Mikä on? Olen ollut nyt kohta kolme viikkoa lomalla
Eikä väsymys vaan lähde. Aamulla olen herken virkeä mutta nyt jo tähän aikaan taas ihan uupunut.Sinnittelin kevään vaan sillä ajatuksella, että kohta pääsen lomalle ja saa levätä. Miten jaksan palata takaisin töihin ja koko vuoden taas?
Kommentit (20)
No lepää ja nuku. Olet selkeästi sen tarpeessa.
Matala rauta-arvo? Vitamiinit? Uupumus?
Minä olen tehnyt niin että nukun ja makaan puoleen päivään lomalla. Saa nähdä auttaako sekään, näkee sitten kun työt jatkuvat.
Olet työuupunut. Jotkut on sen vuoksi sairaslomalla vuodenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt niin että nukun ja makaan puoleen päivään lomalla. Saa nähdä auttaako sekään, näkee sitten kun työt jatkuvat.
Olen aamuvirkku niin en pysty nukkumaan puoleen päivään. Aamu on itselläni ainoa aika päivästä kun olen virkeä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Osta vadelmia, hedelmiä, kasviksia. Muista jugurtti. Ulkoile aamulla tai illalla kun on viileää. Lue kirjoja ja lehtiä.
Ihanan kirkasotsainen vinkki
Sama - olen aamulla pari tuntia suht ok, kun olen kammennut itseni ylös sängystä, nyt jo aivan uupunut, en jaksaisi kättä nostaa. En ole siivonnut kahteen viikkoon, vaikka yleensä siivoan kunnolla joka viikko. Eilen kävin äidilläni, reissuun meni matkoineen koko päivä. Tänään olen sitten erityisen uupunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta vadelmia, hedelmiä, kasviksia. Muista jugurtti. Ulkoile aamulla tai illalla kun on viileää. Lue kirjoja ja lehtiä.
Ihanan kirkasotsainen vinkki
Miksi pitää muistaa jugurtti.
Vähän samaa.3 lomaviikko myös menossa.herään ennen 8..ja alkuillasta jo haukotuttaa.ensi viikolla reissu tiedossa.jos se auttaisi?
Ihan niin kuin muutamalla lomaviikolla vois jotenkin nollata väkisin sinnittelyn. Haloo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aamuvirkku niin en pysty nukkumaan puoleen päivään. Aamu on itselläni ainoa aika päivästä kun olen virkeä. Ap.
Nuku silloin kun väsyttää, vaikka päiväunia sitten kun virta loppuu.
Kuulostaa siltä, että vaadit itseltäsi sitä että olisit nyt virkeä. Et ole, älä vaadi. Joku päivä olet ja jaksat mutta et ilmeisesti tänään ja se on ok.
Semmonen kirkasotsainen vinkki, että jos olet puhelimella tai netissä roikkuja, niin päätä ettet nyt käytä sitä. Se pitää helposti ylivirittyneisyyttä yllä. Lue kirjoja. Tee ristikoita. Haahuile luonnossa. Ole hyödytön ja nauti siitä miten hyvää se sinulle tekee, että tylsistyt.
Kuten itsekin sanot, kyseessä on uupumus. Osaatko itse arvailla, aiheuttaako uupumusta enemmänkin yksityiselämä vai työ?
Oli kyse kummasta tahansa, niin muutoksia pitäisi tehdä. On miljoona syytä miksi muutoksia ei jaksa tai voi tehdä, mutta on yksi hyvä syy tehdä ne siitä huolimatta. Olet uupunut, eikä se ole mikään tapa elää.
Oletko kuinka usein sairaana? Burnouttiin kuuluu lievää sairastelua ennen kuin pakka kokonaan hajoaa. Tuollainen uupumus voisi viitata siihen.
En osaa antaa hyviä neuvoja mutta sama ilmiö kävi minulla - kolmen viikon jälkeen kesälomalla iski lamauttava väsymys. Olen jo palannut töihin ja voimakas väsymys sen kuin jatkuu. Ajattelisin että johtuu siitä että keho sai vihdoin levätä ja nyt se kaikki kasaantunut väsymys iskee voimalla päälle.
Tuleeko oltua paljon sisällä? Entä istuttua. Jaksatko liikkua? Pilvinen sää voi laskea vireyttä aurinkoiseen verrattuna. Tähän aikaan vuodesta ulkona on valoisaa ja kirkastavpilvisyydestä huolimatta. Sisällä pilvisyys jotenkin korostuu.
Ulkoilu luonnossa, metsässä, vesistöjen lähellä, kävely, pyöräily, uinti, jumppa, taivuttelu, ojentelu, venyttely.
Kasviksia, marjoja, hyviä rasvoja. Ravintorikasta ruokaa. Vitamiineja. Kesälläkin voi jäädä esim. D-vitamiinin saanti riittämättömäksi, jos ei käytä lisäravinteita. 100 mikrogrammaa on turvallinen annos. Suomessa suositus on liian matala. Lääkemarkkinoille eduksi.
Nukkumaan meno venyy helposti. Olisi tärkeää mennä samaan aikaan nukkumaan ja nousta aamulla samaan aikaan. Tulee itsekin nukuttua väsymystä pois jos on mahdollista nukkua pidempään.
Mukavia kesähetkiä 🌻🌿🦔🦆🦋🐞🦢🌺🍀🦉🐿🍓🍄
💖
Lomalla stressi lähtee, adrenaalimäärä kropassa laskee ja siksi väsyttää. Tuosta ei noin vaan nousta, sun pitää tehdä elämänmuutoksia. Enemmän lepoa, mindfullness, ruokailumuutoksia jos tiedostat että tässä ongelmaa.