Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mykoplasman sairastaneet, kertokaa kokemuksistanne!

Vierailija
23.08.2016 |

Moi!

Millaisia oireita teillä on liittynyt mykoplasmaan?

Itselläni on:
- kolme viikkoa jatkunut lämpöily ja kuumepiikit
- yhtä kauan jatkunut limainen yskä
- hengityksen vaikeutuminen, astman kaltaiset oireet (vinkuminen) joihin sain avaavan lääkesuihkeen
- kurkkukipua alkuun, sitten välillä ei ja taas parin viikon jälkeen kammottavan kipeä ja ärtynyt nielu parin päivän ajan (ei peitteitä)
- Nuha, poskionteloiden kipu
- pääkipu
- silmien punoitus, vuotaminen, rähmiminen ja kipu
- crp yli 20, leukosyytit yli 12 ja lasko yli 90.
- väsymys, voimattomuus

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis mietin, sopisivatko edellämainitut oireet mykoplasmaan!

Ap

Vierailija
2/11 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oireet kesti monta kuukautta. Söin pari lyhyempää ab-kuuria ja lopulta kuukauden mittaisen. Pääsin keuhkojen tähystykseen, jossa otettiin näytteet ja lopuksi huudeltiin keuhkot. Se helpotti kovasti oireita. Myöhemmin sain kotiin kirjeen, jossa kerrottiin keuhkoissa olevan atyyppisen mycobakteerin (liekö sama, kuin mykoplasma). Oireet loppui pikku hiljaa, mutta oli kyllä raskas puolen vuoden jakso. Oireet oli melko samanlaiset, mutta crp oli korkeampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos viestistäsi.

Missä vaiheessa sulla todettiin kohonnut crp? Siis monenko viikon jälkeen?

Vierailija
4/11 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari talvea sitten mykoplasma. Yksityinen lekuri diagnosoi kaksi kertaa pitkittyneeksi flunssaksi, vaikka selitin että tiedän millainen on perusflunssa ja tämä on jotain muuta.

Kuume sahasi mullakin ees taas, yskä oli tosi paha ja kun avasin suun, keuhkoista kuului sellainen ritinä (samantyylinen ääni kun kuuluu lapsuuden riisimuroista maidon kaatamisen jälkeen..)

No, tauti kehittyi ja pikkuhiljaa alkoi tulla allergiaoireita: nokkosihottumaa ja huulien turpoamista. Samoihin aikoihin myös virtsan karkailua(!), mitä siis ei ollut koskaan aiemmin ollut. Yksi aamu heräsin siihen, että kasvoni olivat turvonneet muodottomiksi. Marssin tällä kertaa terveyskeskukseen yksityisen sijaan, ja kas vain, riitti kun puhuin oudosta, pitkittyneestä flunssasta niin lääkäri totesi, että selvä mykoplasma, turha edes kokeita ottaa ja kirjoitti antibiootin. Siihen loppui sairastelu, virtsankarkailu ym. Allergiaoireet olivat joko yskänlääkkeestä tai ihan mykoplasmasta johtuvia. Löysin netistä nimittäin tieteellisen artikkelin, jossa samoja oireita oli ollut osalla potilaista.

Toivottavasti tästä kuvauksesta on edes jollekin hyötyä. Ikävä tauti ja pitkittyessään toipuminen kestää ja kestää.

Vierailija
5/11 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tuli aivan käsittämättömän kova flunssa, mikään astmalääkitys ei ollut riittävä. Ravasin päivystyksessä hengittämässä spiralla kun hengitys meni välillä täysin tukkoon. Välillä tuli myös keuhkoista verta. Olin kolme viikkoa yhtäjaksoisesti kuumeessa kun vihdoin antoivat armosta ajan tk-lääkärille, joka suunnilleen nauroi minut lääkärinhuoneesta ulos. Kuulemma en ollut lainkaan sairas, koska pika crp oli koko ajan normaali. Sellaista pahempaa röhää ja kuumeilua jatkui 2 kk, ja ravasin siis päivystyksessä todella monta kertaa. Söin myös kortisonitablettikuurin (mikä on väärä lääke jos bakteeritulehdus) eikä oireet silläkään helpottanut. Tämän jälkeen kesti vielä kuukausia sellaista omituista lämpöilyä, kunnes sain tk:ssa ajan eri lääkärille millä olin aiemmin käynyt. Sitten mykoplasman vasta-aineet olivat reilusti kohollaan, joten lääkäri diagnosoi että olin sairastanut mykoplasman. Jos olisi heti lätkäisty kunnon antibiootit ei olisi tarvinnut sairastaa näin pitkään. No mutta siinä vaiheessa kun on jo 4 kk ollut sairas ei mikään antibiootti enää auta, kun tauti alkaa jo olla voitettu. Mykoplasman vasta-aineet on jääneet pysyvästi koholleen, vielä vuosien jälkeenkin ovat viitearvojen yli.

Onneksi täällä Helsingissä pääsee lääkäriin jos on pakko päästä. Tuo kokemus on ajalta kun asuin vielä muualla. Ylipäätään kukaan lääkäri ei ole naureskellut oireilleni, ihan sama mistä syystä olen lääkäriin mennyt.

Vierailija
6/11 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ilmeisesti tuo tai sitten jokin samantapainen pitkittynyt bakteeritulehdus (keuhkoklamydia tai joku), joka lähti vasta kun sain toisen tulehduksen ja hevoskuurin doksimysiiniä. Kuiva rasitusyskä, syvä voimattomuus, jatkuva lämpöily ja kuumeilu ja iso tukku yleisoireita, joita tuli vain uusia. Hiukset lähtivät tuppoina, vaikka kilpirauhasarvot "normaalin rajoissa", rytmihäiriötuntemuksia, heitätystä, välillä oli vaikea pysyä pystyssä, epilepsiaa muistuttavia poissaolo/kouristusoireita nukahtaessa ja herätessä (näitä oli ollut joskus aiemmin, mutta vain yksittäisiä). En jaksanut kävellä kirjastoon, en jaksanut maksaa laskuja nettipankissa, kun numerot vilistivät silmissä. Kerkesin kärsiä yli 2 kk. Kun vihdoin sain antibiootit, kuume laski pois ja olin parissa päivässä tolpillani ja tunsin oloni touhukkaaksi. Se oli ihanaa.

Keuhkot kerettiin kuvata ilman löydöksiä, sydänfilmi ottaa (ei löydöksiä) ja astmaoireita minulla on flunssassa aina ja niihin lääkitys. En muista verikokeista mitään erityistä, mutta niitä otettiin. Stressiä ehdotettiin, mutta ab:t tosiaan veivät vaivan.

Vierailija
7/11 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni meni ohi muutaman päivän pienenä flunssana, mutta perheenjäsenellä oli juuri kuvailemasi kaltaisia oireita monta viikkoa ennen kuin lääkärit tajusivat että kyseessä on mykoplasma. Yleiskunto meni huonoksi pitkäksi aikaa.

Vierailija
8/11 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ikinä todettu tuota mutta luulen eettä voisi olla ollut. Lopulta meni noin 4 kk:ssa ohi.

Mutta mulla siis oli kuin pitkittynyt flunssa, ja välillä pari kertaa söin antibiootit poskiontelotulehdukseen. Ei apua. Kortisonia meni nenään, avaavaa lääkettä oli ajoittaisten hengitysvaikeuksien varalle, aina oli kuumeinen, uupunut olo. Lääkärit vaan oli sitä mieltä että flunssa uusii ja diagnoosi jos tuli vaikeampia oireita oli aina poskiontelot, ja siihen kortisonisuihke+ab-kuuri, joista ei apua.

Lopulta en jaksanut enää käydä edes lääkärissä kun siitä ei olult mitään apua. Kesälomalla sitten kuukausien piinan jälkeen oireet alkoi vähetä ja vähitellen loppuivat. 

Vierailija
9/11 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmisen kuukautta kesti. 

Verikokeesta todettiin.

Vierailija
10/11 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen kuukauden ajan hengitystieoireita joihin avaava lääke ja pari tehotonta antib.kuuria,lämpöilyä,uupumusta...onneksi yksi työterveyslääkäri ymmärsi mistä oli kyse ja sain 16 vrk doximysiinikuurin.Sillä lähti mutta väsymys piinasi pitkään.

Vierailija
11/11 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan nyt vielä kun on meneillään mykoplasma. Alkuun oireili suorituskyvyn laskulla ja levossa tulevilla rintakipuina. Näitä lähettiin selvittelemään ja verikokeissa mykoplasman vasta-aineet selvästi koholla. Alkoi siis syksyn aikoihin ja edelleen maaliskuussa oireet ongelmana. Sykkeet siis urheillessa korkeat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi