Onko 'postimyyntivaimo' rasistinen sana?
Kommentit (6)
Realismia. En kyllä näe mikä termissä on rasistista, sana ei nimittäin pyri kuvaamaan mitään tiettyä ihmisryhmää negatiivisessa kontekstissa.
No, jos se on fakta niin se on fakta. Aasialainen on aasialainen, putkimies on putkimies ja banaani on banaani, vaikka kuinka inttäisi vastaan.
Onko se sitten rasistista? Sanan "rasismi" perinteisen merkityksen mukaan ei mitenkään, mutta nykyään ei oikein edes enää pysy kärryillä, että mitä se "rasismi" oikeastaan meinaa ja mitä kaikkea se pitää sisällään. Kaipa se nykyään sitten on.
Eli tavallaan molemmat vaihtoehdot on tässä tapauksessa oikein.
Vierailija kirjoitti:
On se rasismia. Sitä käytetään yleensä siinä tarkoituksessa että suomalainen nainen yritetään jotenkin keinotekoisesti nostaa ulkomaalaisen yläpuolelle.
Tai ehkä termillä yritetään kiinnittää huomiota noiden liittojen ihmiskauppalta lemuaviin vivahteisiin? Mutta kai tämäkin on taas yksi esimerkki näistä miesasiamiesten toitottamista kotimaisten naisten "etuoikeuksista"...
Yleensä sitä sanaa käytetään aasialaisista naisista ihan rodun perusteella riippumatta siitä millaisten vaiheiden kautta hän on päätynyt Suomeen avioliittoon. Eli nimenomaan on rasismia. Tunnen itse yhden Suomessa syntyneen mutta taustaltaan vietnamilaisen naisen joka on löytänyt miehensä ihan samalla tavalla kuin muutkin suomalaisnaiset mutta saa joskus tuota postimyyntivaimo-sanaa kuulla. Silloin se on rasismia.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä sitä sanaa käytetään aasialaisista naisista ihan rodun perusteella riippumatta siitä millaisten vaiheiden kautta hän on päätynyt Suomeen avioliittoon. Eli nimenomaan on rasismia. Tunnen itse yhden Suomessa syntyneen mutta taustaltaan vietnamilaisen naisen joka on löytänyt miehensä ihan samalla tavalla kuin muutkin suomalaisnaiset mutta saa joskus tuota postimyyntivaimo-sanaa kuulla. Silloin se on rasismia.
Mitä tahansa sanaa voidaan väärinkäyttää, se että niin tehdään ei tee itse sanasta rasistista. Onko esimerkiksi sana kamelikuski rasistinen siksi koska jotkut ihmiset käyttävät sanaa halventavana nimityksenä arabeista? Millä termillä oikeaa kamelikuskia sitten pitäisi kutsua?
On se rasismia. Sitä käytetään yleensä siinä tarkoituksessa että suomalainen nainen yritetään jotenkin keinotekoisesti nostaa ulkomaalaisen yläpuolelle.