Mihin aikaan YO-juhlien kahvitarkoilu pitää aloittaa?
Eri medioista ja tältäkin palstalta lukemistani jutuista minulle on tullut käsitys, että moni varautuu myös kutsumattomiin vieraisiin, joiden erikoisruokavalioihin pitää varmuuden vuoksi varautua. Kuinka yleistä tällainen on? Tapahtuuko sitä enemmän maaseudulla vai kaupungissa?
Meille tulee kutsutut vieraat vasta iltapäivällä/illalla. Olemme varautuneet, että koululta palattuamme kerkeämme vielä tekemään viimehetken valmisteluja. Mutta tuleeko niitä ihmisiä jo heti, kun juhla koululla on päättynyt?
Olemme melko uusia tällä paikkakunnalla, emmekä tunne juuri ketään. Olisi kyllä aikamoinen yllätys, jos ovesta alkaisi lappamaan kyläläisiä kakkukahveille ennen kuin pöytä on edes katettu. Toisaalta en halua pitää kakkua pöydässä tuntikausia vain varmuuden vuoksi.
Kommentit (13)
En jaksa uskoa, että kutsumattomat olisivat paikalla ensimmäisinä.
Aika tavallinen yo-juhlien aloitusaika on klo 15. Tuskin kukaan tulee kutsumatta sitä ennen.
Me olimme koululla lakituksessa, sieltä menimme juhlapaikalle, jossa aamulla aikaisin olin laittanut kaiken tarjottavan jääkaappeihin valmiiksi. Edellisenä iltana olimme koristelleet paikan, kattaneet pöydät jne. Vieraat tulivat kutsukortin mukaisessa aikataulussa, ja meillä ei ainakaan käynyt muita kuin kutsutut vieraat ja heitäkin oli pyydetty ilmoittamaan, pääsevätkö paikalle. Koska juhlia ei pidetty kotona, (ei tarpeeksi tilaa ja kutsuttuja suht paljon), olimme varanneet juhlapaikan tiettyyn kellonaikaan asti ja se olikin ihan riittävä aika. Illalla nuoret sitten lähtivät omiin juhliinsa ja me vanhemmat fiilistelimme vielä kotona pienellä porukalla.
En tiedä, onko maalla tapana, että yo-juhliin mennään kutsumatta, kaupungissa ei ainakaan. Me kutsuimme osan naapureista illalla kahvittelemaan, osa tuli, osa ei ja se oli ihan ok. Muuten vieraat tulivat liukuvasti kutsukortin aikataulun mukaan, monilla oli useammat juhlat, missä piipahtivat.
Vierailija kirjoitti:
Aika tavallinen yo-juhlien aloitusaika on klo 15. Tuskin kukaan tulee kutsumatta sitä ennen.
Mutta ihmisetkö siis saattavat tulla kutsumatta?
Kammottavinta tässä on se, että meillä on juuri nyt yksi perheenjäsen rajussa mahataudissa. Jos tauti leviää muihin perheenjäseniin, voidaan joutua perumaan koko juhlat tai siirtämään ne toiselle päivälle. Kutsutuille on helppo ilmoittaa peruutuksesta, mutta yllätysvieraitako voi silti tulla, vaikka itse juhlakalu olisi halaamassa vessanpyttyä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko maalla tapana, että yo-juhliin mennään kutsumatta, kaupungissa ei ainakaan. Me kutsuimme osan naapureista illalla kahvittelemaan, osa tuli, osa ei ja se oli ihan ok. Muuten vieraat tulivat liukuvasti kutsukortin aikataulun mukaan, monilla oli useammat juhlat, missä piipahtivat.
Me asumme maalla, mutta olemme asuneet täällä vasta vähän aikaa, emmekä tunne kovin montaa naapuria. Pienellä kylällä muualta muuttaneina ollaan kuitenkin ikään kuin paikallisia "julkkiksia", että kaikki tietävät meidät, mutta me ei tiedetä ketään.
Olen ollut maaseudulla YO-juhlissa, joissa oli vain lähinnä sukulaisia ja muita henkilökohtaisen kutsun saaneita. Ja olen ollut (samalla paikkakunnalla) maaseudulla YO-juhlissa, joissa kävi myös naapureita, ja ylioppilaan äiti ei tiennyt, kuinka paljon väkeä on tulossa.
Ensimmäiset vieraat tulevat klo 07.00 sillä osa menee töihin vielä. Pitkä päivä tulossa !
En ole kuullutkaan että tulisi kutsumattomia vieraita. Saatikka että tehtävä varmuuden vuoksi ylimääräisiä syötäviä. En ottaisi tuntemattomia kutsumattomia vieraita vastaan. Voi hävitä lahjarahat heidän mukaan.
Puoli tuntia ennen viinatarjoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihmisetkö siis saattavat tulla kutsumatta?
Kammottavinta tässä on se, että meillä on juuri nyt yksi perheenjäsen rajussa mahataudissa. Jos tauti leviää muihin perheenjäseniin, voidaan joutua perumaan koko juhlat tai siirtämään ne toiselle päivälle. Kutsutuille on helppo ilmoittaa peruutuksesta, mutta yllätysvieraitako voi silti tulla, vaikka itse juhlakalu olisi halaamassa vessanpyttyä.
Periaatteessa nimi lehdessä on kutsu. Saa tulla, mutta harvoin nykyään kukaan kutsumatta tulee. Kutsuissa on yleensä aika. Ollaan hetki ja lähdetään.
Te ette tunne juuri ketään, ja silti odotat että ventovieraat ovat heti tunkemassa kahville. Tietääkö kukaan ulkopuolinen edes että teillä ylipäänsä pidetään ylppärijuhlat?
En ole koskaan ollut yo-juhlissa, joihin ei olisi tullut vieraita kutsumatta. On harrastuksen ohjaajia, opiskelukavereita, opettajia, naapurustoa jne.
Ja tulihan se pakollinen kirjoitusvirhekin otsikkoon. Piti siis lukea 'kahvitarjoilu'.
t. lukihäiriöinen AP