Kodin tavarahelvetistä eroon
Onko teillä kotona tavarahelvetti? Miten olette päätyneet siihen, ahdistaako?
Maailma on muuttumassa. Ihmiset alkavat jo ymmärtää, että onni ei tule tavaran paljoudesta.
Kun jättää heräteostokset väliin, säästyy valtavasti rahaa.
Olemme luopuneet kotonamme viime vuosina turhasta krääsästä noin 20 jätesäkillisen verran.
Ihana kun on siisti koti.
Jos joku haluaisi kotona ostaa jotakin, keskustelemme moneen kertaa, että onko se tavara välttämätön.
Ihmiset on mainosfirmojen ja teollisuuden, vähittäiskaupan puolesta aivopesty ostamaan.
Jotakin kuvastaa sekin, että ihmiset jonottavat tuntitolkulla yhden ämpärin perässä jossain Tokmannilla kun ilmaiseksi saa.
Emme ota koskaa mitään ilmaiseksikaan.
Moni tuttavaperhe on ryhtynyt samaan, eivät osta enää kuin äärimmäiseen tarpeeseen.
Ja jos ostetaan, ostetaan -50%-70% vaatteita. Alennuksesta saat samalla rahalla laadukkaamman vaatteen, joka kestää.
Eikä niitä vaatteitakaan tarvitse jatkuvasti olla erilaisia. Perheemme jäsenillä on niin hyvä itsetunto, ettei tarvitse vaatteilla koreilla ja yrittää pönkittää itsetuntoa.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaikelle budjetti. Palkasta maksetaan tietyt jutut jne. Ja sitten kun saan itselleni rahaa, ostan sillä juuri sen mitä haluan.
Halusin tietyn yöpöydän ja lopulta sain sen vaihtokaupoilla mutta pöytää varten oli tehty budjetti ja siihen oli suunnitelma miten rahat kerätään.Jos esim haluaisin uuden takin, kyllä minä kiertäisin kaikki kaupat läpi ja sitten kun löytäisin mitä haluan, miettisin mitä nyt. Otanko riskin ja odotan joulukuun aleja vai ostanko nyt kun omaa kokoa on jäljellä. Takin käyttöikä on 10 v.
Käyn kotona joka ikisen hyllyn, kaapin, tason 2 x vuodessa läpi ja tarpeeton menee kirpputorille.
Kotona on hyvin tilaa.Ex.ni on töissä firmassa johon kuuluu mm muuttoja ja hyvin usein, joka kk hän tuo meille yritysten hylkäämiä huonekaluja, jotka myyn. Nämä rahat menevät minun ostokassaan.
Halusin tietyn kuorimaveitsen ja tämä maksoi 12 e. Ei paljoa, mutta meillä on kuorimaveitsi. Ex toi sohvan ja työpöydän, myin nämä ja sain peräti 20 e. Tiedän että ko sarja tulee aina kerran vuodessa Stockalle tarjoukseen, haen sen silloin, jos tarjous tulee ennen joulua. Jos ei, haen sen normihinnalla ja seuraava kirpputoritavaroiden haku on joulukuussa ja sinne menee vanha.Joissain asioissa todellakin pihtaan ja joissain en, ainakaan niin paljoa.
Kuulut siihen ryhmään, jolle aika ei ole rahaa. Silloin voi harrastella kaikenlaista säätämistä.
Kyllä. Joka toinen viikko, kun lapset ovat ex.llä, käytän pari h kierrellen kaupoissa, teen tämän vähintään kerran kuukaudessa.
Ilmoitusten tekeminen on helppoa, siihen ei mene montaa minuuttia.
Kun käyn kerran kuussa jonkun osan kotoa läpi, siihen menee aikaa. Esim keittiön siivoamiseen meni 4 h aikaa. Kaikki hyllyt tyhjäksi, jokainen kuppi kädessä käytänkö tätä ja väitän aika lyheni ekoilla kerroilla mutta ei enää sen jälkeen.Tosin meillä on kotona aina siistiä. Perussiivoukseen menee päivässä vartti aikaa. Tämä on minun valintani.
Jos kotoa löytyy joka vuosi loputtomasti turhaa, jostain sitä turhaa taitaa sinne kotiinkin päin eksyä.
Ja jos myyt tavaroita, jotka eivät ole olleet omassa käytössä, tai hankit niitä jälleenmyyntiä varten, sinulla on liiketoimintaa. Maksa verot.
Kuten kerroin aikaisemmin, käytetystä sohvasta ja pöydästä tuli 20 euroa.
Huonekaluja ei tule edes joka viikko, joka kk kyllä, mutta summat ovat 1-50 e, 50 euroa on tullut viimeksi viime vuonna. Yleensä summa per huonekalu on 10 e.
Saan vuodessa n 300 e näistä. Hirveen kovaksi businekseksi en tätä kutsuisi.Asunto oli täynnä n 10 v sitten. Ikävä kyllä karsiminen on ikuinen projekti . Jos kuorimaveistä mietin näin kauan, kotiin ei juuri mitään tule.
Olettaen, että koko kuva tuloista on tuo, mitä täällä tunnustat... On se kuitenkin lisätuloa. Jos samaan aikaan nostelet sossusta rahaa, se on niinkin "mitätön" kuin petos.
Ei tuo oo kummoinen vaiva kirjata noita omaan veroilmoitukseen.
Ikävä kyllä en saa sossusta mitään.
Käyn kokopäivä töissä , omistan pankin kanssa asunnon.
Saan yh korotuksen, siinä kaikki. Lasten isä, eksäni, saa lapsilisät, hän on kaikki nämä vuodet sijoittanut ne.
Pienet tulot riittävät minulle. Tarpeettomat huonekalut lähtevät kiertoon kaatopaikan sijaan. Ei pöllömpi juttu sekään.
Min ostomania lähti sillä kun avioliiton myötä muutin kaupungista maalle. Täällä ei ole juuri kauppoja, joissa tehdä heräteostoja. Elämä on muutenkin enemmän ulkoilmaelämää ja arvot muualla kuin materiassa. Eläköön Lappi!
Vein kaiken aikanaan kaatopaikalle. Tyttöystävä suuttui jostain syystä, mutta mun mielestä kukaan ei tartte kymmeniä alusvaatesettejä tai kenkäpareja...
Vierailija kirjoitti:
Pystyisittekö olemaan ostamatta mitään koko vuoden 2017, jos ei oteta huomioon pakollista ruokaa?
En pystyisi, tällä hetkellä tarvitsisin kipeästi uusia sukkia ja syys/kevättakki on kirjaimellisesti hajoamassa palasiksi. Haluaisin myös ostaa raastimen ja juustohöylän. Mites shampoot ja muut vastaavat?
Mun ostamishimo loppui siihen ku nmeidän perheen rahavaroista tuli sellaiset että voisin periatteessa ostaa ihan mitä haluan vaikkpa luksustavaraa kuten laukkuja, huonekaluja, kiinteistöjä. En todellakaan halua. Päinvastoin minusta on tullut oikein tarkka raha-asioissa, en mielelläni osta mitään millä ei elämisen kannalta ole mitään väliä. Ainoat asiat joissa en katso hintaa on paikka jossa me asutaan ja ruokakauppa. silloin kiinnitän huomiota laatuun. Myin kaiken ylimääräisen kotoa pois meidän omaisuuden kartuttua. On hyvä ja puhdas olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisittekö olemaan ostamatta mitään koko vuoden 2017, jos ei oteta huomioon pakollista ruokaa?
En pystyisi, tällä hetkellä tarvitsisin kipeästi uusia sukkia ja syys/kevättakki on kirjaimellisesti hajoamassa palasiksi. Haluaisin myös ostaa raastimen ja juustohöylän. Mites shampoot ja muut vastaavat?
Raastin ja juustohöylä ovat turhia ostoksia. Mä en ole käyttänyt shamppoota tai deodoranttia kuukausiin:D Hiukset lakkasivat rasvoittumasta parin viikon jälkeen ja hien haju loppui kanssa noin kaks viikkoa dödön käyttämisen loputtua. Jos sulla ei oikeesti ole sukkia eikä yhtään varteenotettavaa takkia niin ne on tarvejuttuja. Mä menin yhden talven villapuseron ja villahuivien voimalla siksi kun en löytänyt tarpeeksi kivaa takkia. kaupunkioloissa riittää mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole käyttänyt shamppoota tai deodoranttia kuukausiin:D Hiukset lakkasivat rasvoittumasta parin viikon jälkeen ja hien haju loppui kanssa noin kaks viikkoa dödön käyttämisen loputtua.
Omaan hienhajuun tottuu parissa viikossa. Ei se sinun hajusi ole mihinkään hävinnyt. Me muut huomaamme sen kyllä.
Henkilökohtaiseen hygieniaan liittyvät perustuotteet eivät ole kodin tavarahelvettiä, mistä pitäisi päästä eroon. Yksinkertaisemmillakin tuotteilla ja vähäisemmällä määrällä selviää mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole käyttänyt shamppoota tai deodoranttia kuukausiin:D Hiukset lakkasivat rasvoittumasta parin viikon jälkeen ja hien haju loppui kanssa noin kaks viikkoa dödön käyttämisen loputtua.
Tää on niin totta! Mä lakkasin sheivaamasta mun kainaloita ja sääriä ja parin viikon kuluttua niiden kasvu loppui!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin totta! Mä lakkasin sheivaamasta mun kainaloita ja sääriä ja parin viikon kuluttua niiden kasvu loppui!!!
mä sheivaan, minulla on sellainen teräsrunkoinen höylä joka kestää ikuisesti ja ne terät ovat paljon apremmat kuin noissa tavan "gilleteissä". Hiustenpesuainetta ja dödöä en käytä. Mun iho nimittäin alkoi reagoimaan niihin. Toki aluksi tuntui helvetilliseltä mutta kun oli pakko niin jatkoin ja huomasin kohta että eihän niitä oikeasti tarvita. Iho on nyt hyvässä kunnossa. Mun mies haluaa myös eroon dödöstä ja shampoosta kun huomasi että mä en todellakaan haise vaan itse asiassa tuoksun hyvältä eikä hiukset ole rasvaiset. Käyttää nyt ensin nuo tuotteensa loppuun ja kokeillaan sitten onnistuuko sama hänen kohdallaan. Älkääs nyt olko niin epäileväisiä.
Se riippuu ihan siitä mitä syöt, että miltä haiset. Jos syö hormonikasvatettua lihaa niin haiseekin androgeeniselle hielle.
Jos taas syö paljon kasviksia ja hedelmiä ja esim. mansikoita, yrttejä, niin tuoksuukin hyvältä.
Siivous- / raivausurakka on vielä edessä. 5 viimeistä metriä ullakosta on täynnä tavaraa lattiasta kattoon. En edes muista mitä kaikkea siellä on :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raastin ja juustohöylä ovat turhia ostoksia.
Vegaanikaapissa ne on hyviä kun voi tehdä enemmän ruokia esim. Raastepihvejä, salaatteja. Itseasiassa sauvasekoitin tai blenderi olisi mukava olla sosekeitoille ja smoothieille. :(
Meillä ongelma on enemmänkin liian pieni talo kuin liian paljon tavaraa. Tai että on tarvetta liian isolle määrälle tavaraa kun tehdään kaikki korjaus- ja huoltohommat itse ja hoidetaan puutarhaa, plus kun on pakko pitää työhuoneet molemmilla. Ostellaan aika vähän mitään ja kaikki on tarpeellista kyllä, mutta kun ei ole säilytystilaa, huonekalujakin on vähemmän kuin ihmisillä yleensä. Eteisessä on yksiovinen pieni kaappi, makkarissa on muutama hylly ja pieni tanko, työhuoneissa on pienet kaapit ja kodinhoitohuoneessa on pieni kaappi. Edes vuodevaatteet/pyyhkeet, imuri, pyykkikori jne. ei mahdu oikein kodinhoitohuoneeseen, puhumattakaan muista siivousvälineistä ja -aineista. Työhuoneessani on tasan pöytä, pieni lipasto (pöydän alla) ja pieni kaappi, johon olen saanut mahdutettua tietokoneeni, työtarvikkeeni ja vähän jotain muuta. Miehellä on hieman enemmän tilaa, mutta tarvitsee myös enemmän arkistokaappeja, joten ongelma on ihan sama. Varastotilaa on hieman, mutta niin on työkaluja ja työvälineitäkin, pari työkalukärryä ja ok-talossa tarvittavia muita työkaluja syö senkin tilan aika tehokkaasti (näillä on tullut jo kymmenien tuhansien säästöt, että eivät ole turhia). Puutarhavajaan on tungettu taas kaikki istutusroinat, lapiot, haravat, grillit, uppopumput sadevesikaivolle, trimmerit, leikkurit sakset ja sun muut, eli aika tupaten täynnä sekin. Säilytystä varten meillä on yksi iso lipasto, jossa kaikki pikkusälä (sähkötarvikkeet, huopatassut, ompeluvehkeet, kiinnikkeet tauluille jne), talon paperit, lääkkeet ja sen sellaiset.
Sitten helpottaa kun saadaan tehtyä toinen autotalli ja sinne kunnollinen varasto ja työtila. Nykyiseen talliin ei edes mahdu kuin yksi auto ja sekin meidän pienempi auto, isompi (normaali henkilöauto) ei mahdu edes. Ja sinne saisi sitten pakastimen! Nykyiseen ei mahdu oikeastaan mitään, on niin pikkuriikkisen pieni. Sadan neliön talo kyseessä.
Olen itse lopettanut alennusten perässä juoksemisen ja nettikirppikset.Tavara vähentynyt 1/3 entisestä.
Muuton juuri ensimmäisen omaan kotiin poikaystävän kanssa. Meillä on yli 20 vuotta vanha kirjahylly, poikaystävän isän vanha tv-taso, siskon vanha sohvapöytä ja keittiökalusteet, todella vanha sänky ja matot on myös lapsuudenkodista. Ainut mikä jouduttiin ostamaan on sohva, ja sekin sillä periaatteella että sitä pidetään niin kauan että se menee rikki.
Astiat meillä on todella vanhat ja kuluneet, mutta en näe tarvetta ostaa uusia, koska ovat ihan käyttökelpoisia. Vaatteet ostan sillä ajatuksella että jos nyt ostan nämä kengät niin uudet ostan vasta kun menee hajalle.
Meillä ei ole liikaa tavaraa, koska olen tosi käytännöllinen ja en halua haalia turhaa tavaraa. Nyt ostoslistalla on kyllä uudet verhot ja seinäkello. Ostan uutta tavaraa vain kun sitä tarvitsee. Uusi kattila vasta kun vanha menee rikki (miten kunnon teräskattilan saa edes rikki?). Eniten ärsyttää poikaystävän vanhemmat jotka lahjoina aina antavat jotain astioita tai muita vastaavia joita emme tarvitsisi. En halua paljon tavaraa ja sen vähän tavaran minkä kotiini huolin, haluan olevan sellaista mistä tykkään.
Sohvapöytä ei kyllä miellytä tällä hetkellä, mutta kun on aikaa, niin hion siitä valkoisen maalin pois ja lakkaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vein kaiken aikanaan kaatopaikalle. Tyttöystävä suuttui jostain syystä, mutta mun mielestä kukaan ei tartte kymmeniä alusvaatesettejä tai kenkäpareja...
Miksi tyttöystävä suuttui siitä että veit omat alusvaatteesi ja kenkäsi kaatopaikalle, ajattelitko ostaa uudet tyttöystävän rahoilla?
Vai tarkoitatko sanoa että varastit tyttöystäväsi omaisuutta ja tuhosit sen sitten omine lupinesi?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lopettanut alennusten perässä juoksemisen ja nettikirppikset.Tavara vähentynyt 1/3 entisestä.
Olet siis ehtinyt käyttää loppuun kolmanneksen tavaroistasi (vai onko jäljellä siis kolmasosa, ei tuosta saa selkoa) sen jälkeen kun lopetit ilmeisesti käsistä riistäytyneen ostelemisen? Vai mitä tässä yritetään sanoa?
Voihan sitä vaikka säilöä pakastimeenkin :D kalaa saa ympäri vuoden ilmaiseksi, kasvikunnan tuotteita myös aika laajasti vaikkei puutarhaa omistaisikaan jne.