Pienituloiset suurperheelliset: Oletteko koskaan laskeneet paljon yksi lapsi maksaa?
Siis tarkoitan paljon sitä rahaa "säästyisi" jos niitä lapsia ei tehtailisi niin paljon? Tuli tuosta yhdestä toisesta ketjusta mieleen, sinne oli linkitetty taloussanomien juttu vuodelta 2009 jossa kerrotaan että yksi lapsi tulisi maksamaan vanhemmilleen 18 vuoden aikana 90 000 euroa. Toki varmaan aina vähemmän per lapsi jos lapsia on useita kun tavaroita voidaan kierrättää/ansionmenetys ei kasva yhtä paljon jokaisesta lapsesta jne mutta onhan tuo iso summa
http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2009/06/23/taman-verran-lapsi-maksa…
Meillä kahden aikuisen talous, yhteenlasketut bruttotulot tällä hetkellä noin 65 000/vuosi eikä näillä tuloilla olisi varaa kuin yhteen koska pitää myös miettiä sitä että jos jompikumpi jää työttömäksi, sairastuu vakavasti tms.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu. Ei sitä itse tarvitse maksaa. Yhteiskunta maksaa. Tehkäähän ahkerasti töitä, että saatte meidän lasten kulut maksettua!
Ja näin on helppo opettaa että teidänkin lapsista tulee pienituloisia luusereita jotka odottavat että aina joku muu maksaa. Säälikai käy, kun ovat aikuisia niin yhteiskuntarakenne voi olla sellainen ettei kukaan maksa. Ja vaikka maksaisikin niin onko kivaa olla koko elämänsä köyhä. Miksette halua opettaa omille lapsillenne parempaa?
Se rahansäästö on vähän niin ja näin. Meillä useita lapsia ja vuositulot isommat. Nyt menee rahaa lapsiin, mutta ilman niitä ylimääräinen menisi varmaan hienompaan autoon, ravintoloihin ja muuhun kivaan. Ei se "säästö" tilille jäisi. Ja en todellakaan laske mitä lapsiin menee, käytän heihin rahaa ihan mielelläni. Olisimme toki jättäneet lapsiluvun pienemmäksi, jos olisi ruvennut tiukkaa tekemään, mutta peruselämän ja satunnaisen ekstran pystymme maksamaan ja se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu. Ei sitä itse tarvitse maksaa. Yhteiskunta maksaa. Tehkäähän ahkerasti töitä, että saatte meidän lasten kulut maksettua!
Tuo 90 000 ei ole se mitä lapsi maksaa yhteiskunnalle, se summa on paljon korkeampi. Juuri sinuntyyppisten ihmisten vuoksi hyvinvointivaltio romuttuu jossain kohtaa, loputtomiin ei ole varaa siihen että "vapaamatkustajia" on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Se rahansäästö on vähän niin ja näin. Meillä useita lapsia ja vuositulot isommat. Nyt menee rahaa lapsiin, mutta ilman niitä ylimääräinen menisi varmaan hienompaan autoon, ravintoloihin ja muuhun kivaan. Ei se "säästö" tilille jäisi. Ja en todellakaan laske mitä lapsiin menee, käytän heihin rahaa ihan mielelläni. Olisimme toki jättäneet lapsiluvun pienemmäksi, jos olisi ruvennut tiukkaa tekemään, mutta peruselämän ja satunnaisen ekstran pystymme maksamaan ja se riittää.
Kysymyshän ei sitten periaatteessa koske teitä jos ette ole pienituloisia? Teillä on varaa useampaan lapseen.
Enpä ole laskenut, kun vielä olemme omillamme toimeen tulleet. Lapsista olen saanut normaalituet, nyt on sellainen poikkeus, että kolme nuorimmaista saa kelalta elatustuen, koska olen eronnut lasten isästä.
Päivähoitoa ei ole koskaan käytetty, joten se on jäänyt yhteiskunnalle voitoksi, kun olen pystynyt tekemään työni siinä lastenhoidon ohessa.
Laskehan sinä vain ja mieti, kannattaako noilla tuloilla edes sitä yhtä tehdä..voi tulla liian kalliiksi.
Jotkut asiat on tärkeämpiä kuin raha ja kyllä sitä pienituloisenakin lähihoitajana viiden lapsen kanssa pärjää! On tuo ukkokin joka tienaa niin ei meitä varmaan edes luokitella niin köyhiksi. Vuokralla asutaan pienellä paikkakunnalla ja lapsia ei kasvateta rahalla, toki saavat kotitöistä rahaa mutta se pitää ansaita. Olen ylpeä lapsistani kun tietävät rahan arvon, eivät tuhlaa turhuuksiin vaan säästävät viikkorahansa ja ostavat sitten jotain vähän kalliimpaa tai vaan säästävät :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 90 000 ei ole se mitä lapsi maksaa yhteiskunnalle, se summa on paljon korkeampi. Juuri sinuntyyppisten ihmisten vuoksi hyvinvointivaltio romuttuu jossain kohtaa, loputtomiin ei ole varaa siihen että "vapaamatkustajia" on liikaa.
Menepä ahkeroimaan, hushus! Meillä on Kanarialle lähtö ens viikolla ja tarvitaan sinne rahaa.
Samaa ihmettelen, monesti ne joilla on paljon lapsia valittelevat aina ettei ole rahaa. Miksi tehdä yhtäkään jos ei edes yritä itse elättää heitä. Esim noissa juoluapua keräyksissä on paljon perheitä joilla vaikka 7 lasta! ihan älytöntä. Tosin itse viimejouluna autoin tällaista perhetta kun eihän se lasten syy ole että on tehty liikaa lapsia joita ei ole varaa elättää mutta tuntuuhan se uskomattomalta. Perheellä ei ollut rahaa ostaa jouluruokia eikä yhtäkään lahjaa lapsille. Minä kysyin mikä olisi eniten avuksi niin hygieniatuotteet oli pyyntö, perheen äiti kertoi ettei heillä ole edes shampoota kylpyhuoneessa kun kaikki raha menee ihan perusruokaan. Aika surkeaa että jopa hygieniasta pitää luopua kun siihen ei ole rahaa :(
Vierailija kirjoitti:
Jotkut asiat on tärkeämpiä kuin raha ja kyllä sitä pienituloisenakin lähihoitajana viiden lapsen kanssa pärjää! On tuo ukkokin joka tienaa niin ei meitä varmaan edes luokitella niin köyhiksi. Vuokralla asutaan pienellä paikkakunnalla ja lapsia ei kasvateta rahalla, toki saavat kotitöistä rahaa mutta se pitää ansaita. Olen ylpeä lapsistani kun tietävät rahan arvon, eivät tuhlaa turhuuksiin vaan säästävät viikkorahansa ja ostavat sitten jotain vähän kalliimpaa tai vaan säästävät :)
Toki lapsia saa tehdä pienituloinenkin jos pärjää! Ihmettelen vaan ihmisiä jotka valittavat päivät pitkät ettei ole rahaa mihinkään ja lapsillekin pitäisi ostaa ruokaa, vaatetta ja mitä lie mutta ei ole rahaa ja sitten tehdään kokoajan kuitenkin lisää lapsia. Itselläni on muutamakin tällainen tuttu.
AP
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaan ei tunnu pärjäävän. Mua ainakin jotenkin säälittää ne lapset joiden vanhemmat valittaa aina et ei oo rahaa edes ruokaan ja silti pitää tehdä lisää suita ruokittavaksi. Miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen, monesti ne joilla on paljon lapsia valittelevat aina ettei ole rahaa. Miksi tehdä yhtäkään jos ei edes yritä itse elättää heitä. Esim noissa juoluapua keräyksissä on paljon perheitä joilla vaikka 7 lasta! ihan älytöntä. Tosin itse viimejouluna autoin tällaista perhetta kun eihän se lasten syy ole että on tehty liikaa lapsia joita ei ole varaa elättää mutta tuntuuhan se uskomattomalta. Perheellä ei ollut rahaa ostaa jouluruokia eikä yhtäkään lahjaa lapsille. Minä kysyin mikä olisi eniten avuksi niin hygieniatuotteet oli pyyntö, perheen äiti kertoi ettei heillä ole edes shampoota kylpyhuoneessa kun kaikki raha menee ihan perusruokaan. Aika surkeaa että jopa hygieniasta pitää luopua kun siihen ei ole rahaa :(
Tossa on jo kyse ihan puutteellisesta elämänhallinnasta. Tokkakai lapsia saa tehdä eikä siihen pidäkään olla mitään tulorajaa mutta se että pystyisi edes perustarpeet täyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Taikalause: "Olisimme toki jättäneet lapsiluvun pienemmäksi, jos olisi ruvennut tiukkaa tekemään".
Moni kun ei mieti tuota yhtään, tehdään lapsia vaikka ei olisi rahaa ruokaan.
Ensimmäinen maksaa eniten. Nuoremmat saavat vaatteet, lelut, vauvantarvikkeet perityvästi. Eniten rahaa menee varmaan ruokaan, vaippoihin ja harrastuksiin.
Toki on tärkeää muistaa ettei kaikkea tarvitse ostaa uutena, vaatteita voi paikata, niitä voi tehdä itse, on olemassa urheilupaikkoja mihin pääsee ilmaiseksi, kirjastot ja uimahallit käyttöön.
Asioista voi aina itse tehdä hankalaa jos haluaa. Tuolle joka ihmetteli ettei hygieniatuotteisiin ole joillain varaa, väitän että siinä kohtaa on elämänhallinta pielessä. Ensin maksetaan vuokra, sitten ostetaan ruoka, mukaanlukien hygieniatarvikkeet, ja sitten aletaan miettimään vaatetusta ja harrastuksia. Jos on 7 lasta, niin pelkästään niillä lapsilisillä saa jo vuokran maksettua ja siihen päälle tulee mahdolliset palkat/tuet.
Miten joillain työttömillä mamuperheillä ei ole ongelmia hankkia isoa lapsilaumaa?
Joka pennusta lapsilisää niin lasten tekeminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/katso-mita-maksat-yhteiskunnalle
Tuossa toinen hyvä tutkimus. Ihmisten pitäisi ymmärtää että on ok käyttää tukia mutta jossain kohtaa pitäisi myös olla tulonlähde yhteiskunnalle. Valitettavasti vähäosaisuus periytyy ainakin elämäntapa-työttömien perheissä useasti (ei aina) ja kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Miten joillain työttömillä mamuperheillä ei ole ongelmia hankkia isoa lapsilaumaa?
Mä luulen että heillä ongelmana ei ainakaan ole alko toisinkuin useimmilla suomalaisilla vastineillansa ja mamunaiset ei tuhlaa rahoja tatuointeihin tai koiriin niinkuin suomi-yh-mammat tuntuu usein tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että heillä ongelmana ei ainakaan ole alko toisinkuin useimmilla suomalaisilla vastineillansa ja mamunaiset ei tuhlaa rahoja tatuointeihin tai koiriin niinkuin suomi-yh-mammat tuntuu usein tekevän.
Eli kunhan ei käytä alkoholia, ei ota tatuointeja eikä harrasta koiria, voi ilnan rahahuolia hankkia sen tusinan mukulaa?