Huolestuttaako ketään muuta uusi perusopetussuunitelma
Kauhulla ajattelen, miten mun pikkuiseni ilmiöoppii murtoluvuilla jakamista ja hakee itse tietoa saksan kieliopista sitä samalla lähdekritisoiden. Pitääkö alkaa haeskella jotain yksityikoulua vai mitä pitää tehdä. Ruotsin esimerkki pelottaa.
Kommentit (46)
Parin vuoden kuluttua yksityiskouluja alkaa olla enemmän, nehän on luvanvaraisia nykyisin. Lupia taas ei anneta, jotta saadaan porukka tasapäistettyä.
Joo älä ainakaa steineriin hae. Siellä ne on ilmiöoppinu itsensä kuutakiertävälle radalle jo vuodesta sata.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihan se sama opsi yksityiskouluissakin.
Stainerissa opsi saa olla millainen vaan, siellä tehdään silti just niinku sata vuotta sittenkin.
Nähty on.
Just nyt mun ongelma on ettei ole mielestäni saanu riittävästi tietoa uudesta opetussuunnitelmasta. Kerran järjestettiin keväällä info ja kaikki oli ihan ympäripyöreetä. En tajuu mihin kuudesluokkalaisten aineet (esim fyssa, kemma, bilsa mantsa yms) on kadonneet lukujärjestyksestä. Liikuntaa on sitten kyllä lisätty!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stainerissa opsi saa olla millainen vaan, siellä tehdään silti just niinku sata vuotta sittenkin.
Nähty on.
Se on Steiner, ei Stainer. Voi olla, itse en ole ikinä noista innostunut ja Hesassa rakennuskin homeessa.
Vierailija kirjoitti:
Just nyt mun ongelma on ettei ole mielestäni saanu riittävästi tietoa uudesta opetussuunnitelmasta. Kerran järjestettiin keväällä info ja kaikki oli ihan ympäripyöreetä. En tajuu mihin kuudesluokkalaisten aineet (esim fyssa, kemma, bilsa mantsa yms) on kadonneet lukujärjestyksestä. Liikuntaa on sitten kyllä lisätty!!
Se on ollut netissä jo pari vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos! Hittojako se siellä kuppasi?!
Aivan hirveää kuraa. Toivottavasti tulee korjausliike mahdollisimman pian. Ainoa hyvä osa on ohjelmoinnin ottaminen mukaan
T. tuleva opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos! Hittojako se siellä kuppasi?!
No sen saattoi sieltä katsoa. Eri versioita, mutta aika lailla valmis oli jo siellä toissa vuonna kun suoritin pedagogisia opintoja. Tein tutkielman uudesta opsista ja ilmiölähtöisyydestä joten olen aika hyvin mielestäni kartalla.
No, oon mä lukenu sen mut joo mun ongelma taitaa olla etten ole siihen tyytyväinen.
Se muutos ei tule olemaan ihan niin kammottavan radikaali kuin miltä aluksi vaikuttaa. Vaatii opettajalta tosin enemmän suunnittelutyötä sekä oppilailta huomattavasti aktiivisempaa otetta. Ideana on kantaa vastuuta omasta oppimisestaan ja oppia lähdekritiikkiä jne. Tarpeellisia taitoja siis.
t. tuleva opettaja, joka teki harjoittelunsa uuden OPSin pohjalta
Vierailija kirjoitti:
No, oon mä lukenu sen mut joo mun ongelma taitaa olla etten ole siihen tyytyväinen.
No se on eri juttu. Itselläni lapset kasilla ja vitosella ja hirvittää.
Ainahan sitä on porattu, että koulujärjestelmä ei tue itsenäistä ajattelua. Nyt kun se mahdollistetaan niin taas on räkä huulella. Päättäkää jo mitä haluatte.
Lisäys viestiin 12:
Ainoa asia mikä minua huolettaa on ruotsin kielen aloituksen siirtyminen jo alakoulun puolelle. Sitä ovat lukuisat kieltenopettajat kritisoineet. Ongelma on siinä, että vanhemmat eivät enää uskalla antaa lastensa valita muitakin kieliä sekä se, että yläkoulun puolella voi tulla jopa vuoden pituinen tauko ruotsin opiskelusta, mikä taas voi aiheuttaa isoja ongelmia oppimisessa. Kielitaito huononee vuodessa hurjan paljon, minkä seurauksena kertaukseen pitää käyttää paljon enemmän aikaa eikä etenemistä pääse juurikaan tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Lisäys viestiin 12:
Ainoa asia mikä minua huolettaa on ruotsin kielen aloituksen siirtyminen jo alakoulun puolelle. Sitä ovat lukuisat kieltenopettajat kritisoineet. Ongelma on siinä, että vanhemmat eivät enää uskalla antaa lastensa valita muitakin kieliä sekä se, että yläkoulun puolella voi tulla jopa vuoden pituinen tauko ruotsin opiskelusta, mikä taas voi aiheuttaa isoja ongelmia oppimisessa. Kielitaito huononee vuodessa hurjan paljon, minkä seurauksena kertaukseen pitää käyttää paljon enemmän aikaa eikä etenemistä pääse juurikaan tapahtumaan.
Minua ei tämä huoleta. Ja tämähän ei edes liity opsiin.
Pallo heitetään oppilaalle ja odotetaan, että hän motivoi itse itsensä pelkästä sivistymisenhalusta. Just joo. Vikasuuntaan mennään. Varsinkaan teini-ikäinen ei tee yhtään mitään omasta halusta paitsi röökaa ja nukkuu pulpetilla ja hirnuu jotain YouTube-videota.
Olen samaa mieltä sen ruotsalaisen tutkijan-vai-mikä-lie kanssa, joka päivitteli, miksi suomalaiset haluavat muuttaa koulujärjestelmän väkisin ruotsalaiseksi, kun kerran Ruotsikin on jo huomannut, että perseelleen meni. He haluavat sen entisen suomalaisen opsin itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tää uus ops edes koske kaseja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei koske?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei koske?
Eikös niillä ole joku siirtymäaika? Näin ainakin omien lasteni rehtori puhui, että uusi ops koskee vain vuosiluokkia 1-6