Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

¨¨¨SYYSQ¨¨¨perjantai!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä Enkeli, meidän pinojen alottaja? :)

Voi tulla pikkurinsessalta viestiäi89ö n b näin:)

Millon armaat mammat tulette kylään? Arkena, viikonloppuna, uniaikaan, ilman lapsia, lasten kera?

T:Ynis

Vierailija
2/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan koittaa sellainen päivä, ettei meillä kukaan (lähinnä Väkkärä) ole kipeä, niin tulemme enemmän kuin mielellään!

Ja jos valita saa, niin arkena, lasten kanssa. Pyörskyllä on ollut ikävä Isorinsessaa...

Kahville, mars.

Eikun kahville, leipä. Ei minulla edes ole Marsia - onneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se tosiaan niin, että töihin piti tulla ihan joka ikinen päivä? Kun ei enää niin huvittaisi nousta kuuden kieppeissä, ja voisin muutenkin keksiä lasten kanssa jo jotain kivempaa tekemistä, esims, tulla Ynkille kylään syömään suklaata kermanvalkoisilta ja suklaanruskeilta astioilta?

Hilu mukaan Tallinnaan, jees! T-P olikin matkalla, mietin eilen, ettei ole ¿näkynyt¿. Lila, MITEN ihmeessä olet ehtinyt raskaudessasi noin pitkälle, se on pelottavaa, sillä samalla todistaa, että taidan itsekin olla pian siellä¿ Jaksamista viimeisiin päiviin.

Pojista ja kasvatuksesta. En ole tehnyt vielä suuria havaintoja eroista poikien ja tyttöjen välillä. Taidan kasvattaa pojastani oman mallini mukaan eli tyttönä, heh. Jotain huomioita kuitenkin on siihen suuntaan, että kyllä, pojat ovat eri asia kuin tytöt. Sen lisäksi on vielä luonnekohtaisia eroja.

Meillä ainakin Poikanen oli pienestä pitäen kiinnostunut autoista, varmasti en ohjannut siihen suuntaan eikä isänsäkään, antiautoihmisiä kun olemme. Tyttö taas palloista.

Poikasta on kiinnostanut alusta asti enemmän esineet, kun taas tyttöä ihmiset. Joskin tässä minusta on luonne-eroista myös kysymys.

Poikasen leikit ovat usein aika mustavalkoisia voitto-häviöleikkejä. Ensin ajattelin tartuttaneeni oman hillittömän kilpaviettini lapseen, mutta nyt olen löysännyt, ja ajattelen, että tämä on poikien juttu, kuuluu tiettyyn vaiheeseen ja luonne vahvistaa sitä. Kaveripiirin lapsia havainnoimalla samaa käytöstä on nimittäin monilla pojilla.

Tästä nousikin mieleeni kauan hautomani g-kysymys: Kun monilla meistä on kotona paljon harmiteltavaa siitä, kuinka miehet eivät puutu siivoukseen tai hoitavat sen hyvin erilailla kuin naiset, kysyn poikien äideiltä ja miksei muiltakin:

Kuinka kasvattaa omasta pojasta mies joka hoitaa kotia hyvin?

Ja nyt töihin,

Kukkuu

Vierailija
4/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsy painaa,aivotoiminta nollassa...Ei siis kovin hyvä yö!TAjusin kyllä et tämähän se on mun normaali olotila,se väliajan nukkuminen ja pirteys oli vaan harhaa....

Jos puhutaan ihan aikuisten oikeesti ekä virtuaalisesti...Ni kun me kovin kaukana Yniksestä asumme ja autottomia olemme ni olis kiva vklna,ilman lapsia...Nyyttäreitä,niin että voimme lainata Yniksen kokoja...

Pitäs ehkä viedä typy pulkkailemaan kun on lunta tullu vähän..

Pojan tarha läks makkaranpaistoretkelle...heil oli paaaaaljon eväitä.Oisin voinu mennä mukaa..

Enkeli:Missä olet?????Sano BÖÖ!!

Tuo kukkuun G vaatii taasen ajatusta...

Ai nii..typy teki aamulla pisut pottaa...Mä oon niin ihmeissäni ku poika oli vuoden vanhempi enneku edes harkitsi istumista..

jatu

Vierailija
5/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toripäivä tiedossa poitsun kans...

Vierailija
6/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatu, meillä poju tipahti illalla jotenkin sängyltä, oli miehen kanssa makkarissa jotain touhuamssa. kuului kamala kopsaus ja kova itku. Onhan noita kopsuja tapahtunut, mutta ekaa kertaa nousi kunnon kuhmu takaraivolle : (, yöllä heräs itseen ja annoin maitoa : ), mutta ei onneks edes nukahtanut siihen.

LILA, kovasti voimia tulevaan koitokseen!!! Voi olla ettei jakseta lähteä ens viikolla ajeleen, jos ollaan mummolaan seuraavana viikonloppuna menossa, mutta jos se jää väliin niin ilmoittelen...

Pienet pojat.......kasvatus. Oisin halunnut ostaa pojalle joululahjaksi nuken, mutta mies ei tykännyt, ois pitänyt ostaa vaan.

POju tykkää kauheasti nyt palloista, ja pärisyttää pikkukuormaautoilla ajelleessaan.

Eilen olivat miehet pilkillä. Autolla olivat ajaneet ja saivat saaliksi yhden ahvenen, joka oli päästetty vapauteen. pojua ei ollut saalis kiinnostanut, vaan enempi se pikkukauha jolla pilkkireijästä kauhataan jäähilettä.

Mulle tulee kohta kateus, kun isällä ja pojalla on kaikkea yhteistä, ei vaiskaan.....

Kaikille oikein mukavaa viikonloppua, alkoi jännittää, jos 18.6 vihdoin näen teistä osan.

Lähdetään HImokselle viikonlopuksi, tosin ei ole oikein laskettelusäät,mutta vaihtelu tekee hyvää.

tiivii ja pikku-V

Vierailija
7/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu alkoi 7 jälkeen ja yö nukuttiin hyvin! Näin se on aina kun ollaan oltu reissussa.

Aamupäivästä käytiin kaverin pojan 4-v synttäreillä. Olin radikaali ja annoin Onnille pillimehua:) Ihan oikeesti, en ole antanut ennemmin mitään mehuja. Kyllä poika imeä osas mutta ei ollut mikään suuren suuri herkku. Mutta joi kuitenkin.

Nyt särkee päätä. Liekö liian suolainen pitsa eilen syötynä vai mikä tämän taas aiheuttaa.

Hienoa Tiivi, että pääset tapaamaan mammoja! Olisinpa minäkin päässyt... Taidetaan olla Ukkohallassa miehen työporukan kanssa tuolloin.

Sinkkosesta olen kuullut mutta en ole lukenut. Ainoa kirja lapsiin liityen , minkä olen lukenut on tuo Keltikangas-Järvisen Temperamentti. Varmaan toisaalta tekis hyvää lukeakin enemmän. Ehkä.

Jotain miesjuttuja oli pinnalla myös aiemmissa pinoissa. En muista enää mitä.

Nyt poistun pulisemasta, tuli kaveri kylään.

T-P

Vierailija
8/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai miten se meni se Martti Servon laulu (" Ei se vielä rentuksi tee jos vähän renttuillaan jne.).

Ynsi, mä voin tulla viikonloppuna ilman tyttöä tai viikolla tytön kanssa. Ihan miten vain. Ainoa miinus on että ei mullakaan ole päivisin autoa käytössä mutta yleiset kulkee. Pääseekö teidän lähettyville hyvin esim. paikallisjunalla?

Kukkuun G: Niin, minulla ainakin on hyvin eri käsitys kuin miehelläni että mikä tai milloin on siistiä ja milloin pitää siivota, jne. Usein mies toteaa: " tällähän on jo ihan siistiä" - johon minä: " ei todellakaan" . No, voi olla että olen siisteysfriikki, tms. Ja tyttöni ainakin seuraa mun esimerkkiä kun rakas harrastus nykyisin on heilua rätin kanssa minun perässä :) Ja ulkonakin pyyhkii rukkasillaan lunta hus-hus-pois esim. keinusta ennenkuin haluaa siihen istua. Heh.

No, tästä kai sais kuvan että jatkuvasti täällä hillun rättien ja imurin kanssa mutta ei nyt sentään. Mutta tosiaan, eri maailmoissa eletään miehen kanssa kun kysymys on siisteyskäsityksestä. Ja tästä ei kai tilanne muutu.

Pojan kasvatuksesta en osaa sanoa mitään järkevää. Onkohan niin, että jossain vaiheessa naiset alitajuisesti esim. ohjaavat tyttöjä tässä kohden. Tytöille annetaan helpommin kodinhoitoon liittyviä tehtäviä kuin pojille? Tai tytöt ottavat helpommin sen mallin äidiltään kun pojat seuraavat kuitenkin jotenkin luonnollisesti kuitenkin isiään. En tiedä.

Sitten kysymys vielä tähän loppuun. Kun mua huolettaa. Tytöllä oli nuha noin kuukausi sitten. Ja taas hän on nuhassa! Onko normaalia sairastua näin usein nuhaan, vai täytyisikö tässä jo miettiä että tarkemman tsekkauksen paikka?? Tyttö kuitenkin syö tosi hyvin (taas sellainen vaihe menossa, onneksi), nukkuukin taas hyvin yönsä eikä heräile, tms. Kakka normaali (ehkä vähän löysempää kuin aiemmin, siis ei mitään velliä, tms. Mutta voi johtua myös siitä, että syö aika paljon kuitupitoista ruokaa nyt. Esim. tosi isot annokset ruispuuroa).

Silloin aiemmin kun puhuin täällä tytön yöllisistä itkuista, niin mehän kävimme varmuudeksi tarkastamassa ne korvat (en muista olenko puhunut, sorry jos toistoa). Mutta ne olivat silloin OK eli terveet.

Mutta siis tuo jatkuva nuha mietityttää ... Onko vaan pöpöjä liikkeellä vai voisiko olla merkki esim. isoista kitarisoista, tms.

Ajattelin täältä ensin kysellä kun usein täältä saa nopeasti järkeviä vastauksia :)

Tsemppiä päivään!!

Alli

Vierailija
9/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkuun gallu:

Mun on varmaan liian helppo vastata tähän. Mies hoitaa kodin hyvin, ainakin yhtä hyvin kuin minä ellei paremminkin. Tekee kaikkia töitä päivittäin, säännöllisesti ja runsaasti: hoivaus- ja puunaus-, ym. Nähdäkseni isän esimerkki on olennainen: ei opi edes ymmärtämään, että " pippelin vuoksi" tiettyjä töitä voisi vältellä, anteeksi brutaali ilmaus heti etukäteen. Mutta kun mulle ei ole koskaan valjennut se, mihin perustuu ihan oikeasti se, että toinen tekee ikävät palvelustyöt ja toiset ottavat roolin palveltavina... (Kaupunkilaisasunnoissa se menisi näin, sillä muita kotitöitä ei ole kuin sisätöitä. Ymmärrän työnjaon paremmin niissä oloissa, joissa selkeästi on toisenlaisiakin töitä, vaikka liian kaavamaista jakoa vieroksunkin.)

Ja tietysti lapsen iän ja kapasiteetin mukaan asetetut säännöt kotitöiden tekemisestä edesauttavat.

Ja filosofiset keskustelut ihmisen vastuusta, toisen ihmisen kunnioittamisesta ja vertaisenaan pitämisestä, kaikenlaisten monipuolisten töiden tekemisen tärkeydestä.

En tarkoita kuitenkaan, että Pönksy nyt takuuvarmasti olisi kotia hoitava mies aikuisena, mutta tasaisenvarman mallin hän saa hyvästä isästään ja keskusteluissa äidillä on myös perusteltu näkemys. Voihan hänestä tulla kapinallinen tai laiska tai hän rakastuu johonkin perinteiseen kotihengettäreen tai hän viehättyy ympärillä näkemistään toisenlaisista malleista - kaikki ei ole omissa käsissämme.

Vierailija
10/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ehtinyt oikein koneelle kirjottamaan. Aamuisin ei enää kerkeä, kun Nea sen kuin aikaistaa heräämistään valoisuuden myötä :-/ Eilenkin jo puol 7 aikaan ja sit ei kuitenkaan nuku päivällä pidempään. Meidän pimennysverhot päästää valon läpi ylhäältä, jotain on keksittävä! Eilen oli siivouspäivä, hyvä ystävä oli yötä, saunottiin, syötiin herkkuja ja katottiin Lost! Ihmeellistä, et katoin telkkua! Se on aina kiinni, enkä edes osaa sitä avata, kun miehellä ihme viritelmät siinä ja 7 eri kaukosäädintä.

Jatu, hyvä kun mies pääsi pian kotiin! Harmi teidät yöt, jaksamisia! ja hienoa Typyn pottailu! :-)

Ynis, kovin mieluusti tulisin ilman lasta, kun Nean kanssa on niin stressaavaa matkustaa ja kaikki päiväunet ym. Nukkuisi ulkona, eli jos se sopii, niin kyllä mukaankin voin ottaa. Olis vaan ihana nähdä ihan ilman lastakin! :-)

Alli, nuhaan en osaa kommentoida muuta kuin, että onhan näitä pöpöjä liikkellä, että ihan normaalia voi olla.

Nea on tosi uhmakas nykyään, itkee ja huitoo jos ei saa tahtoaan läpi. Läiskii itseään päähän tai sit meitä :-( Mitä sanoo viisaammat, kannattaisko olla liikaa kiinnittämättä huomiota oman pään läpsimiseen, kun innostuu vaan enemmän kun kieltää/nauraa päin naamaa. Jos meitä lyö, niin tiukasti kielletään, mut hankalaa estää itseään läpsimästä. Mä oon jotenkin ihan ahdistunut asiasta :-( Toivon et menis ohi ja pelkään, et Neasta tulee lyövä pieni tyttö..

Mut niin ihanaa, et nyt kävelee, viihtyykin paremmin! Sanoja pukkaa koko ajan lisää, muutamia kirjaimia jo tunnistaa ja kaiken maailman puumat, gepardit ja leopardit, undulaatit ja tukaanitkin osaa nimetä. Pitäis ostaa joku oikein iso eläinkirja, kun niistä niin tykkää! Syödessään vaikka leipää tai omenaa, Nea kertoo miltä se nakerreltu palanen näyttää, vaikka koiralta tai sydämeltä. Suloinen ihana tyttö, joka antaa paljon suukkoja, eilen kerhossakin aina tuli halaamaan. On se niin rakas, vaikka tuntuu, et hermot menee 100 kertaa päivässä (PMS-hirmu täällä räjähdysalttiina.. :-/), kun ei mitään tottele.

Ajattelin, et huomenna olis kiva mennä Sea Lifeen, ei olla ennen käyty, vaik ihan vieressä asutaan, mut Nea varmaan tykkäisi. Tänään illalla mennään kylään kaveripariskunnan luo, kivaa!

Kukkuun G, varmaankin vaikea tehtävä ylipäänsä, jos poika ottaa mallia isästä (joka ei tee paljoa kotihommia), mut jospa vaan pystyisi paljon ottamaan mukaan hommiin, niin et ne olis kivoja yhteisiä juttuja. Oon miettiny samaa Nean kohdalla, et toivottavasti oppii ilolla tekemään kotitöitä. Vielä ainakin..

Harmi etten pääse sillon 18.3., risteilyllekään en yön yli voi, enkä muutenkaan kovin pitkiä aikoja miehen selän takia kotoa pois olla :-(

Ankkis, hienoa, et kohta on remppa valmis! :-)

Mimmuli, uskon et sulle on tarkotettu jokin parempi työpaikka! Kyllä se löytyy! Nähdään kun ehdit! :-)

Ayapille voimia ja paranemisia koko perheelle! Hali!

Mies pääsee jo kohta töistä. Keskiviikkona alotti uuden työn paikassa, jossa aiemmin ollut ja nyt on vaan 5min työmatka! Ja kiva työ, joka parempi selälle. Mun pitäis mennä pyykkien pariin. Nyt kyllä unohtui puolet asioista mitä piti kirjottaa. Ai niin, kamalaa, ens maanantaina tää kone lähtee huoltoon ja joudun varmaan koko viikon olemaan ilman teitä!!! :-o Kamalaa!!!!

Mutta nyt mentävä! Mukavaa viikoloppua!

Enkeli1 ja Nea

Vierailija
11/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta :-)

Vierailija
12/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin kuitenkin miettimään tuota mitä itse kirjoitin malli-oppimisesta. Että ei sekään tosiaan niin yksi-yhteen asiaa selitä. Siis, että poika katselee omaa isäänsä ja ottaa hänestä mallia ja jatkaa tätä edelleen jne. Mietin tässä kohden mun omaa miestäni. Siis vaikka hänellä eri siisteyskäsitys onkin, niin se ei tarkoita etteikö hän osallistu kodin hoitoon. Koska mulla on siinä hyvä mies, että hän kyllä siivoaa, laittaa ruokaa, pesee pyykkiä, käy kaupassa jne. Minä nyt ehkä enemmän mutta siis mieheni osallistuu kuitenkin erittäin hyvin mielestäni tähän kodin yhteiseen hoitoon. Eikä se ole sellaista, että minä sanon että tee jotakin ja sitten hän tekee. Vaan tekee paljon myös oma-aloitteisesti.

Ja tässä kohden mietin miehen omaa lapsuuden kotia. Siellä on ollut erittäin vahvana jako miesten työt-naisten työt. Mieheni äiti oli se joka selkeästi hoiti kaikki mikä liittyi kotiin, ruuat, siivouksen, pyykit, jne. Mutta silti miehestäni on kasvanut kodinhoitoon osallistuva mies -- Eli miten tämä on tapahtunut. Ei ole saanut kyllä mallia omalta isältään. Hmmm.. Mun siis täytyy jatkaa tutkimusta niin, että haastattelen seuraavaksi mieheni äitiä ja isää heidän kasvatusmallistaan :)

Alli

Vierailija
13/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellouta!

Ihana Perjantai! Ollaan siivottu ja kun vielä saan uudet verhot laitettua makkarin ja keittiön ikkunoihin kelpaa taas viikonlopun sotkea. kevät, kevät pistää sisustusinnostuksen vähän turhan kovasti hyrisemään. Mikään vanha ei tunnu kelpaavan.

Sinkkonen on lukulistani yläpäässä,kiitos huttus vinkistä. Tahkokalliosta tykkään minäkin ja koitan kovasti pähkiä mikä ihme oli se käytännönläheinen opus liittyen lasten ja aikuisten vuorovaikutukseen, jonka luin joskus viisi vuotta sitten. Se oli joko alkuperältään jenkki tai britti, vanha ja kanneltaan karmean vihreä. Muutama hyvä teema on jäänyt mieleeni pyörimään ja tahtoisin lukea sen nyt uudestaan.

Poikani pieni on konehullu, siis aivan käsittämättömällä tavalla. Emme ole kyllä moiseen ohjanneet, paitsi että elinympäristöstämme löytyy paljon koneita. Mutta meillä on myös nukke, jota päivittäin hoidetaan. Ja nalle, Motin parhain kaveri kulkee aina mukana. Noin 70% ajasta poikani kulkee nalle kainalossa, ulkona, syödessä, suihkussa (arvatkaa onko hankalaa pestä kastelematta nallea) ja tietenkin ehdottomasti unilla. Nalle istuu vieressä arkun kannella kun Motti seuraa ruoanlaittoa ja sohvalla kun luetaan kirjoja. Smuik, kuuluu vähän väliä, kun Motti suikkaa pusun nallen nenään.

Meillä on muodissa K-sanat: uusimpana Kuule, Kuule, joka kuuluu kärsimättömällä äänellä heti jos äiti ei ole orientoitunut. " Kuka" toistuu heti, kun pienikin koneen jyrähdys kuuluu tieltä.

Kukkuun siivousG:tä olen miettinyt, sillä minulla on veli (17v), joka on aivan käsittämättömän siisti ihminen, on ollut aina. Hänen huoneessaan on aina, myös pahimpana murkkuvuotena, vallinnut armeijallinen järjestys ja auta armias jos sitä on joku sotkenut. Meillä on kotona aina ollut siistiä ja paikat järjestyksessä, kerran viikossa koko talo siivottiin ja siihen osallistuivat kaikki. Muistan että veljenikin jo 3vuotiaana pyyhki pölyjä huoneestaan ja sitten isompana kaikki huolehdimme omista huoneistamme. Meillä ei siis ole koskaan millään tavalla eroteltu tyttöjen ja pojan osallistumista kotitöihin. Luulen että jonkin verran sillä on merkitystä kyllä, mutta kyllä osaltaan tuo on veljeni luonteenlaatuakin.

Alli, meille on aivan normaalia että flunssia esiintyy vaikka parin viikon väleinkin. Itse en moisesta vielä huolestuisi, asiantuntijat varmaan osaa kommentoida sitten enemmän.

Minnuu on alkanut kovasti jännittää myös Lilan puolesta. Hui! Ei voi enää mennä kahta viikkoa pidempään:)

Tänään hipsin jumppaan purkamaan PMS-oireita. Kokonaisuutta kuvastaa varmaan miehen lausahdus: " Ai taasko se kuukausi on kulunut!" Vai miten tervettä on vollottaa Maaseudun Tulevaisuuden lehmät on mun elämä-jutulle??;) Huomenna lähdetään mekin Keskiselle, mitään ostettavaa ei oikeastaan ole, mutta haluan mennä jonnekin ja mitään parempaa ei tullut mieleen. Onneksi miehen loma siintää parin viikon päässä!

Aavis ja Motti

Tiesittekö muuten, että koira sanoaa Hauhau? Mutta entäs tiesittekö että myös lehmä, kissa, kili, heppa, nalle ja vauva-nukke sanovat myös HauHau?

Vierailija
14/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan olla edelleen joka kerta niin onnellinen, kun meillä käy siivooja. Tästä päästään hyvin Kukkuun kysymykseen. Meillä miehestä on ihan yhtä siistiä tai likaista kun munkin mielestä. Ero on siinä, että mies on niin mukavuudenhaluinen, että odottaa, että minä ärsyynnyn ja siivoan. Nyt kun käy siivooja, ymmärrän miestäni paremmin. Siedän sotkua paremmin, kun tiedän, ettei mun tartte tehdä asialle mitään. Kun vaan odotan joitakin päiviä, joku muu siivoaa. Sama siis miehellä, koska hän tietää, että joissain vaiheessa mä siivoan. Mies hoitaa osan kotitöistä, mutta ei kovin innokkaasti. Nykyään on omatoimisempi, koska olen lopettanut pyytämisen (=nalkuttamisen).

Ynis: minä tulisin mielellään ilman lapsia :).

Poikien leikestä. Otsolla ei ollut edes yhtään omaa leikkiautoa, kun innostui niistä perhekerhossa. Kaikki koneet roska-autosta mopoon kiinnosti jo ihan pienenä. En tietoiseti sitä opettanut, mutta tosi vahva kiinnostus kaikkea meteliä pitäviä, pyörällä kulkevia härveleitä kohtaan heräs alle 1 vuotiaana. Meillä on Otsolle ollut nukkeja, astioita yms. vähemmän poikamaisia leluja. Niilläkin hän on aina leikkinyt. Nykyään hän leikkii toiminnallisia juttuja, kuten poliisia, palomiestä tai toisinaan rakentelee hyvinkin pitkään legoilla. Taistelujuttujakin on selvästi enemmän. Yhtään miekkaa tai asetta ei pojalle ole, mutta niitä tehdään sitten milloin kepeistä ja milloin legoista. Otso tykkää tosin tehdä ruokaa niin leikisti kuin oikeastikin. Valma taas leikkii ihan samoja kuin Otso samanikäisenä. Autot, legot, palikat ja pallot ovat kivoja. Nykyään raahaa myös nukkea (tai isoa Puuha Peteä) mukanaan ja antaa ruoka ja kertoo että nukella on kakka. Vielä ei ole nähtävissä selkeää eroa tytön ja pojan leikeissä. Valmassa on kyllä havaittavissa muita tyttömäisiä piirteitä.

Hyvää viikonloppua.

Pilette

Vierailija
15/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä tullut kannatusta ilman lapsia kyläilyyn ja viikonloppuna. Hyvä idea! Mulla vaan on eka mahdollinen viikonloppu viikkoa ennen pääsiäistä. Sopisko se halukkaille? Viikon päästäkin on vapaata, mutta kun perjantainakin tulen suklaakakkuilemaan ilman lapsia, niin en raaski lähettää tyttöjä miehen kanssa pois heti taas.

T: Ynis

Vierailija
16/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki osallistuvat kotitöihin. Illalla kerätään lelut ja Valmakin on reipas apuri. Otso on aika tarkka lastenhuoneen järjestyksestä ja esim. laittaa aina menneessä kaapin ovet kiinni. Aika järjestyksen mies, ainakin vielä. Otso usein pyytää, että saa auttaa siivoiksessa. Ja usein lapset touhuavatkin mukana. Otsolla on omia tehtäviään ja hänestä on apuakin. Joskus Otso komentaa miestäkin siivomaan :). Uskon, että isän mallin lisäksi, varhainen osallistuminen ja ikätasolle sopivat (oikeat)siivoustehtävät, vaikuttavat siihen, että lapsista kasvaa omat sotkunsa siivoavia aikuisia. Oli kyse sitten tytöstä tai pojasta. Ja luonteellakin on merkitystä, kaikkia ei oikeasti häiritse, vaikka olis sotkuista.

Vierailija
17/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepsu varmaan herää kohta, joten nopeilla sormilla, lyhyesti.

Poikaa ei ole, mutta sukupuolikasvatus kiinnostaa. Sinkkoskan ja kumppaneiden lisäksi voisin suositelle Elina Lahelmaa ja Mahdollisesti Gordonia.

Huutoá. must go

Vierailija
18/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä loma siis 2 viikon päästä? Samaan aikaan kuin meillä? Oli silloin puhetta Vuokatista, oletteko lähdössä, vai jonnekin muualle? Vai vietättekö kotilomaa (sekin on muuten joskus ihanaa!).

Kasvatusasiantuntija en ole, mutta jotenkin tuntuis, että antamalla lasten kiinnostua mistä kiinnostuvat ja opettamalla tasavertaisesti osallistumaan kodin hommiin, saa kenties parhaan tuloksen. Mun mielestä ehdottomasti pojalle voi ostaa nuken ja tytöt saa leikkiä autoilla. Pojat voi myös opettaa ihan yhtä lailla osallistumaan kotitöihin kasvaessaan kuin tytötkin.

Sanoo hän, joka kiltisti kerää illalla lelut lasten jäljiltä eikä jaksa opettaa itse siivoamaan niitä. Ehkä joskus:)

Kerppu, sorry täällä ilmottelu, mutta sun posti tosiaan on täynnä.

Ihanaa, on perjantai!

T: Ynis

Vierailija
19/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ynkkärin kanssa samoilla linjoilla. Oma esimerkki on paras keino, molempien siis. MInäkään en voi napista. Mies hoitaa siivoushommelit, pyykinpesua lukuunottamati, enemmän kuin mallikkaasti. Uskon myös, että pieni esitys tai siivousleikki ei ole pahitteeksi. Tyyliin jee jee nyt siivotaan. Uskon myös, että jos siivouksesta ottaa rutiinin siinä missä hampaidenpesustakin, ei lapsi sitä heit kyseenalaista. Sanoo hän jonka esikko vielä vaipoissaan ;)

Sit noista vinkeistä. En tiedä onko Lahelmalla kuinka paljon mitään samanlaisia yleisteoksia kuin k-j llä tai sinkkosella, mutta tutkimuksia löytyy. Eri näkökulmat, mutta hyödyllistä tietoa. No joo. Ei ehkä ole välttämäti tarpeellista. Sopii minun asenteisiin.

Ynkkikselle mäkin voisin tulla jos joku ostaisi alepasta pari ylimääräistä vuorokautta :)

protestihiiri ei tahdo olla yksin, fyysinen läsnäolo ei riitä. Henkistä kaipaa hän. Lähden leikkihommiin.

hk

kaunista viikonloppua, terveyttä ja hyviä unia kaikille

Vierailija
20/33 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia ja jätskiä masu täys..

Ynis:Mulle ainaki sopis se vkl...Pääsiäisen jälkee alkaaki pojan uimakoulu.

Meillä molemmat lapset tekee jotain " kotitöitä" -ei oikee sana mut..lelut kerätää jokailta,molemmat laittaa vaattensa pyykkikoriin(typy myös paljon muuta),poikaa pyydän leipomisiin mukaan-en kyllä ole ahkera leipoja,poika vie astiansa ruokapöydästä pois...Siis mahd.paljon yritän että he oppisivat että yhdessä koti siistiksi.

Mies kyllä siivoaa,mutta meillä siisteyskäsitys aika eri ja olen tätä miettinyt...Ku alettii seurustella asuttii kotona moelmmat,sit pari vuotta omat kämpät ja sit mentii naimisii..Aikapaljo oltii mun luona seurusteluaikana ja esim.ruokaa mies ei osaa tehä,eipä ole tarvinnu opetella!

Mun mielestä asiat tehää heti,miehen mielestä kohta..eli esim.ruoan jälkee korjataa pöytä,miehen mielstä voi eka ottaa torkut...Nyt tietty ei voi jättää astioita pöydälle ku typy korjaa ne hyvin äkkiä....Mutta tälläerolla kun elettiin kaksin 5vuotta ni mies varmaan tottu että mä teen asiat enneku se ehtii edes ajatella...eli jotenki mun syytä tämä " kuka tekee kotityöt" tilanne...Nyt kun on 2lasta asiat ei hoidu enää tostaa vaan lonkalta ni on pakko alkaa saada mieheltä apua...

Monesti tämä " minä heti,mies kohta" malli johtaa siihen että illalla kun mun mielstä koti pitää olla siisti enneku voi lösähtää sohvalle,ni mä siivoilen mitä siivoilen ja jätän miehelle sellasia mitkä ei illalla häiritse ja hyvin normaalia on että täällä herra ripustaa pyykkejä n.klo1 yöllä..

Sen oon päättäny et kaikkea en tee!

Sit jos siivotaa oikein kunnolla,vklna koko perhe ni oikesti mies esim.imuroi tarkemmin :-) Mut harvoin tahtoo vkla siihen käyttää ni minä sit huiskin päivällä minkä typy antaa...

IHania nuo Nekun " ruokamuodot" :-)

jatu