Äidille synttärit - isälle ei järjestetty
Asia kömpelösti otsikossa eli tilanne on se, että meidän äiti täyttää 50 vuotta joulukuussa. Isä täytti jo kesällä. Silloin ei pidetty mitään juhlia, vain isän veli kävi kakkukahvilla. Isä väitti, ettei hän halua mitään kummempaa.
Nyt me lapset (4 kpl) haluttaisiin järjestää äidille kunnon juhlat. Äiti ei halua, että hänen synttäriään muistettaisiin mitenkään, mutta me haluttaisiin tehdä juhla hänelle yllätyksenä. Äiti on sellaisesta suvusta, jossa kaikki muut sisarukset ovat juhlineet kunnolla omia synttäreitään.
Äidin yksi sisko (hänelle on asiasta kerrottu) on lupautunut maksamaan osan kustannuksista, osan me lapset pystymme maksamaan itse. Kutsuttuja olisivat sukulaiset sekä isän että äidin puolelta, perhetuttuja + äidin työkavereita.
Nyt ongelmaksi tuli se, että miten isä tulee suhtautumaan asiaan? Kotona kun on keskusteltu, äiti on koko ajan sanonut, ettei halua juhlia, mutta samalla on tullut sellainen olo, että ihan oikeasti hän haluaisi edes kerran (ennen hautajaisiaan!) olla yhden päivän ajan huomion kohteena. Äiti ja isä on vihitty maistraatissa, eikä silloinkaan ollut mitään juhlaa.
Niin - miksi ei järjestetty isälle juhlia? On meille aika etäinen ja saa työssään käydä matkoilla + kaiken maailman tapahtumissa. Äiti ei koskaan pääse mihinkään.
Siis voidaanko järjestää äidille - kun ei järjestetty kesällä isälle??
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Äiti ei siis käy lainkaan töissä vaan on kotirouva? Vai miksi ei muka ole rahaa?
Minulla on ikää 52v, lapsi 3 kpl ja silti työelämää takana jo lähes 30 vuotta (siis työvuosia, ei hoitovapaita tms.) Kyllä siinä ajassa jo saa jotain säästöön paitsi niissä perheissä, joissa rahat on yhteisiä.
Esimerkiksi vanhemmillani oli aina yhteinen tili, mutta äiti ei saanut käyttää tiliä isältä kysymättä. Edes ruokakaupassa, puhumattakaan muista ostoksista. Kun tuli nettiaika, ainoastaan isällä oli nettipankkitunnukset yhteiselle tilille. Terv. Narskun lapsi, joka ymmärtää ap:n tilanteen.
Ette voi jos teille sanotaan että ei halua sen jo pitäisi kertoa se !
Vierailija kirjoitti:
Tää juttu haisee.
Sä haiset
Järjestäkää vain! Voitte kyllä kysyä isältä, miltä hänestä tuntuu tällainen järjestely.
Eikö isälle voi sanoa että äiti teidän mielestään ansaitsee juhlat koska on itse järjestänyt teille juhlia niin usein. Ja jos isä olisi juhlat halunnut hän olisi ne voinut järjestää itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä yhtään käsitä miksi täytyy väen vängällä järjestää (yllätys!!!)juhlat kun kalu on jo kieltäytynyt. Miksei isälle vaikka hänkin kieltäytyi? Ainiin siksi kun on saanut työssään matkustaa... Kai ymmärrät että ne on ollut työmatkoja eikä mitään hupimatkoja? Noh, selviääpä isällennekkin mitä hänestä ajattelette... Sääliksi käy.
Niinpä. Me ajattelemme isästämme juuri niin kuin miten hän on meitä kohdellut. Isämme ei ole juhlan arvoinen, äitimme on. Nyt vain koetamme luovia tilanteesta niin, ettei perhehelvettimme paljastu muille.
Ap
Toivottavasti pääset yli tuosta sairaasta katleruudestasi ennenkuin isäsi kuolee.
Kai ap äitinsä tuntee...vai tunteeko?
Kun minä sanon etten halua juhlia 5kymppisiä niin minä myös tarkoitan sitä. Voi helvetti sentään jos suku alkaa jotain yllätysjuhlia väsäämään...kiitos ei!
Mä en antaisi ikinä anteeksi jos mulle järkättäisiin jotkut "yllätysjuhlat" jos olen itse kieltänyt. Olipa syynä raha tai mikä vaan.
Teidän perhedynamiikkanne vaikuttaa niin kieroutuneelta muutenkin, että pelkäänpä että äitisi saa kärsiä isäsi toimesta juhlien takia. Omalta katkeruudeltasi et näe sitä etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Kai ap äitinsä tuntee...vai tunteeko?
Kun minä sanon etten halua juhlia 5kymppisiä niin minä myös tarkoitan sitä. Voi helvetti sentään jos suku alkaa jotain yllätysjuhlia väsäämään...kiitos ei!
Juu, ap tuntee äitinsä. Ja tietää, että "ei-haluaminen" johtuu tasan siitä, että on niin kallista. Siksi ne häätkin aikanaan jätettiin pitämättä. Isällä ja äidillä yhteiset rahat. Rahaa on, mutta sitä jää isän harrastuksiin enemmän, jos äidille ei pidetä juhlia.
Kyse ei ole YLLÄTYSjuhlista. Kutsut laitetaan menemään noin 4 viikoa ennen, juhla pidetään jossakin vuokrattavassa juhlatilassa (kotia ei tarvi siivota, äitihän sen joutuisi tekemään). Kyse on " vain" siitä, miten isä asian ottaa. Ja se tietty selkeää isältä kysymällä. ei täällä av-palstalla. Kun ei vaan uskalleta kysyä....
Ap
Onpa teidän perheessä patologiaa.
Miten odotat tilateen muuttuva muuksi jos ette uskalla sanoa isälle että äiti ansaitsee juhlat sinä et koska et ole järjestänyt koskaan meillekään juhlia?
Vierailija kirjoitti:
Mä en antaisi ikinä anteeksi jos mulle järkättäisiin jotkut "yllätysjuhlat" jos olen itse kieltänyt. Olipa syynä raha tai mikä vaan.
Teidän perhedynamiikkanne vaikuttaa niin kieroutuneelta muutenkin, että pelkäänpä että äitisi saa kärsiä isäsi toimesta juhlien takia. Omalta katkeruudeltasi et näe sitä etukäteen.
Ehkä sitä perhedynamiikkaa on aika ravistella.
Näyttää isälle että lapset ovat tajunneet pelin hengen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö asioista voi puhua suoraan. Kertoa että isälle että lapset on jo aikoja sitten tajunneet tilateen eivätkä ole koskaan sitä hyväksyneet, nyt on aika juhlia äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta te juhlitte juuri kuten haluatte. Mutta kannattaa silti kysyä isältä, mitä hän ajattelee hankkeestanne, ja mainita perusteluina tuo, että äidin sisarukset ovat juhlineet ja äidin elämä kotosalla on aika tapahtumatonta, joten siksi hän varmaan ilahtuisi.
Onko äitinne kuolemansairas, vai miksi luulet, ettei hän ennen kuolemaansa - joka tullee vasta 40 vuoden päästä - ehdi juhlia enää kunnolla?
Äiti ei ole sairas, mutta jos hän ei ole koskaan aiemminkaan juhlinut, niin miksi hän sitten juhlisi vaikka 60-vuotispäiviään?? Meistä tämä 50-vuotisjuhla olisi just nyt hyvä hetki, kun kaikki rippijuhlat + lakkiaiset on ohi (ne kaikki on äiti meille tehnyt, isä on vain kiukutellut) .
Ap
Tätä olinkin tulossa kysymään, että kuka ne perheen lapsien juhlat on vuosien myötä järjestänyt. Minusta on ihan hyvä, että nyt kerrankin juhlitaan äitiä kiitokseksi monista juhlista. Rippijuhlissa ja lakkiaisissa on muutenkin ollut iso työ.
Hui miten pelottava perhe. Luulisi että tuollainen olisi vaikuttanut lastenkin tunne-elämään. Heitänpä narsismikortin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlia ei kuitenkaan kannata käyttää näpäytyksen antamiseen. Kannattaisi ennemmin miettiä jotain
mikä yhdistäisi ja kaikilla olisi kivaa. Vaikka joku matka, tapahtuma tms. Jos asia kuitenkin on niin että
kumpikaan ei oikeasti halua perinteisiä juhlia. Itselläkin tulee parin vuoden päästä nuo lukemat täyteen
ja en todellakaan halua mitään pönötysjuhlia kukkien ja täytekakkujen kera. Voisin vaikka lähteä rokkikonserttiin, vaellukselle tai purjehtimaan.
Ehkä te voitte järkätä ne kuusikymppisbileet. Tarkoitan siis että teilläkin on tilaisuuksia järkätä ne joskus myöhemminkin. Ei sillä, hyvä sauma nytkin, ja kiva, että hommaatte juhlia, mutta älä ny maalaa äidistäsi ihan ikäloppua kuvaa.
Mitä tarkoitat, että isäsi on vaan kiukutellut? Eikö teillä saisi juhlia ketään? Vai ei ketään paitsi isää? Kuulostaa kammottavalle äijälle.