Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan takaisinperintä

Ärsyyntynyt
23.08.2016 |

Onko teiltä perinyt tuo paskalaitos rahoja takaisin? Minulle oli tullut viesti, että ovat maksaneet liikaa minulle kotihoidontukea, sillä kesäkuussa olin pari viikkoa töissä ja nyt karhuavat rahojaan takaisin. Varmistelin kyllä alkujaan että onko se ok että teen tuon pätkän töitä ja vaikuttaako tukiin, niin vakuuttelivat kaiken olevan kunnossa ja tuen määrää ei ruveta muuttamaan. Kyllä nyt Niiiin suututtaa. Kokemuksia?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan väärinkäsitys? Kotihoidontuen hoitorahahan ei ole tulosidonnaista ja kotihoidon tuki on muutenkin riippuvainen vain siitä, ettei lapsella ole kunnallista hoitopaikkaa. Itse olen ollut työssä ja sain koko ajalta kotihoidontukea koska lapsi hoidettiin kotona eikä sillä ollut kunnallista hoitopaikkaa. Sinulta peritään varmaankin takaisin hoitolisää, joka on tuloista riippuvainen eli taloutenne tulot ovat nousseet sen rajan yli, joka oikeuttaa hoitolisään.

Vierailija
2/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Toisinaan Kela perii noita takaisin, koska tulot ovat liian korkeat. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletankin kyseessä olevan hoitolisä, koska lapsi ei ole ollut päivähoidossa. Vaikuttaako nuo tulot ainoastaan hoitolisään vai myöskin kuntalisään?

Ap

Vierailija
4/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ne perii niitä takaisin? Mulle kerettiin kesäkuun asumistuki maksamaan liian suurena, tippu semmoset 200€ tulojen muututtua. Päätöksessä luki uusi asumistuki ja että lisätietoa tuosta perinnästä tulee myöhemmin. Nooh, ei oo vieläkään tullut. Toki sen ymmärrän, että kesällä varmaan ollut hidasta asioiden hoito, mutta nyt on jo elokuukin lähes lusittu...

Vierailija
5/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletankin kyseessä olevan hoitolisä, koska lapsi ei ole ollut päivähoidossa. Vaikuttaako nuo tulot ainoastaan hoitolisään vai myöskin kuntalisään?

Ap

Vain hoitolisään.

Vierailija
6/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuntalisät ovat erilaisia eri kunnissa ja niiden ehdot ovat erilaisia. En osaa sanoa. Sun pitää tarkistaa kuntalisän ehdot sun kotikuntasi verkkosivuilta, yleensä ohjeet sieltä löytyy. Kela vissiin joissakin kunnissa huolehtii kuntalisänkin maksatuksesta?

Vierailija
7/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vain hoitolisään.

Mun kotikunnassa vaikuttaa myös kuntalisään. Kuntalisä vähenee, jos käy töissä.

Vierailija
8/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siellä kyllä kestää. Mä lopetin asumistuen maaliskuussa ja jouduin sit maksaan helmikuukin asumistuen takaisin. Lasku tuli heinäkuussa.

Vierailija
9/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vastanneille, koitan selvitellä asiaa

Vierailija
10/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihmeellistä! Peräti yhdeksän viestiä aloituksen alla, eikä yhdessäkään vielä ilkkumista ja vahingoniloa ja aloittajan haukkumista!

Vierailija
11/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää vain, että kuinka minun parin viikon palkkani vaikuttaa noin paljon kun puolisokin on tällä hetkellä työttömänä. Vai voiko etuus vaikuttaa yhden tukikuukauden ajan, ettei ne kokonaan poista hoitolisää minulta? Jos nyt ymmärsitte pointtiani.

Ap

Vierailija
12/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilla on selvästi kerrottu mistä tässä nyt on kyse ja miksi nyt peritään takaisin.

Vierailija
13/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää vain, että kuinka minun parin viikon palkkani vaikuttaa noin paljon kun puolisokin on tällä hetkellä työttömänä. Vai voiko etuus vaikuttaa yhden tukikuukauden ajan, ettei ne kokonaan poista hoitolisää minulta? Jos nyt ymmärsitte pointtiani.

Ap

Ei se mies varmaan tuloton ole ja hoitolisän tuloraja ylittyi?

Vierailija
14/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elää työttömyyspäivärahalla, mutta onhan se summa paljon pienempi mitä hänen palkkansa oli aikoinaan. Enkä minäkään miljoonia tuossa 2 viikossa tienannut, huvittaa koko asia. Toivottavasti eivät minimoi tukea ihan tappiin asti.

Ap

Vierailija
15/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elää työttömyyspäivärahalla, mutta onhan se summa paljon pienempi mitä hänen palkkansa oli aikoinaan. Enkä minäkään miljoonia tuossa 2 viikossa tienannut, huvittaa koko asia. Toivottavasti eivät minimoi tukea ihan tappiin asti.

Ap

Katsoitko ne tulorajat ja maksuperusteet sieltä kelan sivuilta?

Vierailija
16/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kokemusta opintotuen takaisinperinnästä lähes 2 vuotta valmistumisen jälkeen. Olin valmistunut huhtikuussa ja nostanut yhden kuukauden opintotukia valmistumisvuonna ja Kela otti huomioon koko vuoden tulot. Olin päässyt töihin pari kk ennen valmistumista ja tienasin valmistumisen jälkeen liikaa. Mielestäni on todella epäreilua ottaa huomioon valmistumisen jälkeiset tulot. Tein tästä 2 eri muutoksen hakua, mutta kumpikaan ei auttanut. Maksoin noin 580 € takaisin, kun oli tullut tietysti ihan mukavat korot myös...

Vierailija
17/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei se vaadi, kun pari ylimääräistä satasta.

Päiväraha+hoitokodinhoitotuki+palkka+asumistuki+lapsilisä = taloutenne tulot

Vierailija
18/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kyllä. Olen monta kertaa sanonut, että kela on sellainen paskalaitos, että heiltä ei kannata ottaa mitään vaikka olisi ihan oikeasti oikeutettu, ne perii takaisin kuitenkin. Nimimerkillä aloitin koulun elokuussa, perivät koko elo-joulukuulta maksetut opintotuet ja asumislisät KORKOINEEN takaisin, koska olin ollut töissä ajalla tammi-heinäkuu. Saatana, ihan ilman rahaa olisi vissiin pitänyt olla se neljä kuukautta...

Vierailija
19/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti olet selvitellyt asiaa KELAn kanssa kirjallisesti. Helpompaa, jos pystyt printtaamaan viestit ym. Todennäköisesti joudut jotain maksamaan, jos on tosiaan tulot menneet yli, mutta jos laitos on neuvonut väärin tai puutteellisesti, ne saattavat kohtuullistaa takaisinperittävää summaa.

Meillä kohtuullistettiin liikaa maksetun asumistuen takaisinperintää puolella ja lisäksi sitä muutettiin siten, että yhden kuukauden asumistuki olikin maksettu oikein...

Jos olet soittanut, yritä kaivaa mahdollisimman tarkka aika, milloin olet soittanut! Valitettavasti ei näe Kelan palveluista.

Vierailija
20/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa kannustavaa. Kotihoidontuki on PALJON pienempi kuin työttömyyspäiväraha, mutta työttömän kannustamista lisättiin sillä, että tulot saa nousta 300 ilman että päiväraha leikkaantuu.

Sinun olisi ehkä kannattanut ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ennen työkeikkaa. Mutta jos sinulla on työpaikka odottamassa hoitovapaan jälkeen, niin ei onnistu. Kotihoidontuen olisi voinut hakea myös miehelle sen työkeikan ajaksi - vai olisiko?

Mitään järkeähän tuossa veivuussa ei ole, kotihoidontuessa ei pitäisi olla mitään tulorajoja.