Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka tietää? Kun toimeentulotuen maksatus siirtyy vuoden alussa Kelalle,

Vierailija
24.08.2016 |

niin Kelallako tehdään myös päätökset toimeentulotuesta? Siirtyvätkö kunnan sossut Kelan palvelukseen, vai miten homma toimii?

Kuka uskoo, että toimeentulotukiasiakkaiden tilanne paranee siirrosta? Minä en. Mielestäni sossun päätökset ovat olleet inhimillisiä ja niissä on käytetty harkintaa. Kelalla tulee varmaan olemaan joustamaton linja, sapluunan mukaan mennään, vaikka todellinen tilanne olisi mikä. Kokemusta nimittäin on tästä... :(

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalla toimeentulotuen etuuskäsittelijät tekevät päätöksen perustoimeentulotuesta. Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki jää kuntien sosiaalitoimen vastuulle. Ilmeisesti (en siis tosiaan varmasti tiedä) kuntien sosiaalityöntekijöitä ei palkata kelaan, vaan he jäävät edelleen kuntiin sosiaalityöntekijöiksi, jolloin heidän työpanos painottuisi "paperin pyörittelyn" sijaan enemmän aikuissosiaalityössä asiakkaiden kokonaisvaltaiseen auttamiseen.

Vierailija
2/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sosiaalityöntekijät kunnissa nykyäänkään tee perustoimeentulotukipäätöksiä vaan etuuskäsittelijät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustoimeentulotuki ja siitä päättäminen siirtyy Kelalle. Harkinnanvarainen jää kunnille.

Osa kuntien työntekijöistä on rekrytty Kelan palkkalistoille ja osa jo Kelan työntekijöistä alkaa tehdä toimeentulotukipäätöksiä. Myös ihan Mol.fi on ollut mielestäni avoin haku toimeentulotuen käsittelijäksi Kelaan.

Vierailija
4/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustoimeentulotuki siirtyy kokonaisuudessaan Kelalle.

Asiointi jatkossa pääosin sähköisesti, kirjeposti menee yhteen paikkaan jossa ne skannataan. Kelan toimistot ottavat vastaan myös.

Täällä Keski-Suomessa ollaan Itäisessä vakuutuspiirissä, käsittelijät ja päätöksetekijät taitavat olla Kuopiossa ja Joensuussa keskitetysti.

Sieltä lähetetään tieto tänne sossuun, jos asiakkaalla on muuta toimeentulotukitarvetta tai syytä ottaa sosiaalityön muuten häneen yhteyttä tai asiakkaalle pitää tehdä suunnitelma tms.

Kela on julkaissut jo luonnoksen ohjeeksi toimeentulotuesta, liki 200 sivua, jossa kerrotaan miten mikäkin asia ratkaistaan. Inhimillisyys ehkä vähenee, asiakkaita ei tunne toisin kuin täällä pikkupaikkakunnalla, tasa-arvoisuus toisaalta jossain ehkä lisääntyy.

Sitä ihmettelen, miten ne määrittelee esim. kohtuulliset asumiskulut.

Vierailija
5/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sosiaalityöntekijät kunnissa nykyäänkään tee perustoimeentulotukipäätöksiä vaan etuuskäsittelijät.

Kyllä pienissä kunnissa tekee

Vierailija
6/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtaahan se siihen, että sossun väkeä irtisanotaan ja työvoimakulujen pienntäminenhän koko muuvin takana on muutenkin. Joka paikassa sama juttu kuin esimerkin Hämeenlinnassa. Kela voi noista sitten ottaa pari töihin.

Hämeenlinnan kaupunki on aloittanut kesäkuun alussa yhteis­toi­min­ta­neu­vot­telut toimeen­tu­lo­tuen Kela-siirron vuoksi.

– Meillä on 13 etuus­kä­sit­te­lijää, jotka ovat koko­nai­suu­des­saan jäämässä ilman työtä, henki­lös­tö­joh­taja Raija Hätinen kertoo.

Yt-neuvottelut koskevat lisäksi 2,5 palve­lu­sih­teerin virkaa.

Vierailija
7/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtaahan se siihen, että sossun väkeä irtisanotaan ja työvoimakulujen pienntäminenhän koko muuvin takana on muutenkin. Joka paikassa sama juttu kuin esimerkin Hämeenlinnassa. Kela voi noista sitten ottaa pari töihin.

Hämeenlinnan kaupunki on aloittanut kesäkuun alussa yhteis­toi­min­ta­neu­vot­telut toimeen­tu­lo­tuen Kela-siirron vuoksi.

– Meillä on 13 etuus­kä­sit­te­lijää, jotka ovat koko­nai­suu­des­saan jäämässä ilman työtä, henki­lös­tö­joh­taja Raija Hätinen kertoo.

Yt-neuvottelut koskevat lisäksi 2,5 palve­lu­sih­teerin virkaa.

Olisi kiva tavata tämä puolikas palvelusihteeri.

Vierailija
8/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko maan tasolla näin:

Siirrolla on tuntuvia henkilöstövaikutuksia, sillä kunnissa toimeentulotukiasioiden parissa työskentelee noin 3 500 henkilöä, henkilötyövuosina mitattuna 2 400. Kela on arvioinut, että se kykenee hoitamaan perustoimeentulotuen myöntämisen ja maksatuksen noin 650 henkilötyövuodella.

Vierailija
9/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Hämeenlinnasta ja tunsin hieman vahingoniloa ilman työtä jääviä etuuskäsittelijöitä kohtaan. Olen saanut epäreiluja ja kohtuuttomia päätöksiä aina välillä esim. sairauskuluihin liittyen. Nyt pääsevät maistamaan köyhyyttä itse!

Vierailija
10/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Hämeenlinnasta ja tunsin hieman vahingoniloa ilman työtä jääviä etuuskäsittelijöitä kohtaan. Olen saanut epäreiluja ja kohtuuttomia päätöksiä aina välillä esim. sairauskuluihin liittyen. Nyt pääsevät maistamaan köyhyyttä itse!

Eipä ne työntekijät omasta päästään päätöksiä tee, vaan tarkkoja ohjeita seuraavat..

Vierailija
11/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ne työntekijät omasta päästään päätöksiä tee, vaan tarkkoja ohjeita seuraavat..

Sama meillä Kelassa! Olen itse pitkäaikaistyötön, sain työkkärin kautta paikan Kelasta. Ihan normaaleja ihmisiä täällä on tekemässä päätöksiä ohjeiden mukaan.

Vierailija
12/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs jos ilmenee väärinkäytöksiä, kuten yhdessä taannoisessa ketjussa? Onko ne takautuvasti Kelan vai kenen asia ne jatkossa on?

T. Ilmiantoa harkitseva

Vierailija
13/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se myös tulkinnasta on kyse. Joskus, jos päätöksestä valittaa, sitä kohtuullistetaan tai muutetaan kokonaan. Tämä ei olisi mahdollista, jos säännöt olisivat absoluuttisia.

Vierailija
14/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapuolisuus kasvaa, päätökset tehdään sapluunan mukaisesti eli ei ihmeemmin mietitä yksilötasolla. Onneksi näin. Kunnista lähtee samalla myös rahaa, joten harkinnanvaraiset päätökset tulevat olemaan hyvin paljon nykyistä tiukempia.

Vierailija
15/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se myös tulkinnasta on kyse. Joskus, jos päätöksestä valittaa, sitä kohtuullistetaan tai muutetaan kokonaan. Tämä ei olisi mahdollista, jos säännöt olisivat absoluuttisia.

Tähänkin on säännöt, minkä puitteissa voi kohtuullistaa tai muuttaa.

T.Kelan täti

Vierailija
16/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin etuuskäsittelijän näkökulmasta huolettaa tämä toimeentulotuen käsittelyn siirtyminen Kelaan. Mietitään omassa työyhteisössä, että tietääkö Kela oikeasti mihin on ryhtymässä? Tehdäänkö siellä päätökset sitten liukuhihna-systeemillä, koska omien tietojen mukaan Kelassa pitäisi tehdä ainakin 20 päätöstä päivässä, kun täällä esimerkiksi 6 päätöstä päivässä on ollut esimiesten ohjeiden mukaisesti sellainen kohtuullinen määrä. Onko asiakkaan edun mukaista, että Kela toimittaa kaikki ns. epäselvät tapaukset sosiaalikeskukseen, jossa ne sitten käsitellään erikseen, kun tähän asti ne on käsitelty tasan samalla kertaa, samalla hakemuksella ja sitä hakemusta käsitellyt työntekijä on asian käsitellyt.

Vierailija
17/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs jos ilmenee väärinkäytöksiä, kuten yhdessä taannoisessa ketjussa? Onko ne takautuvasti Kelan vai kenen asia ne jatkossa on?

T. Ilmiantoa harkitseva

Poliisin

Vierailija
18/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin etuuskäsittelijän näkökulmasta huolettaa tämä toimeentulotuen käsittelyn siirtyminen Kelaan. Mietitään omassa työyhteisössä, että tietääkö Kela oikeasti mihin on ryhtymässä? Tehdäänkö siellä päätökset sitten liukuhihna-systeemillä, koska omien tietojen mukaan Kelassa pitäisi tehdä ainakin 20 päätöstä päivässä, kun täällä esimerkiksi 6 päätöstä päivässä on ollut esimiesten ohjeiden mukaisesti sellainen kohtuullinen määrä. Onko asiakkaan edun mukaista, että Kela toimittaa kaikki ns. epäselvät tapaukset sosiaalikeskukseen, jossa ne sitten käsitellään erikseen, kun tähän asti ne on käsitelty tasan samalla kertaa, samalla hakemuksella ja sitä hakemusta käsitellyt työntekijä on asian käsitellyt.

Liukuhihnasysteemi varmasti. Kaveri Kelalla töissä, jos siellä tekisi 6 päätöstä päivässä niin saisi kyllä keskustella pomon kanssa mikä mättää. Kaverilla oli harjoitteluvaiheessa tavoite 8kpl/pvä, nyt jo tuo päälle 20 päivässä. Ei siinä paljoa paneuduta ihmisen asioihin.

Vierailija
19/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksittäiset virkailijat tuskin yksin tekevät päätöksiä, vaan ohjeiden mukaan.

Toimeentulontuen siirtyminen Kelalle, tietää oikeudenmukaisuutta kansalaisille, paikkakunnasta riippumatta. Myös tietojen saaminen helpottuu, koska jo nyt Kelalla on oikeus muiden viranomaisten tietoihin.

Vierailija
20/51 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaan lääkkeet kuuluvat, harkinnanvaraiseen vai perustoimeentulotukeen? Olen apteekissa töissä ja kauhulla odotan Kelan päätöksiä lääkkeiden maksamisesta asiakkaalle. Kuntien käsittelijät ovat olleet kohtuullisen pihalla lääkkeistä ja selkeästi asiakkaat ovat hyötyneet tästä.

On tehty sääntöjä, joita ei ole tarvinnut apteekissa kuitenkaan noudattaa. Esimerkiksi joissain kunnissa on määräys, että seuraavaa lääke-erää ei saa toimittaa, ennen kuin edellinen on annosohjeen mukaisesti katsoen käytetty loppuun. No, tätä ei ole ollut kaikkialla. "Kivaa" niille, jotka ovat voineet täydentää joitain kalliita vaikkapa astmalääkkeitään tämän varjolla vaikka tarve ei akuutti olisikaan.

Toisekseen välillä päätöksissä koitettiin rajata hoito, joka korvataan vain yhden kuukauden lääkkeisiin. Kuitenkin koska kolmen kuukauden paketti on usein suhteessa paljon halvempi kunnat ovat tällä säännöllä usein vain lisänneet lääkemenojaan. (Jos sama asiakas saa tt tukea seuraavassakin kuussa).

Mutta tätä varten on sitten sitoumuksessa lukenut, että 3 kk lääkkeet voi toimittaa, jos se on tosiasiallisesti halvempi. Tätä on sitten tulkittu apteekeissa ties miten päin. Suhteellisen ymmärrän, mutta entäs tosiasiallisen? Minusta se on sama kuin absoluuttisen, kollegat tulitsivat usein että suhteellisen.

Antaako Kela jatkossa ostaa 3 kk lääkkeitä yhdellä sitoumuksella? Toisaalta Kela itsekin tietää hintapolitiikan tasan tarkkaan.

Sossuun saattoi laittaa asiakkaalle hövelimmin tulkintatilanteessa, (ymmärsin, että siellä nähtiin laskusta lähinnä loppusumma tai jos näkivätkin enemmän niin eivät ymmärtäneet kaikkea) Kelan kanssa sama puljaus ei onnistu.

Tulee olemaan mieeelenkiintoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi