Opettakaa niille lapsillenne ettei toisten koiriin kosketa!
Koirani oli vääntämässä torttua, kun yhtäkkiä kulmantakaa juoksee lapsi joka mitään kysymättä läppäisee koiraani (en tiedä oliko tarkoitus silittää vai mitä) ja koirani pelästyy ihan helvetisti. Lapsen isä käveli perässä, eikä pahoitellut mitenkään tilannetta, tai kieltänyt lastaan.
Ja tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun lapset tulevat mitään kysymättä silittelemään koiraani. Estän tilanteen normaalisti aina, tuossa äskeisessä tapauksessa en vaan ehtinyt.
Minulla on pieni ja lasten mielestä varmasti söpö koira, mutta se ei todellakaan tarkoita, että sitä saa tulla automaattisesti silittämään!
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Koirani oli vääntämässä torttua, kun yhtäkkiä kulmantakaa juoksee lapsi joka mitään kysymättä läppäisee koiraani (en tiedä oliko tarkoitus silittää vai mitä) ja koirani pelästyy ihan helvetisti. Lapsen isä käveli perässä, eikä pahoitellut mitenkään tilannetta, tai kieltänyt lastaan.
Ja tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun lapset tulevat mitään kysymättä silittelemään koiraani. Estän tilanteen normaalisti aina, tuossa äskeisessä tapauksessa en vaan ehtinyt.Minulla on pieni ja lasten mielestä varmasti söpö koira, mutta se ei todellakaan tarkoita, että sitä saa tulla automaattisesti silittämään!
HEI minun lapseni saa tulla silittää sun PISKIÄ silloin kun haluu! Miksi pidät koiraa jos et haluaa sen saavan HUOMIOTA! Olet varmaan joku lapsi vihaaja!?
Ärsyttää IHAN hemmetisti tuommoiset ihmiset!
T: 29 vuotias äiti ja lapset 3 vuotta sekä 5 vuotta.
Koira ei käy lapsen kimppuun, lapsi ei käy koiran kimppuun.
Everybody dance \o\ \o/ /o/
Vierailija kirjoitti:
Ja muistakaa, että koira ei saa taajamissa olla vapaana koskaan muuta kuin koira-aitauksessa/aidatulla yksityisalueella. Yhden vapaana juoksevan ja tielle metsästä rynnänneen irlanninsetterin olen ajanut kuoliaaksi autolla, ja se oli kyllä sen omistajan oma moka, vaikka mulle alkoikin. Hemmetin ikävä tapaus.
Jep Koira ei saa olla missään vapaana vaan pitää olla kytkettävissä. Koira saa olla vapaana ainoastaan siellä mihin koiran ulkoiluttajalla on metsästysoikeus.
Omalle kohdalle saatui semmoinen tapaus, joitakin vuosia sitten, kun asuttiin rivarissa. Poika parivuotiaana leikki hiekkalaatikolla ja naapuri tuli lenkiltä rotikkansa kanssa. Tuo täysin turha rotukoira oli vapaana eikä riimussa niinkuin kuuluu. Toi svidun turha rakki kävi pojan kimppuun ja puri kyynärpäästä ja retuutti, ei onneksi käynyt pahasti 7 tikkiä ei murtumia tai muuta. Olin itse aika raivona, kun tulin kotiin ja vaimo kertoi tästä. Olivat käyneet jo pojan kanssa lekurissa paikkaamassa ja tottakai oli naapuri aika hiljaista poikaa.
Vaimo rauhoitteli minua jonkun aikaa etten lähde juttelemaan sen mulkun kanssa. Poliisille tehtiin ilmoitus ja äijä kävelytti sen jälkeen sitä paskarakkia aina kytkettynä ja kuonokopan kanssa. Eipähän muut lapset kokeneet samaa.
Itse en pelkää koiria ja meilläkin on koira, suomen kansalliskoira eli pystykorva. Ja metsästyskäytössä on vapaana, muuten on aina kytkettynä. Pennusta asti on totutettu lapsiin ja ihmisiin. Tiedossa oli koiraa hankittaessa, että on yhden isännän/emännän koirarotu, siksi on totutettu pentuna jo, että ihmiset on mukavia. Saatiin harvinaisen sosiaalinen pystäri siitä opetettua, ihmisille ei siis tee yhtään mitään vaikka tuntematon lapsi silittelis tai vetäis hännästä. Toisista koirista ei hirveesti tykkää.
Mulla on merkkinä ihmisille(varsinkin lapsille ja vanhemmille) se, että kun lähestyvät, niin otan koiran tosi lyhyelle hihnalle viereen, vaikka käytän flexiä. Tuo ele pitää tehokkaasti kaikki ihmiset pois meidän kimpusta. Muutama lapsi on kysynyt, että saako silittää. Kysymättä ei ole kukaan hyökännyt koiran luo.
Ei mulla mikään peto ole, mutta hemmetin mustasukkainen ja minua puolustava otus. Ja joitain piirteitä ihmisissä pelkää. Pelkää tai inhoaa myös ääniä. Mölisevät ihmiset(ulkomaalaiset, juopot yms.) esim. saattaa saada hyvin vihaiset haukut. Joten en ota riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa, mutta olen joutunut huomaamaan, että Suomessa ollaan (ainakin joihinkin maihin verrattuna) hyvinkin valveutuneita näissä asioissa. Muutin puolisen vuotta sitten koirani kanssa ulkomaille ja täällä on ihan perus, että jokainen vastaantulija ohikulkiessaan lääppii koiraa. Ihan siis aikuiset ihmiset yhtäkkiä hyökkäävät kimppuun ja rupeavat lässyttämään ja rapsuttamaan, mitään lupia kyselemättä tai varovasti lähestymättä. Lapset ovat luonnollisesti AIVAN hulluja: ryntäävät tahallaan koiran takaa tökkimään ja läpsimään, riehuvat, huutavat, tekevät äkkinäisiä liikkeitä ja samalla lääppivät täysin tuntematonta koiraa. Ei ole Suomessa ikinä tapahtunut mitään edes etäisesti tähän verrattavissa olevaa toimintaa.
Oma koirani on kunnon viilipytty eikä reagoi oikeastaan mitenkään (joskus jopa ihan tyytyväisenä häntää heiluttaen tervehtii ja ottaa rapsutukset vastaan) tai sitten vähän vaivaantuneena siirtyy poispäin, jolloin tietysti jatkamme vain matkaa (jos kaikelta ahdistelulta pystymme). Olen kyllä miljoona kertaa miettinyt, että jos olisi yhtään arka/aggressiivinen koira kyseessä, niin olisi kyllä tullut todella pahaa jälkeä melkeinpä joka kerta ovesta ulos poistuessa.
Tämä ei ole mikään "turha valittaa, jossain asiat ovat vielä huonommin" -viesti (:D), kunhan taivastelen tätä älyttömyyttä. Suomessa on kuitenkin jonkinlaista yleistietoa, ettei vieraita koiria mennä ilman lupaa silittelemään eikä varsinkaan yhtäkkiä hyökätä tökkimään (minkä takia ihmetyttääkin, miten jotkut eivät sen mukaan toimi/ojenna lapsiaan jos sekoilevat). Täällä ei ilmeisesti kukaan ole kuullutkaan moisesta.
Me olemme kokeneet ihan saman, ainakin Saksassa, Espanjassa ja Ruotsissa ihmiset tulevat taputtelemaan meidän (belgi) koiraa ja juttelevat sille. Näissä maissa ihmiset näyttävät pitävän koiria vapaana, ihan keskikaupungillakin.
Niin, olisiko meillä siis jotain opittavaa noista maista, joissa koirien kohtaaminen on luontevaa, eikä koiratkaan ole täysin jengalla, kun omistajat eivät osaa sosiaalistaa niitä, vaan joka toinen muppe on potentiaalinen raatelija?
Ja tiedän, alapeukkuja satelee, koska totta kai jokainen suomalainen koira on vaan perusluonteeltaan arka, allerginen ja erityisherkkä, aivan kuten omistajansakin.
Vierailija kirjoitti:
Ahahahhaa nyt on pakottava tarve avautua kun täällä on näitä noukitkopaskanihmisiä. Kerran eräs mummo veti aivan parhaimman ikinä. Meidän ISOlla koiralla oli ripuli ja ylimmästä kerrkoksesta lähdettiin heti ulos kun tuli tasvis. No eipä keretty edes nurmikolle saatika metsänlaitaan (kaupungissa asun) joten koira kakkasi keskelle tietä sellasen pienen saavillisen löysää paskaa. Mummukka siihen että: kai sinä nuo tuosta nostat. Vittu nostat? Huh huh. En tietenkään vanhalle ihmiselle rumasti sano mutta kyllä vähän nauratti koko kommentti. Totesin siihen että nyt ei tullut moppia ja äyskäriä ja vesisaavia mukaan takataskuun. Muori jos on viisaampi niin voi näyttää kuinka tämä ripuli tästä asf. siivotaan pienellä kakka pussilla. Minä sitten ensi kerralla olen viisaampi ja toimin samoin. Eipä jäänyt mummo neuvomaan vaan tuhadellen jatkoi matkaansa, ravistellen päätään moittien. Mä sain mahtavat naurut. Eikai kukaan ole niin urpo ettei ymmärrä että ripulia lentää kun koira on kipeä eikä silloin voi toista repiä: mars nyt tuonne kauas metsänlaitaan kakkaamaan.PIDÄTTELE prkl?!
Voi haha hah hah, onpas hauskaa! Kunpa joku kävisi vetämässä kunnon yrjöt ja paskaripulit teidän oven eteen talossa ja jättäisi ne siihen, kun ei kai sitä ketään voi vaatia omista velvollisuuksistaan pitämään huolta, kuten omien jälkien siivoamisesta?
VINKKI: Olit edelleen kotisi edessä. Koira kotiin ja ämpärillä vettä niin että huuhdot sen ripulin helvettiin siitä kadulta. Niin normaaliälyinen ihminen olisi tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vanhempien logiikkaa tässä asiassa, en todellakaan ymmärrä!
Minulla on pieni, alle 5kg koira, joka on tosi söpö lasten mielestä. Koirani on kiltti aikuisille ja ei näytä uhkaavalta kenenkään silmään kun on niin pieni ja söpöt isot nappisilmät. Koirani pelkää kuitenkin lapsia, aivan kuollakseen. Monta muuta asiaa se sietää ja on todella kiltti, mutta lapsia (erityisesti 1-7v, useimmiten tuosta ylöspäin lapset ymmärtää lähestyä tarpeeksi rauhassa. Ei kaikki, mutta useimmat) se pelkää. Lasten äkkinäiset liikkeet, kovat äänet, hyökkäykset takaapäin ja yllättävä lähestyminen ylhäältä (eli kumarrutaan koiran yläpuolelle) pelottavat.
Olen joutunut useamman kerran huutamaan vanhemmille, kun ne lapset ei pysy kurissa. Jos koira kulkee jalkani vieressä sivullani lyhyessä hihnassa, mikä saa vanhemmat kuvittelemaan että se on heidän pershedelmälleen ok tulla MINUN ja KOIRANI henkilökohtaiseen tilaan, kysymättä lupaa? Koirani ei ole koskaan ketään ikinä milloinkaan purrut, kerran pelästyin että nyt tuli hammasta. Tilanteessa koira on jalkani vieressä, kävelee kiltisti pientareen puolella. Takaa hyökkää noin 4v. lapsi, äitinsä on puhelin kourassa penkillä istumassa. Kävelin siis pienen leikkipuiston ohi (leikkipuisto taloyhtiön pihassa, tie kulkee siitä ohi). Tyttö iski kädet kiinni koiraan takaapäin, mikä on tietenkin eläimelle pelottava kokemus. Koira rähähti ja jo näytti hampaita, sain vedettyä pois. Oli vasta varoitus, mutta en olisi koskaan halunnut että koira joutuu edes sitä varoitusta kenenkään lapselle antamaan! Tämä muksun äiti tulee sitten räyhäämään minulle kun on havahtunut tilanteeseen. Ei näin, ei näin.
Minä huolehdin tilanteessa siitä, että koirani ei tunkenut iholle. Se kulki kiltisti vieressäni ja olimme kulkemassa selvästi ohi, emme pysähtyneet. Ei siis ollut aikomustakaan jäädä siihen jotta koiraa saisi rapsutella. Vasta kun vanhemman herpaantuneesta valvonnasta karannut kakara, jolle ei ole ilmeisesti yhtä perusasiaa saatu opetettua, hyökkää takaapäin, koirani puolustautuu.
Opettakaa ne kakarat käyttäytymään. Koirani lapsipelosta (jota työstetään tuttujen ja turvallisten lasten kanssa, teidän kakaranne eivät lenkeillä tee muuta kuin hallaa) ei ole teille haittaa. Niin kauan, kun ne kakarat pysyvät kaukana koirastani. Yleensä huudan että koira puree jos näen lapsen lähestyvän ja toistan tarvittaessa. Koirani ei pure, mutta se on varma keino saada nämä vapaan- ja ulkoistetun kasvatuksen hedelmät pysymään kaukana. Jos minä pidän koirani aisoissa, pitäkää te mukulanne. Kiitos.
Niinpä niin, mutta otan osaa vammaisuutesi vuoksi. Itselleni ei tuota minkäänlaista tuskaa nostaa syliin 5 kg painava koira, mutta kyllä olenkin onnellinen siitä, että olen terve!
Jos koira pelkää, en voi ruokkia sen pelkoa nostamalla sitä syliin. Ja vaikka voisinkin, miten ehdin nostamaan sen syliin ENNEN tällaista yllättävää tilannetta (ei se nyt enää jälkikäteen mitään auta kun se lapsikin on jo perääntynyt)? En voi kulkea koko lenkkiä koira sylissä, koska jostain saattaa hyökätä joku käytöstavaton kersa selän takaa koiraa paijaamaan. Ei aina vaan se koiranomistajakaan repeä joka väliin vahtimaan muiden kakaroiden käytöstä! Mikä siinä on niin vaikea opettaa lapsille ettei vieraita koiria nyt vaan jumalauta mennä silittämään, ikinä?
Luulisi, että teille molemmille olisi aika paljon helpompaa, jos sosiaalistaisit koirasi niin, että se ei enää pelkäisi lapsia ja muita ihmisiä. Ei ole kovin vaikeaa, jos yhtään jaksaa ja viitsii ja eläimestään välittää.
Jos sen sijaan on tärkeintä saada valittaa ja vinkua ja antaa korian edelleen elää pelossa, niin sittenhän se on niin.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun lapset tulevat mitään kysymättä silittelemään koiraani. Estän tilanteen normaalisti aina, tuossa äskeisessä tapauksessa en vaan ehtinyt.Minulla on pieni ja lasten mielestä varmasti söpö koira, mutta se ei todellakaan tarkoita, että sitä saa tulla automaattisesti silittämään!
Tiedätkös mitä? Me koirattomat ihmiset emme yksinkertaisesti vain tiedä koirista mitään. Se on koirien omistajien vastuulla, mitä tapahtuu kun kuljette koirienne kanssa. Kun koiraton näkee koiraton, ei koiraton muista kaikkia asioita, mitä on neuvottu. Pitikö välttää silmiin katsomista ja juoksemista? Vai toisinpäin? Voiko huutaa? Puhua? Suuttuuko koira ja puraisee, jos se haistaa pelkoni? Mitä jos lapsen vaatteissa olevat kissankarvat suututtavat koiran? Saiko koiraa silittää selkään vai päähän? Taputtaa? pitikö? omistaja sanoo lapsille, että se on kiltti silitä vain? Miten lapsi ja aikuinen sen jälkeen enää osaa toimia oikein? Suuttuuko koira ja ryntää puremaan, jos sen kiertää kaukaa ja varovasti ja välttää katsomastakin? Pitääkö kaikkien pysähtyä liikkumattomiksi, kun koira näkyy jossakin? Ettei se säikähdä/suutu ja kisko itseään irti ja tule puremaan.
Pelkään koiria, ihan totta. En tiedä, miten neuvoisin lasta käyttäytymään koirien lähellä. Ei se edes muistaisi. Koska koirien omistajat mainostavat, miten ihania ja lapsiystävällisiä, halittavia, koirarotunsa ovat. Niin miten pitikään toimia, kun koira näkyy, menee ohi, tai lähestyy? Apua!
Jos koirat ovat vaarallisia, älkää hyvät ihmoiset pitäkö koiria. älkää ainakaan tuoko niitä ihmisten ilmoille tai sinne, missä on lapsia! Älkää antako niiden kulkea vapaana virkistysalueilla tai hiljaisilla metsäpoluilla! Sieltä voi juosta vanhempiensa tai kavereidensa kanssa metsäretkeilemässä,lenkkeilemässä, marjassa ja muuten vai kulkemassa paiksata b kohteeseen c, oleva lapsi. Tai aikuinen.
Tää on jännä juttu. Onko sitten joku paikkakohtanen, koska mun koiraa ei ole koskaan tulleet vieraat lapset koskemaan ilman lupaa. Nekin jotka on luvan kysyneet ja sen saaneet, ovat tuöleet rauhassa ja nätisti silittämään. Ja mulla siis pieni ja söpö lapsiin vetoava koira...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkös mitä? Me koirattomat ihmiset emme yksinkertaisesti vain tiedä koirista mitään. Se on koirien omistajien vastuulla, mitä tapahtuu kun kuljette koirienne kanssa. Kun koiraton näkee koiraton, ei koiraton muista kaikkia asioita, mitä on neuvottu. Pitikö välttää silmiin katsomista ja juoksemista? Vai toisinpäin? Voiko huutaa? Puhua? Suuttuuko koira ja puraisee, jos se haistaa pelkoni? Mitä jos lapsen vaatteissa olevat kissankarvat suututtavat koiran? Saiko koiraa silittää selkään vai päähän? Taputtaa? pitikö? omistaja sanoo lapsille, että se on kiltti silitä vain? Miten lapsi ja aikuinen sen jälkeen enää osaa toimia oikein? Suuttuuko koira ja ryntää puremaan, jos sen kiertää kaukaa ja varovasti ja välttää katsomastakin? Pitääkö kaikkien pysähtyä liikkumattomiksi, kun koira näkyy jossakin? Ettei se säikähdä/suutu ja kisko itseään irti ja tule puremaan.
Pelkään koiria, ihan totta. En tiedä, miten neuvoisin lasta käyttäytymään koirien lähellä. Ei se edes muistaisi. Koska koirien omistajat mainostavat, miten ihania ja lapsiystävällisiä, halittavia, koirarotunsa ovat. Niin miten pitikään toimia, kun koira näkyy, menee ohi, tai lähestyy? Apua!
Jos koirat ovat vaarallisia, älkää hyvät ihmoiset pitäkö koiria. älkää ainakaan tuoko niitä ihmisten ilmoille tai sinne, missä on lapsia! Älkää antako niiden kulkea vapaana virkistysalueilla tai hiljaisilla metsäpoluilla! Sieltä voi juosta vanhempiensa tai kavereidensa kanssa metsäretkeilemässä,lenkkeilemässä, marjassa ja muuten vai kulkemassa paiksata b kohteeseen c, oleva lapsi. Tai aikuinen.
Niin ja vielä ai niin, koiria ei saa silittää, kun ovat tortulla tai syövät? Vai saiko, pitikö?
Siispä pitäkää koirien omistajat huolen koirastanne. Me koirattomat emme osaa. Meille on opetettu, etteivät koirat olekaan vaarallisia, vaan ihania halittavia ihmisystävällisiä hyväluonteisia, joiden pitäisi voida juosta vapaana ja jotka eivät koskaan pure eivätkä suutu, eivätkä säikähdä ja säikähdyksissäänkään suutu. Kun koira tulee vastaan, koiraton miettii kuumeisesti, että mistä koira suuttuu. Koira vaistoaa pelon ja hyökkää. koiranomistajat selittävät, että koira vaistoaa pelon ja ahdistuu. Mutta on tosi kiltti.
Mullakin oli kerran tilanne jossa kaupungilla kävellessämme jonkun lapsi (ehkä n. 3-4v) tosi nopeasti ja yllättäen ilmestyi ja riuhtaisi koiraani korvasta. Koira tietenkin ärähti ja näytti hampaita siihen malliin että pelästyin sen näykkäävän lasta, onneksi kerkesin väliin rauhoittelemaan koiraani. Äkkipikaisuuksissani huusin lapselle että mitä helvettiä se kuvittelee tekevänsä ja että ei vieraita koiria voi noin vaan tulla riuhtomaan jolloin lapsen äiti ilmestyi paikalle ja alkoi huutamaan minulle käytöstavoista ja siitä että olen nyt traumatisoinut hänen lapsensa -.-' tuli sanottua jotain sille äidille että entä jos minun iso koirani olisi repinyt naaman irti lapselta, koska tottakai koira joka ei ole tottunut lapsiin saattaa olla arvaamaton jos vieras lapsi yllättäen riuhtoo sitä korvasta, nii mitä sitten? Minun koirani olisi luultavasti ollut se syyllinen ja joutunut piikille koska ei oltu nähty sen verran vaivaa että opetetaan lapselle ettei toisten koiriin kosketa ilman lupaa.. Lapsen äiti haukkui minut psykopaatiksi ja että yritän tahallani pelotella ja traumatisoida lasta.. Onnea heidän tulevaisuudelle..
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli kerran tilanne jossa kaupungilla kävellessämme jonkun lapsi (ehkä n. 3-4v) tosi nopeasti ja yllättäen ilmestyi ja riuhtaisi koiraani korvasta. Koira tietenkin ärähti ja näytti hampaita siihen malliin että pelästyin sen näykkäävän lasta, onneksi kerkesin väliin rauhoittelemaan koiraani. Äkkipikaisuuksissani huusin lapselle että mitä helvettiä se kuvittelee tekevänsä ja että ei vieraita koiria voi noin vaan tulla riuhtomaan jolloin lapsen äiti ilmestyi paikalle ja alkoi huutamaan minulle käytöstavoista ja siitä että olen nyt traumatisoinut hänen lapsensa -.-' tuli sanottua jotain sille äidille että entä jos minun iso koirani olisi repinyt naaman irti lapselta, koska tottakai koira joka ei ole tottunut lapsiin saattaa olla arvaamaton jos vieras lapsi yllättäen riuhtoo sitä korvasta, nii mitä sitten? Minun koirani olisi luultavasti ollut se syyllinen ja joutunut piikille koska ei oltu nähty sen verran vaivaa että opetetaan lapselle ettei toisten koiriin kosketa ilman lupaa.. Lapsen äiti haukkui minut psykopaatiksi ja että yritän tahallani pelotella ja traumatisoida lasta.. Onnea heidän tulevaisuudelle..
Piikille vaan koko porukka.
Jonkun koira teki eilen tortun bussissa. Omistaja kyllä otti tortun lattialta, mutta laittoi sen bussin roskikseen haisemaan. Oli tosi kiva loppumatka muilla matkustajilla.
Hei koiraihmiset: en halua kontaktia koiriin mutta minut pakotetaan siihen. Esimerkiksi tänään kaksi kertaa:
1) alakerran ruma pikkupiski (hampaat oudosti ristissä ja harmaa takkuturkki) juoksee rapussa vapaana ulkoa sisään ja sisältä ulos. Tänäänkin jouduin sitä väistelemään kauppakassien kanssa. Meillä ei ole hissiä. En halua että tulee haistelemaan tms kuten usein tekee, kun en kertakaikkiaan halua koiriin kontaktia. Rapussa asuu myös lapsi, jonka vanhemmat ja joka itse ymmärsi kerrasta kun osoitin ettei kanssakäyminen kiinnosta. Onko alakerran koira siis tyhmä kun ei tajua?
2) pyöräilen päivittäin töihin. Usein koirankusettajat pitävät löysällä pitkällä hihnalla koiraa pyörätienkin puolella. En uskalla soittaa kelloa, ettei koira vain häiriinny ja sekoa ja käy päälle kuten täällä on uhattu monen rakin käyvän päälle jos pelästyy tai haistaa pelon. Miten voin ohittaa, ja mistä?Lastenvaunuja työntävä on yleensä reunassa tai vaikka olisi keskellä ei vie tilaa koko kadun leveydeltä, vaikka olisi toinenkin lapsi mukana kuten tien yli pingoitettu naru omitajan ja koiran välissä tekee. Miten ohitan, mitä sanon ettei koira pelästy?
3) kadulla kulkevat haukkuvat ja räksyttävät hurtat. Vtuttaa kun kello 23 jälkeenkin kadulla josta kuuluvat kaikki äänet sisään, ihmiset ulkoiluttavat koiriaan ja antavat haukkua isojenkin koirien niin että kumina kuuluu. Ääni on todella kova kun se kaikuu sisään ilmastointilaitteesta jonka on oltava auki. Naapurissa räksyttää koira jatkuvasti tunteja putkeen.
Että kyllä me koirattomatkin joudumme koiraihmisten harrastuksesta kärsimään. En halua että lisäksi velvoitetaan opiskelemaan koirakirjoja ja oppaita sen vuoksi että joskus satun yhteiskuntamme kunniajäsenen ja tukipilarin, koiran, tapaamaan.Tälläistä ei ole kukaan lapsiperhkään vaatinut, vaikka lapsuus kestää yhden koiran koko eliniän ja ihmiselämä keskimäärin 8 koiran elinkää. Ehkä siksi, että en joudu pelkäämään lapsen hyökkäävän päälle ja raatelemaan jos vilkaisen väärällä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun koirasi joskus syö myrkkylihapullia tai satuttaa tassunsa, muista silloin ihmis- ja lapsivihasi. Se eläinlääkäri voi olla vaikka jonkun äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vielä ai niin, koiria ei saa silittää, kun ovat tortulla tai syövät? Vai saiko, pitikö?
Siispä pitäkää koirien omistajat huolen koirastanne. Me koirattomat emme osaa. Meille on opetettu, etteivät koirat olekaan vaarallisia, vaan ihania halittavia ihmisystävällisiä hyväluonteisia, joiden pitäisi voida juosta vapaana ja jotka eivät koskaan pure eivätkä suutu, eivätkä säikähdä ja säikähdyksissäänkään suutu. Kun koira tulee vastaan, koiraton miettii kuumeisesti, että mistä koira suuttuu. Koira vaistoaa pelon ja hyökkää. koiranomistajat selittävät, että koira vaistoaa pelon ja ahdistuu. Mutta on tosi kiltti.
Hei, kertokaa koiraihmiset, miten täytyy käyttäytyä, kun koira tulee nuuskimaan? Mihin katsoa ja mitä tehdä? Saako puhua, mitä jos pelottaa? Kerran otin edelläni kävelemään opettelevan lapseni syliini kun takaa jolkotti joku lasta isompi koira ja tuli haistelemaan, ja koira alkoi murista meille. Siis, enkö olisi saanut ottaa lastani syliini turvaan? Mistä tiedän, milloin toimin kenenkin koiran kanssa oikein?Ja, en ottaut kontaktia koiraan, oli vapaana puistossa hiekkatiellä.
Alapeukuttajat, kertokaa. Olisi myös oikeasti mukava tietää, miten joku pystyy kaikkia ohjeita mitä minkäkin koiran kanssa saa ohikulkija tehdä ja mitä ei, noudattamaan. JOS EI HALUA kontaktia koiraan ja se tulee siitä huolimatta?Onko koira silloin jotenkin vajaa (kuten oletetaan 3 vuotiaiden olevan jos eivät muista ettei koiraan saa koskea)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiminko noin myös naapurin räksyttävän koiran kanssa? Eli työnnän jotain postiluukusta?
Jos koira pelkää, en voi ruokkia sen pelkoa nostamalla sitä syliin. Ja vaikka voisinkin, miten ehdin nostamaan sen syliin ENNEN tällaista yllättävää tilannetta (ei se nyt enää jälkikäteen mitään auta kun se lapsikin on jo perääntynyt)? En voi kulkea koko lenkkiä koira sylissä, koska jostain saattaa hyökätä joku käytöstavaton kersa selän takaa koiraa paijaamaan. Ei aina vaan se koiranomistajakaan repeä joka väliin vahtimaan muiden kakaroiden käytöstä! Mikä siinä on niin vaikea opettaa lapsille ettei vieraita koiria nyt vaan jumalauta mennä silittämään, ikinä?