Kuka tietää? Kun toimeentulotuen maksatus siirtyy vuoden alussa Kelalle,
niin Kelallako tehdään myös päätökset toimeentulotuesta? Siirtyvätkö kunnan sossut Kelan palvelukseen, vai miten homma toimii?
Kuka uskoo, että toimeentulotukiasiakkaiden tilanne paranee siirrosta? Minä en. Mielestäni sossun päätökset ovat olleet inhimillisiä ja niissä on käytetty harkintaa. Kelalla tulee varmaan olemaan joustamaton linja, sapluunan mukaan mennään, vaikka todellinen tilanne olisi mikä. Kokemusta nimittäin on tästä... :(
Kommentit (51)
Kun täällä on ilmeisesti alan asiantuntijoita, niin voitteko vastata siihehn, miten toimitaan sähkölaskujen kanssa? Entä maksimivuokra, meneekö se edelleen samalla kaavalla oman asuinkunnan mukaan, vai otetaanko isompia aluetita kuten nyt Kelan asumistukilain mukaan? Kai ne kunnat edelleen rahoittavat kuntalaistensa tt-tuet, vai valtioko maksaa omistaan?
Vierailija kirjoitti:
20 jatkaa vielä. Lisäksi jotkut kunnat ovat vetäneet rajoja, joissa alle 10 euron laskua ei saa laittaa sossulle, vaan sen maksaa asiakas. Tämä ei ole kuitenkaan lukenut sitoumuksessa, joten apteekeissa ei olla uskallettu vaatia rahaa asiakkailta, vaan pantu sossuun. Mitään bumerangeja ei ole näkynyt. Miksi ei?
Toisekseen joskus tuli rajaus, että jos asiakkaan vuotuinen lääkekatto on ylittynyt ja hänen loppuvuoden lääkkeensä ovat lähes ilmaisia (aiemmin 1,50e/lääke, nyt 2,50e), niin sellaisia ei saa laittaa sitoumukseen. Taas kerran tämä puuttui sitoumuksesta ja ne on sossulla maksatettu.
Kiinnostavaa nähdä, miten Kela tiukentaa asiaa.
Perustoimeentulotukeen kuuluu perusosan lisäksi asumiskustannukset (vuokra/ lainan korot, sähkö, vesi, lämmitys) , terveydenhuolto (julkisen puolen poli- ja sairaalamaksut), reseptilääkkeet, julkisen puolen hammashuolto, päivähoitomaksut..
Ei tuollaista sääntöä olekaan että alle 10€ laskut pitäisi itse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 jatkaa vielä. Lisäksi jotkut kunnat ovat vetäneet rajoja, joissa alle 10 euron laskua ei saa laittaa sossulle, vaan sen maksaa asiakas. Tämä ei ole kuitenkaan lukenut sitoumuksessa, joten apteekeissa ei olla uskallettu vaatia rahaa asiakkailta, vaan pantu sossuun. Mitään bumerangeja ei ole näkynyt. Miksi ei?
Toisekseen joskus tuli rajaus, että jos asiakkaan vuotuinen lääkekatto on ylittynyt ja hänen loppuvuoden lääkkeensä ovat lähes ilmaisia (aiemmin 1,50e/lääke, nyt 2,50e), niin sellaisia ei saa laittaa sitoumukseen. Taas kerran tämä puuttui sitoumuksesta ja ne on sossulla maksatettu.
Kiinnostavaa nähdä, miten Kela tiukentaa asiaa.Perustoimeentulotukeen kuuluu perusosan lisäksi asumiskustannukset (vuokra/ lainan korot, sähkö, vesi, lämmitys) , terveydenhuolto (julkisen puolen poli- ja sairaalamaksut), reseptilääkkeet, julkisen puolen hammashuolto, päivähoitomaksut..
Sanoinhan, että käytännöt ovat vaihdelleet kunnittain. On ollut tuollainenkin ohjeistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa nähdä, miten Kela tiukentaa asiaa.Perustoimeentulotukeen kuuluu perusosan lisäksi asumiskustannukset (vuokra/ lainan korot, sähkö, vesi, lämmitys) , terveydenhuolto (julkisen puolen poli- ja sairaalamaksut), reseptilääkkeet, julkisen puolen hammashuolto, päivähoitomaksut..
Tarkoittaa varmaankin sitä, että alle kymmenen euron laskun maksaa asiakas ensin itse, ja liittää sen sitten myöhemmin toimeentulotukihakemukseensa, ja saa sen sitten korvauksena tililleen samalla kuin muunkin toimeentulotuen. Ihan kohtuullista mielestäni - koska asiakkaallahan on yleensä myös mahdollisuus ostaa enemmän kerralla eli reseptilääkkeitä yli kymmenellä eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaista sääntöä olekaan että alle 10€ laskut pitäisi itse maksaa.Tarkoittaa varmaankin sitä, että alle kymmenen euron laskun maksaa asiakas ensin itse, ja liittää sen sitten myöhemmin toimeentulotukihakemukseensa, ja saa sen sitten korvauksena tililleen samalla kuin muunkin toimeentulotuen. Ihan kohtuullista mielestäni - koska asiakkaallahan on yleensä myös mahdollisuus ostaa enemmän kerralla eli reseptilääkkeitä yli kymmenellä eurolla.
No ei tarkoittanut, vaan että kun on maksusitoumus lääkkeisiin, niin jos summa jää alle 10 euroon, niin ostoja ei saisi laittaa maksusitoumukseen.
20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtaahan se siihen, että sossun väkeä irtisanotaan ja työvoimakulujen pienntäminenhän koko muuvin takana on muutenkin. Joka paikassa sama juttu kuin esimerkin Hämeenlinnassa. Kela voi noista sitten ottaa pari töihin.
Hämeenlinnan kaupunki on aloittanut kesäkuun alussa yhteistoimintaneuvottelut toimeentulotuen Kela-siirron vuoksi.
– Meillä on 13 etuuskäsittelijää, jotka ovat kokonaisuudessaan jäämässä ilman työtä, henkilöstöjohtaja Raija Hätinen kertoo.
Yt-neuvottelut koskevat lisäksi 2,5 palvelusihteerin virkaa.
Olisi kiva tavata tämä puolikas palvelusihteeri.
Et sitten ole osa-aikatyöstä kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Johtaahan se siihen, että sossun väkeä irtisanotaan ja työvoimakulujen pienntäminenhän koko muuvin takana on muutenkin. Joka paikassa sama juttu kuin esimerkin Hämeenlinnassa. Kela voi noista sitten ottaa pari töihin.
Hämeenlinnan kaupunki on aloittanut kesäkuun alussa yhteistoimintaneuvottelut toimeentulotuen Kela-siirron vuoksi.
– Meillä on 13 etuuskäsittelijää, jotka ovat kokonaisuudessaan jäämässä ilman työtä, henkilöstöjohtaja Raija Hätinen kertoo.
Yt-neuvottelut koskevat lisäksi 2,5 palvelusihteerin virkaa.
Hämeenlinnassa ei yksikään etuuskäsittelijä (vakinainen) saa potkuja. Kaikille on paikka kaupungin palveluksessa jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulotuki siirtyy kokonaisuudessaan Kelalle.
Asiointi jatkossa pääosin sähköisesti, kirjeposti menee yhteen paikkaan jossa ne skannataan. Kelan toimistot ottavat vastaan myös.
Täällä Keski-Suomessa ollaan Itäisessä vakuutuspiirissä, käsittelijät ja päätöksetekijät taitavat olla Kuopiossa ja Joensuussa keskitetysti.
Sieltä lähetetään tieto tänne sossuun, jos asiakkaalla on muuta toimeentulotukitarvetta tai syytä ottaa sosiaalityön muuten häneen yhteyttä tai asiakkaalle pitää tehdä suunnitelma tms.
Kela on julkaissut jo luonnoksen ohjeeksi toimeentulotuesta, liki 200 sivua, jossa kerrotaan miten mikäkin asia ratkaistaan. Inhimillisyys ehkä vähenee, asiakkaita ei tunne toisin kuin täällä pikkupaikkakunnalla, tasa-arvoisuus toisaalta jossain ehkä lisääntyy.
Sitä ihmettelen, miten ne määrittelee esim. kohtuulliset asumiskulut.
Asumiskuluihin tulee kuntakohtaiset rajat.
Vierailija kirjoitti:
Olen Hämeenlinnasta ja tunsin hieman vahingoniloa ilman työtä jääviä etuuskäsittelijöitä kohtaan. Olen saanut epäreiluja ja kohtuuttomia päätöksiä aina välillä esim. sairauskuluihin liittyen. Nyt pääsevät maistamaan köyhyyttä itse!
Kaikille vakituisille on paikka kaupungin palveluksessa jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaista sääntöä olekaan että alle 10€ laskut pitäisi itse maksaa.Tarkoittaa varmaankin sitä, että alle kymmenen euron laskun maksaa asiakas ensin itse, ja liittää sen sitten myöhemmin toimeentulotukihakemukseensa, ja saa sen sitten korvauksena tililleen samalla kuin muunkin toimeentulotuen. Ihan kohtuullista mielestäni - koska asiakkaallahan on yleensä myös mahdollisuus ostaa enemmän kerralla eli reseptilääkkeitä yli kymmenellä eurolla.
No ei tarkoittanut, vaan että kun on maksusitoumus lääkkeisiin, niin jos summa jää alle 10 euroon, niin ostoja ei saisi laittaa maksusitoumukseen.
20
Siis sama asia, ostoja ei saisi laittaa maksusitoumukseen, eli asiakas maksaa itse ja saa kuittia vastaan rahan myöhemmin omalle tililleen sossusta.
Tämähän on sitä julkisen puolen keventämistä.
Eikö ihmiset halunneet säästää kustannuksissa ja hakea kaikki tuet samalta luukulta?