Olen ylipainoinen, mutta mahdun koon 38 vaatteisiin?
Kävin äsken puntarilla. Olen viimeksi punninut itseni pari vuotta sitten, koska vaakani on rikki, eikä ole ollut mielestäni mitään syytä. Olen mielestäni viimeisen vuoden aikana hoikistunut, sillä olen syönyt järkevämmin ja aloittanut fyysisesti raskaan työn. Kuitenkin, vaa'an mukaan olen lihonut viime punnituksesta 6 KILOA, normaalipainosta ylipainon puolelle. Vaatteeni ovat kokoa 38, enkä kuvissakaan näytä suurelta/ylipainoiselta. Masennuin syvästi tästä huomiosta. Pitääkö minun nyt laihduttaa?
Kommentit (23)
Minäkin olen ylipainoinen, BMI 25,5. Housut ovat ihan rennosti kokoa 38, mutta paidat ovat paljon isompia, koska olen hyvin isorintainen. Kroppa on melko kiinteä, koska liikun paljon, mutta painoa on vaikea saada alaspäin. Yritän syödä hyvin terveellisesti. Nuorempana olin hyvin hoikka, mutta iän myötä painoa on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Sulle on vaan tullut lihasta, joka painaa läskiä enemmän, ja siksi olet hoikistunut.
Ei sitä lihasta niin vaan tule... :D Se nyt vaan on vakioselitys.
No mitä kehossa sitten tapahtuu, jos paino nousee, mutta mitat pysyvät muuten samoina? Meneekö se päähän se läski?
Mä oon mitoissa 60kg/160cm ja bmin mukaan ilmeisesti lievästi ylipainoinen. Vaatteet ovat s-m, housut juurikin 38.
Koen itseni sopivaksi!
Vierailija kirjoitti:
No mitä kehossa sitten tapahtuu, jos paino nousee, mutta mitat pysyvät muuten samoina? Meneekö se päähän se läski?
Kyllä voi tulla 5 kiloakin lisää ja mahtua samaan kokoon! Kokemusta on. Ei se läski yhteen paikkaan asetu.
Nanao kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle on vaan tullut lihasta, joka painaa läskiä enemmän, ja siksi olet hoikistunut.
On yleinen harhaluulo, ettei naisten lihasmassa muka kasvaisi. Kyllä lihakset kasvaa, kun niitä vaan käyttää ja nimenomaan fyysinen työ voi kasvattaa esim. syviä vatsalihaksia, pakaroita, reisiä, hauiksia jne ja se näkyy painossa, jos ei ole ennen paljoa liikkunut.
Se että heilutaan jossain jumpassa kilojen kanssa, ei ole mitään rankkaa fyysistä liikuntaa eikä siinä lihasmassa kasva.
Vierailija kirjoitti:
Nanao kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yleinen harhaluulo, ettei naisten lihasmassa muka kasvaisi. Kyllä lihakset kasvaa, kun niitä vaan käyttää ja nimenomaan fyysinen työ voi kasvattaa esim. syviä vatsalihaksia, pakaroita, reisiä, hauiksia jne ja se näkyy painossa, jos ei ole ennen paljoa liikkunut.
Se että heilutaan jossain jumpassa kilojen kanssa, ei ole mitään rankkaa fyysistä liikuntaa eikä siinä lihasmassa kasva.
*kilon painojen piti kirjoittaa, mutta samapa tuo
Vierailija kirjoitti:
Nanao kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiiä kuvittelinko vain, mutta kun vaihoin istumatyöstä seisomatyöhön, niin mun reidet ja pakarat vahvistu :D ei siis heti vaan pidemmällä ajalla!
No, osasyy on ns. vanity sizing. Vaatteet on koko ajan isompia ja isompia.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon mitoissa 60kg/160cm ja bmin mukaan ilmeisesti lievästi ylipainoinen. Vaatteet ovat s-m, housut juurikin 38.
Koen itseni sopivaksi!
Olet painoindeksin mukaan normaalipainoinen.
Mä olin ennen 160/66 eli lievästi ylipainoinen ja munkin vaatekoko oli silloin 36-38.
Minun vaatekoko on 38/M vaikka ole pullukka. Johtuu siitä että olen lyhyt 160cm ja läski jakautunut aika tasaisesti joka paikkaan.
Minun bmi on 21,5, ja vaatekokoni on 40-42.
Tämä G70 ei ikinä mahdu pienempään puseroon, hihan pituuskasn ei riitä. Takapuolikin, 104 cm, vaatii tilansa
Hyvin mahtuu läskit 38 tai M-kokoon vaikka hoikkaa on enää nilkat ja ranteet. Sormetkin on nakit ;)
Oon normaalipainoinen (bmi n.21) ja käytän koon 40 vaatteita. On vähän eri asia, onko 160cm pitkä vai 180 cm pitkä ja onko lihaksikas vai laihaläski. Vaatekoko kuin myös vaakakaan ei kerro kuinka paljon vatsalla on vaarallista sisäelinrasvaa. Sopivan painon näkee peilistä ja sopivan lihaskunnon saa selville kuntotesteillä. Jos saa kaikesta tulokseksi tyydyttävä tai huono, on syytä alkaa urheilla.