Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huolestuttaako ketään muuta uusi perusopetussuunitelma

Vierailija
24.08.2016 |

Kauhulla ajattelen, miten mun pikkuiseni ilmiöoppii murtoluvuilla jakamista ja hakee itse tietoa saksan kieliopista sitä samalla lähdekritisoiden. Pitääkö alkaa haeskella jotain yksityikoulua vai mitä pitää tehdä. Ruotsin esimerkki pelottaa.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/fingerpori/s1353312440201

Tuossa on selkeästi se, mihin mennään. Paitsi nyt se ei enää ole vaihtoehtoinen opetusmuoto vaan se pääasiallisin.

Vierailija
22/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi ops on lahjakkaita lapsia varten. Mitä hyötyä monilukutaidosta jos suurella osalla oppilaista ei ole käytännössä lukutaitoa peruskoulun päättyessä? Miten ilmiöoppia vain ohjaamalla kun luokasta lähes puolet on erityislapsia joilla ei taitoa tai halua noudattaa edes yksinkertaisempaa ohjetta? Luulen että loppujen lopuksi koulu ei tule muuttumaan paljoakaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, oon mä lukenu sen mut joo mun ongelma taitaa olla etten ole siihen tyytyväinen.

No se on eri juttu. Itselläni lapset kasilla ja vitosella ja hirvittää.

Eihän tää uus ops edes koske kaseja!

Miten niin ei koske?

Eikös niillä ole joku siirtymäaika? Näin ainakin omien lasteni rehtori puhui, että uusi ops koskee vain vuosiluokkia 1-6

Meille tuli kyllä rehtorin viesti että kyllä koskee meitäkin. Tosin on yksityiskoulussa.

Vierailija
24/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällainen järjenvastainen ops on ylipäänsä tehty. Onko oppilasaines niin häiriintynyttä tai heterogeenistä, että toivoton porukka voidaan jättää ilmiöopöimaan konsolipelejä ja kiinnostuneet saavat opiskella rauhassa.

Vierailija
25/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana olen sitä mieltä, että uusi ops on järkyttävää koulusta mitään tietämättömien huru-ukkojen tekemää höttöä.

Vierailija
26/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se muutos ei tule olemaan ihan niin kammottavan radikaali kuin miltä aluksi vaikuttaa. Vaatii opettajalta tosin enemmän suunnittelutyötä sekä oppilailta huomattavasti aktiivisempaa otetta. Ideana on kantaa vastuuta omasta oppimisestaan ja oppia lähdekritiikkiä jne. Tarpeellisia taitoja siis.

t. tuleva opettaja, joka teki harjoittelunsa uuden OPSin pohjalta

Kantaa vastuu itse oppimisesta = vanhemmat saamme opettaa kaiken kotona

Vierailija
27/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt olko niin negatiivisia! Kun ne uuden opsin ajatukset on niin kauniita! Miten lapsesta kasvaa suvaitsevainen ja kriittinen maailmankansalainen, joka edistää joka hengenvedollaan kestävää kehitystä ja on yrittäjähenkinen, juurtuu omaan kulttuuriinsa ja tutustuu muihinkin, on kielitietoinen ja oppii ilmiölähtöisesti ja on sosiaalinen eli suostuu jakamaan työnsä hedelmät laiskempien ryhmäläisten kanssa jne. jne. jne. Ihanaa höttöä! Tästä täytyy tulla hyvä, kun se kuulostaa niin hyvältä!

Vierailija
28/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä porussa ei ole kyse mistään muusta kuin muutosvastaisuudesta - jälleen kerran. Vanhemmat eivät voi ymmärtää, että ne metodit, jotka on heihin kouluaikana aivopesty, eivät välttämättä ole niitä parhaita.

Tiede todistaa jo oikeastaan kiistattomasti, että ihminen oppii parhaiten itseoivaltamalla. Perinteinen tiedonsiirto-opetusmalli oli tähän nähden voimassa aivan liian pitkään. Ahkerat pänttääjät oppivat vanhoilla malleilla hienosti pärjäämään koulumaailmassa, mutta oikeita ajattelun taitoja oikeaa maailmaa varten ne kehittävät kovasti vähän. Tämä muutosvastaisuus uusia oppimismetodeja kohtaan on tästä oikeastaan yksi esimerkki. Koulu on kasvattanut suomalaiset linnunpoikasiksi, jotka suu auki odottelee, että joku siirtää heille valmista tietoa. Totta munassa tällainen systeemi kasvattaa ihmisiä, jotka eivät pysty ymmärtämään tottumusten kyseenalaistamista.

Mitä tulee Ruotsin koulujärjestelmään. Siellä on muunlaisia perustavanlaatuisia ongelmia, jotka ei niinkään liity opetussisältöihin.

Vierailija
29/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi talousjärjestelmä ja valuuttakierto tai poliittiset kuviot ovat vaikeita ymmärtää ihan aikuisellekin, lapsesta puhumattakaan. Sellainen, jolla ei ole paloa yhteiskuntaoppiin tai historiaan, ei näitä kyllä uudella opetussuunnitelmalla opi. Muistan itsekin, kuinka vaikeaa oli ymmärtää kyseisiä kuvioita. Opettaja sai mennä ihan ruohonjuuritasolle ja käsitellä näitä useammat tunnit. Siltikään näitä ei osin ymmärretty.

On myös todella mielenkiintoista, mitä tapahtuu niille ryhmille, joissa on paljon oppilaita jotka vaativat opettajalähtöistä opetusta. Ne oppilaat jotka eivät itse ymmärrä, tulevat taatusti turhautumaan. Minäkin olin sellainen. Vaadin paljolti sen opettajan selittämään, miksi ja miten, eikä oppiminen ollut helppoa. Osa reagoi taatusti lakkaamalla yrittämästä, osa taas purkaa turhaumansa häiriökäytökseen.

Yksilöllinen oppimistahti taas takaa sen, että opettaja ei ehdi auttaa kaikkia apua tarvitsevia ja osa asioista jää yksinkertaisesti käymättä.

Äärettömän hyvä juttu niille aktiivisille ja itsenäisille oppijoille, mutta me vähän vähemmän nerokkaat jäädään kyllä pitkälti jalkoihin. Kun kyse on kuitenkin peruskoulusta, pitäisi mielestäni enemmän huolehtia siitä, että myös vähän lahjattomammat oppisivat perusopetuksen oppimäärän.

Ja kuitenkaan opoa ei aloiteta ekalta luokalta, jolloin opetettaisiin samoin tein opiskelemaan oikein ja löytämään omat opiskelutekniikat...

Vierailija
30/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just nyt mun ongelma on ettei ole mielestäni saanu riittävästi tietoa uudesta opetussuunnitelmasta. Kerran järjestettiin keväällä info ja kaikki oli ihan ympäripyöreetä. En tajuu mihin kuudesluokkalaisten aineet (esim fyssa, kemma, bilsa mantsa yms) on kadonneet lukujärjestyksestä. Liikuntaa on sitten kyllä lisätty!!

Liikunnan lisääminen parantaa lasten keskittymiskykyä. Ja varmaan alkaa olla aika paljon perheitä, jossa lapset istuu vaan sisällä kaiken vapaa-ajan eikä liikunnasta ole vanhemmillakaan mitään kokemusta.

Vierailija
31/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pallo heitetään oppilaalle ja odotetaan, että hän motivoi itse itsensä pelkästä sivistymisenhalusta. Just joo. Vikasuuntaan mennään. Varsinkaan teini-ikäinen ei tee yhtään mitään omasta halusta paitsi röökaa ja nukkuu pulpetilla ja hirnuu jotain YouTube-videota.

Olen samaa mieltä sen ruotsalaisen tutkijan-vai-mikä-lie kanssa, joka päivitteli, miksi suomalaiset haluavat muuttaa koulujärjestelmän väkisin ruotsalaiseksi, kun kerran Ruotsikin on jo huomannut, että perseelleen meni. He haluavat sen entisen suomalaisen opsin itselleen.

Jännä juttu, että suomalaista koulujärjestelmää on kovasti ulkomaillakin kehuttu, mutta täällä halutaan siitä eroon?

Vierailija
32/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi sydämellä: mitä tekee vielä joku 10-vuotias lähdekritiikillä?

Todellista lähdekritiikkiä oppii vasta, kun on muut alkeet jo kunnossa.

Vierailija
33/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on ilmiöoppiminen?

Vierailija
34/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan persereikämeininki.

Vierailija
35/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo älä ainakaa steineriin hae. Siellä ne on ilmiöoppinu itsensä kuutakiertävälle radalle jo vuodesta sata.

Steinerissä ainakin opiskellaan sitä aloittajan mainitsemaa saksan kieltä.

Vierailija
36/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo älä ainakaa steineriin hae. Siellä ne on ilmiöoppinu itsensä kuutakiertävälle radalle jo vuodesta sata.

Steinerissä ainakin opiskellaan sitä aloittajan mainitsemaa saksan kieltä.

Juu, varmaan tosi korkeatasoista on se opetus. Ei kirjoja ei läksyjä.

Vierailija
37/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pallo heitetään oppilaalle ja odotetaan, että hän motivoi itse itsensä pelkästä sivistymisenhalusta. Just joo. Vikasuuntaan mennään. Varsinkaan teini-ikäinen ei tee yhtään mitään omasta halusta paitsi röökaa ja nukkuu pulpetilla ja hirnuu jotain YouTube-videota.

Olen samaa mieltä sen ruotsalaisen tutkijan-vai-mikä-lie kanssa, joka päivitteli, miksi suomalaiset haluavat muuttaa koulujärjestelmän väkisin ruotsalaiseksi, kun kerran Ruotsikin on jo huomannut, että perseelleen meni. He haluavat sen entisen suomalaisen opsin itselleen.

Niin pakko on monesti hyvä motivoija. Ilman pakkoa jäisi moni asia tekemättä. Ihminen on laiska ja menee usein siitä mistä aita on matalin.

Vierailija
38/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhymä kirjoitti:

Mitä on ilmiöoppiminen?

Pelkään pahoin että se on netissä surffaamista... jota tehdään jo ihan riittämiin vapaa-ajallakin.

Vierailija
39/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsi sydämellä: mitä tekee vielä joku 10-vuotias lähdekritiikillä?

Todellista lähdekritiikkiä oppii vasta, kun on muut alkeet jo kunnossa.

Aika monet lähteet ovat maksullisten sivujen takana ja aiheesta riippuen eivät edes suomeksi.

Vierailija
40/46 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa oppilaista jää luku-, lasku- ja kirjoittamistaidottamiksi jo ensi luokista alkaen useammin kuin nyt, koska pitää olla helppoa, hauskaa eikä saa vaatia mitään liikaa. No, ehkä tarkoitus onkin pudottaa osa kansasta pysyvästi idiotiaan ja pois opiskelumahdollisuuksista. Tämä on oikeistolainen salajuoni kansan tyhmistämiseksi, jotta eliitti saa kahmittua opiskelupaikat ja työpaikat itselleen. Ilmiöt ym.höttö on vain sumuverho ideologialle, jota ei haluta paljastaa. Tosiasiassa kaikki akateemiset taidot vaaditaan jo toisella asteella ja siitä eteenpäin mutta peruskoulusta tehdään lastentarhaa ja pakotetaan keskittymään puuhasteluun ja projekteihin, mikä on kaikki pois opetuksesta. T.yläkoulun ope