Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työsopimuksessa työntekopaikaksi kirjattu yrityksen toimisto. Joudun kuitenkin käymään asiakkaan tiloissa - eikö kuluja mitenkään korvata?

Vierailija
22.08.2016 |

Asiakas on samassa kaupungissa, mutta huomattavasti kauempana (joudun menemään omalla autolla) ja lisäksi joudun maksamaan pysäköinnistä ja siitä tulee aina useita euroja/kerta. Eikö tällaista "työmatkustamista" muka mitenkään korvata? Työsopimuksessani lukee tosiaan, että työntekopaikka on yrityksen toimisto eikä mitään siitä, että täytyy käydä toisella puolella kaupunkia asiakkaalla.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntatyönantaja ainakin korvaa, ei epäilystäkään asiasta. Oman auton käytöstä maksetaan kilometrikorvaus (toki asiasta täytyy pitää kirjaa ja pistotarkastuksiakin voidaan tehdä) ja pysäköintikulut korvataan tositetta vastaan.

Vierailija
2/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti korvataan matkustaminen (ei kodin ja työpaikan välillä vaan muualle) työmatkoilla. Verohallinnon ohjeissa maksimikorvaukset, jotka saa verottomasti maksaa. Työnantaja voi ohjeistaa esim käyttämään julkisia kulkuneuvoja auton sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät omaa autoa kilsat korvataan. Parkkimaksusta se lappu talteen ja firmalle, että saat rahasi.

Vierailija
4/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Pomon kommentti oli, että menenhän minä muutenkin aamuisin töihin, joten sama se minne ajelen. Kuuluu kuulemma työhön se asiakkaalla käyminen. Että ei korvata.

ap

Vierailija
5/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetät tietenkin pomollasi muutoksen työsopimukseen ja palkkauksen ehtoihin (ks. alan työehtosopimus). On sekä sinun että työnantajasi edun (esim. verotus) mukaista, että todellinen työpaikka ja oman auton käytöstä sekä pysäköinnistä maksettavat korvaukset on kirjattu reilusti näkyviin. Ellei työnantaja korvaa oman auton käyttöä ja pysäköintikuluja, sen pitää korvata matkat, jotka teet asiakkaiden luo julkisella liikenteellä eli maksaa matkaliput. Oman polkupyörän käytöstäkin saa korvauksia.

Korvaako työtapaturmavakuutus mahdolliset vahingot, kun teet töitä muualla kuin piti ja ajelet ympäri kaupunkia? Työmatkoilla kyllä, mutta on työmatkoja (koti-työpaikka-koti) ja työmatkoja (ympäri kaupunkia).

Vierailija
6/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy esimieheltäs. Tai onko alan työehtosopimuksessa jotain aiheesta?

Entisillä työkavereilla oli työskentelypaikkana toimisto, mutta tekivät asiakaskäyntejä omalla autolla. Täyttivät ajopäiväkirjaa ja saivat jotain korvausta, samoin korvattiin pysäköintiä tositteita vastaan.

Vierailija
7/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työantaja voi määrätä, miten matkan teet. Eli esim. firman autolla (jolloin et saa mitään korvauksia, paitsi tietysti parkkimaksut saat firmalta takaisin). Tai sitten julkisilla, jolloin saat lipun hinnat takaisin. Tai sitten omalla autolla, jolloin saat km-korvaukset. Mutta missään tapauksessa et itse joudu maksamaan omasta pussistasi mitään kuluja.

Vierailija
8/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Pomon kommentti oli, että menenhän minä muutenkin aamuisin töihin, joten sama se minne ajelen. Kuuluu kuulemma työhön se asiakkaalla käyminen. Että ei korvata.

ap

Älä anna kusettaa itseäsi! TES kouraan ja jos kuulut alasi liittoon, saat sieltä neuvontaa.

Vierailija
9/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Huoh, mistä näitä idioottityöantajia riittääkin...

Olet varmaankin ammattiliiton jäsen, joten sinne sitten yhteys, niin asia tulee kuntoon.

Vierailija
10/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Työnantajan tulee korvata kilometrit oman auton käytöstä siten, että ne lasketaan toimistolta asiakkaan luokse verottajan matkustussäännön mukaisesti. Toinen vaihtoehto on, että työnantaja ohjeistaa käyttämään julkisia ja maksaa matkan kokonaan.

Jos kuulut liittoon, käänny sen puoleen. Sieltä saat ihan oikeita vastauksia ja apua.

Vierailija
11/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Pomosi on rikollinen tai osaamaton pönttö. Nyt joudut päättämään alistutko vai vaaditko mitä sinulle lain mukaan kuuluu. Ihme pelleilyä. Kyseessä lienee pikkufirma koska edes keskisuurella sektorilla moinen venkoilu ei tulisi kuuloonkaan.

Vierailija
12/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusasioiden takia pitää olla merkitty johonkin dokumenttiin että työtä tehdään myös muualla kuin osoitteessa x.

Opettajana joudun liikkumaan työssäoppimispaikoissa ja niihin käytetään vuokra-autoa. Ohjeistus on että lyhyet ajot omalla autolla ja niistä matkalasku. Parkkikuitit otetaan talteen ja niistä kopiot sähköisesti, maksatus niistä parin päivän sisällä.

Hyväksytyssä työkalenterissa näkyy milloin missäkin liikuskelen ja vakuutusturva on kunnossa.

Sinun ei kuulu maksaa parkkimaksuja.

Kuntatyönantajalla ei tule ongelmia mistään tällaisesta. Yksityiset yrittää käyttää hyväksi työntekijöitä.

Vierailija
13/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan pikkufirma ja on muitakin epäselvyyksiä asioissa (esim. palkanmaksussa). Pomon toinen ratkaisu asiaan oli, että tulen hänen tai jonkun toisen kyydillä työpaikalta. Mutta sekään ei ole mahdollista, koska esimerkiksi viimeksi asiakkaalla oli oltava heti aamusta, joten eipä hän itsekään toimiston kautta tullut. Tai sitten siellä menee niin myöhään, että minun on päästävä lähtemään suoraan kotiin.

TESissä ei lue tällaisesta mitään, vain "oikeista" työmatkoista.

Minulla on uusi työpaikka jo haussa - arvannette miksi...

ap

Vierailija
14/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajalta saat kilometrikorvaukset, teet vaan kuukausittain matkalaskun ja toimitat palkanlaskijalle.

Vierailija
15/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tosiaan pikkufirma ja on muitakin epäselvyyksiä asioissa (esim. palkanmaksussa). Pomon toinen ratkaisu asiaan oli, että tulen hänen tai jonkun toisen kyydillä työpaikalta. Mutta sekään ei ole mahdollista, koska esimerkiksi viimeksi asiakkaalla oli oltava heti aamusta, joten eipä hän itsekään toimiston kautta tullut. Tai sitten siellä menee niin myöhään, että minun on päästävä lähtemään suoraan kotiin.

ap

Ota yhteyttä luottamusmieheesi/ammattiliittoosi.

Vierailija
16/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Asiassa ei ole mitään epäselvää. Ei ole olemassa mitään eriäviä käytäntöjä missään. Jos ajat autollasi asiakkaalle sinulle kuuluu kilometrikorvaus vaikka olisit töissä Mäntti Maken Nakkikiska ky:ssä.

Palkan maksamisen suhteen jos työnantajalla on haluttomuutta niin se tulee sitten todella kalliiksi ja nopeasti.

Vierailija
17/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio ei muuten maksa parkkimaksuja lainkaan, ne menee työntekijän omasta kukkarosta.

Vierailija
18/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottajalta saat kilometrikorvaukset, teet vaan kuukausittain matkalaskun ja toimitat palkanlaskijalle.

No ei verottaja todellakaan mitään korvauksia maksa! Haloo!

Vierailija
19/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtio ei muuten maksa parkkimaksuja lainkaan, ne menee työntekijän omasta kukkarosta.

Sitten voi varmaankin jättää auton 5 km päähän lähimmälle ilmaiselle parkkipaikalle ja kuluttaa työaikaa kävelemällä kohteeseen. Sopisi mulle.

Vierailija
20/40 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei verottaja todellakaan mitään korvauksia maksa! Haloo!

No haloo, ne kilsakorvaukset vähennetään verotettavasta tulosta. Rautalankaa!