Työhaastattelu ryhmähaastatteluna, apua.. :D
En ole koskaan ollu tommosessa työhaastattelussa ja koen ton nyt jo epämukavaksi. Millasia tilaisuuksia noi on?
Kommentit (24)
Olin joskus ryhmähaastattelussa uuden paikkakunnalle avattavan S-marketin myyjäpaikkoihin. Luulin että meitä olisi ehkä max. 5 henkeä siinä yhdessä haastattelussa mutta mitä vielä, viitisenkymmentä meitä oli :D Ja näitä samanlaisia tilaisuuksia oli neljä... En tiedä montako sinne edes oli tarkoitus valita, mutta 200 ihmisen ryhmähaastattelut kuulostaa vähän ylimitoitetulta.
Eikä siitä haastattelustatilanteestakaan jäänyt mitkään positiiviset mielikuvat. Vuorollaan jokainen nousi ylös ja kertoi nimensä sekä miksi haki sitä paikkaa. Ja viidenkymmenen nimen ja tarinan jälkeen jakauduttiin pienempiin ryhmiin, joissa piti muistaaksi kehittää jonkinlainen mainoskampanjaidea tai vastaava S-ryhmälle. Siellä sitten S-ryhmän haukat kierteli ja kaarteli ryhmissä kirjoitellen samalla muistiinpanoja siitä kuka nyt voisi olla riittävän soveltuva, älykäs, johtokykyinen, uuttera ja innovatiivinen skannailemaan omenia hihnan läpi.
Olin kerran Stockmannin Hullujen Päivien ryhmähaastattelussa. Meitä oli varmaan noin parikymmentä siinä huoneessa pöydän ympärillä. Se on oikeasti todella ahdistava tilaisuus kun jokainen yrittää kehua itseänsä ja erottautua joukosta. Sitten kun tulee oma vuoro niin kaikki kääntyy katsomaan. Osa ihan tärisee hermostuksissaan ja sekoilee sanoissa niissä tilaisuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Tod.näk. paikan saava on jo valittu. Ryhmähaastattelulla hoidetaan ikävä velvollisuus pois.
En oo hakenut mitään yksittäistä paikkaa, avoin hakemus sosiaali- ja terveysalalle varhaiskasvatuksen sijaisuuksiin.
Ap
Ehdota puheenjohtajan valintaa. Kommentoi muiden mielipiteitä myönteisesti, jatka puheenvuoroja keskustellen eteenpäin. Huomioi, hymyile, puhu ja ja ota muut mukaan. Älä tuijota, istu hiljaa ja odottele, että joku tekee aloitteen.
Itse pidän paljon ryhmähaastatteluja, kun rekrytoin ihmisiä. Yleensä annan jonkin aiheen, jota on tarkoitus pohtia ryhmässä. Osallistu rohkeasti keskusteluun, tuo esille uusia ideoita ja anna positiivisa kommentteja myös muille. Älä ole päällepäsmäri ja kaikkitietävä.
Kolmessa ollut ja ne ovat aivan naurettavia. Harrastenäyttelijöille sopivia. Ei kerro oikeasti mitään työntekijästä. On kuitenkin äärimmäisen helppo teeskennellä mukana.
Olen joskus ollut mukana ryhmähaastattelussa kun hain asiantuntijatehtäviä kansainvälisestä suuryrityksestä. Tilaisuus oli rekryfirmassa soveltuvuusarviopäivänä, ja muut osallistujat hakivat johonkin ihan muihin tehtäviin ja toisiin firmoihin. Joku tiimityö piti tehdä: suunnitella maankäyttöä jossain tekaistussa keississä. Olen siis viestintäihminen, joten ei mitenkään liittynyt alaani. Siinä sitten konsultit arvioivat lähinnä sitä, kuinka hanakasti otit ohjat käsiisi, osasitko olla luontevasti muiden kanssa jne. Ihan hyvinhän tuossa tilanteessa voi vetää juuri sitä roolia, mitä rekrytoija hakee.
Nuo Lidl:n kassojen ryhmähaastattelut ja videohakemukset ovat niin naurettavia. Ei se kassatyö esim. opiskelujen ohella vaadi mitään johtamistaitoja. Riittää, että olet rehellinen, hoidat hommasi ja olet kohtelias asiakkaille.
Olin kerran ryhmähaastattelussa terveydenhoitajaksi, meille annettiin siis muutamia aiheita mistä keskustella yhdessä. Itse menin aika lukkoon, kannattaa valmiiksi miettiä aiheita ja omia näkemyksiä. Puhu, mutta anna myös puheenvuoro. Ole luonteva, naura ja kysele muilta.
Jos on vähänkin sosiaalista pelisilmää eikä ole ihan tuppisuu, selviää helposti ryhmähaastattelusta. Siinä on tarkoitus erotella päällepäsmärit, hiljaiset ja sitten ne muut noiden väliltä. Isoilla työnantajilla voi olla käyttöä kaikenlaisille ihmistyypeille.
Olin reilu kuukaus takaperin ryhmähaastattelussa. Väkeä oli paljon ja porukkaa jaettu 5-8 henkilön ryhmiin. Oikeastaan aika pitkälti piti keskustella muiden ryhmässä olevien kanssa haastattelijan antamista aiheista. Työantajan edustajaa ei näissä saanut huomioida lainkaan. Tärkeintä on olla jutussa mukana, kertoa omia mielipiteitä ja osata kuunnella. Koittaa olla keskeyttämättä ja puhumatta päälle. Kannattaa myös esimerkiksi kehua jonkun toisen ryhmässä olevan mielipiteitä tai esilletuomia juttuja jos kokee ne huomionarvoiseksi.
Ensimmäistä kertaa ryhmähaastiksessa itsekki tuolloin mukana ja yllätyksekseni pidin tämänkaltaisesta haastismuodosta vaikka en todellakaan äänessä sen ihmeemmin tykkää olla. Työpaikan sain tästä kuitenkin useiden kymmenien hakijoiden joukosta :)
Muistaa vaan olla positiivinen ja jos mahdollinen jäätyminen iskee eikä saa tuotua mielipiteitään julki niin koittaa vaikuttaa kuitenkin siltä, että on messissä ja nyökkäillä kiinnostuneena. Jos yhtään ujonpuoleinen näissä on niin puheenvuoron "kaappaaminen" voi olla hieman haastavaa, mut pelisilmällä tietää kyllä mihin kohtaan on hyvä ottaa koppia ja tuoda itseään esille.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän paljon ryhmähaastatteluja, kun rekrytoin ihmisiä. Yleensä annan jonkin aiheen, jota on tarkoitus pohtia ryhmässä. Osallistu rohkeasti keskusteluun, tuo esille uusia ideoita ja anna positiivisa kommentteja myös muille. Älä ole päällepäsmäri ja kaikkitietävä.
Meinasin sanoa samaa, olen itse ollut myös rekrytehtävissä.
Älä ole komenteleva, kovaääninen tai päsmäri. Nykyisin kovaa valuuttaa ovat ratkaisukeskeisyys, diplomaattisuus ja empatia muita kohtaan. Älä kuitenkaan mielistele ketään. Perustele omat ratkaisusi huolellisesti ja anna suunvuoro muillekin.
Kerran olen ollut ryhmähaastattelussa työpaikkaan liittyen. Huoneessa oli noin tusina hakijaa, jokainen kertoi itsestään ensin hieman jotain (työkokemus yms.) ja suurinpiirtein sitten jo "haastattelija" sanoi, koska pitää olla pakollisessa perehdytyksessä. Eli kaikki paikalle vaivautuneet saivat työpaikan (myös se myöhässä tullut, homssuisesti pukeutunut vihreätukkainen vähän pihalla ollut tyyppi), palkattiin yhteensä noin 60 heppua vastailemaan kuukauden ajaksi puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus ryhmähaastattelussa uuden paikkakunnalle avattavan S-marketin myyjäpaikkoihin. Luulin että meitä olisi ehkä max. 5 henkeä siinä yhdessä haastattelussa mutta mitä vielä, viitisenkymmentä meitä oli :D Ja näitä samanlaisia tilaisuuksia oli neljä... En tiedä montako sinne edes oli tarkoitus valita, mutta 200 ihmisen ryhmähaastattelut kuulostaa vähän ylimitoitetulta.
Eikä siitä haastattelustatilanteestakaan jäänyt mitkään positiiviset mielikuvat. Vuorollaan jokainen nousi ylös ja kertoi nimensä sekä miksi haki sitä paikkaa. Ja viidenkymmenen nimen ja tarinan jälkeen jakauduttiin pienempiin ryhmiin, joissa piti muistaaksi kehittää jonkinlainen mainoskampanjaidea tai vastaava S-ryhmälle. Siellä sitten S-ryhmän haukat kierteli ja kaarteli ryhmissä kirjoitellen samalla muistiinpanoja siitä kuka nyt voisi olla riittävän soveltuva, älykäs, johtokykyinen, uuttera ja innovatiivinen skannailemaan omenia hihnan läpi.
Ei ole tyhmä joka pyytää (rekryfirma) vaan tyhmä joka maksaa (S-ryhmä). Joo eihän tuossa touhussa ole mitään järkeä. Sama homma oli Prismaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tod.näk. paikan saava on jo valittu. Ryhmähaastattelulla hoidetaan ikävä velvollisuus pois.
En oo hakenut mitään yksittäistä paikkaa, avoin hakemus sosiaali- ja terveysalalle varhaiskasvatuksen sijaisuuksiin.
Ap
Siinä tapauksessa ei mitään paineita. Kyseessä ilmeisesti on haastattelu, jonka jälkeen hakemuksesi voidaan julkaista kuntarekryn sivuilla? Haastattelun tarkoituksena on nähdä hakijat livenä ja varmistaa, ettei joukossa ole ihan päiväkotiin soveltumattomia hakijoita. Ryhmähaastatteluna se toteutetaan siksi, että se säästää haastattelijan aikaa, ei siksi, että ryhmän parhaat valittaisiin. Sinun ei siis tarvitse tehdä sen kummempaa vaikutusta haastattelijaan, vaan kyseessä on lähinnä muodollisuus.
Yhden kerran olen ollut insinöörinpaikkaa hakemassa ryhmähaastatteluna. Tämä oli toinen kierros johon oli valittu 5 parasta. Tehtävänä oli ensin pieni suunnittelutyö ja sitten piti kertoa normaalista työpäivästään englanniksi toisille.
Olen kanssa ollut ryhmähaastattelussa (kauppaan erilaisiin hommiin), jossa jokainen vastasi esitettyyn kysymykseen vuorollaan. Siellä ei keskusteltu mistään yhdessä. Oli hankalaa olla siellä ketjun loppupäässä, kun alkupää oli jo sanonut kaikki asiat, eikä halunnut apinoida. Toisaalta sielläkin n. 95% sanoi heikkoudekseen, ettei ole käyttänyt kassakonetta. Sitä taitoa ei taidettu edes hakuilmoituksessa vaatia...
Vältä sanomasta "sama mitä edellisellä". Vaikka se sama vastaus olisi jo sanottu, sano se omin sanoin uudestaan, vaikka tuntuisikin tyhmältä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo on tuollaisia predator-tilaisuuksia. Isolta joukolta saa hyviä ideioita kallispalkkaisille markkinoijille, lopuksi sitten palkataan ehkä joku nätti tyttö kassahenkilöksi.
En todellakaan kertoisi edes nimeäni saati työnhakumotiivejani tuollaisessa joukkotilaisuudessa. Älkää olko niin saatanan sinisilmäisiä!
Vierailija kirjoitti:
Osoittaa heikkoa ammattitaitoa ulkoistaa valintaprosessi hakijoille itselleen. Niinhän tuollaisessa tilanteessa tehdään.