Väitän, että vain yksi tekijä selittää suomalaisten masentuneisuuden
Kommentit (33)
-Geenit. Sisäsiittoista porukkaa. Jos molempien vanhempien suvussa on masennusta niin tadaa ylläri jos lapsellakin on.
-Vakavuus. Kaikki on niin kuolemanvakavaa. Mielensäpahoittajia riittää. Huumoria ei ymmärrä kukaan,kaikesta otetaan itteensä.
-Tuomitsevuus. Pirkko mokaa kerran, kukaan ei unohda. Koska ovathan kaikki muut niiiiin täydellisiä ihmisiä itse. Pirkko masentuu ja tappaa itsensä - olipa Pirkko itsekäs.
-Sää. Jos puoli vuotta on pimeetä ja sataa loskapaskaa niin ei ihme jos masentaa.
Tässä jotain.
Kuka on masentunut? En minä tunne kuin yhden, ja hänenkin masennus on takanapäin. Ja absolutisti hän on.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi
Arvasin vastauksen ja olen aivan samaa mieltä!
Ihmiset ei vain usko sitä.
Ja jos sitä ei usko, niin minkäs teet, kun vaikutuksen näkee vain kokeilemalla.
Luovuttuani alkoholista olen kirjaimellisesti ollut kuin eri ihminen! Nykyään en halua juoda, kun huomaan jo parin oluen jälkeen, että mielialani laskee! Ja ihmiset juo sitä tullakseen iloisiksi? Alkoholi turruttaa, eikä sitten ole tietoinen itsestään. Mikään ei ole mahtavampaa kuin tietoisuus.
Odotan innolla tulevaisuutta, jos joskus juomakulttuurimme muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Itseni olen saanut vaikeasti masentumaan sillä että olen ollut kiusattu ja lytätty. Ihan vain kaltoin kohdelluksi tulemalla saa itsensä masentumaan.
Kun kuuntelet satoja tuhansia kertoja miten arvoton ja epäkelpo olet, alat uskoa sitä itsekin.
Totta kai yrität kilttinä nynnerönä miellyttää ja olla tunnollinen, että saisit hyväksyntää.
Kun et sitä hyväksyntää ja kiitosta koskaan saa vaikka seisoisit päälläsi ja ajaisit itsesi ihan piippuun, olet jo ihmisenä mennyt pilalle.
Aivokemiasi on mennyt pilalle, olet sairastunut, ajatuksesi alkavat kiertää vaarallista negatiivista kehää.
Vaikka menet hoitoon, kerjäät sitä apua, kunnes olet jo niin huonossa kunnossa että joudut sairaalaan, vaikka syöt kymmeniä eri lääkkeitä, laitat ruokavaliosi terveelliseen kasvispainoitteeseen suuntaan ja alat liikkua kuin hullu. Vaikka luet kaiken aiheesta ja etsit kaiken avun, auringon laskun katselemisesta, terapeuttiseen jutteluun, olet pilalla. Ei auta absolutismi eikä kirkasvalolamppu
Et välttämättä parane enää, koska olet niin pieniin osiin hajoitettu.
Tunge sinä aloittaja se alkoholi persereikääsi.
Yksinkertainen olet kun luulet että kaikki on yksikertaista, niin kuin sinä.
kokeile säännöllistä kannabiksen käyttöä! ja oman tajunnan laajentamista, kerää ne sun persoonan rippeet, käy niiden kanssa keskustelua ja luo uusi minä. Kyllä se on mahdollista!
Omalla kohdalla alkoholi tuli kuvioihin vasta kun olin ollut pari vuotta masentunut. Sitä ennen olin raitis
Tai lähes ympärivuotinen pimeys ja kylmyys, negatiivinen ja ylitsevuotavan pessimistinen mentaliteetti, ahdasmielisyys ja kapeakatseisuus jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi päinvastoin pitää porukat jotenkin henkisesti työkykyisinä koska se rytmittää työntekoa ja lepoa. Hetkellisesti alkoholi saattaa masentaa jos on ottanut liikaa ja tulee katumusta mutta selvä viikonloppu saattaa masentaa vielä enemmän.
Alkoholistin puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi
Arvasin vastauksen ja olen aivan samaa mieltä!
Ihmiset ei vain usko sitä.
Ja jos sitä ei usko, niin minkäs teet, kun vaikutuksen näkee vain kokeilemalla.
Luovuttuani alkoholista olen kirjaimellisesti ollut kuin eri ihminen! Nykyään en halua juoda, kun huomaan jo parin oluen jälkeen, että mielialani laskee! Ja ihmiset juo sitä tullakseen iloisiksi? Alkoholi turruttaa, eikä sitten ole tietoinen itsestään. Mikään ei ole mahtavampaa kuin tietoisuus.
Odotan innolla tulevaisuutta, jos joskus juomakulttuurimme muuttuu.
Minäkin arvasin! Olen täysin samaa mieltä! :) n28
Mun masennus johtuu yksinäisyydestä. Ihmisten seurassa mun mieliala normalisoituu, mutta sitten oon taas yksin kotona ja alan pyörittää toivottomia ajatuksia.
Mä taas uskon, että syy on valon ja auringon puute suurimman osan vuotta. Todisteena se, että kesällä suomalaiset on kuin eri ihmisiä :)
Ehkä ennemminkin tietoyhteiskunnassa: "tieto lisää tuskaa", kaamos, murros kesken, älykkyyden lisääntyminen ja viisauden väheneminen, toimimaton hallitus (äänestysaktiivisuus), toimimaton johtajuus-alainen-suhde, yrityskulttuuri, joukkuepelissä opittavaa jne....
Tiedän muutamankin ihmisen, joilla on eriasteisia masennusoireita. Yhteinen nimittäjä heillä on koulukiusatuksi joutuminen. Ovat yksinäisiä, ja osin haluavatkin olla, koska heillä on vaikeuksia luottaa toisiin ihmisiin. Osalla on myös voimakasta katkeruutta kiusaajiaan kohtaan, ja peilaavat sen katkeruuden kautta koko maailmaa. Että kyllä minä uskon sen, että jos itsetunto on joskus pohjamutiin lytätty ja lapsuudessa/nuoruudessa joka päiväinen stressinaihe on ollut koulu, niin se sairastuttaa ihmisen ihan pysyvästi. Karseinta on, että jotkut joutuvat kestämään tuota vielä aikuisenakin työyhteisössä.
Tämän suppean otannan perusteella voitaneen siis sanoa että ihmiset sairastuvat masennukseen, koska toiset ihmiset sairastuttavat heidät.