Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan takaisinperintä

Ärsyyntynyt
23.08.2016 |

Onko teiltä perinyt tuo paskalaitos rahoja takaisin? Minulle oli tullut viesti, että ovat maksaneet liikaa minulle kotihoidontukea, sillä kesäkuussa olin pari viikkoa töissä ja nyt karhuavat rahojaan takaisin. Varmistelin kyllä alkujaan että onko se ok että teen tuon pätkän töitä ja vaikuttaako tukiin, niin vakuuttelivat kaiken olevan kunnossa ja tuen määrää ei ruveta muuttamaan. Kyllä nyt Niiiin suututtaa. Kokemuksia?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli melkein vuosi sitte ilmotus että maksettu liikaa, en ole laskua vielä saanut..

Vierailija
22/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hitossa notkut tuella, kun miehesi on työtön? Turha valittaa kelan toiminnasta, kun on vaihtoehto olla niitä käyttämättä. Töitä tekemällä pääset eroon tulorajoista yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi kyllä. Olen monta kertaa sanonut, että kela on sellainen paskalaitos, että heiltä ei kannata ottaa mitään vaikka olisi ihan oikeasti oikeutettu, ne perii takaisin kuitenkin. Nimimerkillä aloitin koulun elokuussa, perivät koko elo-joulukuulta maksetut opintotuet ja asumislisät KORKOINEEN takaisin, koska olin ollut töissä ajalla tammi-heinäkuu. Saatana, ihan ilman rahaa olisi vissiin pitänyt olla se neljä kuukautta...

Miten tuo mahdollista jos olet oikeutettu tukiin vasta elokuussa kun koulu alkoi? :o

Vierailija
24/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä paskalaitos se on, kun antaa sinulle leivän pöytään? Ole sitten ilman, jos paskalaitos ei kelpaa. Elätillä ei oikein ole varaa valita.

Vierailija
25/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi kyllä. Olen monta kertaa sanonut, että kela on sellainen paskalaitos, että heiltä ei kannata ottaa mitään vaikka olisi ihan oikeasti oikeutettu, ne perii takaisin kuitenkin. Nimimerkillä aloitin koulun elokuussa, perivät koko elo-joulukuulta maksetut opintotuet ja asumislisät KORKOINEEN takaisin, koska olin ollut töissä ajalla tammi-heinäkuu. Saatana, ihan ilman rahaa olisi vissiin pitänyt olla se neljä kuukautta...

Ei olisi perinyt, jos olisit noudattanut tulorajaa.

Vierailija
26/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies ei hoida lasta ja sinä käy töissä?

Vierailija
27/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kerran peri kela asumistukia takaisin. Järjestelin asian sillä tavalla että pienin mahdollinen maksuerä ja että se maksu vähennetään tulevista asumistuista aina. Sain sitten vastaisuudessa pikkuisen pienempää asumistukea jonkun aikaa ja kela maksoi itse itselleen omat maksunsa takaisin, ilman että pulitin käytännössä itse penniäkään heille.

Vierailija
28/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä paskalaitos se on, kun antaa sinulle leivän pöytään? Ole sitten ilman, jos paskalaitos ei kelpaa. Elätillä ei oikein ole varaa valita.

Hahhah naurahdin ääneen :D kyllä kelpaa, mutta olisivat heti sanoneet että tuki pienenee parin viikon duunista, eikä valehdelleet että mikään ei vaikuta mihinkään. Menen kyllä töihin heti kun se on mahdollista älä sinä viisastele enempää.

Ap

Vierailija
29/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama koskee aloittajaa. Kelan  taulukko tujorajoista ja maksuperusteista ei voi enää selkeämpi olla. 

Vierailija
30/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo mahdollista jos olet oikeutettu tukiin vasta elokuussa kun koulu alkoi? :o

Älä muuta kysy! Tein asiasta valituksen, useammankin kerran, ei auttanut. Kuulemma olin ollut töissä ja tulot olivat liian suuret, sillä ei ollut mitään väliä, että ne saadut tulot oli käytetty jo silloin työssäoloaikana. Olisin ymmärtänyt, jos opintotuki olisi peritty takaisin elokuulta, jolloin sain heinäkuun palkat, mutta että koko loppuvuodelta??

Vierailija
31/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kerran peri kela asumistukia takaisin. Järjestelin asian sillä tavalla että pienin mahdollinen maksuerä ja että se maksu vähennetään tulevista asumistuista aina. Sain sitten vastaisuudessa pikkuisen pienempää asumistukea jonkun aikaa ja kela maksoi itse itselleen omat maksunsa takaisin, ilman että pulitin käytännössä itse penniäkään heille.

Selvä homma, kiitos vinkistä, koitan kysyä heiltä käykö tuommoinen järjestely päinsä jos kohta lasku tulee !

Ap

Vierailija
32/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sata euroa jos menee yli tulorajan, maksat yli 2000€ takaisin kelalle. Todella järkevää.

Vierailija
33/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahhah naurahdin ääneen :D kyllä kelpaa, mutta olisivat heti sanoneet että tuki pienenee parin viikon duunista, eikä valehdelleet että mikään ei vaikuta mihinkään. Menen kyllä töihin heti kun se on mahdollista älä sinä viisastele enempää.

Ap

Siellä on vastanut puhelimeen joku v***:n puhelinmyyjä espanjassa. Ne on ostopalveluja, ei kelan omaa henkilökuntaa ja asiaan perehtyneitä.  Kelan verkkosivut on selkeällä suomenkielellä krjoitettu ja niissä on kattavat tiedot eri tukien perusteista ja mikä mihin vaikuttaa, jne.

Vierailija
34/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen opiskelun alkua saadut tulot eivät vaikuta opintotukeen. Niistä pitää kuitenkin tehdä selvitys Kelalle, koska Kela ei tiedä, miltä kuukausilta tulot on saatu. Eli olisit säästynyt palautukselta, jos olisit tehnyt Kelalle selvityksen siitä, että tulot on saatu ajalta ennen opiskelun alkua. (Toki edellyttäen, että et ole sitten syksyn aikana ollut töissä ja tienannut silloin liikaa.)

Vierailija
35/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli opiskelu kannattaa aloittaa tammikuussa ja lopettaa vuoden lopussa. Jos valmistuu keväällä, ei loppuvuonna kannata ottaa töitä vastaan

Vierailija
36/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sata euroa jos menee yli tulorajan, maksat yli 2000€ takaisin kelalle. Todella järkevää.

Nyt jätät kyllä jotain kertomatta, jos perittävä summa on noin iso.

Vierailija
37/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ongelma on varmaan siinä, että sinä olet kysynyt kotihoidontuesta (johon tulot eivät vaikuta), kun olisi pitänyt kysyä hoitolisästä ja kuntalisästä. Toki asiantuntevan virkailijan olisi pitänyt tässä tajuta mahdollisten väärinkäsitysten riskit ja tarkentaa sinulle vastaustansa. Ei voi kuitenkaan sanoa, että Kelan virkailija olisi valehdellut sinulle. Hän ei vain ymmärtänyt vastata siihen kysymykseen, jota sinä tarkoitit, mutta et tajunnut kysyä.

Vierailija
38/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli opiskelu kannattaa aloittaa tammikuussa ja lopettaa vuoden lopussa. Jos valmistuu keväällä, ei loppuvuonna kannata ottaa töitä vastaan

Tämä ei pidä paikkaansa. Valmistumisen jälkeen saadut tulot eivät vaikuta opintotukeen, kunhan tekee Kelalle selvityksen siitä, että tulot ovat tulleet valmistumisen jälkeen.

Vierailija
39/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen opiskelun alkua saadut tulot eivät vaikuta opintotukeen. Niistä pitää kuitenkin tehdä selvitys Kelalle, koska Kela ei tiedä, miltä kuukausilta tulot on saatu. Eli olisit säästynyt palautukselta, jos olisit tehnyt Kelalle selvityksen siitä, että tulot on saatu ajalta ennen opiskelun alkua. (Toki edellyttäen, että et ole sitten syksyn aikana ollut töissä ja tienannut silloin liikaa.)

Täsmennän vielä, että tämä on ainakin nykyinen systeemi. Jos takaisinperintä on tapahtunut jo monta vuotta sitten, niin silloin systeemi on voinut olla toinen.

Vierailija
40/49 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa. Valmistumisen jälkeen saadut tulot eivät vaikuta opintotukeen, kunhan tekee Kelalle selvityksen siitä, että tulot ovat tulleet valmistumisen jälkeen.

Ei auttanut minulla ainakaan, vaikka toimitin palkkalaskelmat yms kelalle ja tein valituksen kaksikin kertaa. Katsoivat että töissä on oltu, tuloja on tullut, tuet peritään takaisin. T. Se, jolta kela peri loppuvuoden tuet takaisin ennen opintojen alkamista tehtyjen töiden takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi