Mitkä sinulle täysin selvät harhaluulot ärsyttävät sinua?
Kertokaa. Tein tämän keskustelun puhtaasti itsekkäistä syistä ja kertoakseni, mitkä minua ärsyttävät. Toivon kommentointia omiin ärsytyksiini mutta haluan myös tietää, elänkö itse jossakin teitä ärsyttävässä harhaluulossa.
Minua ärsyttävät seuraavat harhaluulot ainakin:
Ensimmäinen asiani on täällä palstallakin monesti puhuttu aihe: immenkalvo. Olen tullut siihen tulokseen, että 90%:ia ihmisistä luulee, että immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinät toisiinsa yhdistävää, ikään kuin tamburiinin kalvon lailla virittynyttä kalvoa, joka sitten "poksahtaa", kun jotain penetroituu emättimeen. Ei, ei ja vielä kerran ei. Miten voi aikuiset ihmiset (ja kaiken lisäksi vielä naiset) luulla jotain tämänlaista? Eikö ihmisen anatomia ole käynyt sen vertaa tutuksi, että ei siellä emättimessä mitään kalvoa ole vaan immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinien ulointa kudoskerrosta eli putkimaista "kalvoa", joka sitten venyy/repeää penetroiduttaessa emättimeen, siitä mahdollinen verenvuoto. Ja väite "Immenkalvo voi kasvaa takaisin" niin kyllä, kudokset palautuvat hiljalleen takaisin venymättömyyteen tottuneeseen tilaan, jos emättimeen ei penetroiduta.
Sitten seuraava asia: kohdunkaula. Näin suorastaan punaista kun luin tällä palstalla vähän aikaa sitten keskustelua, jossa sekä miehet että naiset puhuivat siihen sävyyn, että seksiä harrastettaessa kohdunkaulaan asti penetroituminen sattuu (osa tietysti tykkää, mutta se ei ole olennainen asia tässä) ja että kun päästään kohdunkaulasta "yli", ei satu enää. Nyt valoja tauluun, kohdunkaulasta läpi penetroidutaan korkeintaan hentaissa. Kohdunkaula erottaa emättimen kohdusta ja avautuu itsestään vauvan syntymän yhteydessä kovien kipujen kanssa tai esimerkiksi lääkärin asettaessa kierukkaa, sekin kovien kipujen ja epämiellyttävän tunteen kanssa. Se, että syvälle penetroituminen ei satu toisinaan johtuu emättimen laajentumisesta. Ps. en ole mikään valittaja, mutta nyt ärsyttää sana penetraatiokin. :D
Minulla oli vielä jokin kolmaskin ihmisen anatomiaan liittyvä asia, mutta se katosi. Ehkä se vielä palaa mieleni perukoilta.
Kiitos ja anteeksi!
N25
Kommentit (382)
- Aineenvaihdunnasta puhuminen kun puhutaan siitä kuinka usein suoli toimii.
- Ruokamyrkytyksen hysteerinen pelkääminen raskausaikana. Listeria on sikiölle vaarallinen, mutta tavallinen ruokamyrkytys tai vatsatauti ei. Moni odottava äiti pitää näitä kaikkia yhtä vaarallisena.
Tuo immenkalvo ja sen kauhea korostaminen ärsyttää muakin. Ja siihen liittyen se ajatus, että ekassa yhdynnässä kuuluu vuotaa verta kun se kalvo repeää... Mikä ällöttävä ajatus. Sehän repeää vain silloin, jos liian pieneen reikään tungetaan jotain liian isoa. Homman kun voisi hoitaa pikkuhiljaa venyttämälläkin (sormilla ym.) niin, että missään vaiheessa mikään ei repeä eikä satu. Niin mua inhottaa se, miten monet oikein ihannoi sitä et se eka seksikerta tehdään sillai repimällä, et sen kuuluu muka sattua.
Antti Heikkilän kylvämä vehnän pelko. Näen niin punaista. Vittu ihan kun se ois jotain syanidia.
Se ärsyttää kun niin moni luulee absoluuttisen sävelkorvan tarkoittavan vain sitä, että ihminen kuulee jos joku laulaa epävireessä. Ei, ei ja vielä kerran ei! Absoluuttinen sävelkorva tarkoittaa nuottien ja sointujen reaaliaikaista tunnistamista; esim. nuotit osaava osaa kirjoittaa soitetun melodian ylös täysin oikein ja oikealta korkeudelta.
Väittämä, että rasvan syönti lihottaa. No ei se rasva lihota, se on vain ruokateollisuuden luoma illluusio.
Se, mikä lihottaa on ylenmääräinen syöminen, oli syötävä kohde mikä tahansa. Erityisesti makean syönti lihottaa, koska sitä alkaa tehdä mieli, vaikka ei olisi nälkäkään. SYödään yli tarpeen.
Ihminen pärjää yllättävän pienellä annoksella ruokaa. Ihmisen kannattaisi syödä vain oman nyrkkinsä kokoinen annos ja väittämä, että pitäisi syödä 5krt päivässä menee myös metsään. Syödä kannattaa näläntunteen mukaan, ei säännöllistä 5syöntikerran rytmiä noudattamalla.
Immenkalvo on (ainakin minulla oli) nimenomaan emättimen suulla oleva läpikuultavan vaalea puolikuun muotoinen kalvo, jossa oli kyllä pieni rako etu- ja takapuolella, josta kuukautisveri pääsi ulos. Tamponia ensi kertaa käyttäessäni se sitten repesi ja katosi. Poksahdusta ei kuulunut, mutta aivan selvä erillinen kalvo on kuitenkin kyseessä, ei mikään emättimen uloin kudoskerros. Emätinhän on putkimainen ja kehon sisällä, tämä kalvo ei ole emättimen sisällä vaan suulla. Ja pingotettu tamburiinin kalvo kuvaa hyvinkin immenkalvoa. Kireä se on, ja siksi se repeytyykin yhdynnässä tai tamponia käytettäessä.
Olisi varmaan pitänyt ottaa valokuva silloin kun se kalvo vielä oli, kun tästä asiasta on tuollainen väärinkäsitys, ja luullaan, että kalvo on väärinkäsitys!
Se, että raskaana ollessa ei saa kantaa mitään painavaa ja muutenkin pitää tyyliin maata sohvan pohjalla 9 kk. Mua suorastaan vituttaa kuulla tätä koko ajan joka suunnasta. Olen nyt 9. kuulla raskaana ja kyllä, pyöräilen edelleen, pesen mattoja, muuttotavaroita kanniskelen, lenkkeilen ja käyn salilla. Vauva on edelleen kohdussani eikä syntynyt ennen aikojaan niinkuin eräät pelottelivat. Toki eri asia, jos raskaudessa on ollut jotain ongelmia tai muitalia huomioon otettavia seikkoja terveydessä, mutta ihan normaali raskaus ei tee naisesta vuodepotilasta automaattisesti.
Että jokin sairaus tai lääkitys voisi muuttaa fysiikan lakeja niin, että ihminen lihoo syömättä. Sairaudet voivat vaikuttaa aineenvaihdunnan tehoon, mutta kilot pitää silti itse syödä. Lihottavat lääkitykset yleensä vain lisäävät ruokahalua.
Vierailija kirjoitti:
Että jokin sairaus tai lääkitys voisi muuttaa fysiikan lakeja niin, että ihminen lihoo syömättä. Sairaudet voivat vaikuttaa aineenvaihdunnan tehoon, mutta kilot pitää silti itse syödä. Lihottavat lääkitykset yleensä vain lisäävät ruokahalua.
Ainakin osalla jotkut lääkkeet aiheuttavat nesteiden kertymistä. Näyttää lihomiselta vaikka se on ennemmin turpoamista/paisumista. Sukulainen paisui kuin ilmapallo lääkkeistä. Kaunis nainen joka sulkeutui siitä johtuen asuntoonsa kun ei omien sanojensa mukaan kehdannut mennä sen näköisenä ihmisten ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Olet tavallaan oikeassa. Hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa lihomista koska sitä sairastavan energiankulutus pienenee. Se mahdollistaa lihomisen kalorimäärillä, joilla normaali ihminen laihtuisi.
Ärsyttää monet lääketieteeseen liittyvät harhaluulot ja keskustelupalstojen " tietämys". Luetaan keskustelupalstoja ja vertaispalstoja + googlea ja sen perusteella luullaan, että tiedetään lääkärikoulutuksen saaneita ihmisiä enemmän ko. aiheesta. Ihmettelen myös sitä, miten monilta ihmisiltä puuttuu lähdekritiikki kokonaan. " Luin yheltä palstalta, ettei tällaista suositella"...... WTF? Uskot mieluummin keskustelupalstaa kuin esim. alan arvostettua professoria. Selitä siinä sitten, jos ja kun taso on tätä. Kestoinhokkina homeopatia ( just joo...) ja väärät uskomukset mm. lapsen kuumeen hoidosta ja kuumeesta ( "alilämpö"= !!!), minun normaalilämpö, sinun normaalilämpö, emme käytä kuumelääkkeitä......) Tarvinneeko edes jatkaa...
Se että kasteessa annetaan nimi. Miten minun lapsellani oli kelakortti ja passi ennen kastetta?
Vierailija kirjoitti:
Se että kasteessa annetaan nimi. Miten minun lapsellani oli kelakortti ja passi ennen kastetta?
Paikkansahan se pitää. Itse olen kirkkoon kuulamattomana ja kastamattomana joutunut pärjäämään koko elämäni vain henkilötunnuksellani. Ystävien kesken olen 081.
Vierailija kirjoitti:
Että maa on pyöreä.
Eihän se ihan pyöreä kyllä olekaan mutta ennemmin pyöreä kuin litteä.
Yllättävän yleinen harhaluulo, että alkio on suojassa monta viikkoa raskauden alussa eikä esim. alkoholi voi vahingoittaa. Ja selitetään alkion elävän ensimmäiset viikot ruskuaispussin varassa.
Toinen lisääntymiseen liittyvä harhaluulo, että äidillä ja sikiöllä on yhteinen verenkierto.
Ja vielä samaa hipova harhaluulo seulonnoista. Moni luulee, että kaikki kromosomimuutokset selviävät, kun vain käy punktiossa.
Se, että "puolet enemmän" tarkoittaisi muka samaa kuin "kaksi kertaa enemmän". Kuulee myös uutislukijoiden suusta, mikä aina hämmentää.
Vierailija kirjoitti:
Se ärsyttää kun niin moni luulee absoluuttisen sävelkorvan tarkoittavan vain sitä, että ihminen kuulee jos joku laulaa epävireessä. Ei, ei ja vielä kerran ei! Absoluuttinen sävelkorva tarkoittaa nuottien ja sointujen reaaliaikaista tunnistamista; esim. nuotit osaava osaa kirjoittaa soitetun melodian ylös täysin oikein ja oikealta korkeudelta.
Pakko tähän vielä tarkentaa, ettei melodian kirjoittamiseen tai sointujen laatujen tunnistamiseen vaadita absoluuttista sävelkorvaa, joka tosiaan viittaa nimenomaan sävelkorkeuksien tunnistamiseen. Intervallit voi tunnistaa tietämättä mitkä äänet soivat. Eikä yksittäisten äänien tunnistaminen useinkaan tarkoita absoluuttista sävelkorvaa, joka on aika tiukasti rajattu käsite. Sävelmuisti kun on asia erikseen.
(en ole sama henkilö)
Kaikki uskonto - taikausko - yliluonnolliset ilmiöt ovat harhaluuloa ja ihmissuhteissa toisen niihin uskominen on deal breaker.