Äidille synttärit - isälle ei järjestetty
Asia kömpelösti otsikossa eli tilanne on se, että meidän äiti täyttää 50 vuotta joulukuussa. Isä täytti jo kesällä. Silloin ei pidetty mitään juhlia, vain isän veli kävi kakkukahvilla. Isä väitti, ettei hän halua mitään kummempaa.
Nyt me lapset (4 kpl) haluttaisiin järjestää äidille kunnon juhlat. Äiti ei halua, että hänen synttäriään muistettaisiin mitenkään, mutta me haluttaisiin tehdä juhla hänelle yllätyksenä. Äiti on sellaisesta suvusta, jossa kaikki muut sisarukset ovat juhlineet kunnolla omia synttäreitään.
Äidin yksi sisko (hänelle on asiasta kerrottu) on lupautunut maksamaan osan kustannuksista, osan me lapset pystymme maksamaan itse. Kutsuttuja olisivat sukulaiset sekä isän että äidin puolelta, perhetuttuja + äidin työkavereita.
Nyt ongelmaksi tuli se, että miten isä tulee suhtautumaan asiaan? Kotona kun on keskusteltu, äiti on koko ajan sanonut, ettei halua juhlia, mutta samalla on tullut sellainen olo, että ihan oikeasti hän haluaisi edes kerran (ennen hautajaisiaan!) olla yhden päivän ajan huomion kohteena. Äiti ja isä on vihitty maistraatissa, eikä silloinkaan ollut mitään juhlaa.
Niin - miksi ei järjestetty isälle juhlia? On meille aika etäinen ja saa työssään käydä matkoilla + kaiken maailman tapahtumissa. Äiti ei koskaan pääse mihinkään.
Siis voidaanko järjestää äidille - kun ei järjestetty kesällä isälle??
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en antaisi ikinä anteeksi jos mulle järkättäisiin jotkut "yllätysjuhlat" jos olen itse kieltänyt. Olipa syynä raha tai mikä vaan.
Teidän perhedynamiikkanne vaikuttaa niin kieroutuneelta muutenkin, että pelkäänpä että äitisi saa kärsiä isäsi toimesta juhlien takia. Omalta katkeruudeltasi et näe sitä etukäteen.
Ehkä sitä perhedynamiikkaa on aika ravistella.
Näyttää isälle että lapset ovat tajunneet pelin hengen.
Vai ovatko? Marttyyriäiti sivussa nyyhkyttää. Isi on paha! Mutta ei kannata erota koska isi on raha!
Aikuiset lapset toki voivat näyttää isälle mistä kana pissii mutta laskun maksaa perheen äiti.
Normaaliperheessä kasvaneet eivät tajua miten tällaisen sairaan perhee dynamiikka toimii.
Ap:n äiti tuskin pystyy pitämään puoliansa jos ei ole siihen tähänkään asti pystynyt...ei vaikka lapset kuinka tukisivat tai auttaisivat sillä aikuiset lapset eivät ole läsnä 24/7.
Isä taatusti pilaa juhlat ellei niitä juhlia saada "myytyä" hänelle niin että hän saa niistä kunnian ja hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä yhtään käsitä miksi täytyy väen vängällä järjestää (yllätys!!!)juhlat kun kalu on jo kieltäytynyt. Miksei isälle vaikka hänkin kieltäytyi? Ainiin siksi kun on saanut työssään matkustaa... Kai ymmärrät että ne on ollut työmatkoja eikä mitään hupimatkoja? Noh, selviääpä isällennekkin mitä hänestä ajattelette... Sääliksi käy.
Eiköhän lapsillekin ole vuosien myötä jo selvinnyt, mitä isä heistä ajattelee, jos isä ei ole pistänyt tikkua ristiin lasten juhlien takia?
Joo, minustakin vähän vaikuttaa että äiti saa tuta nahoissaan kaiken...
Ihme lapamato jos ei ole tajunnut erota isosta pahasta sudesta. Nyt lapset yhdessä talkoilla avioero äidille ja isille!
Voisitteko sanoa isälle, että aloite juhliin tuli tädiltä? Jos kerran äidin suvussa muitakin juhlittu. Suostuisiko täti tähän? Ja että kannatatte ideaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en antaisi ikinä anteeksi jos mulle järkättäisiin jotkut "yllätysjuhlat" jos olen itse kieltänyt. Olipa syynä raha tai mikä vaan.
Teidän perhedynamiikkanne vaikuttaa niin kieroutuneelta muutenkin, että pelkäänpä että äitisi saa kärsiä isäsi toimesta juhlien takia. Omalta katkeruudeltasi et näe sitä etukäteen.
Näyttää isälle että lapset ovat tajunneet pelin hengen.
Joo, mutta kukas se kärsijä siinä mahtaa olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää isälle että lapset ovat tajunneet pelin hengen.Juhlia ei kuitenkaan kannata käyttää näpäytyksen antamiseen. Kannattaisi ennemmin miettiä jotain
mikä yhdistäisi ja kaikilla olisi kivaa. Vaikka joku matka, tapahtuma tms. Jos asia kuitenkin on niin että
kumpikaan ei oikeasti halua perinteisiä juhlia. Itselläkin tulee parin vuoden päästä nuo lukemat täyteen
ja en todellakaan halua mitään pönötysjuhlia kukkien ja täytekakkujen kera. Voisin vaikka lähteä rokkikonserttiin, vaellukselle tai purjehtimaan.
Ei kaikkien juhlien tarvitse olla pönötysjuhlia. Oma mies halusi järjestää 50-vuotisjuhlat. Hän vuokrasi Metsähallitukselta (vai mikä sen nimi nyt on) täysin varustellun kämpän, palkkasi tutun kokin sinne hommiin, teki paljon ruokien valmisteluja parin kaverinsa kanssa, osti kaikenlaista hyvää juotavaa. Täytekakut ja suolaiset piirakat hankittiin pitopalvelusta, minä leivoin pikkuleipiä.
Vierailla oli vaatteina tuulipukuja ja vastaavia. Rantasauna on lämpimänä koko ajan ja uimaankin pääsi, jos tarkeni. Ympäristössä oli monen mittaisia luontopolkuja patikoitavaksi. Kämpässä oli yöpymispaikkoja parillekymmenelle ja joka petipaikka oli täynnä. Ilta meni hyvin syöden ja seurustellen. Ne oli niiiin kivaat juhlat, että vieläkin mies saa kiitosta niistä vaikka juhlista on vuosia.
Ihanaa että järjestätte äidille juhlat, hän on ne todellakin ansainnut. Huolehtikaa että isä ei pääse niitä pilaamaan. Jätä huomiotta nämä "ei saa järjestää juhlia jos päivänsankari ei halua"-kommentit, eivät ymmärrä mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää isälle että lapset ovat tajunneet pelin hengen.Juhlia ei kuitenkaan kannata käyttää näpäytyksen antamiseen. Kannattaisi ennemmin miettiä jotain
mikä yhdistäisi ja kaikilla olisi kivaa. Vaikka joku matka, tapahtuma tms. Jos asia kuitenkin on niin että
kumpikaan ei oikeasti halua perinteisiä juhlia. Itselläkin tulee parin vuoden päästä nuo lukemat täyteen
ja en todellakaan halua mitään pönötysjuhlia kukkien ja täytekakkujen kera. Voisin vaikka lähteä rokkikonserttiin, vaellukselle tai purjehtimaan.
Ei kaikkien juhlien tarvitse olla pönötysjuhlia. Oma mies halusi järjestää 50-vuotisjuhlat. Hän vuokrasi Metsähallitukselta (vai mikä sen nimi nyt on) täysin varustellun kämpän, palkkasi tutun kokin sinne hommiin, teki paljon ruokien valmisteluja parin kaverinsa kanssa, osti kaikenlaista hyvää juotavaa. Täytekakut ja suolaiset piirakat hankittiin pitopalvelusta, minä leivoin pikkuleipiä.
Vierailla oli vaatteina tuulipukuja ja vastaavia. Rantasauna on lämpimänä koko ajan ja uimaankin pääsi, jos tarkeni. Ympäristössä oli monen mittaisia luontopolkuja patikoitavaksi. Kämpässä oli yöpymispaikkoja parillekymmenelle ja joka petipaikka oli täynnä. Ilta meni hyvin syöden ja seurustellen. Ne oli niiiin kivaat juhlat, että vieläkin mies saa kiitosta niistä vaikka juhlista on vuosia.
Jostain syystä suomalasille tuntuu olevan hirvittävän vaikeaa olla yhdessä muiden kanssa. Puhutaan pönötysjuhlista ja halveksitaan niitä, joiden oletuksena on, että juhlissa on hiukset nätisti ja päällä sievä mekko. Ehei, kunnon juhlassa mennään tuulipuku päällä erämäähan ja ollaan kaikki yhdessä yksin ja lopulta kehutaan tilaisuuden järjestäjää, että oli kivaa, kun ei tarvinnut olla muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää isälle että lapset ovat tajunneet pelin hengen.Eikö asioista voi puhua suoraan. Kertoa että isälle että lapset on jo aikoja sitten tajunneet tilateen eivätkä ole koskaan sitä hyväksyneet, nyt on aika juhlia äiti.
Ilman muuta.
Mutta jos isä suuttuu tai vähättelee tai päättää vaimonsa puolesta ettei tämä juhlia edelleenkään halua ja lapset urputtavat kyllä mutta jättävät sikseen niin pieleen menee.
Eli juhlat täytyy sitten järjestää sama mitä isä siitä sanoo tai ajattelee.
Tämä jos apn kuvaus isästä pitää paikkansa.
Isänhän voisi järjestää vankilaan niin ei ole pilaamassa juhlia ollenkaan. Kyllä sieltä jotain veropetosta tms. löytyy kun vähän tutkailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä suomalasille tuntuu olevan hirvittävän vaikeaa olla yhdessä muiden kanssa. Puhutaan pönötysjuhlista ja halveksitaan niitä, joiden oletuksena on, että juhlissa on hiukset nätisti ja päällä sievä mekko. Ehei, kunnon juhlassa mennään tuulipuku päällä erämäähan ja ollaan kaikki yhdessä yksin ja lopulta kehutaan tilaisuuden järjestäjää, että oli kivaa, kun ei tarvinnut olla muiden kanssa.
Meille pönötysjuhlista hyvä esimerkki on edesmenneen setäni 60-vuotisjuhlat. Setä oli paikkakunnan silmäätekeviä, oli aktiivisesti mukana kunnallispolitiikassa. Sedän synttärijuhlat menivät niin, että ensin oli virallisille vieraille varattu pari tuntia. Setä seisoi olohuoneessa puku päällä rouva vierellään. Vieraat tulivat, kättelivät, antoivat viirin (paljon niitä tulikin), kohottivat maljan ja juttelivat hetken. Samalla tavalla käytiin sukulaiset läpi. Sitten istuttiin kahvikupin kanssa ja juteltiin sivistyneesti. Juuei, ei ole meidän tapa juhlia tuo.
Oma mies on oikea eräjorma, tykkää olla luonnossa, mutta on kuitenkin hyvin seurallinen. Kyllä noissa juhlissa seurusteltiin vieraiden kanssa. Paljon oli sellaisiakin, joita emme olleet nähneet vuosiin, oli kiva päivittää kuulumiset. Itse en näe mitään väärää siinä, että juhlat ovat juhlittavan näköiset.
Ap palaa palstalle. Kiitos aktiivisesta ketjusta!
Erityisesti kiitos vinkistä Metsähallituksen kämpästä. Äiti käy iltarasteilla ja voitaisiin tehdä suunnistusrata osaksi ohjelmaa, jos joulukuussa ei vielä ole kauhean paljon lunta. Estäisi sitä pönötystä. Meidän isäsuhde on mitä on ja äidin ja isän avioliitto on surkea kulissi. Niihin nyt vain ei pysty lapset vaikuttamaan, joten me keskitytään siihen mitä voidaan tehdä eli laatia äidin näköiset juhlat. Äidin suostumuksella. Ei yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te aikuiset (?) lapset ihan normaaleissa parisuhteissa? Kuulostaa vähän siltä että esimerkki on aika heikko.
Millainen on normaali parisuhde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää isälle että lapset ovat tajunneet pelin hengen.Eikö asioista voi puhua suoraan. Kertoa että isälle että lapset on jo aikoja sitten tajunneet tilateen eivätkä ole koskaan sitä hyväksyneet, nyt on aika juhlia äiti.
Ilman muuta.
Mutta jos isä suuttuu tai vähättelee tai päättää vaimonsa puolesta ettei tämä juhlia edelleenkään halua ja lapset urputtavat kyllä mutta jättävät sikseen niin pieleen menee.
Eli juhlat täytyy sitten järjestää sama mitä isä siitä sanoo tai ajattelee.Tämä jos apn kuvaus isästä pitää paikkansa.
Tottakai juhlat pidetään jos niin sovitaan, epäilen vain että isä suuttuu jokatapauksessa. Jos ei järjestelyistä vastaaville lapsille niin sitte äidille. Äiti selvästikään ei pysty pitämään puoliaan jos isä tahtoo pilata juhlat. Siksi minusta lasten kannattaisi puhua isälle että he eivät enää tilannetta hiljaa hyväksy ja katsele läpi sormien.
Vierailija kirjoitti:
Isänhän voisi järjestää vankilaan niin ei ole pilaamassa juhlia ollenkaan. Kyllä sieltä jotain veropetosta tms. löytyy kun vähän tutkailee.
:D
Paras lahja minkä äidillesi voit antaa on kehottaa häntä eroamaan. Miksi kitua loppuelämäänsä huonossa suhteessa? Ajattele, 50 vuotta! Vielä olisi aikaa nauttia elämästä. Antakaa kulissien kaatua.
Lapset harvoin tietävät vanhempiensa parisuhteesta kaikkea, vaikka luulisicat tietävänsä
Oletteko te aikuiset (?) lapset ihan normaaleissa parisuhteissa? Kuulostaa vähän siltä että esimerkki on aika heikko.