Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettakaa niille lapsillenne ettei toisten koiriin kosketa!

Vierailija
25.08.2016 |

Koirani oli vääntämässä torttua, kun yhtäkkiä kulmantakaa juoksee lapsi joka mitään kysymättä läppäisee koiraani (en tiedä oliko tarkoitus silittää vai mitä) ja koirani pelästyy ihan helvetisti. Lapsen isä käveli perässä, eikä pahoitellut mitenkään tilannetta, tai kieltänyt lastaan.
Ja tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun lapset tulevat mitään kysymättä silittelemään koiraani. Estän tilanteen normaalisti aina, tuossa äskeisessä tapauksessa en vaan ehtinyt.

Minulla on pieni ja lasten mielestä varmasti söpö koira, mutta se ei todellakaan tarkoita, että sitä saa tulla automaattisesti silittämään!

Kommentit (253)

Vierailija
201/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirani oli vääntämässä torttua, kun yhtäkkiä kulmantakaa juoksee lapsi joka mitään kysymättä läppäisee koiraani (en tiedä oliko tarkoitus silittää vai mitä) ja koirani pelästyy ihan helvetisti. Lapsen isä käveli perässä, eikä pahoitellut mitenkään tilannetta, tai kieltänyt lastaan.

Ja tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun lapset tulevat mitään kysymättä silittelemään koiraani. Estän tilanteen normaalisti aina, tuossa äskeisessä tapauksessa en vaan ehtinyt.

Minulla on pieni ja lasten mielestä varmasti söpö koira, mutta se ei todellakaan tarkoita, että sitä saa tulla automaattisesti silittämään!

Öö miksi näkisin ylimääräistä vaivaa SINUN koiraharrastuksesi takia? Itse olet päättänyt koiran hankkia, se on SINUN vastuulla huolehtia ettei harrastuksestasi aiheudu haittaa ulkopuolisille. 

Ööööö miksi näkisin ylimääräistä vaivaa SINUN lapsesi takia? Itse olet päättänyt kersan hankkia, se on SINUN vastuulla huolehtia ettei lapsistasi aiheudu haittaa ulkopuolisille (tai itselleen).

Vierailija
202/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onneksi ole osunut omalle kohdalle. Myös lasten onneksi. Minulla pieni ja söpö koira, joka kyllä näykkäisee mikäli säikähtää äkkinäisiä liikkeitä tekeviä lapsia. Onneksi ovat aina kysyneet luvan silittää, minkä olenkin antanut, mutta omalla vastuulla ja rauhallisesti. Suurimmaksi osaksi on sujunut hyvin, kerran kuitenkin koira säikähti yhtäkkiä hypähtävää lasta, ei silti kiinni käynyt. Opettakaa siis lapsillenne miten eläinten kanssa käyttäydytään, ei se lemmikinomistajan velvollisuus ole. Tiedän tapauksiakin missä vanhemmat ovat suuttuneet, kun kultamussukat eivät saa lupaa silittää työtään tekevää opaskoiraa...

Lemmikinomistajan velvollisuus on huolehtia ettei lemmikki aiheuta vaaraa ulkopuolisille. Ulkopuolisilla taasen ei ole velvollisuutta alkaa opiskella koirien sielunelämän toimintaa. Jos koira käyttäytyy arvaamattamosti ja aiheuttaa vaaraa tulee se lopettaa.

Ei se kuitenkaan oikeuta siihen, että alkaa lääppimään vieraita koiria ilman omistajan lupaa. Vai onko sinusta ok sekin, jos joku vieras kakara tulee ja pamauttaa sinua nyrkillä jalkaan tai pyyhkii likaiset kätensä housuihisi? Tai jos lapsi näkee vaikka hevosen aitauksessa, niin kenen vika on, jos hän ryntää hepan luo ja saa kaviosta otsaan? Olen nimityäin nähnyt senkin, kun lapsi on oikeasti juossut hevosen luokse 'silittelemään' ja vanhemmat vaan katsovat vierestä. Fiksu vanhempi opettaa lapselleen, ettei mitään eläintä lähestytä tai mennä silittelemään ilman lupaa.

Lapset voivat käyttäytyä arvaamattomasti, he ovat lapsia. Eivät kuitenkaan voi satuttaa/tappaa kuten koirat. Olet oikeassa hevosvertauksessasi, mutta esimerkiksi hevosajeluihin käytettäviä hevosia ja poneja koulutetaan yllättäviin tilanteisiin ja arvaamattomasti käyttyäytyviin lapsiin. Jos hevonen hermostuu siitä, ei sovi esim. talutusratsastukseen. Miksi koirat olisivat poikkeus, varsinkin, kun yleisesti liikkuvat ihmisten seassa, myös paikoissa missä on lapsia? Vaikka kuinka opettaisi lapselle ettei koiraan kosketa, se voi unohtua helposti pieneltä, vaikka vahtisi vieressä. Jos koira tulee kohti lasta haistelemaan, lapsi voi ihastua ja unohtaa kiellon. Koira tulee opettaa niin että tottuu yllättäviin tilanteisiin jos haluaa liikkua sen kanss yleisillä paikoilla.

Jos lapsi tulee pyyhkimään kätensä housuihisi, et kuole siihen. Jos koira puraisee pahasti, voit vammautua pahasti. En ymmärrä tuota vertausta lapsi vs koira tai muu eläin, eläin voi todella satuttaa ihmistä.

Ihminen on eläin. Ihminen on eläimistä julmin. Jopa lapsena. Lapsetkaan eivät saa käyttäytyä arvaamattomasti eivätkä ainakaan TAPPAA eläimiä huvin vuoksi. Joten kyllä, lapsi voi satuttaa ja tappaa pahemmin kuin koira. Suomessa koirat on paremmin kasvatettu ja koulutettu kuin lapset.

Harva lapsi voi satuttaa aikuista ilman apuvälinettä, kuten koira. Koira voi todella purra ja tappaa, hampaillaan. Millä se 3 vuotias tappaisi toisen aikuisen (vertaan 3 vuotiaaseen sillä sillä tasolla useimmat koirat ovat älyllisesti). Sen takia ovat vaarallisia, voivat satuttaa pahasti fyysisesti ihan aikuista ihmistäkin vaikka ovat lapsen tasolla ymmärykseltään. Kyllä väkivaltaisten lapsen käytökseen puututaaan viimeistään koulussa, harvat psykopaatit selviävät aikuisikään ilman mitään seuraamuksia. Koiranomistajalla on suuri vastuu lemmikistään, ja kyllä se tulisi kouluttaa niin ettei satuta muita. Lapset käyvät päiväkodissa, kerhoissa, kouluissa jossa myös muut aikuiset kuin omat vanhemmat kasvattavat ja huomaavat jos jokin on pielessä. Luuletko ettei lapsen vanhemmat kuule palautetta lapsen käytöksestä esimerkiksi päiväkodissa?Miksi koiranomistajalle ei saisi antaa palautetta/vaatia että koulutetaan niin etteivät satuta ihmisiä?Jos siis haluat lapset ja koirat rinnastaa keskenään.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000000871728.html Lapset osaavat käyttää apuvälineitä yllättävän hyvin ilman koulutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut. Johtunee siitä, että meillä on kissoja ja lapset osaavat huomioida eläimet itsenäisinä olentoina, joilla on myös oma tahto.

Naapurissa käy kylässä pieni arka koira. Lapset ovat katselleet tuota koiraa, kun ollaan joskus omistajan kanssa juteltu.

Kerran sitten koira näytti että haluaa tulla meitä moikkaamaan. Lapset kaikki silittivät koiraa, paitsi ensin antoivat haistaa kättä ennen kuin koskivat. Näin myös kaksivuotiaamme.

Omistaja sanoi lähtiessään, että ei heidän koira ole aiemmin lapsista välittänyt. Nyt ei pelottanut.

Vierailija
204/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään koiria ja välttelen parhaani mukaan. En ymmärrä, jos kävelen kadulla ja vastaan tulee koira, miksi omistaja antaa koiran tulla haistelemaan tai pitää ketjua niin löysällä että koira pääsee lähelle? 

Lapsia ja koiria on turha verrata siksi ettei lapsi pysty ketään raatelemaan/tappamaan kuten koira. Itselle jäi pelko kun olin nuorena juoksulenkillä ja irti päässeet 3 koiraa lähtivät perääni yllättäen ja yrittivät kaataa maahan, siis ihan hyökkäsivät päälle. Olin aivan paniikissa tapauksen jälkeen, en tehnyt ilmoitusta poliisille paniikista johtuen. Pelkään sitä, että löysässä hihnassa oleva koira näykkäisee 2 vuotiasta lastani vaikka jalasta vaikka yritämme vältellä koiria ja tulee paha jälki,tai karkaa muuten päälle.

Ja ei, en mene psykologille koirapelkoni takia, minulla on oikeus liikkua yleisillä paikoilla niin ettei minun tarvitse pelätä kohti tulevia koiria.Koiranomistajalla on velvollisuus pitää lemmikkinsä kurissa niin ettei se tule haistelemaan tms. Tuntuu usein että monet ovat todella välinpitämättömiä, tulee todella ikävä olo kun vaikka koira haukkuen hyökkää kohti ja omistaja vain nykäisee koiraa tulehan nyt, tai ei tee mitään jolloin itse joutuu kiirehtimään askeliaan. Ymmärrän, että oma lemmikki on tärkeä perheenjäsen, mutta en koe olevani niin arvoton paskakasa että ei tarvitse edes anteeksi pyytää, jos lemmikki käyttäytyy aggressiivisesti.

EN HALUA eikä lapseni halua koiria silittää joten pitäkää koiranne kaukana, kiitos.

Ikävää että sinulla on traumallinen koirakokemus, johtunee mahdollisesti siitä että useat koirarodut kokevat juoksijan saaliina, joka pitää ottaa kiinni. On omistajan vika että ne ovat päässeet irti, eivätkä ilmeisesti tottele käskyä pysähtyä. Koirapelkoiselle suosittelisin kuitenkin koiranelämään tutustumista perustasolla - tässäkin tapauksessa pysähtyminen/rauhallinen kävely olisi voinut helpottaa tilannetta,kun koirien saalisinto olisi lopahtanut - jälkikäteen paha sanoa.

Joka tapauksessa, etenkin lapselle kannattaa opettaa kuinka koirien kanssa tulee käyttäytyä. Jos itsellä ei ole tietoa, ehkä tuttavista löytyy joku koiranomistaja? Edelleen, toivottavasti tämä ei kuulosta kritiikiltä lenkkeilijää kohtaan, se ei ole tarkoitus. Samoin kuin ihmiset, koirat ovat yksilöitä. Käytöksissä on vaihteluita jo luonteen perusteella ja kasvatuskin vaikuttaa. Joukkoon mahtuu aina yksi hermoheikko tai huonosti koulutettu, jolloin olisi hyvä tietää miten rauhoittaa koira.

Vierailija
205/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onneksi ole osunut omalle kohdalle. Myös lasten onneksi. Minulla pieni ja söpö koira, joka kyllä näykkäisee mikäli säikähtää äkkinäisiä liikkeitä tekeviä lapsia. Onneksi ovat aina kysyneet luvan silittää, minkä olenkin antanut, mutta omalla vastuulla ja rauhallisesti. Suurimmaksi osaksi on sujunut hyvin, kerran kuitenkin koira säikähti yhtäkkiä hypähtävää lasta, ei silti kiinni käynyt. Opettakaa siis lapsillenne miten eläinten kanssa käyttäydytään, ei se lemmikinomistajan velvollisuus ole. Tiedän tapauksiakin missä vanhemmat ovat suuttuneet, kun kultamussukat eivät saa lupaa silittää työtään tekevää opaskoiraa...

Lemmikinomistajan velvollisuus on huolehtia ettei lemmikki aiheuta vaaraa ulkopuolisille. Ulkopuolisilla taasen ei ole velvollisuutta alkaa opiskella koirien sielunelämän toimintaa. Jos koira käyttäytyy arvaamattamosti ja aiheuttaa vaaraa tulee se lopettaa.

Ei se kuitenkaan oikeuta siihen, että alkaa lääppimään vieraita koiria ilman omistajan lupaa. Vai onko sinusta ok sekin, jos joku vieras kakara tulee ja pamauttaa sinua nyrkillä jalkaan tai pyyhkii likaiset kätensä housuihisi? Tai jos lapsi näkee vaikka hevosen aitauksessa, niin kenen vika on, jos hän ryntää hepan luo ja saa kaviosta otsaan? Olen nimityäin nähnyt senkin, kun lapsi on oikeasti juossut hevosen luokse 'silittelemään' ja vanhemmat vaan katsovat vierestä. Fiksu vanhempi opettaa lapselleen, ettei mitään eläintä lähestytä tai mennä silittelemään ilman lupaa.

Lapset voivat käyttäytyä arvaamattomasti, he ovat lapsia. Eivät kuitenkaan voi satuttaa/tappaa kuten koirat. Olet oikeassa hevosvertauksessasi, mutta esimerkiksi hevosajeluihin käytettäviä hevosia ja poneja koulutetaan yllättäviin tilanteisiin ja arvaamattomasti käyttyäytyviin lapsiin. Jos hevonen hermostuu siitä, ei sovi esim. talutusratsastukseen. Miksi koirat olisivat poikkeus, varsinkin, kun yleisesti liikkuvat ihmisten seassa, myös paikoissa missä on lapsia? Vaikka kuinka opettaisi lapselle ettei koiraan kosketa, se voi unohtua helposti pieneltä, vaikka vahtisi vieressä. Jos koira tulee kohti lasta haistelemaan, lapsi voi ihastua ja unohtaa kiellon. Koira tulee opettaa niin että tottuu yllättäviin tilanteisiin jos haluaa liikkua sen kanss yleisillä paikoilla.

Jos lapsi tulee pyyhkimään kätensä housuihisi, et kuole siihen. Jos koira puraisee pahasti, voit vammautua pahasti. En ymmärrä tuota vertausta lapsi vs koira tai muu eläin, eläin voi todella satuttaa ihmistä.

Vertaus on kovin yksinkertainen. Verrataan koulutettua lasta koulutettuun koiraan. Jos ei ole kouluttanut lastaan, ei ole oikeutta valittaa naapurin kouluttamattomasta koirasta.

Vierailija
206/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitteleeko joku hullu täällä yksinään? Vastailee itselleen?

Minä olen ainakin täällä vastaillut jonkun koiranomistajajankkaajan viesteihin ja käyttänyt tähän liikaa aikaa. Taas osoittaa todeksi sen että olen vain eri aaltopituudella koiranomistajien kanssa. Tämä keskustelu on ollut ihan turha, jankkausta siihen miksi ottaa kontaktia koiraan, miksi ei ota, miksi pelkää ja opettaa sen lapselleen jne. Koiranomistajien mielestä kaikki muu kuin koiran ihastelu on väärin, myös se että haluaa elää ilman koiria ja ymmärtää että joku muu voi koiraa rakastaa.

Olet tosiaan ymmärtänyt ihan väärin, täällä koiranomistajien toive on ettei koiriin kiinnitettäisi lenkillä mitään huomiota. Ei tartte pysähtyä ihmettelemään eikä varsinkaan tulla lähietäisyydelle ihastelemaan.

Vierailija
207/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vanhempien logiikkaa tässä asiassa, en todellakaan ymmärrä! 

Minulla on pieni, alle 5kg koira, joka on tosi söpö lasten mielestä. Koirani on kiltti aikuisille ja ei näytä uhkaavalta kenenkään silmään kun on niin pieni ja söpöt isot nappisilmät. Koirani pelkää kuitenkin lapsia, aivan kuollakseen. Monta muuta asiaa se sietää ja on todella kiltti, mutta lapsia (erityisesti 1-7v, useimmiten tuosta ylöspäin lapset ymmärtää lähestyä tarpeeksi rauhassa. Ei kaikki, mutta useimmat) se pelkää. Lasten äkkinäiset liikkeet, kovat äänet, hyökkäykset takaapäin ja yllättävä lähestyminen ylhäältä (eli kumarrutaan koiran yläpuolelle) pelottavat. 

Olen joutunut useamman kerran huutamaan vanhemmille, kun ne lapset ei pysy kurissa. Jos koira kulkee jalkani vieressä sivullani lyhyessä hihnassa, mikä saa vanhemmat kuvittelemaan että se on heidän pershedelmälleen ok tulla MINUN ja KOIRANI henkilökohtaiseen tilaan, kysymättä lupaa? Koirani ei ole koskaan ketään ikinä milloinkaan purrut, kerran pelästyin että nyt tuli hammasta. Tilanteessa koira on jalkani vieressä, kävelee kiltisti pientareen puolella. Takaa hyökkää noin 4v. lapsi, äitinsä on puhelin kourassa penkillä istumassa. Kävelin siis pienen leikkipuiston ohi (leikkipuisto taloyhtiön pihassa, tie kulkee siitä ohi). Tyttö iski kädet kiinni koiraan takaapäin, mikä on tietenkin eläimelle pelottava kokemus. Koira rähähti ja jo näytti hampaita, sain vedettyä pois. Oli vasta varoitus, mutta en olisi koskaan halunnut että koira joutuu edes sitä varoitusta kenenkään lapselle antamaan! Tämä muksun äiti tulee sitten räyhäämään minulle kun on havahtunut tilanteeseen. Ei näin, ei näin. 

Minä huolehdin tilanteessa siitä, että koirani ei tunkenut iholle. Se kulki kiltisti vieressäni ja olimme kulkemassa selvästi ohi, emme pysähtyneet. Ei siis ollut aikomustakaan jäädä siihen jotta koiraa saisi rapsutella. Vasta kun vanhemman herpaantuneesta valvonnasta karannut kakara, jolle ei ole ilmeisesti yhtä perusasiaa saatu opetettua, hyökkää takaapäin, koirani puolustautuu. 

Opettakaa ne kakarat käyttäytymään. Koirani lapsipelosta (jota työstetään tuttujen ja turvallisten lasten kanssa, teidän kakaranne eivät lenkeillä tee muuta kuin hallaa) ei ole teille haittaa. Niin kauan, kun ne kakarat pysyvät kaukana koirastani. Yleensä huudan että koira puree jos näen lapsen lähestyvän ja toistan tarvittaessa. Koirani ei pure, mutta se on varma keino saada nämä vapaan- ja ulkoistetun kasvatuksen hedelmät pysymään kaukana. Jos minä pidän koirani aisoissa, pitäkää te mukulanne. Kiitos. 

Niinpä niin, mutta otan osaa vammaisuutesi vuoksi. Itselleni ei tuota minkäänlaista tuskaa nostaa syliin 5 kg painava koira, mutta kyllä olenkin onnellinen siitä, että olen terve!

Vierailija
208/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään koiria ja välttelen parhaani mukaan. En ymmärrä, jos kävelen kadulla ja vastaan tulee koira, miksi omistaja antaa koiran tulla haistelemaan tai pitää ketjua niin löysällä että koira pääsee lähelle? 

Lapsia ja koiria on turha verrata siksi ettei lapsi pysty ketään raatelemaan/tappamaan kuten koira. Itselle jäi pelko kun olin nuorena juoksulenkillä ja irti päässeet 3 koiraa lähtivät perääni yllättäen ja yrittivät kaataa maahan, siis ihan hyökkäsivät päälle. Olin aivan paniikissa tapauksen jälkeen, en tehnyt ilmoitusta poliisille paniikista johtuen. Pelkään sitä, että löysässä hihnassa oleva koira näykkäisee 2 vuotiasta lastani vaikka jalasta vaikka yritämme vältellä koiria ja tulee paha jälki,tai karkaa muuten päälle.

Ja ei, en mene psykologille koirapelkoni takia, minulla on oikeus liikkua yleisillä paikoilla niin ettei minun tarvitse pelätä kohti tulevia koiria.Koiranomistajalla on velvollisuus pitää lemmikkinsä kurissa niin ettei se tule haistelemaan tms. Tuntuu usein että monet ovat todella välinpitämättömiä, tulee todella ikävä olo kun vaikka koira haukkuen hyökkää kohti ja omistaja vain nykäisee koiraa tulehan nyt, tai ei tee mitään jolloin itse joutuu kiirehtimään askeliaan. Ymmärrän, että oma lemmikki on tärkeä perheenjäsen, mutta en koe olevani niin arvoton paskakasa että ei tarvitse edes anteeksi pyytää, jos lemmikki käyttäytyy aggressiivisesti.

EN HALUA eikä lapseni halua koiria silittää joten pitäkää koiranne kaukana, kiitos.

Älä sitten kävele päin, jos haluat pysyä kaukana koirista! Kun kävelen jalkakäytävällä koirien kanssa, me viemme sen tilan minkä viemme, ei ole meidän velvollisuutemme loikkia ojaan, kun sinä tulet lapsinesi "leveänä kuljetuksena" vastaan. Toki koirat kulkevat vierelläni lyhyessä hihnassa, ohi kyllä mahtuu. Mutta jos esim. talvella kaupungissa jalkakäytävä on lumen takia kapea,tai muuten toisella puolella on kivitalo, en voi koirineni haihtua olemattomaksi.

Ja mietit poliisille ilmoittamista, kun koira juoksee sinua kohti? 😁

Koirat muuten haistavat pelon, ne saattavat senkin takia villiintyä lähelläsi. Jos joku koira ärhentelee sinulle hihnassa, et oikeasti voi muuta kuin luottaa omistajaan, että hän pitää koiran kurissa. Jos et luota, kierrä kaukaa.

Koirat hyökkäsivät päälleni, siis laumana, ei pelkästään juossut kohti. Tapahtui jo n. 15 vuotta sitten: kirjoitin: "Itselle jäi pelko kun olin nuorena juoksulenkillä ja irti päässeet 3 koiraa lähtivät perääni yllättäen ja yrittivät kaataa maahan, siis ihan hyökkäsivät päälle. Olin aivan paniikissa tapauksen jälkeen, en tehnyt ilmoitusta poliisille paniikista johtuen". Lenkkipolulla joka alkoi ok taloalueelta josta koirat päässeet jostain pihasta irti, näkivät minut ja lähtivät perään, laumana 3 isoa koiraa. Hyppäsivät kahdelle tassulle ja yrittivät kaataa, menin kyyryyn ja suojasin päätäni, lähtivät pois. Koin todella kuolemanpelkoa. Mitä jos ihmiset tekisivät noin laumana toiselle? Tulisi päällekarkaus/pahoinpitelysyyte.

En kyllä muuta kulkureittiäni koirasi takia, sinun velvollisuutesi on pitää koirasi kurissa vaikka se haistaisi jonkun pelon. Tätä en vaan millään tajua koiranomistajissa, ei tuota pelon tunnetta voi hallita. Miksi minun olisi mentävät psykologille tms käsittelemään asiaa, vain sen takia, että koira haistaa pelkoni ja mahdollisesti hyökkää päin? Tuohan on sama periaate kuin se että oma syys jos joku pahoinpitelee, tai raiskaa. Uhri ei ole koskaan syyllinen. 

Kävelen lapsineni ja lapsiryhmien kanssa työssäni siellä missä ihmiset ovat tehneet tiet meidän ihmisten kuljettaviksi. Ei sinun tarvitse haihtua mihinkään, pidä vain koirasi kurissa, äläkä päästä pitkällä hihnalla haistelemaan. Vai miksi minun täytyy ymmärtää koiraasi, että se kokee uhkaksi jos kiristätä hihnaa, mutta sinun ei tarvitse opettaa koirallesi että senkin täytyy "ymmärtää" lasten käytöstä? Tämä on juuri se pointti, että koiranomistajat kuvittelevat olevansa karvaperseidensä kanssa ihmisten lakeja ylempänä. Miksi?

Koiranomistaja tietysti mokasi, kun koirat pääsivät irti. Ikävä tapaus. Mutta ymmärräthän, että jos nämä olisivat olleet oikeasti vihaisia koiria, sinua ei enää olisi? Se, että sinä menet koirista paniikkiin, on sinun ongelmasi, eikä sinun toki tarvitse hoitaa ongelmaasi, jos et halua. Itsehän siitä kärsit.

Yritin vain sanoa, että on meillä koiraihmisilläkin oikeus elää ja olla, myös siellä kadulla, ihan niin kuin sinullakin. Lakeja noudattaen tietysti, niin kuin sinäkin toivottavasti noudatat. Jos kävelet päin hihnassa olevaa koiraa, ja se kääntää päätään ja nuuhkaisee (tai hyppää vasten, nämä eivät synny hillittyinä ja tuiman asiallisina), ja sinä panikoit, niin omapa on paniikkisi.

Niin ja nämä koirat on koulutettu ja mullakin on lapsia. Jos joku koskee niihin ilman lupaa, koirat eivät suutu, omistaja suuttuu.

Anteeksi vain, mutta verenpaine nousee tavastasi syyllistää. Olen yrittänyt jankata, ettei kiinnosta minkäänlainen kontakti koiriin. Pidä se hihna kireällä ettei pääse nuuskimaan. MIkSI koirasi saa lähestyä minua joka ei sitä halua mutta joku lapsi ei saa lähestyä koiraa joka ei sitä halua? Väännätkö rautalangasta kun en vaan tajua? Haluan elää ilman koiraasi, vaikka se haistaisi pelkoni, en halua kontaktia siihen. en kävele koiria päin, voin taata sen. Vaihdan kadun puolta. 

Suurin osa koiranomistajista ei halua päästää koiriaan nuuskimaan vieraita. Kireä hihna kertoo kuitenkin koiralle, että vastaantulija on vaarallinen tai vähintäänkin epäilyttävä, ja koira tulee reagoimaan asianmukaisesti. Kun halutaan ohittaa vieras mahdollisimman rauhallisesti, on paras antaa koiran kulkea löysässä hihnassa (ei sen tarvitse olla 10 m pitkä).

Vierailija
209/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko katjua. sanon vaan, että mun ei tarvitse sitä erikseen opettaa: lapseni pelkää koiria niin että ei taatusti niihin koske. Syynä eräs ihastuttava koiranomistaja joka antoi koiransa juosta vapaana lapsen kimppuun. Syy ei tietenkään ollut koiran, mutta se omistaja todella sylettää.

Vierailija
210/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän koiranomistajien mielestä vastaantulija on vastuussa. "älä näytä sille että pelkäät", "älä nosta lastasi tai koiraasi syliin". Ym.ym.

Pitäisikö teidän koiranomistajien ottaa vastuu siitä, että opetatte koiranne reagoimaan oikein jos lapsi tulee taputtelemaan?

Reagoimaan oikein? Voi pyhä yksinkertaisuus. Täällä koirapelkoinen ihminen kirjoittelee, eikä kukaan oikeasti oleta että koirapelkoisen pitäisi pystyä hanskaamaan koirat välttämättä koskaan. Mitä sitten kun on lapsipelkoinen koira (tullut lapsien kiusaamaksi ja pahoinpitelemäksi), tämä koira pitäisi kuitenkin pystyä kouluttamaan "reagoimaan oikein"? Ihmiselle sentään pystyy järjellä selittämään asioita, koirapelkoinenkin ymmärtää että kyseessä on trauma josta voi halutessaan oppia pois. Koira ei tälläistä järkeilyä pysty tekemään.

Miksi sitten tuot tälläisen koiran muiden ihmisten seuraan? Pysy pois koirasi kanssa sieltä missä on ihmisiä.

Ei mulla ole koiraa. Olen kuitenkin niiden parissa elänyt koko ikäni. Jos mulla tälläinen koira olisi, mulla olisi ihan tasan sama oikeus kulkea sen kanssa ihan kaikkialla missä ei ole koirien kanssa kulkemista kielletty. Kenelläkään vieraalla ei kuitenkaan ole oikeutta koskea mun omaisuuteeni ilman lupaa, ihan vieraan iästä riippumatta.

Kirjoitit: "Mitä sitten kun on lapsipelkoinen koira (tullut lapsien kiusaamaksi ja pahoinpitelemäksi), tämä koira pitäisi kuitenkin pystyä kouluttamaan "reagoimaan oikein"? Ihmiselle sentään pystyy järjellä selittämään asioita, koirapelkoinenkin ymmärtää että kyseessä on trauma josta voi halutessaan oppia pois. Koira ei tälläistä järkeilyä pysty tekemään". Eli jos se on trauman kokenut ja ei pysty häiriintymättä olemaan ihmisten seurassa, ihmettelen miksi se pitäisi ihmisten joukkoon viedä kärsimään? Aika vastuutonta minusta. Lapset voivat huutaa, kiljua, tehdä äkkinäisiä liikkeitä, se kuuluu kehitykseen.Tai se voi haistaa koirapelkoisen pelon kuten tässäkin ketjussa on kerrottu. Koirasi voi tästä häiriintyä ja yrittää hyökätä, eikä se voi oppia traumastaan pois kuten kerroit. Miksi siis tuoda tälläinen koira ihmisten joukkoon, ihmisille tarkoitettuihin paikkoihin?

Vanhemmilla pitää olla koko ajan 100% kontrolli lapsistaan. Pidä ne lapset kiinni jos et kykene niitä kasvattamaan. Mutta ihan lain puolesta koira SAA purra jos siihen kosketaan ilman omistajan lupaa ja koira on kytkettynä asianmukaisesti.

Mistä laista tällainen pykälä löytyy mielestäsi?

Vierailija
211/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää että sinulla on traumallinen koirakokemus, johtunee mahdollisesti siitä että useat koirarodut kokevat juoksijan saaliina, joka pitää ottaa kiinni. On omistajan vika että ne ovat päässeet irti, eivätkä ilmeisesti tottele käskyä pysähtyä. Koirapelkoiselle suosittelisin kuitenkin koiranelämään tutustumista perustasolla - tässäkin tapauksessa pysähtyminen/rauhallinen kävely olisi voinut helpottaa tilannetta,kun koirien saalisinto olisi lopahtanut - jälkikäteen paha sanoa.

Joka tapauksessa, etenkin lapselle kannattaa opettaa kuinka koirien kanssa tulee käyttäytyä. Jos itsellä ei ole tietoa, ehkä tuttavista löytyy joku koiranomistaja? Edelleen, toivottavasti tämä ei kuulosta kritiikiltä lenkkeilijää kohtaan, se ei ole tarkoitus. Samoin kuin ihmiset, koirat ovat yksilöitä. Käytöksissä on vaihteluita jo luonteen perusteella ja kasvatuskin vaikuttaa. Joukkoon mahtuu aina yksi hermoheikko tai huonosti koulutettu, jolloin olisi hyvä tietää miten rauhoittaa koira.

Viestin 206 kirjoittaja: "Olet tosiaan ymmärtänyt ihan väärin, täällä koiranomistajien toive on ettei koiriin kiinnitettäisi lenkillä mitään huomiota. Ei tartte pysähtyä ihmettelemään eikä varsinkaan tulla lähietäisyydelle ihastelemaan". Tätä juuri toivon. Miksi siis minun tulisi käyttää aikaa koirien sielunelämän opiskeluun? Ei riitä kiinnostus alkaa perehtyhmään kenenkään toisen vapaaehtoiseen harrastukseen.

Vierailija
212/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahahahhaa nyt on pakottava tarve avautua kun täällä on näitä noukitkopaskanihmisiä. Kerran eräs mummo veti aivan parhaimman ikinä. Meidän ISOlla koiralla oli ripuli ja ylimmästä kerrkoksesta lähdettiin heti ulos kun tuli tasvis. No eipä keretty edes nurmikolle saatika metsänlaitaan (kaupungissa asun) joten koira kakkasi keskelle tietä sellasen pienen saavillisen löysää paskaa. Mummukka siihen että: kai sinä nuo tuosta nostat. Vittu nostat? Huh huh. En tietenkään vanhalle ihmiselle rumasti sano mutta kyllä vähän nauratti koko kommentti. Totesin siihen että nyt ei tullut moppia ja äyskäriä ja vesisaavia mukaan takataskuun. Muori jos on viisaampi niin voi näyttää kuinka tämä ripuli tästä asf. siivotaan pienellä kakka pussilla. Minä sitten ensi kerralla olen viisaampi ja toimin samoin. Eipä jäänyt mummo neuvomaan vaan tuhadellen jatkoi matkaansa, ravistellen päätään moittien. Mä sain mahtavat naurut. Eikai kukaan ole niin urpo ettei ymmärrä että ripulia lentää kun koira on kipeä eikä silloin voi toista repiä: mars nyt tuonne kauas metsänlaitaan kakkaamaan.PIDÄTTELE prkl?!

Vierailija
213/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestin 206 kirjoittaja: "Olet tosiaan ymmärtänyt ihan väärin, täällä koiranomistajien toive on ettei koiriin kiinnitettäisi lenkillä mitään huomiota. Ei tartte pysähtyä ihmettelemään eikä varsinkaan tulla lähietäisyydelle ihastelemaan". Tätä juuri toivon. Miksi siis minun tulisi käyttää aikaa koirien sielunelämän opiskeluun? Ei riitä kiinnostus alkaa perehtyhmään kenenkään toisen vapaaehtoiseen harrastukseen.

Kiva että olet samaa mieltä. Komppaan aiempaa, koirissa on eroja joten varmistaaksesi turvallisuutes pysyttele niistä kaukana!  Ap:n aiheeseen ei liity lainkaan,  mut nevermind jos helpottaa oloasi.

Vierailija
214/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitäpä vaan tervetuloa läpsimään omaa koiraani - ilman sormia saa poistua paikalta! Koira on laina kytkettynä ja kiellän koskemasta jos joku lähelle yrittää. Mutta silloin tällöin joku lapsi meinaa ehtiä koskemaan,. Vanhempien pitäisi todellakin opettaa lapsille kuinka tuntemattomien eläinten kanssa toimitaan.

Tosi surullista sun koiran kannalta. Et taida siitä hirveesti piitata. Kun se koirasi puree sormet joltain 3-vuotiaalta kadulla se lähtee piikille vaikka jauhaisit läpsimisestä koko loppuikäsi. Koira parka :(

Missä utopiassa elät? Jos koira on kytketty ja omistaja yrittää estellä ja varoittaa lapsen lähestymisen niin se on 100% vanhemman vika, jos lapsi menee koiraan koskemaan ja sormet on irti. Luuletko, että jos päästät lapsesi kävelemään päin punaisia ja auto ajaa päälle se olisikin autoilijan vika.

Koiria on kasvatettu mm. vartioimaan ihmisen omaksuutta. Useat koirat ei pidä vieraan lääpimsestä. Koiran ei tarvi olla luonnevikainen, että se reagoi, kun tietty raja on ylitetty.

Vierailija
215/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestin #204 kirjoittaja täällä vastailee. Tarkoitukseni ei tosiaan ollut millään lailla loukata kirjoittajaa, vaan halusin neuvoa jos koiraeläimet eivät entuudestaan ole perheelle tuttuja. Totta kai olen sitä mieltä, että lemmikit ja niiden käyttäytyminen ovat omistajiensa vastuulla. Siitä huolimatta, tiedän myös että aina löytyy jokin määrä lemmikkejä joita ei ole koulutettu asianmukaisesti.

Ilmeisesti neuvoni olivat kuitenkin turhia, pidättäydyn kertomasta niitä jatkossa.

Vierailija
216/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahahahhaa nyt on pakottava tarve avautua kun täällä on näitä noukitkopaskanihmisiä. Kerran eräs mummo veti aivan parhaimman ikinä. Meidän ISOlla koiralla oli ripuli ja ylimmästä kerrkoksesta lähdettiin heti ulos kun tuli tasvis. No eipä keretty edes nurmikolle saatika metsänlaitaan (kaupungissa asun) joten koira kakkasi keskelle tietä sellasen pienen saavillisen löysää paskaa. Mummukka siihen että: kai sinä nuo tuosta nostat. Vittu nostat? Huh huh. En tietenkään vanhalle ihmiselle rumasti sano mutta kyllä vähän nauratti koko kommentti. Totesin siihen että nyt ei tullut moppia ja äyskäriä ja vesisaavia mukaan takataskuun. Muori jos on viisaampi niin voi näyttää kuinka tämä ripuli tästä asf. siivotaan pienellä kakka pussilla. Minä sitten ensi kerralla olen viisaampi ja toimin samoin. Eipä jäänyt mummo neuvomaan vaan tuhadellen jatkoi matkaansa, ravistellen päätään moittien. Mä sain mahtavat naurut. Eikai kukaan ole niin urpo ettei ymmärrä että ripulia lentää kun koira on kipeä eikä silloin voi toista repiä: mars nyt tuonne kauas metsänlaitaan kakkaamaan.PIDÄTTELE prkl?!

No ei se nyt meinannutkaan, että sun heti sillä sekunnilla pitäisi paskat siitä korjata, mutta sunhan se siitä siivottava ON. Ei muuta kuin koira sisälle ja sinä vesisangon ja rätin kanssa ulos pesemään paskat pois.

Mä tiedän, ei se hauskaa ole, mutta itsepä olet lemmikin tahtonut ja se on sun vastuulla siivota paskat.

ihan saatanan yhdentekevää, miksi koira kakkaa väärään paikkaan tai onko sulla mukana välineet siivota se heti. Sä HAET ne välineet ja siivoat silti.

Vierailija
217/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitäpä vaan tervetuloa läpsimään omaa koiraani - ilman sormia saa poistua paikalta! Koira on laina kytkettynä ja kiellän koskemasta jos joku lähelle yrittää. Mutta silloin tällöin joku lapsi meinaa ehtiä koskemaan,. Vanhempien pitäisi todellakin opettaa lapsille kuinka tuntemattomien eläinten kanssa toimitaan.

Tosi surullista sun koiran kannalta. Et taida siitä hirveesti piitata. Kun se koirasi puree sormet joltain 3-vuotiaalta kadulla se lähtee piikille vaikka jauhaisit läpsimisestä koko loppuikäsi. Koira parka :(

Missä utopiassa elät? Jos koira on kytketty ja omistaja yrittää estellä ja varoittaa lapsen lähestymisen niin se on 100% vanhemman vika, jos lapsi menee koiraan koskemaan ja sormet on irti. Luuletko, että jos päästät lapsesi kävelemään päin punaisia ja auto ajaa päälle se olisikin autoilijan vika.

Koiria on kasvatettu mm. vartioimaan ihmisen omaksuutta. Useat koirat ei pidä vieraan lääpimsestä. Koiran ei tarvi olla luonnevikainen, että se reagoi, kun tietty raja on ylitetty.

Toivottavasti kukaan ei esim. vahingossa törmää koiraasi jos kerran kuljet tuollaisen arvaamattoman elukan kanssa yleisillä paikoilla.

Vierailija
218/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opastanut, ettei vieraita koiria kosketa koskaan ilman lupaa.

Opettakaa te koiranomistajat vastaavasti, että koiranne ei saa mennä vieraan ihmisen luo. Moni pelkää koiria, moni on allerginen.

Ja muistakaa, että koira ei saa taajamissa olla vapaana koskaan muuta kuin koira-aitauksessa/aidatulla yksityisalueella. Yhden vapaana juoksevan ja tielle metsästä rynnänneen irlanninsetterin olen ajanut kuoliaaksi autolla, ja se oli kyllä sen omistajan oma moka, vaikka mulle alkoikin. Hemmetin ikävä tapaus.

Vierailija
219/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se nyt meinannutkaan, että sun heti sillä sekunnilla pitäisi paskat siitä korjata, mutta sunhan se siitä siivottava ON. Ei muuta kuin koira sisälle ja sinä vesisangon ja rätin kanssa ulos pesemään paskat pois.

Mä tiedän, ei se hauskaa ole, mutta itsepä olet lemmikin tahtonut ja se on sun vastuulla siivota paskat.

ihan saatanan yhdentekevää, miksi koira kakkaa väärään paikkaan tai onko sulla mukana välineet siivota se heti. Sä HAET ne välineet ja siivoat silti.

Niinpä. Kun nyt tälle linjalle lähdettiin, niin kuvitellaanpa tuossa ekan lainauksen tekstissä koiran paikalle lapsi. Reaktio "omistajalla" olis siinä tilanteessa ollut ehkä vähemmän ivallinen...

Ja aiheeseen: omat lapseni olen opettanut pysymään erossa vieraista koirista. Ja osaavat kohdella eläimiä nätisti. Mutta on se kumma, että koirattomien pitäis alkaa opettelemaan koirien sielunelämää. Kerran on tuttu koira näykkäissyt lasta kasvoihin, ilmeisesti lapsi oli katsonut silmiin. Mistä hitosta tuollaista voi tietää, jos ei omista koiraa? Muistakaa koiranomistajat kertoa lapsille myös tuollaiset erikoisuudet, jos annatte lasten silittää koiraanne.

Vierailija
220/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua mut vois jossain vaiheessa tarkistaa onko täällä joku molla-maijan mami puolustelemassa kuinka koirissa vika ja koiran omistajilla pitäis olla silmät niskassakin ja koirat kieltoon ja liikenteenkin vois laittaa kieltoon et lapset vois tehä mitä lystää. Valitettavasti kun ihmiset eivät ole ennustajia ja vaikka ennakois ym. niin asioita voi tapahtua.