Näin onnistut säästämään 6 tonnia hetkessä, Me Naiset neuvoo
Toimittaja halusi säästää kuusi tonnia. Vaikea tehtävä kun palkka oli alle kaksi tonnia ja aikaa vain kolme ja puoli kuukautta. Sankaritoimittaja kuitenkin onnistui ja pian oli summa kasassa.
Eli tee näin:
"Aivan ensimmäiseksi irtisanoin vuokra-asuntoni Kainuussa. Muutin 300 kilometrin päähän isoäitini luo hänen omakotitaloonsa ja menin töihin paikalliseen lehteen. Isoäitini kanssa asuminen helpotti urakkaani valtavasti: säästin asuin- ja ruokakustannuksissa 4 000 euroa.
--
Aamupalaksi söin kaurapuuroa rahkan ja itsepoimittujen marjojen kanssa, lounaalla nautin eväsleivät, illalliseksi popsin herkullista salaattia, kanaa, lihaa ja perunoita, joita isoäitini oli valmistanut, ja ennen nukkumaanmenoa söin hedelmiä. Ruokamenoissa säästin 1 700 euroa, koska asuimme yhdessä isoäitini kanssa."
..
Helppoa, eikö vain?
http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/6_000_euroa_saastoon_all…
Kommentit (140)
Kuinka paljon voin säästää, kun saan työmarkkinatukea, josta maksan pois vanhaa opintolainaa 100 e/kk?
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2123 kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu noi itsepoimitut marjat xD Ne on aina näissä "köyhäilyvinkeissä" olipa juttu lehdessä tai av-ketjussa :D
Näinpä. Viime vuonna tein kuten neuvottiin ja menin metsään poimimaan mustikoita, löysin pitkän etsimisen jälkeen hyvän apajan ja keräsin 5 litraa. Sitten vasta tyhmänä aloin miettiä että mihin niitä nyt sitten voi käyttää; piirakkaa on köyhän turha leipoa ja hilloa tai hyytelöä en käytä. Okei, söin sitten niitä marjoja sen muutaman päivän ajan sellaisenaan kunnes ne pilaantuivat.
Tämä vuonna olin viisaampi ja ajattelin myydä keräämäni marjat. Ensin kyselin netissä, haluaako joku ennakkotilata mustikoita, no ei halunnut. Poimin sitten 15 litraa mustikoita, puhdistin ne, ostin niille pakkausrasioita, matkustin bussilla niiden kanssa torille myymään. Torimaksu oli 5 euroa, ei paha, laitoin myös ilmoituksen kuvineen paikkakuntani facesivuille. Valitettavasti paikalla oli monta muutakin marjanpoimijaa ja minulta vain kaksi mummoa osti mustikkarasian, ja netissä niistä kyseltiin vasta viikko poimimisen jälkeen.
Mutta köyhä menkööt silti marjamettään poimimaan perkele!Marjanmyynnissäkin pitää olla suhteita ja ostajat valmiina. Onko sinulla pakastinta? Olisit pakastanut talveksi.
Aina kun on tämä laaba-laaba, että miksei työttömät poimi metsän herkkuja, marjoja ja sieniä... että pitäisi olla "suhteita". No ehkä ovat työttömiä siksi kun nimenomaan ei ole suhteita, eikä niitä työttömänä juuri mistään saakkaan. Niin ja pakastimeen ei ole varaa.
Viimeisin ei ollut siis minun viestini jos joku niin käsitti, minulla kyllä on pieni pakastin mutta se on täynnä makaronia yms. Ostaako joku tosiaan pakastemarjoja jos ne ovat itse poimittuja?
Makaronia pakastimessa? En ostaisi valmiiksi pakastettuja marjoja, koska ne ehtivät sulaa matkalla ja uudelleen ei voi pakastaa. Jos nyt ei ihan naapurin pakastimesta saisi siirrettyä.
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2123 kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu noi itsepoimitut marjat xD Ne on aina näissä "köyhäilyvinkeissä" olipa juttu lehdessä tai av-ketjussa :D
Näinpä. Viime vuonna tein kuten neuvottiin ja menin metsään poimimaan mustikoita, löysin pitkän etsimisen jälkeen hyvän apajan ja keräsin 5 litraa. Sitten vasta tyhmänä aloin miettiä että mihin niitä nyt sitten voi käyttää; piirakkaa on köyhän turha leipoa ja hilloa tai hyytelöä en käytä. Okei, söin sitten niitä marjoja sen muutaman päivän ajan sellaisenaan kunnes ne pilaantuivat.
Tämä vuonna olin viisaampi ja ajattelin myydä keräämäni marjat. Ensin kyselin netissä, haluaako joku ennakkotilata mustikoita, no ei halunnut. Poimin sitten 15 litraa mustikoita, puhdistin ne, ostin niille pakkausrasioita, matkustin bussilla niiden kanssa torille myymään. Torimaksu oli 5 euroa, ei paha, laitoin myös ilmoituksen kuvineen paikkakuntani facesivuille. Valitettavasti paikalla oli monta muutakin marjanpoimijaa ja minulta vain kaksi mummoa osti mustikkarasian, ja netissä niistä kyseltiin vasta viikko poimimisen jälkeen.
Mutta köyhä menkööt silti marjamettään poimimaan perkele!Marjanmyynnissäkin pitää olla suhteita ja ostajat valmiina. Onko sinulla pakastinta? Olisit pakastanut talveksi.
Aina kun on tämä laaba-laaba, että miksei työttömät poimi metsän herkkuja, marjoja ja sieniä... että pitäisi olla "suhteita". No ehkä ovat työttömiä siksi kun nimenomaan ei ole suhteita, eikä niitä työttömänä juuri mistään saakkaan. Niin ja pakastimeen ei ole varaa.
Viimeisin ei ollut siis minun viestini jos joku niin käsitti, minulla kyllä on pieni pakastin mutta se on täynnä makaronia yms. Ostaako joku tosiaan pakastemarjoja jos ne ovat itse poimittuja?
Makaronia pakastimessa? =O
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuosta artikkelista voisi laittaa ko. lehdelle jotain palautetta? Idioottimainen juttu sen perusteella, mitä tässä ketjussa siitä luen.
.
Helpommalla pääsee, kun mode poistaa tän ketjun inhottavana (ja sellaisenaan jonkin "lain" vastaisena)
Ehkä tämä "loukkaa" tuon isoäitin kustannuksella itselleen säästöä tekevän tunteita tai mainetta... siitä huolimatta, vaikka kyseiseen lehteen tuskin säästökeinojaan markkinoimaan on väkisin raahattu, saati että kirjoitettaisiin ilman isoäitinsä hyödyntäjän lupaa.
.
Kuka niitä marjoja ja sieniä tosiaan ostaa, kun jokainen voi mennä metsään itsekin, tai viedä sukulaisen pakastimesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuosta artikkelista voisi laittaa ko. lehdelle jotain palautetta? Idioottimainen juttu sen perusteella, mitä tässä ketjussa siitä luen.
.
Helpommalla pääsee, kun mode poistaa tän ketjun inhottavana (ja sellaisenaan jonkin "lain" vastaisena)
Ehkä tämä "loukkaa" tuon isoäitin kustannuksella itselleen säästöä tekevän tunteita tai mainetta... siitä huolimatta, vaikka kyseiseen lehteen tuskin säästökeinojaan markkinoimaan on väkisin raahattu, saati että kirjoitettaisiin ilman isoäitinsä hyödyntäjän lupaa.
.
.
Helppoa kuin heinänteko. Pätkä kertomuksesta:
"Aivan ensimmäiseksi irtisanoin vuokra-asuntoni Kainuussa. Muutin 300 kilometrin päähän isoäitini luo hänen omakotitaloonsa ja menin töihin paikalliseen lehteen. Isoäitini kanssa asuminen helpotti urakkaani valtavasti: säästin asuin- ja ruokakustannuksissa 4 000 euroa."
... ?
Monesti nämä säästövinkit ja laihdutusvinkit on semmosia että (entinen) köyhä tai (entinen) läski niitä ei ole kirjoittanut.
"Jätä aamukahvista maito pois ja tuoremehu aamulta niin paino laskee vuodessa x kiloa"
-Entä jos ei juo kahvia eikä mehua?
"Lopeta tupakointi ja osta vähemmän alkoholia niin säästät x euroa"
-Jos tosiaan ei polta ja alkoholiin menee vuodessa 50 euroa. Joka tietty on kans säästöä jos sen 50e säästäisi mutta ei sillä nyt varmaan ihan kuuhun mennä.
Onhan se monelle pappa betalar tyypille tosiaan uutta että jotkut ovat köyhiä ja niihin ne turhaa turhemmat copy paste listat "näin säästät" eivät auta. Tai joku jolla ei ole koskaan ollut painon kanssa ongelmia käyttää taas samaa leikkaa ja liimaa menetelmiä ja listaa ns. kaikille sopivia ohjeita.
Ehkä jutun juoni olikin se, että asuminen on aivan saatanan ylikallista. Mutta lähtökohtaisesti aika idiotismia yrittää säästää alle kahden tonnin kuukausituloista n. kaksi tonnia kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan tuon. Ajattelin ensin, että tuo on jonkinlainen satiiri, mutta ei tainnut olla.
Ilta-Sanomat on kunnostautunut antamalla eräälle nuorehkolle naiselle ihan kolumnin, jossa tämä säännöllisesti antaa talousneuvoja rahvaalle. Ideana on poikkeuksetta se, että köyhäkin voi sijoittaa, jos hankkii ensin X:ää kymppitonnilla ja sitten tekee manöövereja ja hupskeikkaa summa onkin kaksinkertainen. Eläkeaikoja on köyhänkin hyvä varmistella hankkimalla pari sijoitusasuntoa. Eikä opintolainaa tarvitse ottaa, kun asuu vanhempien omistamassa kaksiossa, ja kun tulee oman asunnon ostamisen aika, saa pankista lainan todella hyvin eduin, kun puolison vanhemmat tekevät tarpeeksi isot bisnekset pankin kanssa. Tämän talousneuvojan kolumneja ei tietenkään saa kommentoida, sehän olisi ihan epäasiallista.
Olen opiskelija, ja varakkaan perheen tyttö antoi minulle hyvän vinkin: kun sijoitan vaikka vain kymppitonnin vuodessa hyvin, kuten hän, jo pian tilini pullistuu. Kysyin, mistä nuo vuotuiset kymppitonnit revin, kun mulla menee opintolainaa myöten joka penni asumis- ja ruokakuluihin, vakuutuksiin jne. No sillä kun porukat kustantaa kämpän, ruuat jne ja tyttö sen kuin sijoittaa opintotukensa. Kivaa, että kaikilta opiskelijoilta leikataan opintotukea nyt, kun siltä voisi välttyäkin poistamalla koko tuen rikkailta pennuilta. Samoin joku oikeasti tarvitsee lapsilisän elääkseen, ja silti sitä jaetaan myös hyvätuloisille jotka kerää siitä ison potin lapsensa tilille. Kuvottavaa! Tuet köyhille ja pois hyvätuloisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan tuon. Ajattelin ensin, että tuo on jonkinlainen satiiri, mutta ei tainnut olla.
Ilta-Sanomat on kunnostautunut antamalla eräälle nuorehkolle naiselle ihan kolumnin, jossa tämä säännöllisesti antaa talousneuvoja rahvaalle. Ideana on poikkeuksetta se, että köyhäkin voi sijoittaa, jos hankkii ensin X:ää kymppitonnilla ja sitten tekee manöövereja ja hupskeikkaa summa onkin kaksinkertainen. Eläkeaikoja on köyhänkin hyvä varmistella hankkimalla pari sijoitusasuntoa. Eikä opintolainaa tarvitse ottaa, kun asuu vanhempien omistamassa kaksiossa, ja kun tulee oman asunnon ostamisen aika, saa pankista lainan todella hyvin eduin, kun puolison vanhemmat tekevät tarpeeksi isot bisnekset pankin kanssa. Tämän talousneuvojan kolumneja ei tietenkään saa kommentoida, sehän olisi ihan epäasiallista.
Olen opiskelija, ja varakkaan perheen tyttö antoi minulle hyvän vinkin: kun sijoitan vaikka vain kymppitonnin vuodessa hyvin, kuten hän, jo pian tilini pullistuu. Kysyin, mistä nuo vuotuiset kymppitonnit revin, kun mulla menee opintolainaa myöten joka penni asumis- ja ruokakuluihin, vakuutuksiin jne. No sillä kun porukat kustantaa kämpän, ruuat jne ja tyttö sen kuin sijoittaa opintotukensa. Kivaa, että kaikilta opiskelijoilta leikataan opintotukea nyt, kun siltä voisi välttyäkin poistamalla koko tuen rikkailta pennuilta. Samoin joku oikeasti tarvitsee lapsilisän elääkseen, ja silti sitä jaetaan myös hyvätuloisille jotka kerää siitä ison potin lapsensa tilille. Kuvottavaa! Tuet köyhille ja pois hyvätuloisilta.
Ystäväni saivat lapsilisänsä omille säästötileilleen ja saivat käyttää rahat esimerkiksi oman asunnon hankintaan tai osa lähti ulkomaille kielikursseille tai vaihtoon ja käyttivät rahoja opintojen rahoittamiseen ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jutun juoni olikin se, että asuminen on aivan saatanan ylikallista. Mutta lähtökohtaisesti aika idiotismia yrittää säästää alle kahden tonnin kuukausituloista n. kaksi tonnia kuussa.
... mutta kai se isoäitikin jonkinlaista eläkettä saa. Ei tosin välttämättä kovin suurta, mutta eipä monella vanhalla ihmisellä kovin isot ole menotkaan. Tässäkin tapauksessa vain omakotitalon ylläpitokulut, lämmityskulut, sähkö ja vesilaskut, kiinteistövero, puhelin ja lehtikulut , vakuutukset, monesti jo on lääkäri- lääke ja sairaalakulujakin. Jokunen mainitakseni.
Ei nykyaikana enää ehkä moni vanhus välttämättä tarvitse yhtään lisäsuuta ruokittavaksi. Etenkään, mikäli eläke kiikun kaakun riittää noihin jo oleviin kuluihin.
Tarinassa ei kerrota miten vanhuksen taloudellinen tilanne kehittyi tuona aikana. Paraniko se vai huononiko se.
.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on toki suhteellista mutta itse en saa kyllä mahdutettua vuokra-asuntoa Kainuussa ja aivan saatanan ylikallista samaan lauseeseen.
Eli periaatteessa isoäiti maksoi 6000 tälle "säästäjälle"
Miten 3,5 kuukaudessa pystyy säästämään 1700 € pelkistä ruokamenoista? Vaikka summa jaettaisiin tasan neljälle kuukaudelle, se tekisi silti 425 €/kk. Saa olla melkoinen tuhlari, jos käyttää niin paljon rahaa ruokaan... Mulla menee n. 150 €/kk ja syön terveellisesti, monipuolisesti ja maukkaasti. En metsästä erityisemmin punaisia hintalappuja enkä juokse huipputarjousten perässä toiselle puolelle kaupunkia.
Ei meillä ole 6000 euroa käyttörahaa kolmelle ja puolelle kuulle. Vaikka lopettaisimme kaiken kulutuksen niin noin paljoa ei säästyisi. Tosin kaikki mummoni ja pappani ovat kuolleet, joten muutoinkaan ei osu säästövinkki nyt maaliin.
Miten toimittaja vaan MENI töihin paikalliseen lehteen :'D Lehtialalla on käynyt todellinen työpaikkakato ja valtaosa jutuista ostetaan nykyään vakituisilta avustajilta ja freelancereilta, vakituisia palkataan todella harkiten ja tarpeeseen. Ei missään paikkakunnalla enää vaan marssita toimitukseen, että moi, tulisin teille töihin, muutin tuossa juuri tänne.
Vierailija kirjoitti:
Miten 3,5 kuukaudessa pystyy säästämään 1700 € pelkistä ruokamenoista? Vaikka summa jaettaisiin tasan neljälle kuukaudelle, se tekisi silti 425 €/kk. Saa olla melkoinen tuhlari, jos käyttää niin paljon rahaa ruokaan... Mulla menee n. 150 €/kk ja syön terveellisesti, monipuolisesti ja maukkaasti. En metsästä erityisemmin punaisia hintalappuja enkä juokse huipputarjousten perässä toiselle puolelle kaupunkia.
Artikkeli oli tosiaan aika arvoton. Säästövinkit naurettavuudessaan olivat jo ihan oma lukunsa, mutta myös tämä että lukuja oli vain heitelty tekstiin täsmentämättä lainkaan että miten ne olivat syntyneet ja miltä ajalta. En ymmärrä artikkelin tarkoitusta
Mites ne kansaneläkkeen varassa elävät vanhukset joiden tuista leikattiin niin, että rahaa on joko asumiseen tai lääkkeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Miten toimittaja vaan MENI töihin paikalliseen lehteen :'D Lehtialalla on käynyt todellinen työpaikkakato ja valtaosa jutuista ostetaan nykyään vakituisilta avustajilta ja freelancereilta, vakituisia palkataan todella harkiten ja tarpeeseen. Ei missään paikkakunnalla enää vaan marssita toimitukseen, että moi, tulisin teille töihin, muutin tuossa juuri tänne.
Ihmettelen samaa. Samoin nuo höpinät sählykerhon ohjaajan ja kuvataidemallin hommista. Miten yhtäkkiä vaan kolmessa kuukaudessa perustetaan joku sählykerho ja kuvataidekurssille pääsee tuosta vaan malliksi.