Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuosien "lapsettomuus" takana, nyt odotan kaksosia, miten jaksaa pikkulapsiaika ns. vanhana äitinä?

Vierailija
25.08.2016 |

Ollaan oltu miehen kanssa 25v yhdessä, sillon kun olisi ollut lapsen/lasten aika sairastuin vakavasti ja se vei monta vuotta ja tuon jälkeen mahdollisuuteni tulla raskaaksi on ollut hyvin pieni. Oltiin jo ehditty tottua ajatukseen, ettei meille edes sitä yhtä lasta tule, koska en ollut raskautunut, vaikkei ehkäisyä käytettykään.

Jokin aika sitten tein positiivisen raskaustestin ja nyt selvisi, että yhden sijaan onkin tulossa kaksoset. Ikäni takia mietityttää jo se, että miten raskaus sujuu, mutta vielä enemmän ehkä pelottaa, että miten näin vanhemmalla iällä jaksaa kahden vauvan kanssa. Lähipiirissä on kahdet kaksoset ja heidän vanhemmat olivat vajaa 30v kaksostensa syntyessä ja hekin ovat myöhemmin sanoneet, että se pikkulapsiaika oli raskasta. Minä olen siis 44v ja mies 46v.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatkaa apua, teillä on varmaan asunto jo maksettu ja työura huipussa.

Vierailija
22/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon, että luonto yrittää kertoa sinulle jotain. Joka tapauksessa, onnea!

Mitähän se voisi olla?

Ehkäpä sitä, että jotenkin näin on tarkoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tuossa iässä jo tiedä mitä pitää tehdä ja mistä saa apua jos ei meinaa jaksaa.

Eka vuosi menee enemmän tai vähemmän sumussa ja koko pikkulapsiaika on oikeasti lyhyt ja sitä sitten kaiholla muistelee kun teinit rymyää nurkissa :)

Ohis, mutta jos ei lapsia ennestään niin ei se välttämättä ole selvää mistä saa apua, jos sitä tarvitsee tai mistä sitä pyydetään. Sitä kun ei aina pyytäessä esim. neuvolastakaan saa, edes sitä neuvoa, että mistä pyytää apua, jos neuvola ei osaa auttaa.

Vierailija
24/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ei mene kesken. 

Liian usein menee :(

Vaan rutkasti onnea!!!

Eihän sitä voi koskaan tietää tuleeko keskenmeno, nyt on kuitenkin menossa rv 16 eli se suurin keskenmenon riski lienee takanapäin.

AP

Vierailija
25/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon, että luonto yrittää kertoa sinulle jotain. Joka tapauksessa, onnea!

Mitähän se voisi olla?

Ehkäpä sitä, että jotenkin näin on tarkoitettu.

Pitkä odotus palkittiin. :)

Vierailija
26/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaatte apua niin varmasti pärjäätte!

Vierailija
27/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sitä selviää, pakkohan se on. Eihän niitä lapsia nyt voi poiskaan laittaa.

Vierailija
28/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä tullaan mummoksi 😂

No todellakaan ei tulla! Lapseni 18v on aivan liian nuori tullakseen vanhemmaksi.

N44

Vierailija
29/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ainokaiseni 10 v yrityksen jälkeen 38-vuotiaana. En tahtonut jaksaa lainkaan niitä yöheräilyjä, itse asiassa halusin peruuttaa tapahtuneen ( lapsen syntymän) jo muutaman ensimmäisen päivän jälkeen. Sairastuin sitten psykoottiseen synnytyksen jälkeiseen masennukseen, josta toipuminen kesti 2½ vuotta. Nyt lapsi on jo murrosiässä, ja helppo sellainen. Että tsemppiä vaan ap:lle.

Vierailija
30/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin jaksaa, jos on tottunut tekemään eikä marmattamaan.

Vierailija
31/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa siivooja. Syö eineksiä/noutoruokaa :)

Ihan yhtä raskasta se on oli sitten nuori tai vanha :) Tsemppiä ja onnea!!!!

Eineksiä ja noutoruokaa parempi vaihtoehto on tehdä vielä raskausaikana ruokia pakkaseen valmiiksi ja ottaa sitten sieltä. Lisäks suosittelen mikäli on varaa niin siivoojan ja/tai lastenhoitajan palkkaamista. Saattaa hyvinkin tulla tarpeeseen, vaikka mies auttaisikin.

Mä sain yksin kaksoset, mutta siitäkin selvisin, kun ennakoi esim. just tekemällä ruokia varastoon ja siivoamalla etukäteen ja vauvojen synnyttyä hölläsi siitä ajatuksesta, että aina pitäis olla siistiä ja että kun vauvat nukkui niin sillon voi itsekin nukkua. Lisäksi kerran tai kaksi viikossa lastenhoitaja tai joku lähipiiristä oli apunani.

Monenko vuoden ruokatarpeet teit pakastimeen ja monenko vuoden edestä siivosit etukäteen?

Vierailija
32/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaksospojat. Yritä opettaa samaan rytmiin. Mene sieltä missä aita matalin eka vuoden aikana esim silitykset pois ja muu turha kotihoito. Toki vuonna helpottaa

Lapset kasvaa ja tottuu jakamaan. Mulla ihanat pojat

Vierailija
33/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan rutkasti onnea!!!

Mitä sä sönkötät. Ei ne kauheen usein mene. Olipa kiva kommentti urpo.

Vierailija
34/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eineksiä ja noutoruokaa parempi vaihtoehto on tehdä vielä raskausaikana ruokia pakkaseen valmiiksi ja ottaa sitten sieltä. Lisäks suosittelen mikäli on varaa niin siivoojan ja/tai lastenhoitajan palkkaamista. Saattaa hyvinkin tulla tarpeeseen, vaikka mies auttaisikin.

Mä sain yksin kaksoset, mutta siitäkin selvisin, kun ennakoi esim. just tekemällä ruokia varastoon ja siivoamalla etukäteen ja vauvojen synnyttyä hölläsi siitä ajatuksesta, että aina pitäis olla siistiä ja että kun vauvat nukkui niin sillon voi itsekin nukkua. Lisäksi kerran tai kaksi viikossa lastenhoitaja tai joku lähipiiristä oli apunani.

Monenko vuoden ruokatarpeet teit pakastimeen ja monenko vuoden edestä siivosit etukäteen?

Ootko vähän idiootti. Ei tarvitse tehdä monen vuoden ruokia, muutama kuukausi riittää. Ja jos ei tuollonkaan saa vielä ruokia tehtyä niin voi pyytää läheisiltä apua tai ostaa kaupasta tmv. Ne ekat kuukaudet on pahimmat, kun vasta haetaan niitä rutiineja.

Yks kolmosten äiti joka ei saanut vauvoja esim. samaan rytmiin, mutta selvittiin, kun oli ennakoitu mm.ruokapolitiikka ja kun kolmoset oli muutaman kk ikäisiä niin alkoi olla sellaset rutiinit, et ehti ruokaa tehdä ja siivotakin, vaikka olivatkin normaalista itkuisempia.

Vierailija
35/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan oltu miehen kanssa 25v yhdessä, sillon kun olisi ollut lapsen/lasten aika sairastuin vakavasti ja se vei monta vuotta ja tuon jälkeen mahdollisuuteni tulla raskaaksi on ollut hyvin pieni. Oltiin jo ehditty tottua ajatukseen, ettei meille edes sitä yhtä lasta tule, koska en ollut raskautunut, vaikkei ehkäisyä käytettykään.

Jokin aika sitten tein positiivisen raskaustestin ja nyt selvisi, että yhden sijaan onkin tulossa kaksoset. Ikäni takia mietityttää jo se, että miten raskaus sujuu, mutta vielä enemmän ehkä pelottaa, että miten näin vanhemmalla iällä jaksaa kahden vauvan kanssa. Lähipiirissä on kahdet kaksoset ja heidän vanhemmat olivat vajaa 30v kaksostensa syntyessä ja hekin ovat myöhemmin sanoneet, että se pikkulapsiaika oli raskasta. Minä olen siis 44v ja mies 46v.

Omat vanhempani olivat reilu parikymppisiä minut saadessaan, ja muistan, kuinka murkkuikäisinä aina häpesin VANHOJA vanhempiani. Itse saatiin lapsi miehen kanssa 38-v, ja on nyt murkkuikäinen. Ollaan joskus puhuttu siitä lapsen kanssa, että ollaan vanhat vanhemmat (luokalla on yhdet meitä vanhemmat vanhemmat), mutta pojan vastaus on, että et sinä äiti mikän vanha ole, kaikki meidän luokkalaisten vanhemmat on suurinpiirtein teidän ikäisiä (on siellä toki joukossa niitä 3-kymppisiäkin teinien vanhempia). Reilu 60-v teinin vanhempi on kuitenkin minunkin mielestäni vähän huh-huh, mutta kun kerran on tärpännyt niin antakaa palaa.

Vierailija
36/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko vähän idiootti. Ei tarvitse tehdä monen vuoden ruokia, muutama kuukausi riittää. Ja jos ei tuollonkaan saa vielä ruokia tehtyä niin voi pyytää läheisiltä apua tai ostaa kaupasta tmv. Ne ekat kuukaudet on pahimmat, kun vasta haetaan niitä rutiineja.

Yks kolmosten äiti joka ei saanut vauvoja esim. samaan rytmiin, mutta selvittiin, kun oli ennakoitu mm.ruokapolitiikka ja kun kolmoset oli muutaman kk ikäisiä niin alkoi olla sellaset rutiinit, et ehti ruokaa tehdä ja siivotakin, vaikka olivatkin normaalista itkuisempia.

Mulla on työkaverina nyt jo aikuisten kolmosten äiti, joka on tyytyväinen, että ensimmäiseltä parilta vuodelta on videokuvaa, hän kun ei muista niistä ajoista mitään.

Vierailija
37/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan rutkasti onnea!!!

Mitä sä sönkötät. Ei ne kauheen usein mene. Olipa kiva kommentti urpo.

Keskenmenoriski on sitä suurempi, mitä vanhempi äiti on. 40 vuotta täyttäneellä naisella keskenmenoriski on 41 %.

Vierailija
38/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä tullaan mummoksi 😂

No todellakaan ei tulla! Lapseni 18v on aivan liian nuori tullakseen vanhemmaksi.

N44

Hyvin voidaan tulla, kun minä olen 44 on lapseni 22, samassa iässä kuin minä hänet saadessani :)

-eri

Vierailija
39/64 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai sitä selviää, pakkohan se on. Eihän niitä lapsia nyt voi poiskaan laittaa.

Aina voi tehdä abortin.

Vierailija
40/64 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on provo. Ollut täällä useaan kertaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi