Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso tuhlaa kaikki rahamme

Vierailija
23.08.2016 |

Mitä tehdä, kun puoliso haluaa käyttää kaiken ylimääräisen rahan ostelemalla erilaisia hankintoja. Pääasiassa kalliisiin harrastuksiin ja harrastusvälineisiin, mutta myös vaatteisiin ym. Meillä on pienet tulot ja rahasta tiukkaa. Harmittaa, kun aina alkukuusta hänen pitää käyttää kaikki liikenevä raha ostelemalla minun mielestä ylimääräisiä tai turhia asioita. Joo, ymmärrän että harrastukset on kivoja, mutta sitten loppukuusta ihmetellään mistä rahaa sähkölaskuihin tai lääkkeisiin ym pakollisiin menoihin. Hän haluaa elää kalliimpaa elämäntyyliä kuin mihin meillä on oikeasti varaa. Minä olen sitten tylsä niuhottaja kun kysyn onko taas pakko ostaa kaikkea uutta. Miten saada tolkku tuohon ostovimmaan?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinua vituttaa kun mies käyttää OMIA rahojaan itseensä eikä sinuun ja se, että hänellä jää ja sinulla ei? Pitäisiko sinun miettiä mistä sinun pitää tinkiä, että sinullekin jotain...

En odota että puoliso käyttäisi omia rahojaan minuun. Minä pystyn elättämään itse itseni ja minulle riittää että puoliso maksaa suunnilleen puolet pakollisista yhteisistä elämänmenoista. Minun puolestani puoliso saa käyttää omat ylijäävät rahansa itseensä jos niin haluaa. Ongelma on se että hän käyttää palkkansa heti palkkapäivän jälkeen itseensä niin ettei hänellä jää rahaa pakollisiin menoihin. Ja sitten itkee että ei ole rahaa ruokaa. Ja sähköön. Olemme siis naimisissa ja noita pakollisia menoja olisivat kotiin hankittavat ruoat ja asumiskulut ym. Ap.

Nyt on niin sekavaa juttua, että...

Siis mies ei osallisut ruoka, asumiskuluihin, yms?!

Puoliso yrittää olla osallistumatta yhteisiin ruoka ym asumismenoihin. Käyttää palkkansa alkukuusta omiin vaate ym ostoksiin eikä sillä jää enää rahaa pakollisiin menoihin. Suuttuu kun vaadin maksamaan osuutensa. Ja ei ole kyse miehestä, vaan vaimosta. Ap, joka on siis itse mies.

Mä arvasin jo aloituksesta että kyseessä nainen. Tutustuta vaimosi minimalismiin. Katsokaa yhdessä youtubesta videoita aiheesta ja osta hänelle aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tai etsi netistä joku tukiryhmä pakonomaisille shoppailijoille. Vaimosi tarvitsee apua, hän täyttää jotain tyhjiötä elämässään tuolla shoppailulla

T. Nainen jonka mies ei osannut ennen käyttää rahojaan viisaasti

Vierailija
42/58 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen henkilö on joko addikti, joka hakee mielihyvää kuluttamalla, tai todella itsekäs ja ajattelematon ihminen, joka näkee puolisonsakin välineenä omien mielihalujen toteuttamiseen.

Ensimmäisessä tapauksessa terapia voi auttaa. Toisessa tapauksessa voi auttaa ikä ja elämänkokemus. Tai sitten ei.

Raha-asiat ovat toki järjestettävissä, jos suhde on sen arvoinen. Kannattaa katsoa isoa kuvaa, ap. Millainen on puolison suhtautuminen itseensä, sinuun ja elämään kokonaisuudessaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinua vituttaa kun mies käyttää OMIA rahojaan itseensä eikä sinuun ja se, että hänellä jää ja sinulla ei? Pitäisiko sinun miettiä mistä sinun pitää tinkiä, että sinullekin jotain...

En odota että puoliso käyttäisi omia rahojaan minuun. Minä pystyn elättämään itse itseni ja minulle riittää että puoliso maksaa suunnilleen puolet pakollisista yhteisistä elämänmenoista. Minun puolestani puoliso saa käyttää omat ylijäävät rahansa itseensä jos niin haluaa. Ongelma on se että hän käyttää palkkansa heti palkkapäivän jälkeen itseensä niin ettei hänellä jää rahaa pakollisiin menoihin. Ja sitten itkee että ei ole rahaa ruokaa. Ja sähköön. Olemme siis naimisissa ja noita pakollisia menoja olisivat kotiin hankittavat ruoat ja asumiskulut ym. Ap.

Nyt on niin sekavaa juttua, että...

Siis mies ei osallisut ruoka, asumiskuluihin, yms?!

Puoliso yrittää olla osallistumatta yhteisiin ruoka ym asumismenoihin. Käyttää palkkansa alkukuusta omiin vaate ym ostoksiin eikä sillä jää enää rahaa pakollisiin menoihin. Suuttuu kun vaadin maksamaan osuutensa. Ja ei ole kyse miehestä, vaan vaimosta. Ap, joka on siis itse mies.

Mä arvasin jo aloituksesta että kyseessä nainen. Tutustuta vaimosi minimalismiin. Katsokaa yhdessä youtubesta videoita aiheesta ja osta hänelle aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tai etsi netistä joku tukiryhmä pakonomaisille shoppailijoille. Vaimosi tarvitsee apua, hän täyttää jotain tyhjiötä elämässään tuolla shoppailulla

T. Nainen jonka mies ei osannut ennen käyttää rahojaan viisaasti

Niin varmaan täyttääkin jotain tyhjiötä ostelulla. Tyhjiö lienee ollut hänellä koko aikuisiän, koska on siis ilmeisesti tuota aina tehnyt, seurusteluaikanamme vähemmän, mutta ehkä kävi niin että kun isoin ensihuuma laantui niin taas piti alkaa saamaan tavaroita. Tavarat vaan ei mielestäni tee onnelliseksi. Miten sait miehesi rahankäyttöön rajat? Ap.

Vierailija
44/58 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alettiin seurustella, niin minä olin se joka oli sössinyt raha-asiansa. Olin silloin parhaillaan korjailemassa virheitteni jälkiä eli ulosottoon meni iso siivu jokaisesta palkasta. Nyt on ollut luottotiedot ok jo jonkin aikaa ja opin kalliin läksyn. Mies vaihtoi viime vuonna parempipalkkaiseen työhön ja rahantulo jotenkin sokaisi hänet. Katselin huolestuneena vierestä, kun pihaan ilmestyi vähän parempi auto, kaupassa oli muka varaa ostaa mitä vaan ja luottokortti vinkui. Tunnistin vanhan oman itseni tuosta toiminnasta ja tiesin tasan tarkkaan, mihin se johtaa. Pakotin miehen istumaan alas ja kuuntelemaan. Kyllä siitä riita saatiin aikaiseksi, mutta lopulta mies myönsi, että hänellä meinaa lähteä homma lapasesta. Kyllä se sitten alkoi katsoa rahankäyttönsä perään, vaikka välillä taisi kirpaista, kun ei voinutkaan ostaa urheilukaupasta niitä kalliimpia jääkiekkovarusteita.

Vierailija
45/58 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n vaimo iltatähti tai muuten vanhempien passaama prinsessa, joka oppinut aina saamaan kaiken mitä haluaa ja heti kun haluaa? Pidä vaan selvät säännöt, miten toimitaan ja narinoita ja marinoita ei tarvi kuunnella, jos parisuhteessa aikoo elää. Tuo yhteinen taloustili, johon ei ole korttia, on hyvä ratkaisu. Jotain saisi jäädä säästöönkin/sijoituksiinkin, kaikkea ei kannata pistää joutavaan kulutukseen menemään. Tough love on oikea tapa, koska näin turvataan teidän parisuhteen ja perheen tulevaisuutta. Esittelepä vaimollesi se artikkeli, joka pyöri jossain iltapäivälehdissä, MeNaisissa tms. vastikään eli ensin tililtä heti ne pakolliset menot ja lopuista laitetaan aina tietty osa säästöön/sijoituksiin ja lopun saa käyttää hömppään.

Vierailija
46/58 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pohtinut avioeroa? Jos vaimo ei ole valmis muuttumaan niin aika raskaaltahan tuo kuulostaa.

Vierailija
47/58 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap:n vaimo iltatähti tai muuten vanhempien passaama prinsessa, joka oppinut aina saamaan kaiken mitä haluaa ja heti kun haluaa? Pidä vaan selvät säännöt, miten toimitaan ja narinoita ja marinoita ei tarvi kuunnella, jos parisuhteessa aikoo elää. Tuo yhteinen taloustili, johon ei ole korttia, on hyvä ratkaisu. Jotain saisi jäädä säästöönkin/sijoituksiinkin, kaikkea ei kannata pistää joutavaan kulutukseen menemään. Tough love on oikea tapa, koska näin turvataan teidän parisuhteen ja perheen tulevaisuutta. Esittelepä vaimollesi se artikkeli, joka pyöri jossain iltapäivälehdissä, MeNaisissa tms. vastikään eli ensin tililtä heti ne pakolliset menot ja lopuista laitetaan aina tietty osa säästöön/sijoituksiin ja lopun saa käyttää hömppään.

Vanhempansa on ilmeisesti aina hankkineet hänelle kaiken minkä haluaa. Ap.

Vierailija
48/58 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet aikuinen ja oikeassa. Älä alistu marinaan. Tiukat säännöt, joista kumpikin pitää kiinni. Toki joustoa sitten esim. perhevapailla tai sairastumisen yhteydessä mutta merkkilaukut ja -vaatteet, harrastukset, viihde-elektroniikka ym. on sellaista, jota kumpikin ostaa itselleen niillä tuloilla, joita pakollisten menojen jälkeen itselle jää, näitä ei puolison tarvi maksella.

Vierailija
49/58 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, meillä mies on tuommoinen, että pitäisi saada ostostella, jos tuntuu siltä, kun on niin ikävää, jos tarjolla on jotain hienoa, eikä voikaan ostaa. Mutta pitäisi säästää, koska säästötkin tuovat turvallisuuden tunnetta. Mutta säästötiliä ei olisi saanut avata, koska se on niin ääh puuh ahdistavaa, kun pitäisi miettiä, mihin tililtä on lupa käyttää rahaa, vaan minun olisi pitänyt vahdata, minkä verran käyttötileille kulloinkin pitäisi kertyä, paitsi että hänen pitäisi myös saada halutessaan käyttää ne rahat. Miehellä tuo käyttäytymismalli tulee varmaan kotoa: hän kylläkin kärsi vanhempiensa tyhmästä rahankäytöstä, mutta ei itse osaa toimia toisinkaan.

Sitten määräsin, että avaamme säästötilit yhtä isompaa hankintaa varten ja se toimi mainiosti. Kun rahan laittaa syrjään, impulsiivinen shoppailija lyhytnäköisyydessään unohtaa, että ne ovat siellä, eikä se sitten oikeasti ahdista. Eli tiukkana vaan. Pistätte talousrahat eri tilille syrjään ja ostostelijasta ei enää tunnu siltä, että shoppailurahaa on määrättömästi. Sillä tunteistahan tuossa on kyse. Ja yhteistyöstä.

Vierailija
50/58 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaatte yhteisen taloustilin, jonne heti palkkapäivänä siirretään automaattisesti (toistuva maksu verkkopankissa) kunkin osuus yhteisistä kuluista. Siltä tililtä hoidetaan kaikki yhteiset menot ja laskut.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
51/58 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero. Se oppii vasta kun luottotiedot menneet jos mahdollistat tuon elämäntyylin maksamalla yhteiset laskut yksin.

En siis maks yhteisiä menoja yksin, puoliso maksakoon osuutensa vaikka luotolla, mutta en tosiaan mahdollista tuota elämäntyyliä. Harmittaa vaan kun puolisolta menee luottotiedot, ja sitten meidän on hankala hankkia uutta kotia sen takia ym. Ap.

Annan sinulle ihan pienin vinkin...turvaa oma selustasi. Pidä raha-asiat irrallisena puolisosta. Jos ei ole varaa lunastaa miestä esim. yhteisestä kodista, jos tulee ero niin sitä kotia ei kannata yhdessä hankkia ainakaan puoliksi. Itselläni esim omistussuhde 70/30% koska pystyn tuon 30% osuuden lunastamaan tarvittaessa itselleni, kun mies halusi jotain turva itselleenkin.

Mutta mikäs turva se miehelle on jos voit tuosta vaan ostaa hänet ulos? 

Vierailija
52/58 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso peiliin. Rahat erilleen! Erikseen laitetaan rahat hänen ylimääräisiin menoihin, ellei hänellä itsellä ole. Jos olet hyvin rahakas, ehkä sitten on varaa siihen.

Vierailija
53/58 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi avioehto.

Vierailija
54/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaadi avioehto.

Ei avioehdolla ole mitään merkitystä siihen, miten avioliiton aikana käyttää rahaa. Muuta keinoa ei ole kuin ottaa itselleen hallintaan tili, jolta maksetaan perheen välttämättömät menot.

Vierailija
55/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero. Se oppii vasta kun luottotiedot menneet jos mahdollistat tuon elämäntyylin maksamalla yhteiset laskut yksin.

En siis maks yhteisiä menoja yksin, puoliso maksakoon osuutensa vaikka luotolla, mutta en tosiaan mahdollista tuota elämäntyyliä. Harmittaa vaan kun puolisolta menee luottotiedot, ja sitten meidän on hankala hankkia uutta kotia sen takia ym. Ap.

Annan sinulle ihan pienin vinkin...turvaa oma selustasi. Pidä raha-asiat irrallisena puolisosta. Jos ei ole varaa lunastaa miestä esim. yhteisestä kodista, jos tulee ero niin sitä kotia ei kannata yhdessä hankkia ainakaan puoliksi. Itselläni esim omistussuhde 70/30% koska pystyn tuon 30% osuuden lunastamaan tarvittaessa itselleni, kun mies halusi jotain turva itselleenkin.

8 vuodessa ehkä tässäkin jutussa on tapahtunut jotain. 

Vierailija
56/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on kallis harrastus ja se vie tosi paljon vapaa-aikaa.

Vierailija
57/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vähän sama tilanne. Sillä erolla että ollaan hyvätuloisia puolison kanssa. Rahat eivät pysy hänellä näpeissä millään vaan heti kaikki säästöt laitetaan palamaan. Olen maksanut suhteemme aikana kaikki isommat hankinnat ja mies maksanut sitten jälkikäteen minulle osissa takaisin. Hänelle olisi sietämätön ajatus vaikka myydä oma teslansa, ottaa hetkeksi halvempi auto ja maksaa olemassaolevat velat pois. Hermoja koetellaan. Sitten minulle tuhahdellaan kun olen laittanut joka kuukausi yli 5v ajan sijoittamiseen 100-200e ja totean jotain säästämiseen tai sijoittamiseen liittyen. Hänellä on ollut kaikki mahdollisuudet tehdä samoin. Sitten kitistään myös kun ei ole varaa käydä ulkomailla. No olisi jos tekisi valinnat toisin!

Vierailija
58/58 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää seuraako APn vaimo somessa vielä kaiken "influenssereita" ja someprinsessoja joiden elämä on yhtä kulutusta.

Tiedän vaan omasta lähipiiristä tällaisen tapauksen jossa nainen jaksoi vähän aikaa esittää kunnollista ja säästäväistä ihmistä, mutta sitten alkoi, tai pikemminkin jatkui, se ylikulutus ja 24/7 somen kyttäys. Onneksi ystäväni tajusi nopeasti ottaa hatkat huomattuaan, että tämä nainen o  aika lailla toivoton tapaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän