntumalla. Mutta oikeesti joku makaronilaatikko, eihän se maistu miltään kun ohjeessa on 1 tl suolaa :O

Vierailija
2/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nyt niin että jos reseptissä lukisi 3/4 tl suolaa niin itse laitan kokonaisia teelusikallisia maun mukaan. Nuo määrät on usein täyttä humpuukia ja tarkoitettu kai mauttoman ja suolattoman ruokavalion noudattajille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa puoli teelusikallista on liikaa? No makunsa kullakin.

Vierailija
4/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun muutin omilleni ja aloin itse tekemään ruokani, piti opetella sitä noiden ohjeiden avulla. Ja siis mä ihmettelin pitkään miten onnistun aina pilaamaan ne ruuat, kun eihän ne maistu miltään. Jossain vaiheessa aloin testaan että vähintään tuplaan tai triplaan kaikki maustemäärät, nykyään sitten heittelen jo käsituntumalla. Mutta oikeesti joku makaronilaatikko, eihän se maistu miltään kun ohjeessa on 1 tl suolaa :O

Ei tosiaan maistu. Sama koskee perunamuusia, vaikka sen jokainen osaakin tehdä ilman reseptiä. Katsokaapa joskus huviksenne perunamuusin reseptejä, eiköhän niissä lue 1 tl suolaa vaikka oikea määrä on vähintään ruokalusikallinen, 4 hengen satsiin.

Vierailija
5/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maustan ruuan kunnon mausteilla eikä mitään suomalaista puoli desiä suolaa ja vähän pippuria ni tullee hyvä. Not. En käytä suolaa muutenkaan juuri ollenkaan, saa sitä makua muustakin.

Vierailija
6/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mittaa mausteita ollenkaan vaan laitan ihan käsituntumalla.

Vierailija
7/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne reseptit on tosiaan suunniteltu mauttomasta ruoasta pitäville. Joka tapauksessa lisääminen on helpompaa kuin pois ottaminen.

Vierailija
8/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maustan ruuan kunnon mausteilla eikä mitään suomalaista puoli desiä suolaa ja vähän pippuria ni tullee hyvä. Not. En käytä suolaa muutenkaan juuri ollenkaan, saa sitä makua muustakin.

Suolan makua ei saa mistään muusta kuin suolasta. Ruokasi on suolatonta ja siltä osin mautonta, ihan sama mitä muita "kunnon" mausteita siihen laitat. Suolaton ruoka on karmeaa.

Vierailija
9/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ihmisillä on muitakin ns. mausteita kuin SUOLA?

Suomessa on totuttu käyttämään vain SUOLAA kun ei ole tunnettu muita mausteita.

Vierailija
10/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muissa maissahan ei tietenkään suolaa käytetä.

Vierailija
11/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolahan korostaa muita makuja. Se ei itsessään ole mikään mauste.

Vierailija
12/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saat jodia?

Liian vähäinen suolan saanti on oikeasti ongelma nykyään, liiallisen saannin kanssa.

Vierailija
13/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teen ruokapostauksia, en laita mausteista mitään määriä, luettelen vain mitä ja missä järjestyksessä, jos sillä on väliä. Joittenkin voimakkaitten kanssa mainitsen määrän, ettei tule liikaa. Ja kyllä itsekin käytän suolaa enemmän kuin kirjojen tai blogien ohjeissa on. 

Vierailija
14/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laotan teelusikallisen tilalle yleensä ruokalusikallisen.

Vierailija
15/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ehdottomasti meillä kaikilla on kaapissa vain suola, emme osaa käyttää muita mausteita ja nyt meidän täytyy kollektiivisesti hävetä suomalaista ruokaperinnettä. Mitähän ne muutkin meistä ajattelevat?

Vierailija
16/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten taas jos on joku suosittu ruokablogi ja siellä on ihan kunnolla mausteita yms. niin aina on kommentteja "laitoin vähemmän persiljaa, korvasin emmentaalilla ton juuston, en laittanut riisiä tähän risottoon vaan perunaa.." Ja sitten muistetaan kertoa että eipä ollut erikoista.

Vierailija
17/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suola ei edes ole mauste vaan ihmiselle välttämätömien kivennäisaineiden yhdiste (natrium + kloori)

Eli sitä pitää olla tarpeeksi suolaa sitten mausteet perään. Kotona en keitettyihin tai paistettuihin muniin lisää suolaa vaan Tabascoa tai vastaavaa. Suolankin lisään usein soijakastikkeena tai vastaavana.

Nopeasti ihminen kuolee ilman suolaa ja saa kropan sekaisin. liika suola ehkä on pitkän päälle haitallista, mutta jos kuumalla vain hikoilet ja juot vettä eletrolyyttitasapaino voi mennä niin sekaisin, että henki lähtee.

Ei tarvitse edes hikoilla, mutta sitten pelkkää vettä pitää juoda jopa kymmenen litraa ja joo henki lähtee.

Äitini on ollut 70 luvun terveystiedon suhteen edistyksellinen, ei oikeasti laita suolaa mihinkään ruokaan. Karmeaa käydä siellä, saa etsiä heti suolapurkkia, kun istuu ruokapyötään ja kyllä se suola pitäisi olla mukana jo ruuan valmistuksessa. Suolattomassa vedessä keitetyistä perunoista, riisistä tai pastasta ei saa kyllä maukasta, vaikka pöydässä kuinka suolaisi.

Vierailija
18/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on varaa tuhlata suolaa mielinmäärin ruokaan? Ruokasuolan hinta on taivaissa nykyään. Mielummin syön mautonta ruokaa, kun tuhlaan suolaan oamisuuteni.

Vierailija
19/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan perunamuusiin voita, eikä se sen jälkeen enää suolaa kaipaa

Vierailija
20/83 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saat jodia?

Liian vähäinen suolan saanti on oikeasti ongelma nykyään, liiallisen saannin kanssa.

Mistä liian vähäiseen suolan käyttöön löytyy tutkittua tietoa, kun joka tuutista tulee aivan päinvastaista tietoa.

Ja piilosuolaa on järkyttävät määrät leivässä, juustoissa, leikkeleissä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän