Kuka tietää? Kun toimeentulotuen maksatus siirtyy vuoden alussa Kelalle,
niin Kelallako tehdään myös päätökset toimeentulotuesta? Siirtyvätkö kunnan sossut Kelan palvelukseen, vai miten homma toimii?
Kuka uskoo, että toimeentulotukiasiakkaiden tilanne paranee siirrosta? Minä en. Mielestäni sossun päätökset ovat olleet inhimillisiä ja niissä on käytetty harkintaa. Kelalla tulee varmaan olemaan joustamaton linja, sapluunan mukaan mennään, vaikka todellinen tilanne olisi mikä. Kokemusta nimittäin on tästä... :(
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Hämeenlinnasta ja tunsin hieman vahingoniloa ilman työtä jääviä etuuskäsittelijöitä kohtaan. Olen saanut epäreiluja ja kohtuuttomia päätöksiä aina välillä esim. sairauskuluihin liittyen. Nyt pääsevät maistamaan köyhyyttä itse!
Eipä ne työntekijät omasta päästään päätöksiä tee, vaan tarkkoja ohjeita seuraavat..
Kyllä se myös tulkinnasta on kyse. Joskus, jos päätöksestä valittaa, sitä kohtuullistetaan tai muutetaan kokonaan. Tämä ei olisi mahdollista, jos säännöt olisivat absoluuttisia.
Tähänkin on säännöt, minkä puitteissa voi kohtuullistaa tai muuttaa.
T.Kelan täti
Mulla kohtuullistettiin liikaa maksetun asumistuen takaisinperintäpäätöstä, ihan puun takaa. Ehkä Kelakin teki siinä virheen, tai sitten oli uskottavaa, etten tajunnut saavani liikaa (olikin vahinko). Mutta tonneja tienasin.
Vierailija kirjoitti:
Näin etuuskäsittelijän näkökulmasta huolettaa tämä toimeentulotuen käsittelyn siirtyminen Kelaan. Mietitään omassa työyhteisössä, että tietääkö Kela oikeasti mihin on ryhtymässä? Tehdäänkö siellä päätökset sitten liukuhihna-systeemillä, koska omien tietojen mukaan Kelassa pitäisi tehdä ainakin 20 päätöstä päivässä, kun täällä esimerkiksi 6 päätöstä päivässä on ollut esimiesten ohjeiden mukaisesti sellainen kohtuullinen määrä. Onko asiakkaan edun mukaista, että Kela toimittaa kaikki ns. epäselvät tapaukset sosiaalikeskukseen, jossa ne sitten käsitellään erikseen, kun tähän asti ne on käsitelty tasan samalla kertaa, samalla hakemuksella ja sitä hakemusta käsitellyt työntekijä on asian käsitellyt.
Olen luullut, että perusosa käsitellään nytkin aika liukuhihnalta. Ja että harkinnanvaraisiin ja ongelma-asiakkaisiin paneudutaan.
?
Minä suren siirtoa. Kokemukseni mukaan Tampereella etuuskäsittelijät ovat olleet inhimillisiä ja punninneet asiakkaan (ja kaupungin!) kokonaisetua. En usko, että sama olisi toiminut Kelalla, ja tilanteeni olisi nyt tällä hetkellä paljon huonompi.
Tarkoitushan olisi päästä pois toimeentulotuelta parempaan elämään. Toki tuo on mahdollista edelleen, jos täydentävä ja ehkäisevä tuki säilyy kunnilla. Luultavasti kuitenkin kuntien budjetissa rahat laitetaan nyt tiukoille, kun on suuret toiveet päästä säästämään toimeentulotuesta samalla kun se siirtyy Kelalle.
Lääkeasioihin Kelalla on suunnitteilla joku sähköinen yhteys apteekin kanssa.
Kun minä sain viime vuonna toimeentulotukea ollessani työtön, ostin itse lääkkeet ja toimitin laskelman sossuun joka korvasi summan tilille. Kuuluuko tällaiset kulut nyt sitten harkinnanvaraiseen vai perustoimeentulotukeen? Entäs esim. sähkölaskut, joiden summat kuitenkin vaihtelevat?
Vierailija kirjoitti:
Niin, se ilmeisesti liittyy siihen, että jatkossa tieto asiakkaan luvasta ostaa tt-tuella lääkkeitä välittyy sähköisesti Kelasta samalla kun kelakortin tiedotkin haetaan.
Apteekeissa saisi muuten nykyäänkin hakea asiakkaan lääkekorvaustiedot vain jos asiakas näyttää kelakortin TAI todistaa henkilöllisyytensä JA antaa suullisen luvan kelatietojen hakuun, mutta apteekeissa rikotaan tätä sääntöä koko ajan. Eli pelkällä ajokortilla kysymättä mitään lupaa haetaan teidän lääkekorvaustietonne. Jatkossa siellä näkyy myös jos saatte sitoumuksella lääkkeitä (ei varmaankaan muu tt-asiakkuus).
Eli ilmeisesti lääkkeet kuuluvat perustoimeentulotukeen.
20
Monilla oikeasti köyhillä ei ole tietokonetta, skanneria tai nettiyhteyttä. Voivatko he asioida kelan toimistossa vai pitääkö heidän lähettää paprunsa postissa, jonka kulku koko ajan hidastuu ja muuttuu epävarmemmaksi(esim. mahdollisesti jaetaan postia vain kolmena päivänä)?
Kunnon sotku tiedossa vuoden vaihteessa.
Toivottavasti tarkoittaa sitä, että sähkö-, vesi-, sairaanhoito- ja muut laskut, joihin saa sossulta apua, voi toimittaa sinne heti eikä odotella kuun alkuun. Ärsyttää, ettei laskua voi viedä heti sossuun, vaan luukulta aina sanotaan, ettei niitä voi viedä erikseen vaan ne pitää toimittaa toimeentulotukihakemuksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se ilmeisesti liittyy siihen, että jatkossa tieto asiakkaan luvasta ostaa tt-tuella lääkkeitä välittyy sähköisesti Kelasta samalla kun kelakortin tiedotkin haetaan.
Apteekeissa saisi muuten nykyäänkin hakea asiakkaan lääkekorvaustiedot vain jos asiakas näyttää kelakortin TAI todistaa henkilöllisyytensä JA antaa suullisen luvan kelatietojen hakuun, mutta apteekeissa rikotaan tätä sääntöä koko ajan. Eli pelkällä ajokortilla kysymättä mitään lupaa haetaan teidän lääkekorvaustietonne. Jatkossa siellä näkyy myös jos saatte sitoumuksella lääkkeitä (ei varmaankaan muu tt-asiakkuus).
Eli ilmeisesti lääkkeet kuuluvat perustoimeentulotukeen.
20
Tänäkin vuonna on jo monta kertaa apteekissa asioidessa olleet yhteydet Kelan järjestelmiin jumissa.
Vierailija kirjoitti:
Monilla oikeasti köyhillä ei ole tietokonetta, skanneria tai nettiyhteyttä. Voivatko he asioida kelan toimistossa vai pitääkö heidän lähettää paprunsa postissa, jonka kulku koko ajan hidastuu ja muuttuu epävarmemmaksi(esim. mahdollisesti jaetaan postia vain kolmena päivänä)?
Minä ainakin lähetän paperisina, tai vien Kelan lootaan. Skannailkoot siellä. Työttömyysetuuttakin olen paperilomakkeella hakenut. Ei tietenkään myönnetty, sillä Kelan mukaan olen päätoimine opiskelija, kun en oppilaitoksen lomien vuoksi ole vieläkään saanut viimeisistä suorituksista merkintöjä. Oikeasti en ole päätoiminen opiskelija, enkä oikeutettu opintotukeen. Monta kuukautta mennyt ilman rahaa. Sossuun nyt sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisuus kasvaa, päätökset tehdään sapluunan mukaisesti eli ei ihmeemmin mietitä yksilötasolla. Onneksi näin. Kunnista lähtee samalla myös rahaa, joten harkinnanvaraiset päätökset tulevat olemaan hyvin paljon nykyistä tiukempia.
Ja koska Kelasta maksetaan työkkärikorvaukset, on siellä samanaikainen tieto työkkärimaksuista, menipä ne vaikka lapsen tai äitimuorin tilille, jotta omalla tilillä ei näkyisi tuloja.
Uskon että toimeentulotuen siirto kelalla lisää tasapuolisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Itsellä on opiskeluajolta erittäin huonoja kokemuksia tukikäsittelijöiden ammattitaidottomuudesta.
Voi olla katkera paikka monelle joka on saanut jalkansa sossun oven rakoon niin että tottu sossu on antanut helposti harkinnanvaraisia lisätukia. Nämä lähtee nyt saman tien pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin lähetän paperisina, tai vien Kelan lootaan. Skannailkoot siellä. Työttömyysetuuttakin olen paperilomakkeella hakenut. Ei tietenkään myönnetty, sillä Kelan mukaan olen päätoimine opiskelija, kun en oppilaitoksen lomien vuoksi ole vieläkään saanut viimeisistä suorituksista merkintöjä. Oikeasti en ole päätoiminen opiskelija, enkä oikeutettu opintotukeen. Monta kuukautta mennyt ilman rahaa. Sossuun nyt sitten.
*tai siis TE-keskuksen mukaan olen päätoiminen opiskelija. OT
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisuus kasvaa, päätökset tehdään sapluunan mukaisesti eli ei ihmeemmin mietitä yksilötasolla. Onneksi näin. Kunnista lähtee samalla myös rahaa, joten harkinnanvaraiset päätökset tulevat olemaan hyvin paljon nykyistä tiukempia.
Ja koska Kelasta maksetaan työkkärikorvaukset, on siellä samanaikainen tieto työkkärimaksuista, menipä ne vaikka lapsen tai äitimuorin tilille, jotta omalla tilillä ei näkyisi tuloja.
Etuuskäsittelyssä on jo nyt suora yhteys Kelaan, saavat täsmälleen samat tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Näin etuuskäsittelijän näkökulmasta huolettaa tämä toimeentulotuen käsittelyn siirtyminen Kelaan. Mietitään omassa työyhteisössä, että tietääkö Kela oikeasti mihin on ryhtymässä? Tehdäänkö siellä päätökset sitten liukuhihna-systeemillä, koska omien tietojen mukaan Kelassa pitäisi tehdä ainakin 20 päätöstä päivässä, kun täällä esimerkiksi 6 päätöstä päivässä on ollut esimiesten ohjeiden mukaisesti sellainen kohtuullinen määrä. Onko asiakkaan edun mukaista, että Kela toimittaa kaikki ns. epäselvät tapaukset sosiaalikeskukseen, jossa ne sitten käsitellään erikseen, kun tähän asti ne on käsitelty tasan samalla kertaa, samalla hakemuksella ja sitä hakemusta käsitellyt työntekijä on asian käsitellyt.
Mitä?
6 päätöstä päivässä? 7,5h työpäivä? Eli aamupäivänä ja iltapäivän kolme päätöstä? No ei ole ihime että aikaa palaa ja jonot paukkuu yli kaikista laissa määrätyistä rajoista. Eipä ihme että valtio ottaa tämän kunnilta pois, kun eivä ole osanneet hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulotuki siirtyy kokonaisuudessaan Kelalle.
Inhimillisyys ehkä vähenee
Tarkoitat varmaan että henkilökohtainen vittuilu vähenee.
Itsestä on aina sosussa tuntunut siltä että ne tukirahat menee niiden käsittelijöiden omilta tileiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtaahan se siihen, että sossun väkeä irtisanotaan ja työvoimakulujen pienntäminenhän koko muuvin takana on muutenkin. Joka paikassa sama juttu kuin esimerkin Hämeenlinnassa. Kela voi noista sitten ottaa pari töihin.
Hämeenlinnan kaupunki on aloittanut kesäkuun alussa yhteistoimintaneuvottelut toimeentulotuen Kela-siirron vuoksi.
– Meillä on 13 etuuskäsittelijää, jotka ovat kokonaisuudessaan jäämässä ilman työtä, henkilöstöjohtaja Raija Hätinen kertoo.
Yt-neuvottelut koskevat lisäksi 2,5 palvelusihteerin virkaa.
Olisi kiva tavata tämä puolikas palvelusihteeri.
Eikös julkkisella puolella vähän niin kuin olla olevinaan töissä? Varsinkin noi virastot ovat oman kokemukseni mukaan täynnä suojatyöpaikkoja, tai ainakin n. 70%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä?
6 päätöstä päivässä? 7,5h työpäivä? Eli aamupäivänä ja iltapäivän kolme päätöstä? No ei ole ihime että aikaa palaa ja jonot paukkuu yli kaikista laissa määrätyistä rajoista. Eipä ihme että valtio ottaa tämän kunnilta pois, kun eivä ole osanneet hoitaa.
Kaikki hakemukset ei valitettavasti ole niin selkeitä, että ne saisi tehtyä ns. hujauksessa. Toki useimmat tekevät päivässä enemmän kuin 6 päätöstä, eli tuo 6 kappaletta on ns. minimi. Me ollaan ainakin pysytty hyvin lakisääteisessä käsittelyajassa. Viimeksi muistaakseni yli 1000 hakemuksesta 3 käsiteltiin 8 arkipäivässä, eli päivän myöhässä. Parhaamme tehdään jokaisessa tilanteessa.
20 jatkaa vielä. Lisäksi jotkut kunnat ovat vetäneet rajoja, joissa alle 10 euron laskua ei saa laittaa sossulle, vaan sen maksaa asiakas. Tämä ei ole kuitenkaan lukenut sitoumuksessa, joten apteekeissa ei olla uskallettu vaatia rahaa asiakkailta, vaan pantu sossuun. Mitään bumerangeja ei ole näkynyt. Miksi ei?
Toisekseen joskus tuli rajaus, että jos asiakkaan vuotuinen lääkekatto on ylittynyt ja hänen loppuvuoden lääkkeensä ovat lähes ilmaisia (aiemmin 1,50e/lääke, nyt 2,50e), niin sellaisia ei saa laittaa sitoumukseen. Taas kerran tämä puuttui sitoumuksesta ja ne on sossulla maksatettu.
Kiinnostavaa nähdä, miten Kela tiukentaa asiaa.