Argh, lauantaikoulupäivä
Kuulin eilen, että lapsella on syyskuussa yhtenä lauantaina koulua, koulu järjestää syyskarnevaalit. Eipä siinä mitään, mutta vanhempiakin toivotaan paikalle, ja meillä vanhemmilla on liput hommattuna yhteen kauan odotettuun tapahtumaan ja lapsen oli tarkoitus mennä mummolaan heti aamusta. Koulupäivä on 9-13. Meidän tapahtuma alkaa aamupäivällä 10.30 ja päättyy yöllä. Mummo ei pääse koululle mukaan, koska on autoton ja viikonloppuisin bussit ei kulje mummon paikkakunnalta tänne.
Nyt minä joudun joko
A.) Menemään lapsen mukaan koululle klo. 9-13, jonka jälkeen ajan mummolle ja pääsen omaan tapahtumaan klo. 14.30.
Tai
B) vien lapsen koululle klo.9. Olen siellä tunnin ja lähden omaan tapahtumaani ja haen lapsen klo.13, ajan hänet mummolaan ja pääsen omaan tapahtumaani takaisin klo. 14.30.
Mites itse toimisitte?
Kommentit (27)
No meillä on kans lauantaikoulupäivä. Lapsi ei osallistu siihen, koska hänellä on silloin ratsastusvalmennus. Ei todellakaan mene lauantaina kouluun, kun tuo valmentaja on todella haluttu ja pitää varata kuukausia etukäteen. Laitan vain opelle poissaolo selvityksen ja sillä selvä. Tää on jotenkin niin uskomatonta, että koulu voi tosta noin vain päättää, että voivat kumota kaikki viikonloppusuunnitelmat. Viikonloppuja on loppuseltaan niin vähän vuodessa ja meilläkin vanhemmat monesti viikonloppuisin töissä, että kun vihdoin saadaan järjestettyä koko perheelle viikonloppu vapaaksi, niin sitä ei todellakaan anneta koulun häiritä. Koulu haluaa vain järjestää opettajille sen 5.12. maanantain vapaaksi, ei siinä mistään muusta ole kysymys, kuin opettajien pidennetystä viikonlopusta.
Juu, kyllä minä mieluummin lapsen laittaisin kouluun silloin 5.12, koska ei se mulla itselläni vapaa ole. Nyt täytyy tänkin kuvion lisäksi miettiä, että saadaanko jompikumpi vapaata tuolloin töistä. Omassa lapsuudessakin oli näitä karnevaaleja tai jotain talviriehoja ja tykkäsin kyllä niistä. Joku extravapaahan silloinkin tuli.
Meilläkin ope silmät säihkyen kertoi, kuinka kiva on kun lapset saavat pidemmän viikonlopun tuolloin itsenäisyyspäivän aikaan. Onko kiva niillä lapsilla, jotka joutuvat olemaan yksin sen päivän?
Itsekästä sinulta edes harkita vieväsi lapselta kiva koulupäivä jonkun oman tapahtumasi takia. Pyydän, ole vastuullinen vanhempi ja järjestä lapsesi tavalla tai toiselle tuonne kivaan karnevaalipäiväänsä koululle. Muuten lasta aivan taatusti harmittaa jälkikäteen ja moisista erikoispäivistä tupataan koulussa puhuakin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Itsekästä sinulta edes harkita vieväsi lapselta kiva koulupäivä jonkun oman tapahtumasi takia. Pyydän, ole vastuullinen vanhempi ja järjestä lapsesi tavalla tai toiselle tuonne kivaan karnevaalipäiväänsä koululle. Muuten lasta aivan taatusti harmittaa jälkikäteen ja moisista erikoispäivistä tupataan koulussa puhuakin pitkään.
Kaipa sä itsekin harkitsisit ja miettisit, miten järjestäisit, jos olisit ostanut 150 euron liput tapahtumaan, järjestänyt hoidon lapselle, ja saisit pari viikkoa ennen tapahtumaa kuulla, että lapsella on samaan aikaan koulutapahtuma. Tässä parhain päin koitetaan miettiä ratkaisua, joka ei aiheuttaisi turhaa mielipahaa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaako anoa, jos periaatteessa on mahdollisuus luistaa itse karnevaalista? Ärsyttää tietysti, kun joutuu itse poistumaan sieltä omasta menosta välissä 1,5 tunniksi, jos valitsee vaihtoehdon B.
Itse olen vastaavassa tapauksessa vain laittanut opettajalle viestin, että xxx on poissa lauantaina, koska olemme reissussa tuolloin.
Ei siis tarvitse edes anoa vapaata, pelkkä ilmoitus riittää.
Kyllä pitää anoa. Ilmoittajista tulee ihmisinä aika piittaamaton kuva.
Se anominen ei ole mikään rukoileva anomus, mutta esitä asia "onko mahdollista" -muodossa eikä ilmoituksena. Luvan saat varmasti, siitä tässä ei ole kyse.
T. Opettaja
Vierailija kirjoitti:
Ano lapselle lomaa yhdeksi päiväksi ja vie lapsi mummolaan.
Ei lomaa tarvitse anoa, riittää kun ilmoitat, että lapsi ei tule kouluun sinä päivänä.
"Ei siis tarvitse edes anoa vapaata, pelkkä ilmoitus riittää."
No eihän se näin mene. Joudut anomaan vapaata opettajalta, ja sitten opettaja antaa sen vapaan. Ei se mikään ilmoitusluontoinen asia ole. Jos et ano ja saa, kysymyksessä on luvaton poissaolo.