Kelan takaisinperintä
Onko teiltä perinyt tuo paskalaitos rahoja takaisin? Minulle oli tullut viesti, että ovat maksaneet liikaa minulle kotihoidontukea, sillä kesäkuussa olin pari viikkoa töissä ja nyt karhuavat rahojaan takaisin. Varmistelin kyllä alkujaan että onko se ok että teen tuon pätkän töitä ja vaikuttaako tukiin, niin vakuuttelivat kaiken olevan kunnossa ja tuen määrää ei ruveta muuttamaan. Kyllä nyt Niiiin suututtaa. Kokemuksia?
Kommentit (49)
Millä perusteella joidenkin tarvii maksaa takaisinperintään ja joidenkin ei? Eräs tuttavani oli vastaavassa tilanteessa kun haki liitonpäivärahaa samaan aikaan kun oli hoitovapaalla ja hänelle tuli postia ettei Kela tiedä vielä periikö takaisin vai jättääkö tekemättä. En nyt sana tarkkaan muista kuinka mainitsivat asiasta, mutta tuollainen tilanne kuitenkin. En tosin muista kuinka heidän kohdalla päädyttiin, mutta mistä syystä joidenkin ei tarvitsekaan maksaa takaisin? Ja en ole ap vaan ihmettelen välillä Kelan toimintaa.
Ne laskee tarkkaan ne paljonko oot tienannut, voi olla vaikka euron liikaa ja ne perii sen sitten. Meille maksettiin liikaa asumistukea ja ilmoitettiin takaisinperinnästä.
En muista kauanko meni että se pistettiin käytäntöön mutta ainakin kuukausia. Niin ja tein valituksen koska se oli heidän virhe että maksettiin liikaa, tuota summaa sitten kohtuullistettiin.
Summa peritään meiltä asumistuesta joka kuukausi niin kauan että se on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli opiskelu kannattaa aloittaa tammikuussa ja lopettaa vuoden lopussa. Jos valmistuu keväällä, ei loppuvuonna kannata ottaa töitä vastaan
Tämä ei pidä paikkaansa. Valmistumisen jälkeen saadut tulot eivät vaikuta opintotukeen, kunhan tekee Kelalle selvityksen siitä, että tulot ovat tulleet valmistumisen jälkeen.
Ei auttanut minulla ainakaan, vaikka toimitin palkkalaskelmat yms kelalle ja tein valituksen kaksikin kertaa. Katsoivat että töissä on oltu, tuloja on tullut, tuet peritään takaisin. T. Se, jolta kela peri loppuvuoden tuet takaisin ennen opintojen alkamista tehtyjen töiden takia.
Ilmeisesti tästä on sitten aikaa jo monta vuotta? Kelan nykyisten ohjeiden mukaan tällaisessa tapauksessa ei tehdä takaisinperintää.
Vuonna 2014 kesällä tuli päätös takaisin perinnästä. Voisikohan asiasta valittaa vielä uudemman kerran.... Jos kerran tuollainen linjaus on nyt uutena tullut. Summa on kyllä jo maksettu takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli opiskelu kannattaa aloittaa tammikuussa ja lopettaa vuoden lopussa. Jos valmistuu keväällä, ei loppuvuonna kannata ottaa töitä vastaan
Tämä ei pidä paikkaansa. Valmistumisen jälkeen saadut tulot eivät vaikuta opintotukeen, kunhan tekee Kelalle selvityksen siitä, että tulot ovat tulleet valmistumisen jälkeen.
Ei auttanut minulla ainakaan, vaikka toimitin palkkalaskelmat yms kelalle ja tein valituksen kaksikin kertaa. Katsoivat että töissä on oltu, tuloja on tullut, tuet peritään takaisin. T. Se, jolta kela peri loppuvuoden tuet takaisin ennen opintojen alkamista tehtyjen töiden takia.
Ilmeisesti tästä on sitten aikaa jo monta vuotta? Kelan nykyisten ohjeiden mukaan tällaisessa tapauksessa ei tehdä takaisinperintää.
Vuonna 2014 kesällä tuli päätös takaisin perinnästä. Voisikohan asiasta valittaa vielä uudemman kerran.... Jos kerran tuollainen linjaus on nyt uutena tullut. Summa on kyllä jo maksettu takaisin.
Eipähän kun anteeksi, valehtelin. 2015 kesällä tuli päätös perinnästä ja nyt tänä keväänä maksoin viimeisen erän tuota perintää pois.
Suoraan Kelan sivuilta (opintotuesta):
-----------------------------------------
Miten aloittamis- tai valmistumisvuoden tulot otetaan huomioon?
Ennen opintojen aloittamiskuukautta tai opintojen päättymiskuukauden jälkeen saamistasi tuloista ei lasketa mukaan sitä osuutta, joka ylittää keskimäärin 1 970 euroa kuukaudessa.
------------------------------------------
Ja tuo 1970 euroa kuukaudessa on siis se määrä, jonka saa ansaita jokaista sellaista kuukautta kohti, jolloin ei saa opintotukea. Eli tosiaan on ihan Kelan omien sivujen mukaan niin, että ennen opintojen aloittamista tai valmistumisen jälkeen saadut tulot eivät vaikuta opintotukeen. Sitä en tiedä, koska ohjeet ovat muuttuneet tällaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi kyllä. Olen monta kertaa sanonut, että kela on sellainen paskalaitos, että heiltä ei kannata ottaa mitään vaikka olisi ihan oikeasti oikeutettu, ne perii takaisin kuitenkin. Nimimerkillä aloitin koulun elokuussa, perivät koko elo-joulukuulta maksetut opintotuet ja asumislisät KORKOINEEN takaisin, koska olin ollut töissä ajalla tammi-heinäkuu. Saatana, ihan ilman rahaa olisi vissiin pitänyt olla se neljä kuukautta...
Ennen opiskelun alkua saadut tulot eivät vaikuta opintotukeen. Niistä pitää kuitenkin tehdä selvitys Kelalle, koska Kela ei tiedä, miltä kuukausilta tulot on saatu. Eli olisit säästynyt palautukselta, jos olisit tehnyt Kelalle selvityksen siitä, että tulot on saatu ajalta ennen opiskelun alkua. (Toki edellyttäen, että et ole sitten syksyn aikana ollut töissä ja tienannut silloin liikaa.)
Täsmennän vielä, että tämä on ainakin nykyinen systeemi. Jos takaisinperintä on tapahtunut jo monta vuotta sitten, niin silloin systeemi on voinut olla toinen.
Ei ole ollut toinen systeemi ainakaan viiteentoista vuoteen, vaan täsmälleen sama minkä selitit jo. Ennen opintoja tienatut tulot ei vaikuta, eikä valmistumisen jälkeen tienatut. Pitää vain pystyä todistamaan tienaamisen ajankohta. Ja se on maksuperusteinen, ei suoriteperusteinen. Kelaa ei siis kiinnosta, milloin ihminen on oikeasti työssä ollut, vaan se, milloin siitä on palkka maksettu.
Eli kohta valmistuva opiskelija tekee tuntinsa vaikka työaikapankkiin, jos rajat uhkaa tulla vastaan.
Ap, tiedät kai että miehen työmarkkinatuesta vähennetään kotihoidon tukea vastaava määrä pois siltä ajalta kuin sinä olit töissä.
Kerran jouduin maksamaan opintotukia takaisin, kun opiskeluaikana tein töitä kaupan kassalla. Tarkasti kyllä seurasin vuositulojeni kehitystä, laskin tulevia tuntipalkkoja myös ennakkoon ja tarvittaessa kävin Kelan nettiasiointipalvelussa perumassa loppuvuoden opintotukia, jos oli jo ilmeistä, että tulot menevät rajojen yli.
Valmistuttuani ja koulutustani vastaaviin töihin päästyäni sain Kelalta maaliskuussa 2015 takaisinperintäkirjeen, jossa pyydettiin maksamaan takaisin ylimääräisiä opintotukia vuodelta 2013. Olin aivan järkyttynyt, koska muistan, että tulot ylittivät kyllä tuona vuonna tulorajat, mutta jäivät juuri ja juuri (n. 20-30 euroa) sen summan alle, josta takaisin perintä alkaisi. Kelan lähettämässä kirjeessä oli 50 euroa suurempi tulosumma kuin palkkakuitissani.
Tarkistin asian verotustiedoista. Sieltä löysin saman summan kuin Kelan kirjeessäkin. Kun katsoin verotuspäätöksen erittelyä, huomasin, että tuloksi oli (tietenkin) laskettu myös 50 euroa, jonka eräs pankki, jonka asiakas en ole, oli maksanut minulle. Sain tuon 50 euroa, koska helmikuussa 2013 otin kassalla työskennellessäni talteen asiakkaan luottokortin. Kassakone siis ilmoitti, että kortti on sulkulistalla, ota kortti pois. Kutsuin vuoropäällikön paikalle, soitin varmistuspuhelun, että kortti on sulkulistalla, ja varmistuksen saatuani toimin ohjeiden mukaisesti ja lähetin kortin pankkiin. Mukaan liitteenä meni tiedot kortista, poisottotilanteesta ja poisoton suorittaneesta henkilöstä pankkitietoineen.
Pankki maksoi minulle kortinpoisottopalkkiota 50 euroa. Se tuli tililleni parin viikon kuluessa. Se oli opiskelijan tiukassa rahatilanteessa siunaus, kuin taivaasta tipahtanut lahja. Tiliotteella ei ollut palkkion maksaneen pankin lisäksi mitään viitettä, mihin maksu liittyi. Ei lukenut, että palkkio, ei lukenut palkka. Luki vain pankin nimi ja summa. Palkkio ei tietenkään näkynyt palkkakuitillani, koska se ei ollut työnantajani maksama.
En tajunnut, että palkkio on verotettavaa tuloa, vaikka en osannut kyllä erikseen ajatella sitäkään, että sitä ei verotettaisi. Kun loppuvuodesta laskeskelin tulojani suhteessa Kelan tulorajaan, en muistanut koko palkkiota.
Niinpä vuonna 2015 jouduin maksamaan Kelalle takaisin 574,54 euroa, koska olin ylittänyt tulorajan n. 240 eurolla. Takaisin perintä alkoi (ainakin tuolloin) siitä, kun tuloraja ylittyy 220 eurolla. Omaa tyhmyyttä, tietenkin, kun en ollut tajunnut luottokorttipalkkion vaikuttavan tähän ja en ollut kirjannut sitä omiin laskelmiini muistiin. Inhimillistä sikäli, että poisottopalkkiot ovat kassatyöntekijälle erittäin harvinaisia. Itse olin lukion jälkeen välivuosina ja opiskellessani kassatyössä yhteensä lähes 6,5 vuotta, mutta tämä oli ainoa kerta, kun kohtasin sulkulistalla olevan kortin. Jos olisin jatkanut opintoja ja kassatyötä, olisin toki ollut seuraavalla kerralla viisaampi.
Se, että maksoin 240 euron ylityksestä takaisin 574 euroa tuntuu toki edelleen kohtuuttomalta. Vasta valmistuneena sen maksaminen oli kuitenkin helpompaa kuin opiskelijalle olisi ollut.