Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Henkilökohtaisen avustajan työ

Vierailija
20.08.2016 |

Mitä kaikkea asiakas/avustettava voi vaatia? Siis onko jotain rajaa, mihin ei tarvitse suostua?

Tilanteeni on se, että olen nyt ollut kuukauden duunissa. Opiskeluni jatkuu 2vk kuluttua ja aiemmin sovittiin, että voin jatkaa osa-aikaisena n. 15h/vk. Nyt kuitenkin tämä asiakas on alkanut vaatia, että minun pitäisi jatkaa kuten aiemminkin, päiväpainotteisesti ja tämän myötä siirtää omia opiskelujani. Jos en suostu, aikovat kuulemma irtisanoa. Muutenkin, tuntuu että hän on koko ajan ärtyisämpi siitä, että parin viikon kuluttua minä jatkan opiskeluja, eli teen jotain muutakin. Ihan kuin ei haluaisi ymmärtää, että opiskelut painaa itselleni aika paljon enemmän, kuin duuni, josta nyt saa jonkinverran palkkaa. Siis hän pompottelee, siirtää sovittuja asioita ja sellaista. Esimerkiksi yhtenä aamuna olin menossa sinne, kun olin hänen pihassaan hän soitti, ettei tarvikaan tänään tulla vielä, että vasta 4h kuluttua. Oli oikein kiva käyttää yli tunti turhaan matkustamiseen ja heräämiseen niin aikaisin. Tuli tosi paha mieli tuosta, vaikka ei oikeasti kuulosta sellaiselta. No joo, mutta muutenkin yhä enemmän on sellaista moittimista ja sättimistä, jos en osaa jotain, mikä ei varsinaisesti hommaan edes kuulu. Esimerkiksi kun hän käski minun asentaa uuden telkkarin, en tietenkään osannut heti, vaan selaisn ohjekirjaa. Olen kuulemma tyhmä ja osaamaton.

Siis toisaalta olisi jopa helpotus, jos irtisanoisikin minut. Ainakin voisi etsiä inhimillisemmän duunin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä henk.koht.avustajan työt ovat yksi paskimpia hommia mitä olla voi. Samat avustettavat hakevat jatkuvasti avustajia mol:in sivuilla. Kiertäkää kaukaa nämä ongelmatapaukset.

Vierailija
2/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään siirrä opiskeluja. Nyt työnhakua päälle. Itse en olisi suostunut tuohon vuoron siirtoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasta ei kannata sietää. Lähde menemään ja etsi toinen työpaikka.

Vierailija
4/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään siirrä opiskeluja. Nyt työnhakua päälle. Itse en olisi suostunut tuohon vuoron siirtoon.

Ja vielä, sanot että mitään nälvimistä et ala kuunnella.

Vierailija
5/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä henk.koht.avustajan työt ovat yksi paskimpia hommia mitä olla voi. Samat avustettavat hakevat jatkuvasti avustajia mol:in sivuilla. Kiertäkää kaukaa nämä ongelmatapaukset.

Noissa hakemuksissa on joskus ihan ihmeellisiä vaatimuksia.

Vierailija
6/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarvitsisin myös henkilökohtaista avustajaa pussien (ei avanne) tyhjentämiseen kerran päivässä 1 h/kt 7 päivänä viikossa. Löytyiskö jostain lähi- tai sairaanhoitaja opiskelijaa, joka olisi lisätieestin tarpeessa? M29

Vierailija
7/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sanon kuin edelliset. Älä jää noihi hommiin, siihen tosiaan on syynsä miksi samoilla tyypeillä pyörii työpaikkailmoitukset jatkuvasti. Avustettavilla on ikäviä tilanteita, joten psyykkeen rakoilu on ihan ymmärrettävää, mutta avustajan on ajateltava ensisijaisesti omaa hyvinvointiaan ja elämäänsä. Meno ei tuosta ainakaan parane.

Vierailija
8/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin juuri noita palkkoja. Herranjumala, suurin osa 10-11e tunti, jossain jopa alle 10e/h. Ei saatana, kenellä on edes varaa ottaa tuollainen työ vastaan?

Vierailija
9/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Avustettavallasi on tainnut hieman mopo karata käsistä.Mahdollisesti hämärtynyt käsitys siitä,että sinä olet työsuhteessa häneen ja ehkä kehittänyt jonkinlaisen riippuvuussuhteen sinuun.Ei kai kukaan työnantaja oleta että voi soittaa hetkeä ennen työvuoron alkua,että ei tarvitsekaan tulla vielä.Saati nimitellä työntekijää!Suosittelen että sanoudut irti ja siirryt jonkun välitysfirman keikkalaiseksi/vakituiseksi.Tällöin sinun ja asiakkaan välissä on "puskuri".Henkilökohtaisen avustajan töitä on tarjolla runsaasti,löydät varmasti uuden paikan.

Vierailija
10/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sopimuksesi sanoo asiasta? Kuulutko liittoon? Ota yhteyttä sinne. Ei kai sovittua työvuoroa voi muuttaa samana päivänä ilman pätevää syytä?

Vierailija
11/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajan työ on arpapeliä. 

Itse tein aikoinaan todella ihanan ihmisen kanssa opiskelujen. avustamiseen tarvittavia hommia. 

Mutta karmeita kokemuksia olen kuullut. Vajaakykyinen ihminen voi tulla tosi vihamieliseksi ja sen saa sitten avustaja tuta. 

Lähde pois! 

Vierailija
12/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu, avustajan paikkoja on kyllä runsaasti ja työnantajissa eroja, osa on täysin asiallisia ja jopa ihania ihmisiä! Ei kannata jäädä tuonne, uuvut hyvin pian henkisesti ja opiskelusi vaarantuu. P. S. Tyyppi on törkeä, vamma ei ole oikeutus sille että haukkuu työntekijää tai kohtelee mielivaltaisesti, sinuna sanoisin irtisanomisen yhteydessä suorat sanat ja palautteet. Ja muista tarkistaa omat oikeutesi ja työlainsäädäntö ettet alistu enää.

Vierailija
13/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimenkuvasi ei ole ns. varalla oloa, mitä se ei ole, niin työvuorot pitää sopia 2 vk etukäteen. Ei niitä muutella lennossa. 

Monet niistä, joille on myönnetty avustustunteja, ovat myös päästään vähän vinksahtaneita, joten näitä tällaisia tapauksia riittää. Monella tavustettavalla tuntuu myös nousevan hattuun se, kun hoksaavat, että heillä on valtaa toiseen ihmiseen, joka on mahdollisesti riippuvainen heiltä saamistaan tuloista. Jos avustaja on hyvin nuori tai muuten pompoteltavissa, häntä voidaan käyttää surutta hyväksi.

Tässä on sinulle, ap, hyvä tilaisuus harjoitella itsensä puolustamista ja asian esittämistä rauhallisesti. Sitä taitoa tarvitset vielä jatkossakin. Sinuna asennoituisin niin, että jätät tuon työpaikan, mutta lähdet kumminkin keskustelemaan tilanteesta, niin, ettet kerro työnantajalle aikeistasi mitään. Hän siis kuvittelee, että koska olet heikoilla, hän voi sanella säännöt. Ota siis ensin selvää oikeuksistasi, sitten kerrot, miten työajat mielestäsi pitäisi sopia. Ehkä yllätät työnantajan sanomalla, ettet suostu työskentelemään vastoin aiempaa sopimustanne ja irtisanoudut. Tai ehkä teet sen myöhemmin, kun (jos) työnantaja alkaa taas soitella viime tipassa, ettei vielä tarvitakaan. 

Katso vielä työsopimuksestasi, mikä on irtisanomis- ja irtisanoutumisaika. 

Vierailija
14/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, sopimuksen sisältö on muuttunut. Et voi siis jatkaa, koska et pysty tekemään päivävuoroja. Mitä tuossa on vielä miettimistä, ei nähdäkseni mitään.

Vierailija
15/16 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka apu apustaja ei käynyt tänänkääm. Munula on näklä

Vierailija
16/16 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustettavissa löytyy monia sellaisia, joiden sosiaalisuus on limatatin luokkaa.