Dvit:sta, alkoholipitoisuudesta ja imetyksesta
Laitan viestin, jonka kirjoitin alkoholi+imetys keskusteluun, tännekin, koska monikaan ei viitsi lukea sivua nro.5 jostain ketjusta.
* * * *
Eli aloitukseksi, olen lääkäri ja joskus aika hyvinkin kemiassa ja matematiikassa pärjänyt, nyt kyllä vähän imetys-dementia, toivottavasti en tehnyt laskelmissa virheita. Pieni epätarkkuus siitä, että lakelmissa otin 1ml=1g, joka eri aineilla vähän eri luku, mutta siitä ei tule oleellista eroa kuitenkin.
1) joku mainitsi että Jekovitin KOKONAISALKOHOLIPITOISUUS 81mg/ml (Pharmaca Fennica), ja kun 1ml = 1000mg =>
=>JEKOVITIN ALKOHOLIPITOISUUS 0.081% (kun ilmoitettaan samalla tyylillä kuin alkoholijuomilla)
2) kun äiti 1promillen humalassa (selvä humala, mutta mahdollinen, että joku imettää silloin), sitten hänen humala myös ei poistu ihan parissa tunnissa, eli laskettaan, että vauva kerkii juomaan 2dl maitoa humalan aikana. Alkoholipitoisuus maidossa sama kuin veressä, eli lapsi saa 0,2ml puhdasta alkoholia
=>0,2ml puhdasta alkoholia taas vastaa esim. 4ml 5% olutta. Kuka antaisi vauvalleen pienenkin kahvilusikkallisen olutta? Jokainen tavallaan, ehkä ei ole haittaa, itse en ottaisi riskia.
=>se 4ml olutta esim. 5kg painavan vauvan painoa kohteen olisi sama, kuin että antaisin 15kg painavalle 2v:lle jo isomman lusikkallisen olutta, tai vastaavasti 20kg painavalle 4v:lle kahvilusikkallisen 20% alkoholipitoisuuden likööria. Antaisitteko? Minä en.
Tai se on sama alkoholimäärä kuin puoli desia 5% olutta tai reilu kahvilusikkaallinen (6,5ml) 40% kirkasta sen vauvan 65kg painavalle äidille.
Lisäksi, mitä pienempi vauva, sen huonommin hänen elimistönsä käsittelee alkoholia, eli todellisuudessa se on vielä pahempi annos lapselle.
=>ja se sama teoreettinen 1pormillen humalassa syötyn 2dl maidon alkoholipitoisuus vastaa 2,5ml Jekovitia, eli 77,5 tippaa Jekovitia (Jekovit 1ml=31tippaa Pharmaca Fennican pohjalla), eli se on 15,5 päivän D-vit annos.
Lisän, että itse en juo, kun ihan pientä vauvaa täysimetän (olen kyllä esim.mieheni lasista maistanut tipan hyvää viinia), mutta kun vauva vähän isompi, yli 6kk ja syö kiinteitä, maidon osuus suht pienempi ruuassa ja painoa vauvalla enemmäm, sitten lasillinen viinia on täysin ok. Ja eihän siitä yhdestä viinilasillisesta saa niin isoa humala kuin 1promilli, eli kai sen määrän joskus voisi pienenkin vauvan kyseessä ollessa turvallisesti juoda, mutta se on minun valinta vaan.
Ja JoJo70:lle vielä. Alkoholi menee maitoon, kun sitä veressä enemmän kuin maidossa, eli jakautu kehon nesteissä tasapuolisesti. Kun se verestä sitten häviä, eli maidossa olisi enemmän kuin veressä, sitten se samalla periaatteella häipyy vereen takaisin, ja veri sen sitten maksan kautta pois toimittaa.
Turha romaani niille, jotka ovat päättäneet, että alkoholi+imetys=ok, mutta ehkä jollekin siitä hyötyä.
Toivottavasti ei ole pahoja virheitä, suomi ei ole äidinkieleni, anteeksi.
Kommentit (7)
Olen myös lääkäri. Itse juon joskus pari lasia viiniä (tosin yritän välttää imettämästä pian=tunteja sen jälkeen), mutta eipä tulisi mieleenikään puolustella, että se on ok. Pienenkään määrän alkoholia ei tiedetä olevan varmasti turvallista vauvalle. Enkä koskaan sanoisi potilaalle, että on ok juoda alkoholia imetyksen aikaan. Ei kai kenenkään lääkärin mielipide sitä varmasti turvalliseksi tee.
ja käytän maalaisjärkeä silti. Viina ja lapset eivät sovi yhteen; jos jonkun täytyy tätä erikseen miettiä, niin miettimiseen lienee aihetta...
ammatti-ihmisen tietoutta. Aika pitkästi toisaalla kirjoittelivat, en itsekään jaksanut/ehtinyt lukea kaikkea.
aiheen kanssa on ongelmaa.
Onko mielestäsi, nimimerkkiäsi en muista (" melkein lääkäriksi" itseäsi tituleerasit), hyvä, että lapset eivät saa kotona mitään havaintoja alkoholista, vaan sitä " viinaa" (tämän sanan käyttö saattaa jonkun toisen mielestä myös kuvastaa ongelmallista suhtautumista kyseiseen aineeseen, onneksi en ole niin mustavalkoinen) mennään sitten oikein erikseen johonkin nauttimaan?
Itse olen onnellinen, että lapsuuden kodissani juotiin viikonloppuisin ruoan kanssa viiniä. Sen enempää ei sitä tarvinnut kenenkään juoda, ei kotona, eikä missään muuallakaan. Tämän ansiosta olen itse saanut terveen tavan suhtautua alkoholiin.
noema jne.: eihän tässä tarkoituksena käsittääkseni ole tuo sinun ajamasi kanta, että kotona suhtauduttaisiin lasilliseen viiniä mustavalkoisesti, vaan se että PIENTEN VAUVOJEN ÄITIEN, jotka TÄYSIMETTÄVÄT, ei ole täysin turvallista nauttia minkäänlaista alkoholimäärää. Näin ainakin itse ymmärsin. Se on minun mielestäni TÄYSIN ERI ASIA tuohon ' viinilasillinen aterian yhteydessä viikonloppuisin' -linjaan, jos kotona olevat lapset ovat jo imeväisiän ohittaneita.
kommenteista, joissa viinan juontia verrataan lapsen d-tipan antamiseen " saa se lapsi kuiteskii viunaa tipoista, six mä biletän saunassa joka ilta parisuhdetta hoitamassa *hik*" .
Hyvää huomenta kaikille!
että alkoholipitoisuus on 8,1%, mutta muut laskut ovat (kai?) oikein suoritettu.
Sorry!