Ahdistaa tälläinen välinpitämättömyyden ja arvottomuuden kulttuuri
Koen hirvittävää maailmantuskaa ja voimattomuutta sen vuoksi, että kohtaan jatkuvasti jopa vaarallista piittaamattomuutta, "ihan sama"-asennetta ja arvoja, jotka keskittyvät yksilön tämänhetkisen hyvinvoinnin maksimointiin välittämättä mistään muusta.
Äärimmäisen viisas äitini opetti minulle ja sisaruksilleni lapsena, että jos ihmisellä suinkin on voimavaroja, on hänellä suorastaan velvollisuus pitää huolta muustakin kuin itsestään. Tuo ei ollut mikään kannanotto siihen, pitääkö lahjoittaa rahaa köyhille lapsiperheille tai auttaa romanikerjäläisiä, vaan yleinen elämänohje: jos ja kun meille oli annettu enemmän kuin miljardeille muille, on meillä velvollisuus ottaa kaikessa toiminnassamme huomioon myös muut ihmiset, eläimet ja ympäristö. Ei edelleenkään mitään niksipirkkatason elämänohjeita siitä, saako syödä kananmunia tai voiko kulkea autolla, vaan sellainen elämässä eteenpäin kantava voima, jota meistä jokainen on nyt myös aikuistuttaan kantaa mukanaan ja tartuttaa eteenpäin lapsiinsa. Koska meillä on asiat hyvin, ei meidän pidä juosta ainakaan aina halvimman, helpoimman ja nopeimman perässä.
Äiti opetti myös, että lapsi on aina käyntikortti perheelleen, suvulleen ja juurilleen. Lähtökohta ei saa olla, että ihmisiä siivotaan pois omasta elämästä yksittäisten asioiden vuoksi ja poltetaan siltoja takana, vaan ristiriidat pyritään ratkaisemaan siivosti ja asiallisesti. Ajatellaan, että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Nyt myöhemmin olen tajunnut, että tämä oli äidille niin valtavan tärkeä asia siksi, että hänet aikoinaan "siivottiin pois" omasta suvustaan, kun ryhtyi herraskaiseksi ja porvarin kanssa veljeilemään. Meillä tarkistettiin välillä Käytöksen kultaisesta kirjasta sellaisiakin asioita, joille suurin osa ihmisistä viittaa kintaalla. Itse arvostan tuota perintöä kuitenkin suuresti, ja olen äidille suunnattoman kiitollinen siitä, että osaan käyttäytyä ja pukeutua aina sillä tavalla, että olen kunniaksi paitsi itselleni (ja sille perheelle/suvulle, jonka käyntikortti olen edelleen), myös kanssaihmisille.
Näen kuitenkin päivittäin, miten täysin päinvastaisessa arvomaailmassa liian monet ihmiset ovat eläneet. Autoilijat kaahaavat suojatielle pysähtyneen auton ohi, kerrostaloasujat kantavat yön pimeydessä sohvakalustojaan roskakatoksiin, perheenäidit ruokkivat katrastaan ruualla, joka ei ole hyväksi sen enempää ihmiselle, eläimelle kuin luonnollekaan. Eettiset ongelmat ulkoistetaan jonnekin muualle, joillekin toisille, ja milloin mihinkin tekosyyhyn vedoten pestään kädet omien tekojen seurauksista. Milloin ollaan köyhiä opiskelijoita, milloin kiireisiä ruuhkavuosien eläjiä, milloin väsyneitä, kipeitä tai kiireisiä.
Välillä mietin jopa, että viekö tämä tällainen "ihan sama"-kulttuuri länsimaista sivilisaatiota väistämättä kohti tuhoaan. Primitiivisiä tarpeita tyydytetään kaikista muista arvoista välittämättä. Toki on kiitettävän kokoinen joukko myös sellaisia henkilöitä, jotka käyttävät paljon aikaa ja vaivaa ollakseen mahdollisimman hyviä ihmisiä ja huomioidakseen myös ympäröivän maailman. Toisaalta tuntuu, että tämäkin on polarisoitunut viime vuosina siinä missä niin monet muutkin asiat - jotkut tekevät enemmän kuin koskaan ennen, mutta valitettavasti monet piittaavat kaikesta muusta kuin omasta navastaan ehkä vähemmän kuin koskaan ennen.
Kommentit (25)
Tai sitten ihmiset ovat oikeasti väsyneitä, köyhiä ja kiireisiä?!
En jaksa lukea loppuun kun niin shaissea oli. Ja ei suomi voi olla koko maailman sosiaalitoimisto.
No nyt oli kyllä herraskaisen porvarikakaran settiä, huhuhh. Taisi äitisi sukulaiset olla oikeassa.
Ihminen on itsekäs olento ja näin aina ollutkin.
Ihmiset on hylänneet suomessa raamatun opit ja ateisteillahan ei tunnetusti mitään arvoja tai moraalia ole. Elävät vain synnissä ja himojensa keskellä.
Olitko pitkään valmistellut tätä ulostuloa?
Vierailija kirjoitti:
Olitko pitkään valmistellut tätä ulostuloa?
Tänään työpäivän aikana pyörittelin asiaa päässäni, kun jouduin setvimään erästä täydellisesti kuvailemaani ilmiöön sopivaa tapausta. Ei siis mikään vuositolkulla hillottu kirjoitus, muttei myöskään täyttä tajunnanvirtaa hetken mielijohteesta. Pitäisikö olla?
Minulle on viime vuosina pyritty aivan vieraalta taholta sälyttämään huolenpitovelvoitteita. Muutaman kerran on hihat melkein palaneet. Ellei minua olisi kasvatettu kunnioittamaan vanhempia ihmisiä, niin muutama sanoja olisi kyllä saanut kuulla kunniansa. Opettakoot viisaat mammat ihan mitä tahtovat, mutta asioihin ei pidä mennä sekaantumaan, ellei varmasti tiedä, mistä on kysymys. Minä en suinkaan ole välinpitämätön, pikemminkin otan liiankin helposti taakkoja kantaakseni, mutta toisaalta minulle ei myöskään tule mieleeni sekaantua toisten asioihin.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanu lukea, ihan sama :D
Joo en mäkää. Lapset nukkuu ni laitan vaan kikkelikuvia ruudulle ja korkkaan sidukan.
TL; DR.
Naurattaa kaikestaahdistujat. Ottaisitte itseänne niskasta kiinni, vähän rotia touhuun, saatana.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on viime vuosina pyritty aivan vieraalta taholta sälyttämään huolenpitovelvoitteita. Muutaman kerran on hihat melkein palaneet. Ellei minua olisi kasvatettu kunnioittamaan vanhempia ihmisiä, niin muutama sanoja olisi kyllä saanut kuulla kunniansa. Opettakoot viisaat mammat ihan mitä tahtovat, mutta asioihin ei pidä mennä sekaantumaan, ellei varmasti tiedä, mistä on kysymys. Minä en suinkaan ole välinpitämätön, pikemminkin otan liiankin helposti taakkoja kantaakseni, mutta toisaalta minulle ei myöskään tule mieleeni sekaantua toisten asioihin.
Olen pahoillani, jos tunsit syyllisyyttä kirjoitukseni vuoksi. En kuitenkaan tiedä lainkaan, mistä tapauksessasi on kyse ja kuten sanottua, on kyse omalla kohdallani nimenomaan elämänasenteesta, ei mistään yksiselitteisistä neuvoista yksittäisiin tilanteisiin. Ihmisen on tärkeää pitää huolta myös omasta jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan - äitinikin otti joka ilta jalkakylvyn silloin kun me olimme pieniä, eikä häntä saanut häiritä ellei taivas tippunut niskaan ;)
Se tosin hieman särähtää korvaani, ettei koskaan saisi "sekaantua" toisten asioihin. Sekaantumalla saa harvoin aikaan isoa vahinkoa jos toimii hienotunteisesti ja kunnioittavasti, mutta suurta hyvää se voi kyllä tuottaa. No, kuten sanottua, tilanteita tietämättä on mahdotonta kommentoida ja avainsana on tosiaan hyvä käytös.
ap, sulle on opetettu hienoja asioita.
seuraava oppimishaaste voisi olla sen hyväksyminen, ettet voi vaikuttaa, eikä sinun niin ollen kannata ottaa paineita, siitä mitä muut tekevät.
No, älä nyt ainakaan rikollisuutta tue antamalla romanikerjäläisille rahaa.
AP:n kaltaiset ihmiset tuntuu vaan asettavan aina koko muun maapallon oman kansan edelle, vaikka omasta takaakin löytyy niitä huono-osaisia ja autettavia. Mites vaikka suomalaiset luuserimiehet, niin ne ihan valkoihoiset jotka tekevät huomattavan paljon itsareita, en ole koskaan kuullut kenenkään maailmanhalaajan puhuvan heidän puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Hieno kirjoitus, ap! Uskon ymmärtäneeni naulan kantaan mitä tarkoitat ja samaahan saa täällä AV:lla ihailla päivittäin. En minä jaksa, tehkööt ne muut. En minä tee, kun ei ole pakko. Ketä kiinnostaa.
No mutta etkö anna lähimmäisellesi lupaa olla jaksamatta. Kannnattaisi miettiä että kuinka paljon laittaa kuormaa toisten niskaan niin että nämä sitten joutuvat sanomaan etteivät jaksa ja EVVK.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ihmiset ovat oikeasti väsyneitä, köyhiä ja kiireisiä?!
Naulan kantaan.
Ihmiset on väsyneitä siihen että maan johto vaatii koko ajan lisää ja enemmän ja parempaa :(
Hieno kirjoitus, ap! Uskon ymmärtäneeni naulan kantaan mitä tarkoitat ja samaahan saa täällä AV:lla ihailla päivittäin. En minä jaksa, tehkööt ne muut. En minä tee, kun ei ole pakko. Ketä kiinnostaa.