Te ravintoloihin/kahviloihin/yms. tulevat ruokar*nkkarit, olisi kysymys:
Miksi ette juo vaan vettä tai miksi ylipäätään vaivaudutte paikanpäälle valittamaan kun ei ole kuin pelkkää soija- ja mantelimaitoa eikä teidän ihan ehdotonta lempparia kauramaitoa tai ei ole vattu joka vatun vattu luomua tai just lemppariorganicciteetänne ei löydy valikoimasta??? Ääärrrgh! Jos on perkele allerginen niin ymmärtämään sen, en minäkään mee omena-allergikkona vaatimaan suomalaista omenaa salaattiini, ne kun eivät allergisoi vaan yksinkertaisesti olen hitto ilman. Mutta muuten vaan ruokailussa r*nkkaavat itsekeskeiset yököt pysykööt kotonaan goijimarjoineen.
Maailma on ihan sairas. Toisilla ei ole ruokaa ollenkaan ja toiset vaativat ihan naurettavuuttaan mitä kummallisimpia juttuja normiruokapaikkoihin!
Kommentit (45)
tarviiko heti hermostua kirjoitti:
Itse ole ollut esimerkiksi pizzeriassa töissä ja tehnyt gluteenittomia pizzoja. Ohjeistus oli että gluteenitonta tilatessa kysytään, onko keliakia (juurikin näiden omadiagnoosi-gluteenivälttelijöidenvuoksi) koska gluteenittoman pizzan valmistus keliaakikolle on hitaampaa kuin sen gluteenittoman pohjat käsittely ja täyttäminen samoilla pinnoilla ja täytteillä (pinta pyyhittiin harjalla jauhoista, mutta keliaakikkojen kanssa tämä tehdään täysin erillisessä tilassa, jossa ei ole vehnäjauhoa käsitelty, avataan uudet täytepakkaukset jne).
Ja jukolauta sitä raivoa kun kysyt, onko keliakiaa. Hirveä räpätys siitä että mitä se minulle kuuluu onko vai eikö, tee nyt vain se vitun pizza vittu gluteenittomana vittu. Kun toteat sen raivoamisen perään että niin, ruoan saa nopeammin jos sitä ei tarvitse paistaa erillisessä vuoassa ja valmistaa erillisessä tilassa, muuttuu ääni kellossa hyvin nopeasti. Kunhan nyt vain tämä on saanut ensin räyhättyä sille ihmiselle, joka edes hieman yrittää helpottaa tämän hiton ruokavenkslaajan elämää.
Eikö olisi ollut fiksumpaa sanoa asiakkaalle, että gluteenittoman pizzan tekemisessä menee hieman enemmän aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi muoto uniikki lumihiutale-syndroomasta?
Mikä se on???
The Special Snowflake (Also referred to as one with the "Special Snowflake Syndrome" or "SSS") is a person who believes they are different and unique from everyone else because of something there are or do. This thing they are or do, most commonly is something is something many many other people are doing
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=special%20snowflake
Joku ihan tavallinen ihminen kuvittelee olevansa hieno, erilainen, ainutkertainen, ihana ja upea vaikka ovat aivan tavallisia. Yleensä ne ihanat erilaisuudet ovat myös ihan massaa, lumihiutale ei vain näe sitä itse. Hyvä esimerkki on ihqut erikoiset nimet. Niitä pantataan eikä kerrota kenellekään ennen ristiäisiä ettei kukaan "varastaisi" nimeä, mutta kun mennään kerhoon, huomataan, että siellä on viisi saman nimistä saman ikäistä samassa ryhmässä.
Joo joo, mutta silti väsyttävää tuo uniikin lumihiutaleen hokeminen. Uutuusarvo meni jo, kulunut kuin vanha Putous-hokema.
Mennyt tosiaan muodista jo 10 vuotta sitten, mutta av-mammalle internet on uusi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun koko porukka lasten kanssa Mäkkäriin. Se on hyvä ja halpa ja tietää kalorit. Tätä mieltä olivat mammat pari päivää sitten.
Onhan se tätä taustaa vasten ihmeellistä, jos joku kehtaa pyytää kauramaitoa, jota mainostetaan nyt Helsingissä aivan joka paikassa, tai jotain muuta tuotetta, mistä on kirjoitettu lehdissä tai ruokablogeissa.
Nykyään kun pyydän kasvisleivän, minulta kysytään useimmiten: haluatko vegaanisena. Kyllä siinä äkkiä alkaa ajatella, että mitä jos pyydänkin vegaanisen vaihtoehdon itse.
Mutta se ei käy, koska joku ap jossain pahoittaa mielensä.
tässä just esimerkki epämiellyttävästä tyypistä
Kerro vielä, mikä siinä on epämiellyttävää, niin sun hommassa olisi edes jotain muuta kuin käsittämätön mielensäpahoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintola tai kahvila haluaa menestyä ja saada niitä asiakkaita niin silloin tarjoavat hyvää palvelua myös ruokavammaisille.
En minä ainakaan mene edes yksin tai kaveriporukalla siihen ravintolaan jossa maitoallerginen lapseni ei saa asiallista palvelua tai jonka listalta ei löydy mitään hänelle sopivaa.
Menen sinne missä myös tämä allerginen lapsi saa hyvän palvelun. Useimmissa paikoissa saa.
Niin joka kertako kysyt erikseen että onko maidottomia tuotteita vaikkei allerginen lapsesi ole edes mukana? Ja koko kaveriporukkasi lähtee muualle kun tarjolla ei ole mitään sille kotiin jääneelle lapsellesi? Mutta ymmärrät varmaan että tuollainen erikoistuminen ja kaiken mahdollisen tarjoaminen tulee ravintoloille kalliiksi. Jos haluaa menestyä, niin pitää valita kohderyhmä ja se, mihin keskityy.
Vähän ot, mutta vieläkin tulee myötähäpeä, kun kuulin nuoruuden eksän nyt aikuisena vastanneen tarjoilijan jälkiruokatiedusteluun, että p*llua. Varmaan oli mukava vaimon ja tuttavapariskunnan istua samassa pöydässä. Eikä tätä jälkkäriä Rosson listalta kuitenkaan löytynyt eikä varsinkaan kotonakaan ollut ravintolareissun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintola tai kahvila haluaa menestyä ja saada niitä asiakkaita niin silloin tarjoavat hyvää palvelua myös ruokavammaisille.
En minä ainakaan mene edes yksin tai kaveriporukalla siihen ravintolaan jossa maitoallerginen lapseni ei saa asiallista palvelua tai jonka listalta ei löydy mitään hänelle sopivaa.
Menen sinne missä myös tämä allerginen lapsi saa hyvän palvelun. Useimmissa paikoissa saa.
Niin joka kertako kysyt erikseen että onko maidottomia tuotteita vaikkei allerginen lapsesi ole edes mukana? Ja koko kaveriporukkasi lähtee muualle kun tarjolla ei ole mitään sille kotiin jääneelle lapsellesi? Mutta ymmärrät varmaan että tuollainen erikoistuminen ja kaiken mahdollisen tarjoaminen tulee ravintoloille kalliiksi. Jos haluaa menestyä, niin pitää valita kohderyhmä ja se, mihin keskityy.
ihmeellistä nillitystä vedettynä täysin omasta päästä.
Joo tislattu vesi lienee ainoa asia mitä rohkenee enää kysymättä tarjota (ellei satu olemaan vesiallergiaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kuinka niin täysin omasta päästä? Tuo ylempi juuri kertoi, ettei mene edes yksin tai kavereidensa kanssa sellaiseen ravintolaan, jossa hänen lapsensa ei saa palvelua tai ei ole hänelle sopivia tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kuinka niin täysin omasta päästä? Tuo ylempi juuri kertoi, ettei mene edes yksin tai kavereidensa kanssa sellaiseen ravintolaan, jossa hänen lapsensa ei saa palvelua tai ei ole hänelle sopivia tuotteita.
Huomasin myös pitkälle vedetyn boikotoinnin hänellä.
Suomalainen lammas ei kysy, tyytyy paskaan ja tulee valittamaan siitä AV:lle. Nuoret varsinkin kysyvät ja jopa - nielaus - ehdottavat jotain kahvilanpitäjälle, ja elävät näin tyytyväisinä elämäänsä saatuaan haluamansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai paskoja paikkoja boikotoidaan. Mitä te sitten teette?
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen lammas ei kysy, tyytyy paskaan ja tulee valittamaan siitä AV:lle. Nuoret varsinkin kysyvät ja jopa - nielaus - ehdottavat jotain kahvilanpitäjälle, ja elävät näin tyytyväisinä elämäänsä saatuaan haluamansa.
Juuri näin. Vielä muutama vuosi sitten ei kovinkaan monessa kahvilassa saanut lattea laktoosittomaan maitoon, mutta kun tarpeeksi moni sitä kysyi, niin nykyisin saa jo hyvin monesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko paikka siis paska kun siellä ei tarjota kaikkia mahdollisia erikoisvaihtoehtoja kaikille mahdollisille allergioille?
Kysymyksen asettelulla se suurin merkitys on! On ihan eri asia kysyä esim: "Onko teillä kauramaitoa?" kuin kysyä: "Onko teillä jotain kasvimaitoa? " Kuinka monessa ravintolassa on kaikki soija-, kaura-, manteli-.....maidot? Kauramaidon kyselijä sitten tuhahtaa tarjoilijan soijamaidolle, että hänelle ei sellainen kelpaa. Kun taas toi toinen ilahtuu, kun löytyy edes mantelimaitoa sen lehmänmaidon rinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko paikka siis paska kun siellä ei tarjota kaikkia mahdollisia erikoisvaihtoehtoja kaikille mahdollisille allergioille?
Mistä moinen olkinukke?
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksen asettelulla se suurin merkitys on! On ihan eri asia kysyä esim: "Onko teillä kauramaitoa?" kuin kysyä: "Onko teillä jotain kasvimaitoa? " Kuinka monessa ravintolassa on kaikki soija-, kaura-, manteli-.....maidot? Kauramaidon kyselijä sitten tuhahtaa tarjoilijan soijamaidolle, että hänelle ei sellainen kelpaa. Kun taas toi toinen ilahtuu, kun löytyy edes mantelimaitoa sen lehmänmaidon rinnalle.
Paitsi pähkinäallerginen :D
Vierailija kirjoitti:
Soijamaidolle tuhahtelija taitaa olla keksitty ihminen tai täysin marginaalitapaus. Minä ainakin kysyn, mitä haluan tai tarvitsen, en jotain sinne päin. Jos haluan ruuveja, pyydän ruuveja enkä nauloja tai teippiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijamaidolle tuhahtelija taitaa olla keksitty ihminen tai täysin marginaalitapaus. Minä ainakin kysyn, mitä haluan tai tarvitsen, en jotain sinne päin. Jos haluan ruuveja, pyydän ruuveja enkä nauloja tai teippiä.
Sama juttu. Jos ei saa ruuveja, menen sinne, missä saa ruuveja. Enkä myöskään suosittele kaveriani menemään ostamaan ruuveja myymälästä, josta saa kyllä nauloja ja teippiä, mutta ei ruuveja.
Käyn paljon kahviloissa ja ravintoloissa, vuosittain menee näihin monta tonnia, vaikka sinkku olenkin. Mulle on tärkeä tietää, mistä mitäkin saa ja mistä ei. Koska mulla on myös kavereita, joiden kanssa käyn kahviloissa ja ravintoloissa. En halua ehdottaa kahvilatreffeille kauramaitoa juovalle paikkaa, josta tiedän, ettei sieltä kauramaitoa saa.
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, jos asiakas alkaa valittamaan asiasta. Minä ainakin vain äänestän jaloillani.
Saa kysyä, kysyn usein lähikauppaankin että oisko mahdollista saada tuotetta x. Kysyvät "ylhäältä" tai sitten vaan suorilta sanovat että ei ole mahdollista/okei tilataan. Mutta jos jotain ei oo niin sitten ei oo. En ymmärrä sitä että kun on eka karsittu ruokavaliosta jotain koska ideologia mutta sekään ei riitä että kahvila x tarjoaa esim. hyvää vegaanista leivonnaista mutta kun Minä Itse on päättänyt että Minä en tykkää sitruunasta niin Minä sitten valitan koska ei ole otettu huomioon että vaikka Minä olen ruokavalio x:n harjoittaja en kuitenkaan pidä asiasta a, b, c, d, e.. jne.
Monessa pienessä kahvilassa on rajalliset tilat ja ei voi olla sataa eri lajia. Muistan joskus omasta lapsuudesta kun joku maitoallerginen oli todella tyytyväinen kun joku oli muistanut varata syntymäpäiville esim. mehujäätä allergiselle jäätelökakun sijaan. Nykyään tulis varmaan "tässä on sininen kuori tässä mehujäässä, haluan semmosen missä on punaisia raitoja"
Itse ole ollut esimerkiksi pizzeriassa töissä ja tehnyt gluteenittomia pizzoja. Ohjeistus oli että gluteenitonta tilatessa kysytään, onko keliakia (juurikin näiden omadiagnoosi-gluteenivälttelijöidenvuoksi) koska gluteenittoman pizzan valmistus keliaakikolle on hitaampaa kuin sen gluteenittoman pohjat käsittely ja täyttäminen samoilla pinnoilla ja täytteillä (pinta pyyhittiin harjalla jauhoista, mutta keliaakikkojen kanssa tämä tehdään täysin erillisessä tilassa, jossa ei ole vehnäjauhoa käsitelty, avataan uudet täytepakkaukset jne).
Ja jukolauta sitä raivoa kun kysyt, onko keliakiaa. Hirveä räpätys siitä että mitä se minulle kuuluu onko vai eikö, tee nyt vain se vitun pizza vittu gluteenittomana vittu. Kun toteat sen raivoamisen perään että niin, ruoan saa nopeammin jos sitä ei tarvitse paistaa erillisessä vuoassa ja valmistaa erillisessä tilassa, muuttuu ääni kellossa hyvin nopeasti. Kunhan nyt vain tämä on saanut ensin räyhättyä sille ihmiselle, joka edes hieman yrittää helpottaa tämän hiton ruokavenkslaajan elämää.