Lähtisitkö töihin yli sadan kilometrin päähän? Lapsi tokaluokkalainen ja tulee koulun jälkeen kotiin
Tilanne tällainen, että töihin pitäisi lähteä poikkeuksellisen pitkän matkan päähän. Matka-aika olisi ruuhkineen jopa maksimissaan 2h, vähimmillään ehkä noin 1,5h.
Lapsi lähtee omin päin kouluun ja palaa kotiin 3-4 h ennen kun tulen töistä. Entä jos sattuukin jotain? sukua ei ole lähellä ja koska työmaa on noin kaukana, apuun pääsen viiveellä :(
huolestuttaa... Meidän ulko-ovea on vaikea käyttää, lapsi on joutunut usein soittamaan minut hätiin avaamaan oven lukosta. Lukko on jäykkä ja ovea pitää välillä painaa oikein tosissan, että avain pyörähtää siinä :(
Ja oma tekniikkansa on sen lukitsemisessa, olen havainnut, että lapsi ei mielellään sitä edes lukkoon laita (käyn joskus tarkistamassa, mikäli mulla on päivällä aikaa) ja kaiken lisäksi meillä on omatoiminen koira, joka avaa ovet mennen tullen ja palatessa, joten jos eivät ole lukossa, koira saattaa lähteä omille teilleen työpäivän aikana.
Kommentit (25)
En tuossa tilanteessa, omassa tilanteessani kyllä, joska isot lapset.
Lähtisin jos naapurissa olisi tyyppi joka on mahdollisesti päivällä tai iltapäivällä kotona sekä tietää tilanteen. Lapsi voisi mennä tai soittaa sinne jos jotain tarvitsee.
Onko puolisoa, joka voisi auttaa. Joku naapurikin voisi mielellään auttaa ja olla lapselle turvallinen aikuinen tarvittaessa.
Varmaan jos töitä olis lähempänä niin tyytyisin niihin. Mutta jos ottaisin tuollaisen työn niin Koittaisin löytää lähistöltä (vaikka paikallisen faceryhmän välityksellä) jonkun kotiäidin tai eläkeläisen joka vois olla tukena ja tarvittaessa apuna, pääasia että olis joku tuttu joka voi auttaa jos esim avain unohtuu. Tietysti vois selvittää voiko sille lukolle tehdä jotain ettei olis niin jäykkä..
Voiko ovea/lukkoa vaihtaa? Hankalahan tuo on lapselle, vaikka olisit lähelläkin töissä.
Lähtisin ehkä töihin, jos samalla paikkakunnalla tai naapurustossa olisi muutama tuttu, joiden numerot saisi tallentaa lapsen kännykkään pulmatilanteita varten.
En lähtenyt lasten ollessa peruskouluiässä. Lähdin sitten vähän pitemmänkin matkan päähän, kun nuorin oli lukion toisella. Meillä mies paljon myös työmatkoilla. Sinä lienet yksinhuoltaja, ainakin näin rivien välistä luin. En taitaisi tuossa tilanteessa lähteä, jos ei olisi pakko - toinen vaihtoehto niin suuri palkka, että voisi jonkun opiskelijan tms. palkata muutamaksi tunniksi. Sekä vaihtaisin sen lukon. Jos as oy, taloyhtiön kuuluisi noin rempula lukko korjata tai vaihtaa.
Lukkoa ei voi korjata, vaan koko ovi pitäisi vaihtaa. En ole saanut hyvää ovitarjousta, vain törkeän kalliita riistohintaisia, joihin meillä ei oikeasti ole varaa. :(
Naapurustossa ei ole ketään sellaista, joka olisi tarpeeksi luotettava ihminen, mulla on valitettavasti huonot välit naapureihin :(
Pomo ei todellakaan tykkää, mutta minun on ihan pakko kieltäytyä menemästä sinne.
Itse olin nuoremman lapsen kanssa lähes päivittäin kotona tai kodin lähellä klo 12-17 ja sitten hain isomman iltapäivätoiminnasta. Alakerrassa asui alakouluikäinen lapsi kenen vanhemmat tekivät pitkää ja välillä lähtivät pidemmälle päiväksi. Ilmoittivat aina minulle kun Tälläinen päivä oli jotta lapsi voi tulla meille tarvittaessa. Ihan vain jos jotain sattuu, ei halua olla yksin koulun jölkeen myöhään saakka. Pärjäsi siis yksin ja muuta mutta olivat kysyneet apua JOS nyt jotain sattuu. Pari kertaa tuli välipalalle mutta ei ollut lapsesta vaivaa:) oltiin kuitenkin kotosalla. Ehdotan että etsit jonkun luotettavan aikuisen läheltä joka voisi tavallaan olla varalla jos lapsi jotain tarvitsee. Jo tieto siitä että on joku lähellä kenelle voi soittaa, auttaa. Ettei lapsesta tunnu että on aivan yksin ja sinäkaukana.
Vierailija kirjoitti:
Lukkoa ei voi korjata, vaan koko ovi pitäisi vaihtaa. En ole saanut hyvää ovitarjousta, vain törkeän kalliita riistohintaisia, joihin meillä ei oikeasti ole varaa. :(
Naapurustossa ei ole ketään sellaista, joka olisi tarpeeksi luotettava ihminen, mulla on valitettavasti huonot välit naapureihin :(
Pomo ei todellakaan tykkää, mutta minun on ihan pakko kieltäytyä menemästä sinne.
Miten voi olla huonot välit kaikkiin naapureihin? Miten edes tunnet kaikki tarpeeksi hyvin jotta teillä voi olla huonot välit? Etsi Facebookista alueen sivulta. Kyllä sieltä kävelymatkan päästä joku löytyy. Esim parhaan koulukaverin äiti/isä?
Uusi ovi maksaa 299-1000€ mallista riippuen sen vaihtoon mene max1,5 h. Älä anna kenenkään kuseta sit vaihdossa.
Miten lukkoa ei voi vaihtaa vai eikö se korjaa tilannetta.
Meillä kävi lukkoliikkeen työntekijä vaihtamassa lukon, asutaan ok-talossa. Kaksikin kertaa, kun hajosi pian uudestaan ja nytkin yön jälkeen aamulla lukon kieli pitää naputtaa ulos 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla huonot välit kaikkiin naapureihin? Miten edes tunnet kaikki tarpeeksi hyvin jotta teillä voi olla huonot välit? Etsi Facebookista alueen sivulta. Kyllä sieltä kävelymatkan päästä joku löytyy. Esim parhaan koulukaverin äiti/isä?
Ohis: Helposti. Mulla oli lapsuudenkodissa "tuuri", kun molempien puolien rajanaapurit olivat juoppoja. Toinen muutti meidän asuessa ja toinen rakensi, sitä ennen oli peltona. Itse en kyllä kehtaisi naapureita käyttää hyväksi. En vaan ilkeä. Moni ei edes tykkää lapsista. Ei mullakaan kerrostalossa aikanaan ollut ketään, ketä olisi voinut pyytää avuksi, vaikka ei ollut huonoja välejä kehenkään. Osa oli vanhoja ja osa etäisiä. Osasta en pitänyt, vaikka asiallisesti heidän kanssaan oltiinkin. Sitten se ainoa, jota olisi kehdannut pyytää, mies oli alkoholisti ja ei aina tiennyt päivän kuntoa. Vaimokin saattoi joskus seuraksi ottaa. Selvin päin ihania ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vaan on huonot välit. En ole kauhean sosiaalinen muutenkaan. Olen muuttanut muualta, en ole kovinkaan tunnettu, enkä suosittu. Introvertti toisten introverttien ympäröimänä, vai miten se sanotaankaan.
En ole kulkenut vakituisesti noin pitkää työmatkaa päivittäin.
Tilapäisesti olen kulkenut ja olen myös asunut vieraallapaikkakunnalla parikin kertaa noin vuoden niin että käyn kotona viikonlopun 2-3 viikon välein.
Olen yksinhuoltajan lapsi. Olin 1.luokasta lähtien joka päivä koulun jälkeen yksin noin 4-5 tuntia ennen kuin äiti tuli töistä. Jonkun se oli raha taloon tuotava joten ymmärsin kyllä jo silloin että pattitilanne. Lähimmät sukulaiset asuivat noin 1,5 h ajomatkan päässä, eikä naapureitakaan pahemmin tunnettu. Muistan kuitenkin pari kertaa käyneeni pimpottamassa naapurin ovikelloa, jos jotain tavallisesta poikkeavaa sattui esim. unohdin kotiavaimen sisään. Tämä siitä huolimatta etteivät naapurit olleet tuttuja. Kyllä varmasti auttavat jos lapsella on jokin hätä!
Voisiko naapuri auttaa oven kanssa?