Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko jo kokeilleet MTK:n verkkokauppaa jossa myydään elintarvikkeita suoraan tuottajilta?

http://ruokaasuomesta.fi/
18.08.2016 |

Toimiiko hyvin? Pitääkö ostaa isoja määriä?

http://ruokaasuomesta.fi/

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia mikä noissa lihojen myynneissä ärsyttää on tuo jauhelihan tuputtaminen. Miksi ihmeessä ne jauhavat sen lihan valmiiksi, mikä heikentää huomattavasti säilyvyyttä ja rajoittaa käyttökohteita? Mieluummin ottaisin ne jauhelihaan käytetyt roipepalat sellaisenaan.

No nythän sulla on mahdollisuus olla suoraan yhteydessä ja toivoa ne roippeina ja paloina.

Mä olen joskus aiemmin kysellyt sellaisten 15 kilon pakettien perään lihatiloilta että ottaisin kaiken lihan ruhosta enkä myllyn kautta. Sitten hinta tuplaantuu taas ja vastaus on vaan että heillä nyt on tällaiset paketit piste - 7 kiloa lihaa ja 8 kg jauhelihaa. No en mä maksa jauhalihasta pariakymppiä kilo!

Älä kysy lihapakettia vaan osta puolikas nauta. Pyydä koko lihamäärä niin, että jauhelihaa ei ole yhtään. Kyllä tilateurastamo myy ruhon noin 5 kg paloiksi paloiteltuna, saat itse sitten leikata osan paistiksi, osan kyljyksiksi. HIntaa tulee vähemmän kuin valmispaketille, mutta koko vaiva leikkaamisesta jää sinulle.

Vierailija
62/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tuottaja ja ymmärrän jotenkin tuon hintatason, mutta osittain tekee tiukkaa..

Kamppanja on hieno ja toivon sille menestystä..

Mutta.. miten te ymmärrätte suomalaiseksi lähiruuaksi Norjan lohen?? 

Meillä on hyvää kasvatettua kirjolohta, niin tällaiselle sivustolle otetaan myyntiin Norjan lohesta valmistettuja tuotteita. Minusta tuo on väärin ja erityisesti suomalaista kalateollisuutta ja tuottajaa kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas wt-mamma ei tajua eroa tavallisen pirkkajauhelihan ja luomupihvikarjan välillä. Marketissakin luomujauhis maksaa 8 e 400 g eikä ole pihvikarjaa.

On myös eri myydä tukun kautta kuin pienempiä eriä. Siinä tulee pakkauskuluja sekä työtä, josta nyt vaan maksu menee erintaholle.

Moni tuotteista oli erikoistuotteita, joita ei saa kaupasta lainkaan tai ovat kalliita sielläkin.

No sitten jos näin on, on varmaan turhaa itkeä että väliportaat teitä ryöstää. Nämä väliportaat tekevät työnsä ilmeisen hyvin ja tehokkaasti koska pystyvät vielä "hirmuvoittoakin" tekemään ja alkutuottajat eivät samalla hinnalla edes omia kulujaan pysty kattamaan ja vasta tuplahinnalla "ovat omillaan". Näin se vaan menee että se joka hallitsee toimitusketjua kerää parhaan voiton. Jos alkutuottajat eivät pysty vastaamaan tähän tällä hintatasolla, ei se ole kuluttajan vika.

Vierailija
64/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne ei myy kuluttajille samalla hinnalla kuin keskuliikkeille? Syyttävät keskusliikkeitä ahneudesta ja ovat itse samoja kun tilaisuus tulee

Haloo hei. 

Vierailija
65/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas wt-mamma ei tajua eroa tavallisen pirkkajauhelihan ja luomupihvikarjan välillä. Marketissakin luomujauhis maksaa 8 e 400 g eikä ole pihvikarjaa.

On myös eri myydä tukun kautta kuin pienempiä eriä. Siinä tulee pakkauskuluja sekä työtä, josta nyt vaan maksu menee erintaholle.

Moni tuotteista oli erikoistuotteita, joita ei saa kaupasta lainkaan tai ovat kalliita sielläkin.

No sitten jos näin on, on varmaan turhaa itkeä että väliportaat teitä ryöstää. Nämä väliportaat tekevät työnsä ilmeisen hyvin ja tehokkaasti koska pystyvät vielä "hirmuvoittoakin" tekemään ja alkutuottajat eivät samalla hinnalla edes omia kulujaan pysty kattamaan ja vasta tuplahinnalla "ovat omillaan". Näin se vaan menee että se joka hallitsee toimitusketjua kerää parhaan voiton. Jos alkutuottajat eivät pysty vastaamaan tähän tällä hintatasolla, ei se ole kuluttajan vika.

Väliporras voi koneellistaa prosessinsa, mutta pientuottajalla ei ole varaa laittaa 2-3 miljoonaa pakkauskoneisiin, hän pakkaa itse. On eri asia teurastaa vaikka 200 nautaa vuodessa kuin 20 000, iso volyymi tuo mukanaan mahdollisuuden vaihtaa ihmistyö koneelliseen.

Suomalainen viljelijä on tehnyt karhunpalveluksen tarjoamalla ruokaa ilmaiseksi. Kyllä minäkin olen valmis myymään vehnää parilla sentillä kilo, jos joku tulee sen tuolta meidän siilosta itse hakemaan. Itse saa sen jälkeen puhdistaa ja jauhaa ja todeta, että eihän jauhot oikeasti maksa kuin muutaman sentin, kamalasti vetää viljelijä välistä. Jostain syystä yksikään halvan jauhon kyselijöistä ei ole jyviä tullut hakemaan.

Vierailija
66/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa ja teollisuus ottaa lihan hinnasta noin 70 % itselleen.

Tuottaja saa tällä hetkellä 3,5 e/kg, ruhosta, siis nahkoineen ja luineen.

Tuottajalle vasikka maksaa noin 800,- joten jokainen voi laskea montako euroa se tekeekään kun vuoden-1,5 kasvattelee sitä pihatossa.

Meillä oli joskus myös hieman lihan suoramyyntiä. Emme tavoitelleet siitä sen isompaa voittoa kuin että omilleen pääsisi. Mutta se homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa.

Ensinnäkin Suomessa ei ole vieläkään monia luomuhyväksyttyjä teurastamoita. Meidän piti viedä sonnit melkein 200 km päähän teurastettavaksi. Teurastamisen tuottaja maksaa kokonaan plus pakkaamisen ja se on yli puolet kustannuksista. Sitten liha pitää saada vielä kuluttajalle kylmäketjua katkaisematta. Ei todellakaan ole halpaa eikä kannattavaa.

Jokainen ottaa osansa lihan hinnasta. Ensinnäkin se vasikan myyjä, kasvattaja, teurastamo, pakkaamo. Siitähän se hinta koostuu.

Tuottajalle on sinänsä sama minne eläimensä myy, isot lihatalot sanoo päivän hinnan eikä siitä voi neuvotella. Tuottaja tulee myös siinä vastaan jos myy eläimensä itse, sanoohan se jo järkikin ettei kukaan osta jos hinta on tuplat. Mutta sille tuottaja ei voi mitään että hinta nousee kun eläin täältä lähtee. Me saamme sen 3,5 euroa kilolta, loput rahat vetää muut välistä.

Siksi meille maksetaan tukea että se kompensoi tätä. Tuottaja ei todellakaan pärjää lihasta maksettavalla rahalla, meitä tuetaan koska emme saa tuotteistamme lähellekkään oikeaa hintaa.

Karkeasti arvioituna jos me tuottajat saisimme lihasta nelinkertaisen hinnan pärjäisimme samalla tasolla kuin tukien kanssa, eli jotenkuten. Mutta jos tuet poistettaisiin, tuottaja saa kilolta yli 14, - ja kauppa/teollisuus ottaa itselleen 70% niin paljonkos liha maksaisi kuluttajalle?

Kannattaa oikeasti miettiä tuota asiaa kun tekee mieli valittaa tuista. Me saadaan tukea että te saatte halpaa ruokaa.

Vierailija
67/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen - eihän nuo ole mitään tuottajahintoja! Kai te ymmärrätte, että jokainen teurastettu eläin on eläinlääkärin tarkastama ja teurastus on tehty valvotuissa EU:n määrittämissä olosuhteissa. Jokainen tarkastus maksaa, samoin maksaa lihan leikkaaminen, kylmäketju, teurasjätteiden hävitys jne. Vaikka tuottaja saisi itse siitä lihasta edelleen saman kuin teurastamosta eli esim. 2.5e/kg, niin ei sillä hinnalla voi myydä tuotetta kuluttajalle. Tuohon jo lueteltun tulevat pakkaus- ja säilytyskustannuksen, myynti, markkinointi, kirjanpito, EU:n edellyttämät paperityöt, myymälätilat siivouksineen ja palkat vaikka teurastajalle jne.

Siksi tilalta ei myydä lihaa 2.5 e/kg, koska tarvitaan melkoinen määrä työtä, että se liha on myytävissä. Kaiken lisäksi pienteurastamoissa (tai -leipomoissa) tehdään enemmän käsityönä kuin suurissa yrityksissä ja ihmisen tekemä työ maksaa.

Tietenkin ymmärrämme.

Kyse on siitä että tuottajat ovat haukkuneet teurastomot ja kauppaketjut ryöstjäksi, mutta nyt kun otetaan koko ketju itse haltuun, niin hita pompsahtaa 40% vielä markettejakin korkeammaksi. Ei ne kauppaketjut taida sittenkään ryöstää, vaan hoitavat homamat puolta halvemmalla kuin mitä tuottajat itse pystyy.

Vierailija
68/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.foodie.fi/products/search/jauheliha?_=1471585360619&tag_ids…

Luomunautajauheliha Atria 400g 4,69€.

Missä tuo superkallis rotukarjaluomujauheliha on tähän asti myyty ja millä hinnalla?

Vierailija
69/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia mikä noissa lihojen myynneissä ärsyttää on tuo jauhelihan tuputtaminen. Miksi ihmeessä ne jauhavat sen lihan valmiiksi, mikä heikentää huomattavasti säilyvyyttä ja rajoittaa käyttökohteita? Mieluummin ottaisin ne jauhelihaan käytetyt roipepalat sellaisenaan.

No nythän sulla on mahdollisuus olla suoraan yhteydessä ja toivoa ne roippeina ja paloina.

Mä olen joskus aiemmin kysellyt sellaisten 15 kilon pakettien perään lihatiloilta että ottaisin kaiken lihan ruhosta enkä myllyn kautta. Sitten hinta tuplaantuu taas ja vastaus on vaan että heillä nyt on tällaiset paketit piste - 7 kiloa lihaa ja 8 kg jauhelihaa. No en mä maksa jauhalihasta pariakymppiä kilo!

Et ehkä maksa jauhelihasta pariakymppiä kilo, mutta et myöskään saa mistään ostettua laadukasta paistia ja pihviä parilla kympillä kilo.

Mä olen muutaman tuollaisen laatikon ostanut kotitila.fi kautta ja olen ollut todella tyytväinen lihojen laatuun. Nyt posti meni ajamaan kuluttajien termokuljetukset alas....  ja täytyy taas selvitellä miten ja mistä saisi pakkasen täyteen laidunvasikkaa ja lammasta.

Vierailija
70/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tuottaja ja ymmärrän jotenkin tuon hintatason, mutta osittain tekee tiukkaa..

Kamppanja on hieno ja toivon sille menestystä..

Mutta.. miten te ymmärrätte suomalaiseksi lähiruuaksi Norjan lohen?? 

Meillä on hyvää kasvatettua kirjolohta, niin tällaiselle sivustolle otetaan myyntiin Norjan lohesta valmistettuja tuotteita. Minusta tuo on väärin ja erityisesti suomalaista kalateollisuutta ja tuottajaa kohtaan.

Suomalainen kirjolohi on kitukasvuista ja laihaa nälkää nähnyttä.

Vierailija
71/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvälaatuisen munan perässä paar sattaa ajaa!

Vierailija
72/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuottajalle vasikka maksaa noin 800,- joten jokainen voi laskea montako euroa se tekeekään kun vuoden-1,5 kasvattelee sitä pihatossa.

Taisit pistää vähän omiasi mukaan, vapi puhutaanko nyt norjan kruunuista?

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipiteet/atria-ja-vasikan-hinta-1…

"On aivan totta, että 45-kiloisen ternilehmävasikan perushinta on tuottajan mainitsema 23 euroa. Harva lehmävasikka jää tuohon perushintaan.

Viime vuonna välittämämme ternilehmävasikat painoivat 27 päivän iässä keskimäärin 58 kg. Sen kokoisen lehmävasikan ostohinta on 49 euroa, ja sopimustuottajalle maksetaan lisäksi sopimuslisät."

Vierailija
73/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomutuotteet kiinnostaa ja ainakin lihaa olis ollut tarjolla, mutta ei kovin lähellä. Paikkauntarajaus ei toiminut. Mutta katsotaan, toivottavasti alkaa toimimaan, sillä vihaan esim. Prismaa, surkeampaa toimintaa saa hakea. Hyllyissä on joka ainoa kerta vanhentuneita tuotteita, valtavasti kaikkea turhaa, joka vaan seisoo hyllyssä ja luomutuotteita on niiiiin vaikea saada. Kalatiskillä makaa viikon vanhoja siikoja, hyi olkoon. Samalla kun jonkun tuotteen hintaa "halpuutetaan", nostetaan toisen hintaa. Mieluummin näyttävät myyvän ulkomaisia kuin kotimaisia tuotteita. Prisma on vastenmielinen jättihalli, ei muuta, paljon neliöitä ja vähän laatutavaraa. Laadusta maksan, kuten luomusta, mutta en surkeasta bulkkitavarasta.

Vierailija
74/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.foodie.fi/products/search/jauheliha?_=1471585360619&tag_ids…

Luomunautajauheliha Atria 400g 4,69€.

Missä tuo superkallis rotukarjaluomujauheliha on tähän asti myyty ja millä hinnalla?

Meidän K-supermarketissa tämä on noin 7.90-8.50 e.

http://www.tamminen.fi/tuote/luomu-naudan-jauheliha-17/

Olen ostanut pihvikarjanjauhelihaa Stockkan herkusta ja Sellon Cittarista. Muistaakseni kilohinta oli 19.90 e, enkä muista oliko tarjous vai normihinta. 

Nuo ovat erikoistuotteita, jotka maksavat paljon tavallisessakin kaupassa eivätkä mitään peruslihaan verrannaisia. Mielestäni osa tuotteista oli tuolla verkkokaupassa jopa ihan edullisen tai edes kohtuuhintaisen tuntuisia. Etenkin tietty raakakakku oli huomattavasti halvempi kuin sen normaali ulosmyyntihinta, mutta (yllätys...) sitä ei ollutkaan verkkokaupasta saatavilla. 

Vinkkinä pääkaupunkiseutulaisille halvan perässä juoksijoille: halal-lihakaupoissa on edulliset hinnat, ainakin tosi hyviä tarjouksia on ollut mainosten mukaan. 

Vierailija
75/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se joku munatuottaja ollut joka tekee järkevillä hinnoilla munabisnestä ja kysyntää on enemmän kuin kykyä tuottaa, eikä edes hae mitään tukia ja hyvin menee. Häneltä voisin munia ostaa jos vain muistaisi kyseisen yrittäjän nimen ja läheltä olisi mahdollisuus noutaa tai toimitusketju kunnossa.

http://www.munaeggspress.fi/EggsPress

Vierailija
76/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kysymys siitä, haluaako kuluttajat että alkutuotantoa on tulevaisuudessakin tässä maassa. Eli nyt voi äänestää ostamalla taatusti tuoreita kotimaisia tuotteita!

Vierailija
77/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tuottaja saa oman tuotteensa tuonne myyntiin MAKSAA. Eli sivuston ylläpitäjät vetävät välistä ihan samalla tavalla kuin Prisma, K-kauppa tai LIDL. Ei tässä ole siis kyse tuottajan tai ostajan kannalta optimaalisesta vaihtoehdosta, koska hinnat ovat korkeat sivuston ylläpidon vuoksi. Ainoa oikea tapa saada tuotteet suoraan tuottajalta on ottaa yhteys suoraan tuottajaan. Jätettäis nämä välikädet pois kokonaan...

Vierailija
78/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että tuottaja saa oman tuotteensa tuonne myyntiin MAKSAA. Eli sivuston ylläpitäjät vetävät välistä ihan samalla tavalla kuin Prisma, K-kauppa tai LIDL. Ei tässä ole siis kyse tuottajan tai ostajan kannalta optimaalisesta vaihtoehdosta, koska hinnat ovat korkeat sivuston ylläpidon vuoksi. Ainoa oikea tapa saada tuotteet suoraan tuottajalta on ottaa yhteys suoraan tuottajaan. Jätettäis nämä välikädet pois kokonaan...

Mutta kuitenkin vain harvalla tuottajalla on aikaa, halua ja rahaa hoitaa itse jakelua, markkinointia, pakkausta, laskutusta/kuittikirjanpitoa, asiakaspalvelua jne. He monesti haluavat keskittyä siihen tuotantoon, mikä on heidän core business.  

Vierailija
79/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luomutuotteet kiinnostaa ja ainakin lihaa olis ollut tarjolla, mutta ei kovin lähellä. Paikkauntarajaus ei toiminut. Mutta katsotaan, toivottavasti alkaa toimimaan, sillä vihaan esim. Prismaa, surkeampaa toimintaa saa hakea. Hyllyissä on joka ainoa kerta vanhentuneita tuotteita, valtavasti kaikkea turhaa, joka vaan seisoo hyllyssä ja luomutuotteita on niiiiin vaikea saada. Kalatiskillä makaa viikon vanhoja siikoja, hyi olkoon. Samalla kun jonkun tuotteen hintaa "halpuutetaan", nostetaan toisen hintaa. Mieluummin näyttävät myyvän ulkomaisia kuin kotimaisia tuotteita. Prisma on vastenmielinen jättihalli, ei muuta, paljon neliöitä ja vähän laatutavaraa. Laadusta maksan, kuten luomusta, mutta en surkeasta bulkkitavarasta.

Löytyihän se keskolainen osuuskapan vihaaja tähänkin ketjuun :D

Vierailija
80/92 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole olemassa kumipyörien päällä liikkuvia kiertäviä teurastusautoja? Auto tuottajan pihaan, mansikki etupäästä sisään, takapäästä tulee lihat leikattuna.

Vähän suunnittelua ja yhteistyötä että samalla suunnalla tilat teurastaa samoihin aikoihin että turha eestaas ajo minimiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi